دفاع رئیس مجلس و انتقاد کارشناسان از شروط غیر ممکن واردات خودرو

 

دفاع رئیس مجلس و انتقاد کارشناسان از شروط غیر ممکن واردات خودرو

 

در چند روز گذشته٬‌ ماجرای واردات خودرو وارد پیچ تازه ای شده است و به گفت جناب آقای قالیباف٬ ریاست مجلس شورای اسلامی٬ پس از جلسه ای دوساعته در مجمع تشخیص مصلحت نظام٬‌ نهایتا قانون واردات به ازای صادرات خودرو و قطعات مورد تصویب قرار گرفته و در راستای حمایت از صنعت داخلی قرار است با جزییات کارشناسی شده به سمت اجرایی شدن پیش رود.

 

با اینحال اکثر کارشناسان نسبت به سرنوشت این طرح بسیار بدبین هستند٬‌ چرا که اساسا محصول صادراتی ای در میان تولیدات خودروسازان داخلی وجود ندارد و از سوی دیگر با توجه به کمبود عرضه و کاهش تیراژ خودرو طی چندسال اخیر٬‌ عملا ظرفیتی نیز برای صادرات محصولات مازاد بر نیاز داخلی وجود ندارد و از این رو صادرات گسترده خودرو و قطعات محرکه اساسا غیر قابل اجرا به نظر می رسد. مگر آنکه فعالین بازار از طریق صادرات غیر واقعی و ....به سمت دور زدن قوانین موجود گام بردارند.

طبق ماده ۴ هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالا‌ها و یا خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودرو تمام برقی یا دو نیرویی (هیبریدی) یا واردات خودروی بنزینی یا گاز سوز با بر چسب انرژی ب (b) و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی سه ستاره و یا بالاتر بر اساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش صادارتی خود اقدام کند.

 
 

https://digiato.com/wp-content/uploads/2020/02/Majles68.jpg

بر این اساس قرار است واردات خودروهای خارجی، به شرط صادرات خودرو و قطعه از ایران باشد. اما سؤال این است که کدام خودرو و قطعه ایرانی در بازار جهانی راه دارد؟ خودروسازانی که از نیاز کشور 600 هزار دستگاه عقب هستند و محصولات ‌شان به گونه‌ای نیست که بازار سایر کشورها به دنبال خودرو ایرانی باشند، چگونه می‌توان خودرو صادر کرد؟

از سویی کدام یک از قطعه‌ سازان خودرو به زنجیره جهانی وصل هستند تا در صادرات قطعه، کاری انجام دهند؟ از این‌ رو به نظر می‌رسد واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعات خودروی ایرانی، تنها به معنای زمین گیر کردن واردات و افزایش انحصار خودروسازان است. با توجه به اینکه واردات خودرو ملزم به صادرات خودرو و قطعه است، واردکنندگان خودرو، فعالان بازار و مردم دیگر به واردات خودرو و آرامش در این بازار خوشبین نیستند.

محمدحسین میرکریمی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص واردات خودرو در سال ‌جاری گفت: «وقتی خودروسازان، با واردات خودرو مخالفتی ندارند و حتی از آن دفاع می‌کنند، مشخص است که این امر چالشی برای آنها ایجاد نخواهد کرد؛ خودروسازان خودشان می‌دانند که در بازار خارجی سهمی ندارند و حتی قطعات ایرانی در بازار جهانی سهم خاصی ندارد، لذا واردات خودرو به این شیوه شکست می‌خورد و روال گذشته در موضوع فروش خودرو ادامه پیدا خواهد کرد و چه بسا شرایط بدتر هم خواهد شد.»

در واقع مشخص نیست که ما دقیقاً کدام خودرو و قطعه ایرانی را می‌توانیم صادر کنیم؟ محصولات ما در برابر برندهای جهانی چه جایگاهی دارد؟

از این رو٬ با قطعیت می‌توان گفت که واردات به شرط صادرات خودرو و قطعه انحصار خودروسازان را بیشتر خواهد کرد چرا که هم واردات و هم بازار داخل، به‌ صورت کامل وابسته به دو شرکت خودروساز داخلی می‌شود.

