فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

اتومبیل‌های الکتریکی آینده صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند و تاکنون اروپاییان به‌خوبی از آن‌ها استقبال کرده‌اند. با این حال فروش خودروهای الکتریکی در قاره سبز خوش‌بینانه نیست. فاصله بین شهرها در اروپای غربی کم است و هزاران جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشورهای پیشرفته اروپایی قرار دارد، اما هنوز مشتریان تمایل زیادی به خرید خودروهای الکتریکی ندارند. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این عدم تمایل، نگرانی از طول عمر باتری خودروهای برقی است.

نخستین خودروهای برقی تولید انبوه در میانه دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم میلادی ظاهر شدند. این خودروها اکنون به میانه عمر خود رسیده‌اند، زمانی که به تعویض کامل پکیج باتری‌ها نیاز دارند. بنابر اظهارات شرکت‌های کارشناسی خودرو در بریتانیا، طول عمر باتری در اکثر خودروهای الکتریکی هشت سال است و بسیاری از آن‌ها حتی زودتر از هشت سال با مشکل پایان دوره عمر پکیج باتری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

طول عمر باتری کمتر از 70 درصد = مرگ!

خرید پکیج باتری همواره قیمت گزافی برای مصرف‌کنندگان دارد و به همین دلیل اکثر خودروهای الکتریکی موجود در اروپا تحت قالب ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند. بنابر تخمین‌های مؤسسه Silver Power Systems، ده درصد تغییر در سلامت باتری به‌معنای ایجاد تحولات عمده در وضعیت ناوگان است. بنابر اطلاعات دریافتی از برنامه‌های پایش سلامت باتری خودرو، کاهش میزان ذخیره انرژی به 80 درصد نشان‌دهنده پایان دوره طول عمر باتری است. بنابراین هنگامی که خودروهای فعال در یک ناوگان 10 درصد انرژی قابل ذخیره‌سازی خود را از دست بدهند، باتری آن‌ها به نیمه عمر خود رسیده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

با این حال بنابر گفته‌های «لیام میفسود»، کارشناس مؤسسه SPS طول عمر باتری به میزان و نحوه استفاده فرد از خودرو ارتباط دارد. خودروهای شخصی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده کاربران هستند و بنابراین فرد، ذخیره‌سازی 80 درصدی را به‌عنوان پایان عمر باتری در نظر نمی‌گیرد. اگر مشتریان شخصی از خودروی برقی خود برای رانندگی در مسافت‌های طولانی استفاده نکنند، ظرفیت ذخیره انرژی 80 درصدی برای آن‌ها کافی خواهد بود. با این حال هنگامی که ظرفیت ذخیره‌سازی باتری به 70 درصد کاهش می‌یابد، روند تحلیل آن به شکل چشم‌گیری سرعت می‌گیرد و طی مدت کوتاهی باتری قابلیت اصلی خود را از دست خواهد داد.

مؤسسه SPS در طول دوره تحقیق خود، طول عمر باتری را در 6300 خودرو برقی از 24 مدل مختلف بررسی کرده است. برخی از این خودروها در ناوگان‌های تجاری فعالیت داشتند، در حالی که سایر آن‌ها به‌صورت خودرو شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بررسی موردی خودروهای الکتریکی کارکرده

بنابر تحلیل‌های این مؤسسه، میزان تخریب باتری در دوره زمانی شش‌و‌نیم‌ساله 13.5 درصد است. با این حال برخی خودروها وضعیت بدتری دارند. برای مثال یک بی ام و i3 مدل 2017 در طول سه سال 16 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است. در نمونه‌ای دیگر، یک نیسان لیف مدل 2014 طی شش سال 23 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. تسلا مدل S نسخه 2015 نیز با 10 درصد کاهش طول عمر باتری در بازه زمانی شش‌ساله مواجه شده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

وب‌سایت بریتانیایی اتوکار نتایج این تحقیق را با داده‌های بازار در بخش خودروهای کارکرده الکتریکی مقایسه کرد. برای مثال یک نیسان لیف مدل 2012 با کارکرد 102000 مایل (163 هزار کیلومتر)، چهار درجه از 12 درجه ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. این مسئله به این معنی است که پکیج باتری‌های این خودرو 30 درصد از قابلیت ذخیره‌سازی خود را از دست داده‌اند. برد واقعی رانندگی این خودرو در این شرایط به 50 مایل (80 کیلومتر) کاهش یافته بود که رقم ناچیزی برای استفاده روزمره از یک خودرو محسوب می‌شود و عملاً کارایی لازم را ندارد، مگر آنکه استفاده شما در حد خریدهای محلی باشد!

