سیستم خنک کاری خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

سیستم خنک کاری خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

شاید بارها کنار خیابان یا جاده‌های بین شهری دیده باشید که کاپوت یک خودرو بالا باشد و نشانه‌هایی از جوش آوردن آن را مشاهده کرده باشید. دلیل این کار به خاطر احتراق‌های داخل سیلندر است که باعث می‌شود گرمای زیادی تولید شود که دمای این احتراق‌ها در صورت کارکرد عادی موتور چیزی در حدود 120 درجه سانتی‌گراد است، اما موتور خودروهای مدرن در مدار گردش آب تا 200 درجه سانتی‌گراد هم تحمل گرما را دارد، به همین خاطر تکنسین طراحی خودرو برای اینکه از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنند، سیستم خنک کاری موتور را برای آن در نظر گرفته‌اند. تا از شدت گرمای موتور در اثر کارکرد زیاد جلوگیری نمایند. با ما همراه شوید تا در این مقاله به بررسی سیستم خنک کاری خودرو می‌پردازیم و اطلاعات کاملی در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

چرا باید از سیستم خنک کاری خودرو استفاده کرد؟

با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی باز هم یکی از مسائلی که خودروسازان با آن روبرو هستند تولید گرمای زیاد موتور است که چیزی در حدود 30 درصد از سوخت تبدیل به نیروی حرکتی در موتور خودروها می‌شود و باقی مانده سوخت در حدود 70 درصد تبدیل به گرمای اضافی و غیر قابل استفاده می‌شود که از این درصد، سهم زیادی از طریق اگزوز خارج می‌گردد و قسمتی هم به داخل موتور وارد می‌شود و باعث گرم‌تر شدن بخش پیشرانه خودرو می‌شود که در این وضعیت سیستم خنک کاری خودرو نقش بسیار کلیدی برای خنک کردن دمای موتور بر عهده دارد.

سیستم خنک کاری خودرو

از جمله چرایی استفاده از سیستم خنک کاری خودرو می‌توان به کنترل احتراق و آلودگی ناشی از آن به همرا نگه داشتن دمای محفظه موتور در حد ایده‌آل است تا از خرابی دیگر اجزا و قطعات موتور جلوگیری شود و در نهایت وظیفه اصلی این سیستم خنک سازی خودرو و ایجاد ثبات در دمای موتور است.

 
 

انواع سیستم خنک کاری خودرو عبارتند از:

به طور کلی انواع سیستم خنک کاری خودرو به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک
  • سیستم خنک کاری با مایع یا آب خنک

برای اینکه متوجه عملکرد هر کدام از این سیستم ها شوید به صورت مجزا آنها را بررسی خواهیم کرد.

 
 
سیستم خنک کاری خودرو

سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک

سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک که در بخش کوچکی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خنک سازی با استفاده از یک فن بسیار قوی،جریان  هوا را از داخل پره‌های آلومینیومی عبور داده تا با این کار موتور خودرو خنک شود. از جمله وسایلی که از این نوع سیستم برای خنک کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موتورسیکلت‌های با حجم موتور پایین، فولکس قورباغه‌ای، پورشه و... اشاره کرد.

این نوع سیستم به دلیل اینکه هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار ارزان‌تر از سیستم خنک کاری با مایع است اما به دلیل اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی که به همراه دارد از آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم خنک کاری با مایع یا آب خنک

از سیستم آب خنک یا سیستم خنک کاری با مایع برای کاهش دمای موتور استفاده می‌شود و عملکرد آن هم بدین صورت است که پمپاژ آب رادیاتور به داخل موتور فرستاده می‌شود و آب پمپاژ شده گرمای موتور را به خود گرفته و دوباره به داخل رادیاتور برگشته و با خنک شدن آب دوباره این سیکل تکرار می‌شود تا دمای موتور در حالت استاندارد باقی بماند.

