انواع مدیریت لجستیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد اولیه آغاز می شود و تا مرحله نهایی که کالا به مقصد یا به دست مشتری تحویل داده می شود، ادامه می یابد. انواع مختلفی از لجستیک در ارتباط با فرآیندهای زنجیره تامین وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

 

انواع مدیریت لجستیک

 

1. مدیریت تامین

مدیریت تامین شامل برنامه ریزی، تهیه و هماهنگی موادی است که در یک مکان خاص، در یک زمان خاص برای پشتیبانی از تولید مورد نیاز است. این تدارکات همچنین شامل هماهنگی برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد خواهد بود.

 این مورد، همچنین به معنای ارزیابی سطح عرضه برای مطابقت با میزان تقاضا می باشد به گونه ای که اطمینان حاصل شود فرآیند مربوطه دارای جریان عادی است. مدیریت تامین باید به موقع انجام شود زیرا تاخیرها می تواند منجر به اختلال در کل زنجیره تامین شود.

 

2. توزیع و جابجایی مواد

این مورد عموماً شامل جابجایی مواد یا محصولات ذخیره شده برای تولید یا توزیع بیشتر است.

این نوع تدارکات شامل بارگیری، تخلیه، ردیابی و نگهداری مواد است. این نوع مدیریت، جابجایی لوازم را از یک انبار مرکزی به مکان‌های مختلف دیگر کنترل می‌کند که در آن تحویل به موقع یک عامل مهم به شمار می رود.

 

3. مدیریت محصول

مدیریت محصول در لجستیک شامل برنامه ریزی، مدیریت و کنترل مراحل مختلف تولید در یک شرکت است و در واقع، هماهنگی مورد نیاز در فرآیند تولید یا مونتاژ، جابجایی بین کارخانه ها و انبارها، مدیریت فضاهای تولید و پایبندی به یک برنامه دقیق را انجام می دهد. لجستیک تولید، ابزاری را برای دستیابی به بهره وری سرمایه فراهم می کند.

 

4. مدیریت خدمات مشتری

مدیریت خدمات مشتری به شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها از آنها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات و داده‌های مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده می‌کنند. مدیریت مناسب خدمات مشتری در لجستیک به عواملی همچون ارتباطات عالی و تحویل به موقع و بدون آسیب بستگی دارد. این مر به بهبود روابط تجاری با مشتریان و در نهایت به حفظ مشتری کمک می کند.

 

5. مدیریت بازگشت یا بازده

مدیریت بازگشت، که اغلب به عنوان لجستیک معکوس از آن یاد می شود، مدیریت اقلام بازگشتی به کارخانه است. مدیریت بازگشت شامل احیای مواد و لوازم حاصل از فرآیند تولید یا مونتاژ یا بازگرداندن محصولات آسیب دیده، ناخواسته و استفاده نشده از مشتری نهایی است. از طریق بازرسی و دسته بندی مناسب محصولات برگشتی، می توان با استفاده از اقلام برگشتی سالم/استفاده نشده برای ذخیره مجدد موجودی، ضرر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

نکاتی برای مدیریت موثر لجستیک

 

مدیریت لجستیک بهینه، جریان درستی از ارتباطات و تحویل به موقع محصولات را تضمین می کند، روابط بهتری با مشتری ایجاد می کند و نیاز به حفظ موجودی اضافی را به حداقل می رساند.

همچنین به کاهش خطاها، کاهش زمان تحویل و افزایش درآمد کمک بسزایی می کند.

 

1. تضمین کنترل بهتر فعالیت

مدیریت لجستیک به اتصال همه منابع و ادغام با بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا دید واضح‌تر و شفاف‌تری از عملیات ارائه دهد. دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در کل فرآیند تحویل، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را ساده‌سازی کند و بر روی کاهش اختلالات هنگام تحویل کنترل بهتری داشته باشد.

 

2. کاهش فاصله محصولات و مشتریان

مکان موجودی کالا نقش مهمی در انجام جدول زمانی تحویل دارد. با توجه به اینکه مشتریان روز به روز انتظار خدمات تحویل سریعتر را دارند، فاصله بین مشتری و محصول باید کاهش یابد. مدیریت لجستیک نیاز به یافتن مکان‌هایی دارد که می‌تواند زمان‌بندی تحویل را تسریع کند و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برساند.

