انواع مدیریت لجستیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد اولیه آغاز می شود و تا مرحله نهایی که کالا به مقصد یا به دست مشتری تحویل داده می شود، ادامه می یابد. انواع مختلفی از لجستیک در ارتباط با فرآیندهای زنجیره تامین وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

 

انواع مدیریت لجستیک

 

1. مدیریت تامین

مدیریت تامین شامل برنامه ریزی، تهیه و هماهنگی موادی است که در یک مکان خاص، در یک زمان خاص برای پشتیبانی از تولید مورد نیاز است. این تدارکات همچنین شامل هماهنگی برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد خواهد بود.

 این مورد، همچنین به معنای ارزیابی سطح عرضه برای مطابقت با میزان تقاضا می باشد به گونه ای که اطمینان حاصل شود فرآیند مربوطه دارای جریان عادی است. مدیریت تامین باید به موقع انجام شود زیرا تاخیرها می تواند منجر به اختلال در کل زنجیره تامین شود.

 

2. توزیع و جابجایی مواد

این مورد عموماً شامل جابجایی مواد یا محصولات ذخیره شده برای تولید یا توزیع بیشتر است.

این نوع تدارکات شامل بارگیری، تخلیه، ردیابی و نگهداری مواد است. این نوع مدیریت، جابجایی لوازم را از یک انبار مرکزی به مکان‌های مختلف دیگر کنترل می‌کند که در آن تحویل به موقع یک عامل مهم به شمار می رود.

 

3. مدیریت محصول

مدیریت محصول در لجستیک شامل برنامه ریزی، مدیریت و کنترل مراحل مختلف تولید در یک شرکت است و در واقع، هماهنگی مورد نیاز در فرآیند تولید یا مونتاژ، جابجایی بین کارخانه ها و انبارها، مدیریت فضاهای تولید و پایبندی به یک برنامه دقیق را انجام می دهد. لجستیک تولید، ابزاری را برای دستیابی به بهره وری سرمایه فراهم می کند.

 

4. مدیریت خدمات مشتری

مدیریت خدمات مشتری به شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها از آنها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات و داده‌های مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده می‌کنند. مدیریت مناسب خدمات مشتری در لجستیک به عواملی همچون ارتباطات عالی و تحویل به موقع و بدون آسیب بستگی دارد. این مر به بهبود روابط تجاری با مشتریان و در نهایت به حفظ مشتری کمک می کند.

 

5. مدیریت بازگشت یا بازده

مدیریت بازگشت، که اغلب به عنوان لجستیک معکوس از آن یاد می شود، مدیریت اقلام بازگشتی به کارخانه است. مدیریت بازگشت شامل احیای مواد و لوازم حاصل از فرآیند تولید یا مونتاژ یا بازگرداندن محصولات آسیب دیده، ناخواسته و استفاده نشده از مشتری نهایی است. از طریق بازرسی و دسته بندی مناسب محصولات برگشتی، می توان با استفاده از اقلام برگشتی سالم/استفاده نشده برای ذخیره مجدد موجودی، ضرر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

نکاتی برای مدیریت موثر لجستیک

 

مدیریت لجستیک بهینه، جریان درستی از ارتباطات و تحویل به موقع محصولات را تضمین می کند، روابط بهتری با مشتری ایجاد می کند و نیاز به حفظ موجودی اضافی را به حداقل می رساند.

همچنین به کاهش خطاها، کاهش زمان تحویل و افزایش درآمد کمک بسزایی می کند.

 

1. تضمین کنترل بهتر فعالیت

مدیریت لجستیک به اتصال همه منابع و ادغام با بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا دید واضح‌تر و شفاف‌تری از عملیات ارائه دهد. دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در کل فرآیند تحویل، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را ساده‌سازی کند و بر روی کاهش اختلالات هنگام تحویل کنترل بهتری داشته باشد.

 

2. کاهش فاصله محصولات و مشتریان

مکان موجودی کالا نقش مهمی در انجام جدول زمانی تحویل دارد. با توجه به اینکه مشتریان روز به روز انتظار خدمات تحویل سریعتر را دارند، فاصله بین مشتری و محصول باید کاهش یابد. مدیریت لجستیک نیاز به یافتن مکان‌هایی دارد که می‌تواند زمان‌بندی تحویل را تسریع کند و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برساند.