سیستم خنک کاری خودرو با مایع

اجزای سیستم خنک کاری خودرو عبارتند از:

سیستم خنک کاری خودرو (آب خنک) همانند مابقی سیستم‌های خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه لیست آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • ترموستات
  • پولی فریز یا پولکی‌های سر سیلندر
  • تسمه پروانه یا تسمه دینام
  • فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کاری
  • بخاری خودرو
  • شیلنگ سرریز و منبع انبساط

در ادامه درباره اجزای مهم سیستم خنک کاری خودرو توضیحات مختصری ارائه خواهیم داد تا با معنا و مفهوم این قطعات بیشتر آشنا شوید.

رادیاتور چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم وقتی آب گرمای موتور را به خود جذب کرد به سمت رادیاتور حرکت می‌کند و به دلیل قرارگیری پره‌های آلومینیومی رادیاتور در جلوپنجره جلوی خودرو جریان هوا با استفاده از فن برقی از داخل پره‌ها عبور می‌کند و همین امر باعث خنک شدن آب داخل رادیاتور می‌شود.

رادیاتور سیستم خنک کاری خودرو

درب رادیاتور چه کاری انجام می‌دهد؟

درب رادیاتور از مهم‌ترین بخش‌های سیستم خنک کاری خودرو به شمار می‌آید و مانند یک سوپاپ اطمینان زودپز عمل می‌کند. در مواقعی که فشار مایع داخلی بالا رود و سوپاپ‌های فنری کنار رفته و وارد منبع انبساط می‌شود تا از فشار آن کاسته شود.

پروانه یا فن چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

پروانه یا فن برقی نیروی خود را از برق باتری دریافت می‌کنند و در صورتی که دمای آب داخل سیستم بالا رود به وسیله سنسور دمایی تعبیه شده که متصل به ECU یا کامپیوتر خودرو است فرمان روشن شدن را دریافت می‌کند و با روشن شدن آن هوا به داخل پره‌های آلومینیومی به جریان می‌اندازد تا آب داخل رادیاتور سریع‌تر خنک شود و بعد از پایین آمدن دمای آب دوباره فرمان خاموش شدن خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می‌کند و خاموش می‌شود.

فن سیستم خنک کاری خودرو

پمپ آب یا واتر پمپ چیست و چه کاری بر عهده دارد؟

واتر پمپ یا پمپ آپ همانند قلب انسان وظیفه به جریان در آوردن آب در سیستم خنک‌کاری خودرو را بر عهده دارد و عملکرد آن هم بدین صورت است که آب خنک را از سطح زیرین رادیاتور به سمت موتور به جریان می‌اندازد و نیروی لازم برای پمپاژ آب را به وسیله تسمه از میلنگ دریافت می‌کند.

