ممنوعیت واردات، قیمت سانتافه را 12 برابر کرد

 

ممنوعیت واردات، قیمت سانتافه را 12 برابر کرد

 

خودرو سانتافه به تعداد کمی در بازار وجود دارد ولی هزاران نفر متقاضی خرید آن هستند و این باعث شده سانتافه 2017 که قیمت آن در بازار دنیا 30 هزار دلار بود (۱.۲ میلیارد تومان با دلار ۴۰ هزار تومانی) الان کارکرده آن در بازار ۳.۵ میلیارد و صفر آن ۴ میلیارد تومان قیمت بخورد؛ در حالی‌ که ما فروردین و اردیبهشت ۹۷ این ماشین را با قیمت ۳۱۵ تا ۳۲۰ میلیون می‌فروختیم؛ یعنی ۱۱ تا ۱۲ برابر رشد قیمت داشته‌ و این تازه مدل ۲۰۱۷ است.

«سیاست ممنوعیت واردات خودرو با هر هدفی که اتخاذ شد، در بازار خودرو پیامدی جز افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نداشت. در ۵ سال گذشته خودرو بیش از پیش به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و جهش‌های دوره‌ای در قیمت، آن را از دسترس متقاضیان واقعی دور کرده است. سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، در گفت‌وگو با همشهری از تأثیر توقف واردات بر قیمت‌ها گفت.

ممنوعیت واردات در ۵ سال گذشته چه تأثیری بر قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار گذاشت؛ مخصوصا خودروهایی که با توجه به سقف قیمت آیین‌نامه، الان هم امکان واردات ندارند؟

مهم‌ترین تأثیر ممنوعیت واردات این بود که امروز می‌بینیم خودروهایی که ۱۰سال از ساخت آن می‌گذرد و در دنیا از رده خارج شده، در بازار ما ۷میلیارد خرید و فروش می‌شود. مثلا لندکروز ۲۰۱۲ که الان ۱۱سال از ساخت آن می‌گذرد، در بازار ما ۷.۵ تا ۸ میلیارد تومان قیمت می‌خورد، در حالی‌ که قیمت واقعی لندکروز در این حد نیست. الان لندکروز ۲۰۲۲ با آپشن جدید، طرح جدید و تزیینات جدید، بدون گمرکی ۲ میلیارد و ۲۰۰ تا نهایتا ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.

رشد قیمت در بازار همه خودروهای خارجی به یک نسبت بوده است؟

فرقی ندارد. هر کالایی که در بازار نباشد، بدون تردید ارزش پیدا می‌کند. خودرو سانتافه به تعداد کمی در بازار وجود دارد ولی هزاران نفر متقاضی خرید آن هستند و این باعث شده سانتافه ۲۰۱۷ که قیمت آن در بازار دنیا ۳۰ هزار دلار بود (۱.۲ میلیارد تومان با دلار ۴۰ هزار تومانی) الان کارکرده آن در بازار ۳.۵ میلیارد و صفر آن ۴ میلیارد تومان قیمت بخورد؛ در حالی‌ که ما فروردین و اردیبهشت ۹۷ این ماشین را با قیمت ۳۱۵ تا ۳۲۰ میلیون می‌فروختیم؛ یعنی ۱۱ تا ۱۲ برابر رشد قیمت داشته‌ و این تازه مدل ۲۰۱۷ است؛ در حالی‌ که اگر واردات آزاد بود، الان قیمت مدل ۲۰۲۲ همین خودرو با دلار ۴۰ هزار تومانی و با لحاظ‌کردن ۱۰۰درصد گمرکی می‌شود ۲.۴میلیارد تومان. حتی اگر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان را هم برای هزینه‌های جانبی در نظر بگیریم، قیمت سانتافه ۲۰۲۲ زیر ۳ میلیارد تومان خواهد بود. اگر واردات آزاد بود نه خودروهای چینی با قیمت میلیاردی به‌ دست مردم می‌رسید و نه قیمت خودروهای داخلی این قدر بالا می‌رفت. خودرو یک کالای مصرفی است و هیچ جای دنیا به آن به چشم سرمایه نگاه نمی‌کنند اما در کشور ما به‌ دلیل منع واردات و کمبود عرضه شرایط برعکس است.