اگر قانون گذار واقعاً به‌دنبال آن است که بازار خودرو به آرامش برسد و انحصار خودروسازان کاهش پیدا کند، ضرورت دارد که شرط صادرات خودرو و قطعه برداشته شود. طی سال‌های اخیر فعالیت خودروسازان به گونه‌ای بوده است که مردم به شدت تحت فشار قرار گرفتند.

جدا از افزایش قیمت که بیش از 500 درصد بوده، کیفیت هم تنزل پیدا کرده و در این بازار دلالی و واسطه ‌گری به شدت تقویت شده است. از این ‌رو تصمیم‌ گیران و سیاستگذاران به جای شرط صادرات بهتر است که از نظر کمی به واردات خودرو نگاه کنند و محدودیت برای واردات بگذارند در این صورت حداقل چند هزار دستگاه خودرو خارجی وارد خواهد شد و تا حدودی التهاب بازار خودرو کاهش پیدا می‌کند.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2021/04/61737976.jpg

اگر قرار باشد شرط واردات، صادرات خودرو باشد، برخی‌ها پیشنهاد می‌کنند که ارزان‌ترین خودرو در بندرعباس یا سایر شهرها که امکان صادرات دارد، خریداری و در بندر مقصد اسقاط و خودرو خارجی به کشور وارد شود در چنین شرایطی خودرو خارجی با کمترین و بیشترین سود وارد می‌شود.

این قبیل راهکارها در فضای مجازی هم دیده می‌شود. یکی از کاربرهای توئیتر نوشته بود رنو کولئوس 2018 در ایران 2.5 میلیارد تومان است و مدل 2022 در دوبی 600 میلیون تومان است. حال با شرایط وارداتی که قانونگذار گذاشته می‌توان 3 پراید خرید و در خلیج فارس غرق کرد، سپس خودرو کولئوس را وارد کنید، غرق کردن پراید و عوارض واردات حدود 1.8 میلیارد تومان می‌شود و حدود یک میلیارد تومان هم می‌توان سود کرد.

هدف‌ گذاری که برای سال 1401 خودروسازان صورت گرفته این است که یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما کارشناسان پیش‌ بینی می‌کنند که شرکت‌های خودروساز در نهایت خوشبینی به تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسند و تا پایان سال‌جاری التهاب و تنش از بازار خودرو، دست نخواهد کشید. زمانی یک بازار می‌تواند به تعادل برسد که عرضه و تقاضا برابر باشد.

وقتی تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد افزایش تولید و واردات بهترین راهکار است در غیر این صورت قیمت‌ها سیر صعودی خواهد داشت و روال گذشته تکرار می‌شود.