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آرش v1 plus : سلام دوستان v1 پلاس تحویل فروزدین تا واریزی چندم فاکتور شدن؟؟ من ۱۴ امم هیچ خبری نیسنت
,محمد : دوستان برای من هم زدند پلاک فعال در حالی که پلاک من بالای پنج سال بود و اصلا جوابگو بیستند
اسفندی : همش بیاید اینجا دم از بدبختی و بیچارگی و التماس و گربه زاری کنید. اونا هم خیلی مهمه براشون گریه و زاری شما. یه مشت عشق مظلومیت هستید که دوست دارید بگید خیلی به ما ظلم شده. درحالی که حتی جرات ندارید در مقابل دزدی که ازتون شده حق خودتون بگیرید و یا یه بالاتر از چشم گفتن به کسانی که ازتون دزدیدی کردن هم بگید. همش بیاید اینجا بگید بدبختیم و بیچاره ایم. یارو تهرانه یه بار نمیره در خراب شده سایپا در عوض منتظر که خدا حقش رو بگیره. بس کنید شورش درآوردید. داره میشه دوسال که یه لگن نوشتید . در توان ما نیست مگه یه اجماع کنیم که پدر این سایپا رو درآریم واسه مردن خوبیم
ایمان (شاهین اتومات) : خداروشکر به سلامتی دوست عزیز خیلی مبارکه درمورد ماشین هم اطلاعاتی بزارین ممنون
سورن دو گانههه : خواستن گرونش کنن که کردن قیمتش شد ۴۸۶ میلیون یعنی ۱۰۰ میلیون گذاشتن روی مبلغ قبل
افسانه از زاهدان : سلام آقا فرشید منم ایکس 5دارم رنگ سفید 9اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست
محمدرضا T9 : ارادت، حقیقتش من تازه ثبت نام کردم، 24 اردیبهشت، پولم هم که به ماشین هایی که دلم میخواد متاسفانه نمی رسید مثل (تویوتا و ..) توی ماشین های چینی هم فقط از قیافه این خوشم اومد که به بودجمم می خورد، با یکی دو نفر که از کرمان موتور ماشین داشتن حرف زدم و گفتن راضی هستن، خلاصه یه شب از ترس اینکه تا یک ماه بعد پولم بی ارزش نشه، دیدم ثبت نامه T9، نقدی انجامش دادم اینترنتی و از فرداش با اینجا آشنا شدم (((:، ولی گفتم باهاتون حرف بزنم، چون همدلی بنظرم باعث التیام میشه
سحر : 19 اسفند پذیرش شدم 90 روزه قرار بوده تحویل بدن هنوز فاکتور نشدم کسی هست اسفند ماه 90 روزه پذیرش شده باشه فاکتور شده باشه
S5 : تو پلیس من چک کن ببین پلاک شده برای من هنوز تو سایت پلاک زرده ولی امروز تو پلیس من نگاه کردم پلاک شده
J7 : واسه ما که تازه پلاک شد چجوری مشکل دارن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیمان 63 : دوستانی که تکمیل وجه 19 دی و تبدیل به پانا زدن،بدون تغییر رنگ ، کسی هست مثل من که فاکتور نشده باشه ؟
رضا : کسانی که تحویل زمستان بودن وبراشون پیامک نیامده بود چکار کردین جان مادرتون اطلاع بدین چکار باید بکنیم
207 سقف فلز تحویلی 29 اسفند : تکمیل وجه 13 دی سقف فلز ، چهار خرداد فاکتور شد امروز پلاک شده ، آماده برای تحویل ، انشالله برای همه دوستان بزودی فاکتور بشه
آریزو 6 : سلام. من زنگ زدم الان صدای مشتری میگه ماشینتون دیشب بارگیری شده به مقصد تهران. جهت اطلاع دوستان و منتظران : آریزو6 مشکی مدل 402 28 دی تایید لیزینگ بودم .اوایل اسفند بیمه و پلاک شده بود مدارکشم شب عید رسید مدل هم 402 هستش نمایندگی تهران
راناپلاس 30اسفند : چندروز بعد فاکتور تحویل میدن
محمدرضا : تبدیل پارس ب سورن موتورجدید زنگ زدم کارشناس تاریخ دقیق نمی‌دونم کیه فاکتور میشینه ولی هنوز نیمه دوم فروردین فاکتورمیشن
رانا : آخرین به روز رسانیتون چندم بود؟ مبارکه خدا کنه ماهم زودتر فاکتور کنن
Fxاصفهان : سلام 12دی ماه ثبت نام 3بهمن ماه تایید ایزینگ گردشگری ولی هنوز واریز بانک انجام نشده کسی اطلاع داره با چه شماره برای بانک گردشگری میتونم تماس بگیرم؟
پژو 207i : دوستان کسی میدونه چندروز بعد فاکتور ماشینو تحویل میدن
غلامی : جهت اطلاع الان تو گروه تلگرام مدیران ایران خودرو این تبدیل اختیاری هست مجددا تیر دوباره پیامک تبدیل میاد ولی تارا و 207 نیست فقط تبدیل به سورن پیش فروش تحویل دی و بهمن هست در مورد پارس بخاطر شکایت ها و اعتراض ها گفتن پیگیری نکنید برای تولید بذارید متوقف بشه راستش انداختن گردن استاندارد و اون ها هم گفتن مجوز ادامه تولید نمی‌دهیم و ایران خودرو هم گفته نمی‌تونیم 85 گانه بزنیم سه ماه طول می‌کشه و نمی شود زیر ساخت و بدنه تغییر کنه اگه هم بزنیم فقط آپشن اضافه میشه و قیمت هم فرق خواهد کرد