 

3. خودکارسازی عملیات لجستیک

اتوماسیون باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود زیرا تداخل دستی به خصوص در مورد کارهای تکراری حذف می شود. خودکارسازی عملیات اصلی لجستیک مانند زمان‌بندی، تخصیص وظایف، مدیریت فهرست و برنامه‌ریزی مسیر می‌تواند خطاهای پرهزینه را کاهش دهد. همچنین خدمات مشتری را بهبود بخشد و سطوح بالایی از تعالی عملیاتی را ایجاد کند. اتوماسیون باعث تضمین سرعت، دقت، کیفیت و افزایش کارایی هنگام اجرای عملیات می شود.

 

4. پذیرش شیوه های مسیریابی پیشرفته

روش های مسیریابی پیشرفته به برنامه ریزی مناسب و سازنده مسیرهای تحویل کمک می کند. با در نظر گرفتن انبوهی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، وزن محصولات، عوامل خطر و سایر عوامل، برنامه‌ریزی درست مسیر می‌تواند هزینه‌ها و تأخیرهای حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

5. انجام تحویل به موقع و حفظ مشتری مداری

مشتریان امروزی با توجه به نیاز به رضایت فوری، باید بدانند سفارش‌هایشان کجاست، چه زمانی ارسال شده است، دقیقاً چه زمانی تحویل داده می‌شود و چه کسی آن را تحویل می‌دهد. برندها باید مدل های نحوه تحویل سفارش را به مشتریان ارائه دهند که به آنها امکان می دهد تاریخ، زمان و مکان تحویل را انتخاب و در صورت لزوم تغییر دهند.

از این رو، انجام عملیات لجستیکی، به ویژه در آخرین مرحله تحویل سفارش، به حفظ شعار مشتری محوری کمک می کند.

 

6. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل یکی از بزرگترین دلایل افزایش انتشار کربن در سراسر جهان است. چرا که منابع را در مقیاس بزرگ مصرف می کند و تا حد زیادی مسئول انتشار کربن در جهان به شمار می رود. با معرفی فن‌آوری‌های مدرن، مانند بهینه‌سازی مسیر، اتوماسیون، یادگیری ماشین، اسناد دیجیتال و سایر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند آلودگی ها را به شدت کاهش دهند.

 

7. ارزیابی دقیق عملکرد PL3

شرکت‌های لجستیک شخص ثالث زمانی استفاده می‌شوند که یک کسب‌وکار بخواهد تمام یا برخی از وظایف توزیع و اجرای خود را برون سپاری کند. زمانی که نوبت به مدیریت یکپارچه ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث می‌رسد، پذیرش یک پلتفرم دیجیتال که به صاحبان کسب و کار لجستیک امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می دهد، ، باعث تسریع امور می شود. کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت به KPIهای ارائه‌دهنده PL3 دسترسی داشته باشند و آن را با نیازهای تحویل خاص ترسیم کنند. مدیریت لجستیک موثر که قابلیت همکاری بین معماری فناوری اطلاعات داخلی با سیستم‌های PL3 را تضمین می‌کند، مدیریت PL3 را با بهبود دید ناوگان، ردیابی بلادرنگ، تجارب تحویل بهتر و افزایش انطباق، کارایی را افزایش می‌دهد.

 

8. ایجاد استراتژی های مدیریت ریسک قوی

شرکت‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک که توسط ابزارهای لجستیک دیجیتال هدایت می‌شود، استحکام زنجیره‌های تامین خود را افزایش داده و از آنها در برابر بحران‌ها محافظت کنند. فرآیندهای سفت و سخت و عدم شفافیت منجر به عدم چابکی و انعطاف لجستیک می شود. استفاده از ابزارهای دیجیتالی که می توانند سرقت و آسیب را کاهش دهند، برای اطمینان از وفاداری مشتری و حاشیه سود بهتر، امری حیاتی است.

 

طراحی سیستم های لجستیک برای هر کسب وکاری اعم از کوچک و بزرگ ضروری و کاربردی می باشد. اهمیت مدیریت لجستیک غیر قابل چشم پوشی است بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، می توانید با بهره گیری از این سیستم علاوه بر سرعت بخشیدن و نظم دادن به تمام امور مربوط به کسب وکار خود، رضایت همیشگی مشتریان را به همراه داشته باشید.


منبع: اُلستیک

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مدیریت لجستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : دوستان توی کاستومر بعد از تکمیل وجه که اسفند انجام شده نوشته تخصیص شاسی ، چند وقت طول میکشه تا این مرحله رد بشه کسی میدونه
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....