همه چیز در مورد باتری خودرو

 

همه چیز در مورد باتری خودرو

 

رپورتاژ-سیستم برق رسانی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که از مهمترین این قطعات، باتری است. وظیفه باتری خودرو تامین انرژی مورد نیاز برای روشن شدن خودرو و برق رسانی به بخش های مختلف آن است. اگر می‌خواهید درباره انواع باتری ماشین و قطعات تشکیل دهنده و نحوه کار آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده باتری خودرو

باتری ماشین از 7 قسمت جعبه باتری، صفحات باطری، بست های اتصال، مایع الکترولیت، ترمینال منفی و مثبت، درپوش و هواکش و نشانگر وضعیت الکترولیت یا هیدرومتر ساخته شده است. در ادامه با هر یک از این اجزا بیشتر آشنا می‌شویم.

جعبه باتری: جنس این جعبه ها از پلاستیک مصنوعی فشرده و یا پلیمر ساخته می‌شوند، چرا که باید بتوانند در مقابل گرمای موتور و حرارت ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی و خورندگی الکترولیت و همینطور ضربه و ارتعاش ناشی از حرکت خودرو مقاوم باشند. بالای این جعبه 6 درب تعبیه شده که در داخل هر کدام از آنها 2 ولت برق تولید می‌شود که با حساب 6 درب، هر باتری جمعا 12 ولت برق تولید می‌کند. البته این درب ها در باتری های اتمی وجود ندارند.

صفحات باطری: خانه های هر باتری از سه صفحه مثبت، منفی و عایق تشکیل می‌شود. صفحات منفی همیشه یکی بیشتر از صفحات مثبت بوده و در هر دو طرف صفحه مثبت قرار می‌گیرند. صفحه عایق نیز برای جلوگیری از اتصال مثبت و منفی بین این صفحات قرار می‌گیرد. جنس هر دو صفحه مثبت و منفی از سرب می‌باشد.

بست های الکترود: خودروی در حال حرکت تکان هایی دارد که ممکن است باعث جدا شدن کابل از باطری شود؛ بست الکترود باتری یا همان سرباتری برای اتصال کابل به باتری و محکم نگه داشتن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مایع الکترولیت: این مایع از 65 درصد آب مقطر و 35 درصد اسید تشکیل شده و وظیفه آن انتقال جریان الکتریکی بین صفحات باتری است.

ترمینال منفی و مثبت: ترمینال ها، رابط بین باتری با سیستم های الکتریکی خودرو هستند.

درپوش و هواکشدرپوش باتری همانطور که از اسمش پیداست، دربی است که در بالای باطری قرار دارد. گازهای شیمیایی داخل باتری از سوراخ هایی که روی درب آن وجود دارد خارج می‌شوند.

نشانگر وضعیت الکترولیت یا هیدرومتر: این بخش در برخی باتری ها وجود داشته و در برخی باتری ها وجود ندارد، و به آن چشمی باتری نیز می‌گویند. هیدرومتر در واقع اسید موجود در مایع باتری را سنجیده و با سه رنگ سبز، مشکی و سفید، وضعیت شارژ بودن، ضعیف بودن و یا خرابی باتری خودرو را نشان می‌دهد.

باتری خودرو چطور کار می‌کند؟

عملکرد باتری به وسیله دو عمل شارژ و دشارژ انجام می‌گیرد. عمل شارژ شدن یعنی اینکه وقتی خودرو روشن و در حال کار کردن است، باتری به وسیله دینام شارژ می‌شود. اما دشارژ شدن یعنی اینکه زمانی که خودرو نیاز به تامین انرژی داشته باشد، برق ذخیره شده در باتری مصرف و خالی می‌شود که به آن دشارژ شدن می‌گویند.

موتور خودرو، چراغ ها، سیستم صوتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی (کولر)، جی پی اس، ساعت و بسیاری دیگر از اجزای الکتریکی خودرو برای کار کردن نیازمند تامین انرژی توسط باتری هستند. این تامین انرژی در زمانی که خودرو خاموش است از طریق باتری و در زمانی که روشن است از طریق دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی تامین می‌شود.

انواع باتری خودرو

باتری های خودرو به دو نوع سیلد و غیر سیلد تقسیم می‌شوند. باتری های غیر سیلد که به باتری های اسیدی معروف هستند، نسل قدیمی تر باتری های خودرو به حساب می‌آیند که هنوز هم بر روی بسیاری از خودرو ها نصب می‌شوند. اما باتری های سیلد یا اتمی و یا به تعبیری دیگر باتری های خشک، نسل جدید باتری های خودرو با تکنولوژی جدیدتر هستند. در ادامه با این باتری ها بیشتر آشنا می‌شویم.

باتری های اسیدی

باتری سرب اسیدی قدیمی ترین نوع «باتری قابل شارژ» بوده و در سال 1859 ساخته شد. این نوع باتری ها تا قبل از آنکه سر و کله باتری های اتمی پیدا شود، به طور گسترده روی خودروها استفاده می‌شدند.

مشخصه ظاهری باتری های غیر سیلد یا اسیدی، وجود 6 درب پیچی در بالای آن برای بررسی محلول اسید و آب مقطر است. ویژگی مهم باتری های اسیدی این است که اینگونه محصولات نیاز به نگهداری دارند، و سطح الکترولیت آنها باید به صورت دوره ای چک شود.

باتری های اسیدی رفته رفته ضعیف می‌شوند و می‌توان پایان عمرشان را پیش بینی کرد.

