بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

شرکت BMW، سری i را در 25 جولای 1970 روانه بازار کرد. در اوایل معرفی سری i3، آزمایشات گسترده ای روی این تیپ خودرو انجام شد. در نمونه اولیه این خودرو، از یک موتور الکتریکی با قدرت 170 اسب بخار و یک موتور دیزلی جهت شارژ باتری این موتور استفاده شده بود. تلاش های بسیار زیادی در ساخت و تولید ماشین های الکتریکی BMW انجام شده است و زیرمجموعه های مختلفی از سری i در بازار موجود است. از این میان می توان به i3 کوپه مدل سه درب 2011 اشاره نمود. جالب است بدانید که BMW قریب به 40 سال است که در زمینه تولید ماشین های الکتریکی فعالیت دارد. اگرچه حادثه غم انگیز المپیک 1972 که در مونیخ برگزار شد، در تاریخ ثبت است، اما این حادثه منجر به آغاز نسل جدید خودروهای الکتریکی شد. شرح مختصری از روند پیشرفت های اخیر BMW در این زمینه آورده شده است.

 

خودروهای الکتریکی BMW 1602 و LS به ترتیب مربوط به سال های 1972 و 1975

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون
بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

تولید این نوع خودروها عملاً از سال 1969 آغاز شد؛ زمانی که BMW تحقیقات خود را جهت الکتریکی کردن انواع خودروهای متداول آن زمان شروع کرد. نیروی محرکه خودروهای الکتریکی BMW معمولاً از طریق یک موتور القایی (ساخت شرکت Bosch) با حداکثر توان 32 کیلو وات (معادل 43 اسب بخار) و دوازده عدد باتری سربی ـ اسیدی 12 ولت که بر روی یک صفحه قرار داده شده اند، تأمین می شود. بسته باتری ها حدود 350 کیلوگرم وزن دارد. دو نمونه از خودروهای الکتریکی BMW 1602 به طور آزمایشی در المپیک شرکت داده شدند. بدیهی است این خودروها با حداکثر سرعت 30 کیلومتر بر ساعت و نیز محدودیت های رانندگی در شهر، توان رقابت با بقیه خودروها را نداشتند. در ژوئن 1975، شرکت BMW وارد مرحله جدیدی از طراحی و ساخت خودروهای الکتریکی شد. اما یافته های خود را بنا به دلایلی در آن زمان، منتشر نکرد. فقط تا این حد می توان گفت که در این مرحله از تحقیقات، BMW توانست با متوقف کردن خودروهای سری LS، گام جدیدی در عرصه طراحی، ساخت، و تولید خودروهای الکتریکی بردارد. در این طرح جدید، موتور القایی بوش (ساخت شرکت Bosch) با یک نوع موتور جدید DC جایگزین شد و تعداد باتری های سربی ـ اسیدی به 10 عدد کاهش یافت. نمونه تجربی LS، اولین خودرویی بود که به سیستم شارژر مجهز بود و قابلیت این را داشت تا باتری های خودرو را طی مدت 14 ساعت شارژ کند.

 

خودروی الکتریکی BMW 325iX مربوط به سال های 1987 تا 1990

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون
بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

در سال 1981، BMW تحقیق بر روی خودروی الکتریکی مجهز به سیستم باتریِ ولتاژ بالا را آغاز کرد. طی این تحقیقات، 8 خودروی 325 iX برای آزمایش به کار گرفته شد. اگرچه وزن باتری های به کار رفته در این خودرو، سنگین تر است، اما آزمایشات نشان داد که دانسیته انرژی باتری های به کار رفته در این خودروها، 3 برابر بیش تر از باتری های سربی ـ اسیدی است و این در نوع خود بسیار عالی است. در هر 8 خودروی الکتریکی آزمایشی BMW، انتقال قدرت موتور به چرخ ها، از حالت 4WD به حالت 2WD در ناحیه جلوی خودرو تغییر یافتند. ویژگی جدیدی که در این نوع خودروها به چشم می خورد، مدیریت حرکت الکترونیکی خودرو جهت کنترل و تنظیم شارژ باتری هاست که این سیستم در نزدیکی موتور الکتریکی قرار داده شده است.