 

3. خودکارسازی عملیات لجستیک

اتوماسیون باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود زیرا تداخل دستی به خصوص در مورد کارهای تکراری حذف می شود. خودکارسازی عملیات اصلی لجستیک مانند زمان‌بندی، تخصیص وظایف، مدیریت فهرست و برنامه‌ریزی مسیر می‌تواند خطاهای پرهزینه را کاهش دهد. همچنین خدمات مشتری را بهبود بخشد و سطوح بالایی از تعالی عملیاتی را ایجاد کند. اتوماسیون باعث تضمین سرعت، دقت، کیفیت و افزایش کارایی هنگام اجرای عملیات می شود.

 

4. پذیرش شیوه های مسیریابی پیشرفته

روش های مسیریابی پیشرفته به برنامه ریزی مناسب و سازنده مسیرهای تحویل کمک می کند. با در نظر گرفتن انبوهی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، وزن محصولات، عوامل خطر و سایر عوامل، برنامه‌ریزی درست مسیر می‌تواند هزینه‌ها و تأخیرهای حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

5. انجام تحویل به موقع و حفظ مشتری مداری

مشتریان امروزی با توجه به نیاز به رضایت فوری، باید بدانند سفارش‌هایشان کجاست، چه زمانی ارسال شده است، دقیقاً چه زمانی تحویل داده می‌شود و چه کسی آن را تحویل می‌دهد. برندها باید مدل های نحوه تحویل سفارش را به مشتریان ارائه دهند که به آنها امکان می دهد تاریخ، زمان و مکان تحویل را انتخاب و در صورت لزوم تغییر دهند.

از این رو، انجام عملیات لجستیکی، به ویژه در آخرین مرحله تحویل سفارش، به حفظ شعار مشتری محوری کمک می کند.

 

6. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل یکی از بزرگترین دلایل افزایش انتشار کربن در سراسر جهان است. چرا که منابع را در مقیاس بزرگ مصرف می کند و تا حد زیادی مسئول انتشار کربن در جهان به شمار می رود. با معرفی فن‌آوری‌های مدرن، مانند بهینه‌سازی مسیر، اتوماسیون، یادگیری ماشین، اسناد دیجیتال و سایر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند آلودگی ها را به شدت کاهش دهند.

 

7. ارزیابی دقیق عملکرد PL3

شرکت‌های لجستیک شخص ثالث زمانی استفاده می‌شوند که یک کسب‌وکار بخواهد تمام یا برخی از وظایف توزیع و اجرای خود را برون سپاری کند. زمانی که نوبت به مدیریت یکپارچه ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث می‌رسد، پذیرش یک پلتفرم دیجیتال که به صاحبان کسب و کار لجستیک امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می دهد، ، باعث تسریع امور می شود. کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت به KPIهای ارائه‌دهنده PL3 دسترسی داشته باشند و آن را با نیازهای تحویل خاص ترسیم کنند. مدیریت لجستیک موثر که قابلیت همکاری بین معماری فناوری اطلاعات داخلی با سیستم‌های PL3 را تضمین می‌کند، مدیریت PL3 را با بهبود دید ناوگان، ردیابی بلادرنگ، تجارب تحویل بهتر و افزایش انطباق، کارایی را افزایش می‌دهد.

 

8. ایجاد استراتژی های مدیریت ریسک قوی

شرکت‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک که توسط ابزارهای لجستیک دیجیتال هدایت می‌شود، استحکام زنجیره‌های تامین خود را افزایش داده و از آنها در برابر بحران‌ها محافظت کنند. فرآیندهای سفت و سخت و عدم شفافیت منجر به عدم چابکی و انعطاف لجستیک می شود. استفاده از ابزارهای دیجیتالی که می توانند سرقت و آسیب را کاهش دهند، برای اطمینان از وفاداری مشتری و حاشیه سود بهتر، امری حیاتی است.

 

طراحی سیستم های لجستیک برای هر کسب وکاری اعم از کوچک و بزرگ ضروری و کاربردی می باشد. اهمیت مدیریت لجستیک غیر قابل چشم پوشی است بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، می توانید با بهره گیری از این سیستم علاوه بر سرعت بخشیدن و نظم دادن به تمام امور مربوط به کسب وکار خود، رضایت همیشگی مشتریان را به همراه داشته باشید.