شروع دور جدید واردات را چقدر در کاهش قیمت‌های موجود تأثیرگذار می‌دانید؟

واردشدن خودرو به بازار در هر صورت، چه تولید و چه واردات، یک گام مثبت است و قطعا تأثیر مثبت بر قیمت‌ها هم دارد اما این عرضه‌ها باید تداوم داشته باشد. خودروهای وارداتی باید به‌ طور مستمر در بورس عرضه شوند نه اینکه چند دستگاه عرضه شود و تا عرضه بعدی ۶‌ماه فاصله بیفتد، در این صورت هیچ تأثیری نخواهد داشت.

پس یکی از شروط را تداوم عرضه می‌دانید؟

من همیشه گفته‌ام هر بازاری یک نیاز کالایی دارد. این نیاز باید سنجیده شود و نسبت به این نیاز تولید و عرضه کالا انجام شود. در چنین شرایطی غیر ممکن است که فرصت و انگیزه‌ای برای دلالی، واسطه‌گری و سودجویی ایجاد ‌شود. هم‌اکنون واردات آغاز شده و گرچه هنوز تیراژ واردات بالا نیست اما یک گام مثبت است. تعرفه‌ها و سود واردکننده هم تقریبا مشخص شده و ادامه این شرایط می‌تواند برای بازار خودرو خبر خوبی باشد.

پس شما به تعدیل قیمت در بازار خودرو خوش‌بین هستید؟

بله. مشکلی که در یکی - دو سال اخیر داشتیم، این بود که سال ۹۶ واردات متوقف شد و از سوی دیگر تولید هم نسبت به سال ۹۷ کاهش زیادی پیدا کرد و این کاهش عرضه در شرایطی که تقاضا همچنان بالا بود، باعث شد شکاف بین قیمت کارخانه تا بازار هر روز بیشتر شود.