 

خودروی الکتریکی BMW E1 & E2 مربوط به سال های 1991 تا 1993

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون
بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

براساس نتایج تحقیقات شرکت BMW، باتری های سدیم ـ سولفور از کارایی های بالاتری برخوردار بودند. ازاین رو به جای اصلاح خودروهای فعلی، شرکت BMW تصمیم گرفت تا خودروی ویژه ای را براساس باتری های سدیم ـ سولفور طراحی و تولید کند. 10 ماه بعد، خودروی الکتریکی مفهومی BMW E1 در سال 1991 رونمایی شد. سری E2 این خودرو مربوط به بازار آمریکا بود که 1 سال بعد معرفی شد. با وجود این، کاهش وزن خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار بود، ازاین رو بدنه این سری خودروها از قطعات آلومینیومی ساخته شد و در بخش های بیرونی، پلاستیک تجدیدپذیر به کار رفت. پکیج باتری ها، در زیر صندلی های عقب و موتور الکتریکی جاسازی شده است. گیربکس ماشین نیز در محور عقب قرار دارد. زمان شارژ باتری ها در این خودرو به 6 ساعت کاهش یافته است. در سال 1993، نوع جدیدی از خودروی E1 در فرانکفورت آلمان رونمایی شد که در آن از باتری های سدیم ـ کلرید نیکل استفاده شده بود. با وجود چنین تغییراتی، کیفیت و عملکرد رانندگی خودرو، بهبود قابل ملاحظه ای یافته است.

 

خودروی الکتریکی BMW 325 مربوط به سال های 1992 تا 1997

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون
بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

در این نوع خودرو، BMW به دلیل مشکلات ناشی از باتری های سدیم ـ سولفوری، مجبور به جایگزینی آن ها با باتری های سدیم ـ کلرید نیکل شد. در طول پیشرفت پروژه، توان موتور الکتریکی به 45 کیلو وات (معادل 60 اسب بخار) رسید. نتایج حاصل از تحقیقات این پروژه نشان داد که 75% از باتری را می توان طی مدت زمان 40 دقیقه شارژ کرد.

 

خودروی الکتریکی Mini E مربوط به سال 2008

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون
بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

تا پایان دهه اول قرن 21، BMW گام های مؤثری را در گسترش خودروهای الکتریکی برداشته بود. خودروی Mini E ازجمله این خودروها بود که در آن زمان حداقل 600 دستگاه از آن در آمریکا و اروپا در اختیار افراد مختلف اعم از حقیقی و حقوقی قرار گرفت. سیستم انتقال قدرت این خودروی الکتریکی، از یک موتور الکتریکی 150 کیلو وات (معادل 200 اسب بخار) و پکیج باتری لیتیم ـ یون 35 کیلو وات ساعتی تشکیل شده است که 8.5 ثانیه شتاب 0 تا 100 دارد. با این خودرو که مجهز به پکیج باتری لیتیم ـ یون 35 کیلو وات ساعتی است، می توان تا 250 کیلومتر رانندگی کرد.

 

خودروی الکتریکی BMW Active E مربوط به سال 2010

بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون
بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون بررسی ماشین های الکتریکی BMW از سال 1970 تاکنون

تقریباً یک سال بعد از آزمایش Mini E، BMW از نمونه اولیه سری مفهومی Active E رونمایی کرد. این مدل بر اساس سری 1 کوپه ساخته شده بود و تصمیم بر آن بود که نمونه اولیه آن را با هدف سواری در شهرهای بزرگ آزمایش کنند. بیش از 1000 خودرو از این دست با توان موتور الکتریکی 125 کیلو وات (معادل 167 اسب بخار) و گشتاور 250 نیوتن متر ساخته و آزمایش شد. با این خودرو که مجهز به نسل جدید باتری لیتیم ـ یون است، می توان تا 160 کیلومتر رانندگی کرد.


منابع

carscoop

برچسب : بی‎ام‎و , BMW , ماشین الکتریکی , بررسی , مقایسه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

بهنام
0

خیلی خوب وعالی
10:07  1394/03/27
پاسخ دادن
javid
0

besiar khub bud
00:19  1392/02/02
پاسخ دادن
ااکراکرم
5

مطالب جدید ومتنوع است
18:35  1391/11/14
پاسخ دادن
هومن
5

مرسی از اطلاعات جامع و کاملتون
09:46  1391/11/14
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
7

سلام باید بگم واقعا همه چیزتون خوبه من که به شخصه واقعا لذت میبرم از این همه تنوع فقط حجم عکسهاتون بخاطر اینکه کیفیت خیلی خوبی دارن یه مقدار بالاست و با این اینترنت های نفتی ما یه کم دیر لود میشه ممنون میشم اگه یه تصمیمی اتخاذ کنید برای بهبود مرسی
08:33  1391/11/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