همه چیز در مورد باتری خودرو

 

همه چیز در مورد باتری خودرو

 

رپورتاژ-سیستم برق رسانی خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده که از مهمترین این قطعات، باتری است. وظیفه باتری خودرو تامین انرژی مورد نیاز برای روشن شدن خودرو و برق رسانی به بخش های مختلف آن است. اگر می‌خواهید درباره انواع باتری ماشین و قطعات تشکیل دهنده و نحوه کار آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

اجزای تشکیل دهنده باتری خودرو

باتری ماشین از 7 قسمت جعبه باتری، صفحات باطری، بست های اتصال، مایع الکترولیت، ترمینال منفی و مثبت، درپوش و هواکش و نشانگر وضعیت الکترولیت یا هیدرومتر ساخته شده است. در ادامه با هر یک از این اجزا بیشتر آشنا می‌شویم.

جعبه باتری: جنس این جعبه ها از پلاستیک مصنوعی فشرده و یا پلیمر ساخته می‌شوند، چرا که باید بتوانند در مقابل گرمای موتور و حرارت ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی و خورندگی الکترولیت و همینطور ضربه و ارتعاش ناشی از حرکت خودرو مقاوم باشند. بالای این جعبه 6 درب تعبیه شده که در داخل هر کدام از آنها 2 ولت برق تولید می‌شود که با حساب 6 درب، هر باتری جمعا 12 ولت برق تولید می‌کند. البته این درب ها در باتری های اتمی وجود ندارند.

صفحات باطری: خانه های هر باتری از سه صفحه مثبت، منفی و عایق تشکیل می‌شود. صفحات منفی همیشه یکی بیشتر از صفحات مثبت بوده و در هر دو طرف صفحه مثبت قرار می‌گیرند. صفحه عایق نیز برای جلوگیری از اتصال مثبت و منفی بین این صفحات قرار می‌گیرد. جنس هر دو صفحه مثبت و منفی از سرب می‌باشد.

بست های الکترود: خودروی در حال حرکت تکان هایی دارد که ممکن است باعث جدا شدن کابل از باطری شود؛ بست الکترود باتری یا همان سرباتری برای اتصال کابل به باتری و محکم نگه داشتن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مایع الکترولیت: این مایع از 65 درصد آب مقطر و 35 درصد اسید تشکیل شده و وظیفه آن انتقال جریان الکتریکی بین صفحات باتری است.

ترمینال منفی و مثبت: ترمینال ها، رابط بین باتری با سیستم های الکتریکی خودرو هستند.

درپوش و هواکشدرپوش باتری همانطور که از اسمش پیداست، دربی است که در بالای باطری قرار دارد. گازهای شیمیایی داخل باتری از سوراخ هایی که روی درب آن وجود دارد خارج می‌شوند.

نشانگر وضعیت الکترولیت یا هیدرومتر: این بخش در برخی باتری ها وجود داشته و در برخی باتری ها وجود ندارد، و به آن چشمی باتری نیز می‌گویند. هیدرومتر در واقع اسید موجود در مایع باتری را سنجیده و با سه رنگ سبز، مشکی و سفید، وضعیت شارژ بودن، ضعیف بودن و یا خرابی باتری خودرو را نشان می‌دهد.

باتری خودرو چطور کار می‌کند؟

عملکرد باتری به وسیله دو عمل شارژ و دشارژ انجام می‌گیرد. عمل شارژ شدن یعنی اینکه وقتی خودرو روشن و در حال کار کردن است، باتری به وسیله دینام شارژ می‌شود. اما دشارژ شدن یعنی اینکه زمانی که خودرو نیاز به تامین انرژی داشته باشد، برق ذخیره شده در باتری مصرف و خالی می‌شود که به آن دشارژ شدن می‌گویند.

موتور خودرو، چراغ ها، سیستم صوتی، سیستم گرمایشی و سرمایشی (کولر)، جی پی اس، ساعت و بسیاری دیگر از اجزای الکتریکی خودرو برای کار کردن نیازمند تامین انرژی توسط باتری هستند. این تامین انرژی در زمانی که خودرو خاموش است از طریق باتری و در زمانی که روشن است از طریق دینام با تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی تامین می‌شود.

انواع باتری خودرو

باتری های خودرو به دو نوع سیلد و غیر سیلد تقسیم می‌شوند. باتری های غیر سیلد که به باتری های اسیدی معروف هستند، نسل قدیمی تر باتری های خودرو به حساب می‌آیند که هنوز هم بر روی بسیاری از خودرو ها نصب می‌شوند. اما باتری های سیلد یا اتمی و یا به تعبیری دیگر باتری های خشک، نسل جدید باتری های خودرو با تکنولوژی جدیدتر هستند. در ادامه با این باتری ها بیشتر آشنا می‌شویم.

باتری های اسیدی

باتری سرب اسیدی قدیمی ترین نوع «باتری قابل شارژ» بوده و در سال 1859 ساخته شد. این نوع باتری ها تا قبل از آنکه سر و کله باتری های اتمی پیدا شود، به طور گسترده روی خودروها استفاده می‌شدند.

مشخصه ظاهری باتری های غیر سیلد یا اسیدی، وجود 6 درب پیچی در بالای آن برای بررسی محلول اسید و آب مقطر است. ویژگی مهم باتری های اسیدی این است که اینگونه محصولات نیاز به نگهداری دارند، و سطح الکترولیت آنها باید به صورت دوره ای چک شود.

باتری های اسیدی رفته رفته ضعیف می‌شوند و می‌توان پایان عمرشان را پیش بینی کرد.