شرایط امروز بازار خودرو را چطور می‌بینید؟

التهاب بازار نسبت به هفته‌های قبل کم شده اما بازار همچنان راکد و معاملات ضعیف است. تقریبا هیچ معامله‌ای این روزها انجام نمی‌شود و خریداری وجود ندارد. افزایش شدید قیمت خودرو در ماه‌های گذشته ناشی از نوسانات ارز بود و نه به‌ دلیل رقابت و تقاضا و این اصلا عجیب نیست. باید بپذیریم که وقتی کالایی سرمایه‌ای می‌شود، قیمت آن با کوچک‌ترین نوسان ارزی بالا و پایین می‌شود اما اگر قیمت ارز در کانال مشخصی ثابت بماند، حتی اگر این قیمت بالا هم باشد نوسان بازارهای جانبی کم می‌شود. همان طور که در یکی - دو هفته اخیر قیمت ارز در یک کانال مشخص مانده و بازار خودرو هم آرام‌تر شده است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , مصوبه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدرضا.تارا v4 : دوستان سلام. تارا اتومات سفید تحویل 17 مرداد با کمال ناباوری دیروز تحویل گرفتم!
اکبر رینگ : سلام دوستان امیدوارم حالتون خوب باشه. شاهین پلاس من هزار و دویست کیلومتر پیمایش داشته. در کل ماشین دوست داشتنی و خوبیه و حس خوبی به بهم میده. ایراد هایی که در طی این مدت از نظر من وارده در دورهای بالا لرزش گیربکس زیر پا رو احساس میکنید به علت مشکل فنی نیست و ذات ماشین اینه .در دور بالای 3000 صدای موتور داخل ماشین میاد خیلی آزار دهنده نیست ولی خب بیشتر از حد نرماله. در موارد محدود و توی شهر اگه هوا گرم باشه و کولر بگیرید آمپر آب یک خانه از وسط بیشتر میشه و با فعال شدن فن ماشین سرجاش برمیگرده.گیربکس اتوماتیک به اندازه ماشین های چینی بازار کمی کنده. اما نسبت به دنا اتومات و تارا اتومات خیلی بهتره با فاصله زیاد. گیج نمیزنه و تقه هم خیلی کم و به ندرت.
محمد-:::::::: : https://www.saipacorp.com/fa/salepage/customercarstatus سلام برو این سایت
Essi : شما رو اواخر پاییز حساب کن
سبیل : کاش ایرانخودروثبت نام کرده بودم...چقداطرافیان گفتن بهم...من گردن شکسته عاشق شاهین شدم...۴ماه تکمیل وجه کردم دارم باموتورمیرم....
علیرضا : سلام من دوروز پیش تکمیل وجه کردم برا شاهین جی ال الان چطور باید بفهمم تو کدم مرحه هستم کی فاکتور میشه لطفا راهنمایی کنید
فیروز : 1404/3/11 نقدی تحویل 20 روزه
میثم : سلام هیچکس در جریان نیست چون سایپا حساب کتاب نداره ولی طبیعتا با این وضعیت تحویل حداقل بالای ۵ یا ۶ ماه تاخیر داره
Alireza : تو سایت برای تحویل حضوری ثبت نام کرده بودین؟
رضا : من آذرماه ثبت نام کرده بودم تحویل فروردین ماه بود که الان فاکتور شده و پلاک م شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
الی (ایکس 33 دستی) : سلام. آره زنگ که زدم گفت معلوم نیس کی میاد. حتی در این حد که ماشین تو پارکینگشون بود میگفتن نمیدونیم باید شماره شاسی بزنیم ببینیم هست یا نه. من خودم پریروز رفتم تو پارکینگ نمایندگی ماشینمو پیدا کردم عکس گرفتم. داشتم میرفتم داخل که نشون بدم همونجا تماس گرفتن که فردا بیا تحویل بگیر... دیروز ظهر رفتم تحویل گرفتم بعدم بردمش تشخیص رنگو اینا
پول اضافی : دقیق همین طوره
آنا : منم همچنین
سورن دوگانه : سلام .بنده تحویل 30 تیر بودم ولی دیروز برام بارگیری شد .پیش فروش بودم نصفشو بهمن ماه ریختم نصف دیگه 25 اردیبهشت .داخل خردادم فاکتور شدم
Ahmad666666 : دوستان برا تجمع مهمتر از همه چی درست کردن یه بنر خوب هست چون هر کی بخواد اون تجمع رو رسانه ای کنه اول به اون بنر دقت میکنه
دوگانه تیر : توحید جان... پس چرا زنگ میزنم 096550 میگه که تا 6 اسفند فاکتور شدن؟؟
کوییک GXL : یعنی سایپا با این کارش ورفتارش ودروغهایی که به خورد مشتریاش میده بی مسولیتی وبی لیاقتی مسولین وزارت صنعت معدن رو نشون میده ننگ باد به این مسولین اخه تو کارخونه 505وبازار525 این چ ثبت نامیه پول مردم 7ماه خوابیده این جواب این همه محبت مردم اخه تو روزای سخت پشت این نظام و مملکت وایسادن ودارن جانفشانی میکنن
در انتظار 207 پانا تحویل 31 خرداد : سلام شرایط منم مثل شماست
5دنده فوری تحویل مرداد : ببخشید تاریخ تحویلتون کی هست؟تاخیر داره چه رنگی
کوییک GXL : سلام دوستان کوییک GXLکه ما از دی ماه ثبت نام کردیم و 18 اردیبهشت سخا ثبت شد هرسری که زنگ میزنم میگه تا اخر اسفند فاکتورشده اصلا معلوم نیست چرا نمیدن این مدل کوییک نکنه اسراییل زده سایپا رو نابود کرده