منبع: اُلستیک

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مدیریت لجستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T8 : سلام دوستان ثبت‌نامی های t8بگین تو چه وضعیتی هستین کی ثبت‌نام کردین تا بدونیم ما کجا قرار داریم؟
بهنام : خدا لعنت کنه تمام مسعولینی که تو این موضوع میتونند کاری کنند و نمیکنند، پیگیری نمیکنند از مدیر سایپا استاندار و ...
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : سلام دوستان خودرو من پلاک شده چندروزه ولی بیمه نشده هنوز کسی دلیلشو میدونه؟
حسین بوشهر : سلام دوستان بالاخره ماشین رو با 28 روز تاخیر تحویل گرفتم تارا v4 سفید فروش فوری پرداخت کل وجه 31 شهریور پلاک و فاکتور 29 مهر تحویل ماشین 28 آبان از اونجا که کلی نظرات مردم و اینستا رو میخوندم انتظار داشتم ماشین با کلی مشکل برق و گیربکس برسه ولی بعد از رسیدن و بردن هزارجا واسه کارشناسی واقعا دمشون گرم ماشین بدون حتی کوچکترین ایراد نرم و عالی کیف کردم خداییش حتی این همه نظرات خوندم ماشین کم جونیه ولی بازم اینجوری نبود و در حد خودش عالی بود ایشالا روزی همه دوستان واقعا این v4 سنگ تمومه بگیرید کیفشو ببرید در ضمن ماشین قبلیم دنا توربو آپشنال بوده که از همون موقع که از ایران خودرو تحویل گرفتم کلی مشکلات برقی و گیربکسی داشت ولی تارا وافعا از همه لحاظ یه سر و گردن از دنا بالاتر بود و اینکه با نرمیش حال کردم
آریاx5 : سلام دوستان .من ثبت نامی اسفند 1403 202589شماره قرارداد .تحویل 90روز کاری هنوز در حال ارسال مدارک گیر کرده .از ماشین هم خبری نیست . چه برسه به ثبت نامی های امسالی....که اگه یکوقت اتفاقی نیفته
شاهین g : برو پیج اینستا حواله داران شاهین 1400..........البته پایین همین صفحه گوگلی که سرچ کردی اومدی تو 1وان کار هست .....اونجا هم عکس حواله ها هم فاکتور وهم فیلم اعتراض ها هستند ......با سند ومدارک...اینجا هر کس یه چیز میگه ...نمیشه به حرف اینا دل خوش کرد ...
شاهینg🍂 : سلام من هم هفته چهارم خرداد هستم یک بار برام پیام تبدیلی اومد نزدم همچنان منتظر جی هستم رفتم ثبت شکایت انجام دادم
شاهین : مریم خانم لطفا راستشو بگو اگه برات پیام تبدیل اومد ه ماه آبان چرا نوشته ی 314و413 راستشو بگو چه قدر ریختی کم مردم و اذیت کنید به قران قسم که اگه سایپا ماشین نمیده بهتون واسه اینه که دلتون پاک نیست و هر کی دنبال منفعتی خودشه خدا هم روشو بر گردونده اخه چرا دوست دارید سر هم و کلاه بزارید خواهشا راستشو بگو چه قدر ریختی مریم
تارا : سلام برای همه همین جوری هستش.زودتر میاد وجه زودتر واریز کنید اوایل بهمن ماشین تحویل میگره.به سلامتی
cvt مهر 1402 : سلام شاهین cvt تا تکمیل وجه شده های 21 اسفند 1403 فاکتور شده. تا 16 اسفند تا 26 اسفند 1403 مهلت تکمیل وجه بوده. تا 26 اسفند تعهدات دارن. بعد از اسفند میره روی تکمیل وجه شده های اردیبهشت و خرداد 1404. خیییلی کند پیش میره هر یکماه که میگذره ؛ تاریخ تکمیل وجه شده ها یک روز میره جلو.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رصا : این بازیا دیگه قدیمی شده
رضا : سلام .من یازده شهریور تکمیل وجه کردم.هنوز خبری نی
سیاوش : مرسی ممنونم خدا خیرت بده
اکستند : آبی ها. همه تحویل گرفتن. حالا دیگه نوبت. آزار واذیت اکستند هست. بخت برگرده از ما. که از این شرکت خریدیم
کوییکrs : دلت خوشه اینا ماشین تحویل میدن کیفم تو دهن سایپا
Gxrl : سلام تکمیل وجه 5مرداد هنوز فاکتور نشده
امیر : دوستانی که این هفته کوییک اس تحویل گرفتید میشه بگید صفحه کیلومترتون چه شکلیه؟ از اون فابریکیای ابی رنگ یا صفحه کیلومتر کوییک اتومات که قرمز رنگه؟
کیان : با ماه بعدی میاد،تو قرارداد قید شده که تا سه ماه میتونی پر داخت نکنی
دی ماه : پانا یا فلز؟
اردلان : بینهایت سپاسگزارم ، داداش گلم🌹❤