ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

 

در خودروها عمدتاً پیشرانه و گیربکس در کنار هم نصب می‌شوند تا نیرو را به چرخ‌های جلو یا عقب و یا هر چهارچرخ انتقال دهند. این کار اما موجب سنگینی دماغهٔ خودرو می‌شود که این موضوع در خودروهای اسپرت و سوپراسپرت اصلاً خوب نیست چراکه توزیع وزن را بر هم میزند و روی هندلینگ خودرو تأثیر منفی می‌گذارد. برای مقابله با این مشکل و بهبود توزیع وزن در سوپرکارهای موتور جلو، بسیاری از خودروسازان، گیربکس را از طریق ترنس‌اکسل (Transaxle) در عقب خودرو نصب می‌کنند. برای توضیح این موضوع ابتدا باید با ترنس‌اکسل آشنا شویم.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل عقب در مرسدس AMG GT

زمانی که گیربکس، دیفرانسیل و اکسل خودرو در یک واحد یکپارچه جمع می‌شوند، به آن ترنس‌اکسل گفته می‌شود. این شیوهٔ طراحی در همهٔ خودروهایی که پیشرانه و محور محرک آن‌ها در یک سمت قرار دارد (یعنی موتور جلو محرک جلو یا موتور عقب محرک عقب) بسیار معمول و متداول است. علاوه بر این، خودروهای چهارچرخ محرکی مثل محصولات آئودی که پیشرانهٔ آن‌ها به‌صورت طولی نصب می‌شود هم از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند. در این خودروها، ترنس‌اکسل به‌صورت طولی دقیقاً پشت موتور نصب می‌شود و گیربکس، دیفرانسیل جلو و درایو یونیت را در خود جای می‌دهد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل جلو در آئودی A8

اما استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای موتور جلو محرک عقب متداول نیست مگر در سوپراسپرت‌ها. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، اصلی‌ترین مزیت استفاده از ترنس‌اکسل در خودروهای محرک عقب، بهبود توزیع وزن است. علاوه بر این، ازآنجایی‌که در این طراحی میل‌گاردان مستقیم به پیشرانه متصل است و فقط با دور موتور می‌چرخد، بجای گشتاور سنگینی که توسط دنده یک تولید می‌شود، فقط باید گشتاور معمول پیشرانه را تحمل کند؛ بنابراین، می‌توان میل‌گاردان را ضعیف‌تر و سبک‌تر ساخت. در این خودروها، گیربکس به همراه دیفرانسیل روی محور عقب نصب می‌شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟

این طرح اما برای اکسل‌های صلب مناسب نیست زیرا وزن غیر فنر سوار را افزایش میدهد و به همین دلیل ترنس‌اکسل معمولاً با سیستم تعلیق عقب مستقل مورداستفاده قرار میگیرد. همچنین لازم به ذکر است که تقریباً در همۀ خودروهای محرک عقبی که از ترنسل‌اکسل استفاده می‌کنند، ترکیب پیشرانه از نوع موتور جلو-وسط است. این یعنی پیشرانه پشت محور جلو نصب می‌شود تا بازهم به توزیع وزن بهتر کمک شود.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
ترنس‌اکسل آستون‌مارتین راپید

طرح ترنس‌اکسل محرک عقب برای اولین بار در اشکودا پاپیولار ۱۹۳۴ ارائه شد و سپس در خودروهای دیگری مثل لانچیا اورالیا ۱۹۵۰ مورداستفاده قرار گرفت. امروزه نیز بسیاری از سوپراسپرت‌های مشهور موتور جلو از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به آستون‌مارتین DB9 و ونتیج، لکسس LFA، مرسدس بنز SLS و AMG GT، مازراتی گرن توریسمو و… اشاره کرد. در شورلت کوروت نیز از نسل C5 به بعد از ترنس‌اکسل استفاده شد و گیربکس تمام محصولات موتور جلوی فراری مثل ۶۱۲ اسکاگلیتی، ۵۹۹، کالیفرنیا، F12 برلینتا، روما و… هم در عقب نصب شده است. همان‌طور که گفته شد، این طراحی بیشتر در سوپراسپرت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد ولی بااین‌حال، آستون‌مارتین راپید و نسل قبلی مازراتی کواتروپورته معدود سدان‌هایی هستند که از ترنس‌اکسل استفاده می‌کنند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
نسل قبلی مازراتی کواتروپورته