جمع‌بندی مقاله و کلام پایانی

در این نوشتار ابتدا به نحوه عملکرد سیستم خنک‌کاری خودرو توضیحاتی ارائه دادیم سپس به چرایی استفاده از این سیستم پرداختیم و با بررسی انواع دسته‌بندی سیستم خنک‌کاری خودرو به صورت مجزا نحوه عملکرد هرکدام را توضیح دادیم و در انتها به اجزا و قطعات تشکیل دهنده این سیستم و توضیحات مختصری درباره هر کدام از این قطعات بیان شد تا بیشتر با نحوه کار و اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کاری خودرو آشنا شوید.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم خنک کاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4 : مبارک باشه...تو سامانه مرحله تحویل خودرو سبز شد یا نه خودشون تماس گرفتن
محسن : . ..........مبارک باشه . ........ ما که تکمیل وجه ۹ بهمن هستیم . ........ هنوز خیلی مونده تا تحویل بگیریم . ........ دوگانه ما احتمالاً میره برای مرداد ماه
منصف : داداش گاز و گذاشتن که بدی باز تارا خوبه ماشینای دیگه اگه گاز ندی زیر صد هم نمی رسن 🛀
نقض تعهد شرکت سایپا در تحویل فروش فوری دیماه : اوفو بالعقود به پاسخگویی 096550 نمیشه اعتماد کرد چند ده بار مواعد ضد و نقیض اعلام کردند نزدیک دو ماه در تاخیر فروش فوری خیلی زیاده برخورد بسیار زننده و غیر شفاف شرکت اهانت به مشتری می باشد اگر توان تولید وجود نداشت چرا برنامه فروشی فوری اعلان گردید . در زمان ثبت نام نقل قول های رسمی از طریق پاسخگویی شرکت حاکی از تحویل حتمی حتی زود تر از موعد 90 روزه بود خیلی از مشتریان به امید تحول فوری ماشین زیر پای خود را فروخته اند ، وام گرفته اند ، طلا و سرمایه خود را بکار گرفته اند و الان مشکل جدی دارند یک خبر مطمئن از طریق مدیر عامل یا حتی دیگر مدیران شرکت می تواند آسایش روانی برای مشتریان ایجاد کند هر چند که تاخیر فروش فوری به این اندازه نمی‌تواند هیچ توجیهی داشته باشد با این وضعیت موضوع نیازمند پیگیری های جدی تر از مراجع نظارتی و قضایی می باشد وعده وعید های مع الواسطه از شرکتی که فعالیتش به سبب استفاده از یارانه دولتی و سرمایه ملی بوده قابل پذیرش نیست و خصوصاً می بایست روند ثبت نام تا تحویل خودرو نسبت به هر شرکت دیگری شفاف تر و دقیق تر باشد و خیال مشتری را صد درصد راحت نماید.
xu7p سورن پلاس : سلام برای من دوگانه بود تبدیل زدم به سورن پلاس با موتور جدید XU7P و 17 اسفند 402 تکمیل وجه کردم و تحویل رو 17 خرداد 1403 زده- الان تا چه تاریخی فاکتور شده؟ چه مقدار تحویل تاخیر داره؟ به نظرتون کی فاکتور میشه؟
تارا v4lx : سلام شما فاکتور شدین؟
محمد مهدی : سلام. دوستان از من تحویل بهمن ۴۰۲ بوده و اولین واریزی تیر ۴۰۱ بوده. فاکتور شده. واقعا خیلی خوشحالم. خدایا شکرت. باورم نمیشه. بعد از دو سال پولم دست ایران خوردو بالاخره فاکتور شد. دستشون درد نکنه. نمیدونم‌چجوری ازشون تشکر کنم. 😅😅😅
آریسان سفید تبریز : خطاب به آریسان دو که نوشتی قرارداد رو نخوندی ، اون نوشته ها چرت و پرتی بیش نیستن . بری نمایندگی کنسل هم میزنن
محمد : عرض ادب و احترام عزیزان زمان اطلاع رسانی فاکتور شدن ، ممنون میشیم اطلاعات دقیق شامل نوع کلاس تارا و تاریخ تحویل را ذکر کنن با تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
31 فروردین : تحویل 31 فروردین هستم هنوز فاکتور نشدم مثبت بزنید ببینم چند نفر فاکتور نشدن
ساینا اس دوگانه : سلام لیدا با حساب تورم پول یکسال خوابیده بود. الان بخواهی دقیق حیاب کنی نزدیک 40 تا 50 میلیون ضرر دادیم و هنوز هم ماشین نگرفتیم. خدارو همیشه هم شکر میکنیم.
شیرین : حتما فروش فوری هستن
151 تحویل تیرماه : دعوتنامه تیر ماه کی میاد خسته شدیم بخدا از انتظار دی ماه تاالان منتظریم
شیرین : ساینا با دنده عقب 6 تا
سورن پلاس 100 لیتری : چرا بعضیا زنگ میزنن تبریز میگن تولید داریم بعضیام میگن زنگ زدیم تولید ندارن مگه تبریز شما با اینا فرق داره ؟
امیر : سلام لیدا جان دی ماهی که تحویل گرفتن
پارس بهار : زنگ زدم ایرانخودرو امروز الویت بهار هستم میگه ماشین پارس دیگه نیست باید تبدیل بزنیم پارس فقط میگه تا الویت زمستان بیشتر نیست گفت الویت بهار از تیرماه فراخوان میاد ولی تبدیل باید بزنیم چیکار کنیم دوستان به نظر شما سورن خوبه
پارس بهار : زنگ زدم ایرانخودرو امروز الویت بهار هستم میگه ماشین پارس دیگه نیست باید تبدیل بزنیم پارس فقط میگه تا الویت زمستان بیشتر نیست گفت الویت بهار از تیرماه فراخوان میاد ولی تبدیل باید بزنیم
شیرن : پس دیماهی سر 30و35 روز تحویل گرفتن