باتری های غیر اسیدی یا اتمی

این باتری ها برخلاف اسمشان هم اسید دارند و هم خشک نیستند. امروزه باتری های اسیدی به خاطر کیفیت بالاتر باتری های اتمی (خشک)، جای خود را به اینگونه باتری ها داده اند و اکثر باتری هایی که در بازار عرضه می‌شوند از نوع اتمی یا سیلد هستند. باتری های اتمی قدرت استارت بالایی در مناطق آب و هوایی سرد نسبت به باطری های غیر سیلد دارند.

جنس صفحات داخل باتری های سیلد به گونه ای است که نیاز به اضافه کردن آب مقطر و در نتیجه نگهداری ندارد، و به همین خاطر روی آنها (MF (maintenance free یعنی «بدون نیاز به نگهداری» نوشته شده است.

این نوع باتری ها عمر طولانی تری نسبت به باتری های نوع اسیدی دارند. آلودگی کمتر و مقاومت بالا در برابر شارژ بیش از حد و همین طور دشارژ شدن از دیگر مزایای باتری های خشک است.

نتیجه

انواع باتری ماشین، اجزای کامل و نحوه کار آن را با هم خواندیم. سالانه میلیونها باتری خودرو در داخل کشور برای انواع ماشین های ایرانی و خارجی تولید می‌شوند. همانطور که گفته شد این باتری ها در دو نوع اتمی و اسیدی عرضه می‌شوند. یکی از بیشترین ماشین هایی که در سطح کشور تردد دارد، ماشین پراید است. اگر قصد خرید باتری این خودرو را دارید، می‌توانید بر روی لینک خرید باتری پراید کلیک کنید.

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینcvt_mojtaba : دوستان منم تکمیل وجه ۱۳ اسفند هستم cvt تازه چک کردم یک پله برگشته عقب
آرش : سلام دوستان من تکمیل وجه 18 اسفند هستم الان وضعیت خودرو را چک کردم از حالت آماده تخصیص با یک پله عقبگرد برگشت به تکمیل وجه شده!!!!!!!!!
دادا : سلام دوستان به عرص برسونم دو هفته تعطیلات تابستانی داشتن سایپا و در این مدت هیچ کاری نشده و اینکه حداقل 7 ماه تاخیر برای شاهین g دذ نظر بگیرین بعد از تکمیل وجه میگن سانروف تو گمرک گیر کرده و نمیاد
محمد : هرکی توی تجمع شرکت کرده بودبراش فاکتورشده....
mina- sr3 : سلام دوستان sr3 من هم تماس گرفتم گفتن تو صف بارگیریه ولی تاریخ مشخصی نگفتن. تهران
mina : سلام دوستان من هم تماس گرفتم گفتن تو صف بارگیریه ولی تاریخ مشخصی نگفتن. تهران
X5 ثبت نامی 27 شهریور : سلام دوستان من پک کامل گلس داشبورد و مانیتور برای x5 خریدم مثل پوست پیازه به چه دردی می خوره ؟ مخصوصا برای مانیتور!!
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام عزیزان cvt cvt تکمیل وجه و تکمیل پرونده سخا ۶ اسفند به بعد اعلام حضور کنن. اگر فاکتور شدن اطلاع رسانی کنن.
. : شاید اونایی که رفتن تجمع ماشیناشون فاکتور شده شرکت بهشون گفته دهنتون رو ببندیدحالا پیداشون نیست
عاطفه : متشکرم موعد تحویل دی ماه بود و واریز اولیه ۳۲۱ تومن اسفند ۴۰۲ و تکمیل وجه ۳۵۲ تومن بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
8 اسفند : دوستان اگر کسی فاکتور شد لطفا اطلاع بدید
اطلس بدبخت : 7خرداد
چرتکه : من 26 مهر فاکتور نشدم
راحت شدم رفت : سلام دوستان من بعد از این همه صبر و تلاش برای دریافت استپ وی اتومات، اجبارا ناچار شدم حواله ام رو بفروشم. برای همه شما دوستان آرزوی سلامتی و موفقیت دارم. من حواله ام رو فروختم 1550 و تمام شد رفت. البته از 1500 بهم قیمت داده بودند که پس از تحقیق و بررسی بالاخره با ساندرو 1400 معامله کردم. معامله خیلی سریع و راحت انجام شد. ان شاءالله شما به حق کامل خودتون برسید. آرزوی بهترین ها رو برای همه باقیمانده های حواله گروه ساندرو دارم. در پناه حق باشید
دعوت : مبلغ دعوت نامه بهمن؟
علی : باید 6 بار از مردم پول بگیرن که یه سری تحویل بدن دیگه مثل شرکت های هرمی .یا ساختار درختی.پول ماشین تورو به اضافه هزینه تولید ومالیات و سود خدش و باج دولت ور باید از 2 ثبت نام کننده بعدی بگیرن که به تو تحویل بدن.بعد همین طور برای اونها هم همین جور
151 : دوستان کسی فرسوده تیر پانارینگ دار هست فاکتور نشده باشه؟
محمد : سود مشارکت حدود 35 تومن حدودا 260 تومن باید پرداخت کنی
محمد : سود مشارکت که دروغه حدودا 260 تومن باید پرداخت کنی
رمضانی : سلام من ساینا دوگانه هستم دعوتنامه تیر الان ساینا 518 تومنه سود مشارکت زده 16 درصد 225 قبلا پرداخت کردم چقدر دگ باید پرداخت کنم سود مشارکت چقدره ؟