مشکل اصلی نصب گیربکس در عقب در خودروهای موتور جلو اما این است که تجهیز خودرو به سامانهٔ چهارچرخ محرک را غیرممکن و یا بسیار پیچیده می‌کند. به همین دلیل، از این طراحی عمدتاً فقط در خودروهای محرک عقب استفاده می‌شود اما در این رابطه دو استثناء وجود دارد. این خودروها نیسان GT-R و فراری FF (و بعداً جانشین آن GTC4 Lusso) هستند که هرکدام با شیوهٔ جالب و منحصربه‌فردی سامانهٔ چهارچرخ محرک را در کنار طرح ترنس‌اکسل به کار گرفته‌اند. در نیسان GT-R، یک میل‌گاردان اصلی، نیرو را از پیشرانه به گیربکس انتقال می‌دهد و یک میل‌گاردان دیگر از گیربکس نیرو را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
میل‌گاردان دوم نیسان GT-R در تصویر مشخص شده است

راهکار فراری برای این موضوع اما پیچیده‌تر است. در این خودرو، گیربکس اصلی که در عقب نصب شده، به شیوهٔ معمول کار می‌کند اما برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو، یک گیربکس دیگر به‌طور مجزا در نظر گرفته شده که قدرت را از جلوی موتور می‌گیرد. این گیربکس تنها دو دنده جلو و یک دنده‌عقب دارد و صرفاً در حالت‌های رانندگی راحت و برفی فعال می‌شود. این یعنی خودرو در اغلب مواقع به‌صورت محرک عقب کار می‌کند. ارتباط بین این گیربکس و هرکدام از چرخ‌های جلو نیز از طریق کلاچ‌های مستقل و بدون دیفرانسیل صورت می‌گیرد. البته این گیربکس فقط در دنده‌های یک تا چهار گیربکس اصلی فعال است و در سرعت‌های بالاتر از کار می‌افتد.

ترنس‌اکسل چیست و چرا در سوپرکارهای موتور جلو استفاده می‌شود؟
گیربکس دوم فراری FF با رنگ زرد مشخص شده است

با بررسی این شیوه‌های مختلف انتقال قدرت می‌توان به مهندسی جذاب جهان خودروسازی پی برد. به اینکه خودروسازان چگونه سعی می‌کنند با استفاده از راه‌حل‌های ابتکاری مختلف، بهینه‌ترین شیوه را برای توزیع وزن و انتقال نیرو پیدا کنند؛ اما افسوس که در دنیای الکتریکی هیچ‌کدام از این موضوعات معنا نخواهند داشت زیرا در خودروهای برقی می‌توان با نصب باطری‌ها در مکان مناسب، به توزیع وزن بهینه دست یافت و موتورهای الکتریکی را در هرجایی نصب کرد. شاید این‌ها از مزیت‌های خودروهای الکتریکی باشند اما مطمئناً مهندسی‌های جالب و هیجان‌انگیز را از جهان خودرو خواهند گرفت.