باتری های غیر اسیدی یا اتمی

این باتری ها برخلاف اسمشان هم اسید دارند و هم خشک نیستند. امروزه باتری های اسیدی به خاطر کیفیت بالاتر باتری های اتمی (خشک)، جای خود را به اینگونه باتری ها داده اند و اکثر باتری هایی که در بازار عرضه می‌شوند از نوع اتمی یا سیلد هستند. باتری های اتمی قدرت استارت بالایی در مناطق آب و هوایی سرد نسبت به باطری های غیر سیلد دارند.

جنس صفحات داخل باتری های سیلد به گونه ای است که نیاز به اضافه کردن آب مقطر و در نتیجه نگهداری ندارد، و به همین خاطر روی آنها (MF (maintenance free یعنی «بدون نیاز به نگهداری» نوشته شده است.

این نوع باتری ها عمر طولانی تری نسبت به باتری های نوع اسیدی دارند. آلودگی کمتر و مقاومت بالا در برابر شارژ بیش از حد و همین طور دشارژ شدن از دیگر مزایای باتری های خشک است.

نتیجه

انواع باتری ماشین، اجزای کامل و نحوه کار آن را با هم خواندیم. سالانه میلیونها باتری خودرو در داخل کشور برای انواع ماشین های ایرانی و خارجی تولید می‌شوند. همانطور که گفته شد این باتری ها در دو نوع اتمی و اسیدی عرضه می‌شوند. یکی از بیشترین ماشین هایی که در سطح کشور تردد دارد، ماشین پراید است. اگر قصد خرید باتری این خودرو را دارید، می‌توانید بر روی لینک خرید باتری پراید کلیک کنید.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین GLخرداد : ماکه تبدیل زدیم خبری نیست
شاهین GLخرداد : داداش منم خردادم تبدیل glولی نه فاکتور شدم نه تحویل
بهمن : مچکرم، کاش همه مثل شما بودن اطلاع میدادن چکردن تحویل گرفتن نگرفتن تا چ تاریخی، من ک هر روز همینجا نگاه میکنم ببینم چخبره از ماشین تا چ تاریخ ایی فاکتور شدن دیگه هیچ منبعی نیس، فقط اینکه سود تاخیر اگر گرفتید خبر بدید مراحلش به ما یگید
موسی کاظم T9 : آقا باید یه تشکری هم کنم از کرمان موتور که ریده به پول ما و با افرایش قیمت های متعدد و مکرر تا به امروز ماشین های خوشگل و پر زرق و برق چینی رو طلا گرفته و جیب مارو هم تار عنکبوت و شیپیش
مرتضی : سلام دوست شیرازی من. منم دقیقا ۳۰ آبان پیش فروش وی فور هستم. خبری شد همین جا به هم اطلاع بدیم. رنگ تیتانیوم بودم سیاست تغییر رنگ زدم مشکی آبنوس
سید : سلام ما که تحویل سهند S دی ماه 403بود تا امروز که 18 مهر 1404 هست ماشین تحویل ما ندادن !!!!! قرار بوده یک ماه بعد از تکمیل وجه به ما ماشین تحویل بدن !!! من مرداد تکمیل وجه کرده بودم جدیدا هم که تلفن را پاسخگو نیستند همش میگن درخواست اینترنتی ثبت گنید همکاران با شما تماس میگیرند
شاهین اتوماتیک : سلام برو نمایندگی که ثبت نام کردی احتمالا روسایتش باشه امضا هم باید بزنی
GL : تجمع فردا ساعت 10 روبروی معاونت فروش سگپا کیلومتر 11
GL : فردا ساعت 10 تجمع روبروی سگپا کیلومتر 11
cvt : واریز اولیه 4 مهر 1402 تکمیل وجه اسفند 1403 آخه 7 ماه انتظار و بلاتکلیفی برای یک سدان معمولی شاهین. واقعن فاجعه هستش. مگه یه شاهین چی داره که 7ماه منتظرش بمونیم. اینهمه خودروساز توی کشور هست. حقیقتا سایپا ورشکسته و زمین خورده و به ظاهر سرپاست.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6 دنده تحویل 31شهریور : تاریخ تحویل خودروتون کی هست
دنا : سلام یه سوال داشتم چرا سود تاخیر من کم شده قبلا 4 تومن بود الان شده 1600
علی : متاسفانه هیچ خبری از فاکتور شهریورماه نیست
اطلس آذر کشور بی قانون : مدیر ارتباطات سایپا رسما اعلام کرده سانروف وارداتی ما نداریم مشتریها اگه زودتر خودرو خودشناسی رو میخوام بدون سانروف بگیرن فعلانم زمان تامین قطعه مشخص نیست سانروف شاهین با اطلس فرق داره یا همونه؟
مجتبی : شما کدوم استانی
Gxrl هفته چهارم شهریور : آخر تیر تکمیل وجه شده اما هنوز فاکتور نشده.داره مبشه یکسال که منتظر یه ماشینیم که با زحماتمون خریدیم.افسرده شدیم دیگه هممون بخدا
کوییک GXL تحویل مرداد ماه : امروز دقیقا 60 روز از تکمیل وجه ما گذشته و خردادی ها هنوز تموم نشدن میره برای 90 روز به بالا. ظلمی که خودروسازها به مردم ایران میکنن در تاریخ بی سابقه است. از نظر کیفیت و قیمت تا فاکتور و تحویل و خدمات پس از فروش. مردمی که به اندازه ملت نپال تخم ندارن همین حقشونه
11بهمن : سلام من بیست شهریور پلاک انلاین شدم سند وکارت ماشین رسید دستم اما هنوز چراغ تحویل رووشن نشد خواهشا راهنمایی کنی
پاششی : امروز هم یه تعداد فاکتور شدن کاستومر رو چک کنید و شماره پذیرشتونو بگید اگر فاکتور شدید
سبحان : این فوق العاده ها نمیخوان تموم شن دیگه مگه تا چندم باید فاکتور شن سه ماهه یه کله فقط فوق العاده