به هر حال باید قبول کرد که خودروسازان ایرانی در آکواریوم بودند و نمی‌توانند در شرایط سخت کار و فعالیت داشته باشند و حتی در بازارهای جهانی نقش‌ آفرین شوند، همان گونه که از یک ماهی در آکواریوم نمی‌توان انتظار داشت که در دریا زندگی کند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : 13ابان ثبت نام 10خردادپلاک هنوز خبری نیست
تجمع گسترده : بیار داداش هرچی تعداد بیشتر بهتر من چادر میارم همونجا میمونم تا حقمو نگیرم نمیام خونه دوستان اینا مثل سگ میترسن از تجمع تنها راه تجمع سشنبه ۱۷ تیر همه جلوی شرکت دزد
سهند دی ماه : سلام امروز تماس گرفتم سوال کردم تا چه روزی فاکتور کردید. گفتن تا ۲۵/ ۱ گفتم من که ۲۷ / ۱ تکمیل وجه کردم کی فاکتور میکنید میگه آخر برج تماس بگیر. میگه سهند کم داریم بخاطر همین فاکتور نمیکنیم
محمد-:::::::: : نه بابا فکر نکنم حتی ماهایی که تو اردیبهشت تبدیل به gl زدیم فاکتور نشدیم
فرزاد احمدی : ۱۷ تیر تشریف بیارید بخدا قسم کوتاهی بکنید خبری از شاهین نیست تا جواب نگرفتید تا شب هم شده بمونید تا آبروی این شرکت دزد بره
فرزاد احمدی : تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع ۱۷تیر ساعت ۹صبح
شاهین جی ال : خداویکیلی هر وقت تجمع کردم عصر همون روز نتیجه داده،یا دعوتنامه فرستادن یا تکمیل وجه،وجدانن هر کی میتونه بیاد،
تجمع : تاریخ تجمع سشنبه ۱۷ تیر ماه صبح ساعت ۹
سایپا بی همه چیز : دوستان بخاطر رضای خدا 17تیر ماه ساعت 9 صبح تشریف بیارید الان 8ماه شاهین جی تحویل نگرفتیم بخدا اگه تجمع نکنیم تا برج 7 خبری شاهین نیست
ali s3 : مرحله بیمه وقتی زرد هست یعنی اون مرحله انجام شده. اصلا به نوشته بالا که مرحله سبز یعنی انجام شده، توجه نکنید بعد از بیمه مرحله پلاک هست، شما الان تو نوبت پلاک هستید که زیاد طول نمیکشه، و پایین پروفایلتون تو قسمت پلاک ، شماره پلاک اختصاصی بهتون نوشته میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده بهمن 6بهمن : قایل توجه کلیه دوستان تجمع مالباختگان ساینا اس85 گانه دوشنبه 16 تیر 1404 راس ساعت 10 صبح کیلومتر 11 جاده مخصوص روبه روی شرکت کروز دفتر بازاریابی شرکت خراب شده سایپا
آریا : من تحویل 26 خرداد طرح مادران فروش فوق العاده رنگ سفید هستم فعلا فاکتور نشده فقط 8تومن جریمه سود تاخیر نوشته
207 پانا 12 خرداد : سلام من 12 خرداد مشکی طرح مادران بودم هنوز فاکتور نشدم رفتم نمایندگی میگن تشکیل پرونده 2/8 انجام دادی بخاطر ک دور بوده رفته تاخیر تاریخ تحویلت داخل سیستم ما شده 4/20 سودتاخیر هیچی برام نیومده شماره قرارداد 15379 هست کسی هست تاریخش مثل مال من باشه فاکتور شده باشه
207 فوری مادران : 5 رقم ردیف قراردادتون لطفا بفرستید
سایپا لعنتی : لعنتی ما ضرر کردیم کجا 100 تومن سود خدا لعنتتوت کنه اکثر مردم برای ثبت نام طلا فروختن / اگر نفروخته بودن الان یه ماشین از بازار راحت می خریدند انشالله پولی که از شرکت درمیاری خرج دوا و دکتر کنید
اطلس مشکی22 مهر تکمیل وجه : سلام دوستان رنگ مشکی دیشب فاکتور شدم امروز هم پلاک انشالله قسمت همه دوستان
راناتحویل17خرداد : بله غروب به نمایندگی زنگ زدم گفت احتمالا فردا پلاک بشه
قازان قوزان دوگانه سوز : کجای دنیا ساینا دوگانه ثبت نام می کنند ولی دعوتنامه ساینا تک گانه می فرستند قرار داد ما دوگانه بوده است نه تک گانه.......؟؟؟؟
پیش فروش 6 اسفند پوریا : ماشینم سه روز پیش اومد فروختم سورن پلاس خریدم...ایشالا واسه همه بیاد و خیرشو ببینن
عموجون : عموجون خاک تو سر سایپا کلی تو بانک صادرات وایسادم :/ نوبتم شد کارمند بانک زده میگه سایپا پول تو حسابش نیست:\ فک میکنید چقدر یک میلیون:٫ یک میلیون سود تاخیر بعد از سه ماه رفتم بگیگیرم میگه پول تو حساب سایپا نیست:٫ خاک تو سر مد یر عاملی که یک میلیون تومن پول تو حساب اون شرکت نیست:٫ ماهی چندین میلیارد تومن حقوق مزایا و پاداش میخورن:٫