 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , ترنس‌اکسل






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ثنا : امروز صبح رفتم نمایندگی پیگیر ماشین بشم گفت حداقلللل دوماه دیگه طول میکشه! دی ماه ۲۹۰ برا شاهین G واریز کردم خرداد تبدیل به Gl اومد قبول کردم و ۲۶۰ واریز کردم الان که یه ماه گذشته میگن دوماه دیگه صبر کن! دست نداره این سرعت عمل ؟!👏👏👏
مهدی : سلام آقا شهاب احتمالا این گزینه بالا بردن شیشه ها در مونیتور غیر فعال است . این گزینه را فعال بفرمایید
محمد لاماری مشکی : سلام فک کنم برا هیچکس نرفته شما تحویل کدوم هفته از مرداد هستید؟؟
ثابتی : ماشین منو چند ماه طول کشید تحویل دادند الان یکسال دارم زنگ میزنم بابت تاخیر ماشینم که قرارداد بستیم باید برگردانده شود هنوز که هنوز پولمو برنگردونند خیلی افتصاح کرمان خودرو من که هرکسی بخواد ثبت نام کنه میگم انجام نده چون اصلا پاسخگویی درستی ندارند اپراتوراتش بی ادب هستند واقعا اشتباه کردم
Sr3 : دوستان من زنگ زدم تهران گف تا ۲۱ تیر به احتمال خیلی زیاد تحویل بدن همه زنگ بزنین که واقعا بدن دیگه
Sr3 : دوستان من زنگ زدم تهران گف تا ۲۱ تیر به احتمال خیلی زیاد تحویل بدن همه زنگ بزنین که واقعا بدن دیگه
mina : سلام روزتون خوش. خودرو داخل نمایندگی تحویل داده میشه؟؟
مقایسه X5 و A5 : دوستان عنایت داشته باشید جفت خودروها خوب و مناسبن ایکس5 چون موتور توربو جی دی آی داره با بنزین بی کیفیت ایران سازگار نیست و بعد از مدتی موتور دچار مشکل میشه آ5 هم خیلیا معتقد هستن موتورش به بدنه و وزنش نمیخوره و باعث میشه استهلاک بالایی داشته باشه یک حرف میزنم و تمام برای اولی میتونید اوکتان باکیفیت بریزید مشکلتون حل شه برای دومی هم میتونید فشار غیر منطقی به ماشین نیارید تا دچار مشکل نشه به نسبت دیگر مونتاژکارها خودروهای کرمان موتور واقعا کیفیت بهتری دارن پس الکی با این بحث های زرگری ارزش ماشینتونو پایین نیارید باتشکر
Ahmad : وضعیت تحویلی شاهین GL چطوره؟؟ چون میبینم اکثرا سر تاخیر تحویل شاهین G اعتراض دارن یعنی شاهین GL دارن تحویل میدن؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویلی 2 تیرماه : من الان زنگ زدم ب نمایندگی گفتن تا اخر مرداد هم شاید نتونیم فاکتور کنیم و تحویل بدیم . هنوز خرداد فاکتور وتحویلش مونده . فروش فوق العاده سفید تحویلی 2 تیرماه
اطلس آذر : چی سرچ کنم اینترنت هم همش قطع میکنن من اسیر شدم
رضا : بزاراصلاپول بشینه داخل حساب سایپا😂
فاکتور : تکمیل وجه12تیر کسی فاکتورشده تبدیل 2گانه به تک
علی باقری : من 3 تیر مشابه شما فاکتور نیست
فوقالعاده : دوستان لطفا همگی بیایید
حسین 7 تیر : سلام دوستان من فروش فوق العاده تحویل 7 تیر هنوز فاکتور نشدم موتور جدید رنگ سفید. دوستان خواهشا رنگ و موتور و نوع فروش رو تو پیام هاتون ذکر کنید که دقیق متوجه بشیم چی به چیه.ممنون
اعظم : چطور واریزیهای اسفند ر ندادن دارن اردیبهشت رو میدن؟
حسین : دروغ میگه من تکمیل وجه 30 بهمن هستم نه فاکتور شده نه چیزی
اعظم : والا من یازدهم اسفند تکمیل وجه کردم هنوز ماشین تحویل نگرفتم چطور ابنا خرداد تکیمل کردن تحویل گرفتن؟