اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

 

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

 

سایپا شاهین اتوماتیک CVT

نخستین مدل از خانواده شاهین اتوماتیک که به بازار عرضه خواهد شد، شاهین CVT نام دارد. شاهین CVT به عنوان تیپ پایه شاهین اتوماتیک پیشرانه‌ای مشابه به نمونه دستی دارد.

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپابه طور خلاصه تجهیزات و ویژگی‌های جدید شاهین CVT نسبت به تیپ دستی عبارت است از:

  • کروزکنترل و محدوده کننده سرعت
  • مانیتور جدید ۱۰ اینچی اندروید
  • آنتن سقفی طرح بال کوسه
  • سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش و دستیار شروع حرکت در سربالایی
  • کفپوش سه بعدی
  • تزئینات کرومی جلوپنجره، گارنیش صندوق و دستگیره‌های درونی و بیرونی درب‌های خودرو
  • تزئینات هیدروگرافی چوبی زیرآرنجی، ابروی داشبورد و پنل دسته دنده
  • تزئینات مشکی پیانویی قاب دریچه‌های کولر، فرمان، قاب مانیتور و قاب دستگیره داخلی درب‌ها
  • تریم دورنگ مشکی-سفید داشبورد و رودری‌ها

مشخصات فنی و ایمنی شاهین اتوماتیک

شاهین اتوماتیک در رده ابعادی C کوچک و کلاس بدنه سدان اقتصادی دسته‌بندی می‌شود. طول، عرض و ارتفاع شاهین اتوماتیک به ترتیب ۴۴۴۶، ۱۷۷۱، ۱۴۹۰ میلی‌متر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۶۵۰ میلی‌متر است.

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

سدان جدید سایپا مجهز به پیشرانه توربو با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی بوده که در جدیدترین بروزرسانی ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۲۵۰۰ ارائه می‌دهد. موتور M15 TC نسخه توربوشارژ موتور خانواده ساینا و کوییک بوده که سایپا با اضافه کردن قطعاتی همچون اینترکولر و اویل ماژول سعی کرده تا کنترل حرارت در این موتور را ارتقا دهد و بازدهی بالاتری را نسبت به نمونه تنفس طبیعی کسب کند.

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

از نخستین روزهایی که این موتور بر روی شاهین نصب شد مشکلات زیادی گریبان مالکین این خودرو را گرفت. ایراداتی مثل آب شدن قطعات در مجموعه رله و جعبه فیوز، سوختن واشر توربو، بد روشن شدن موتور در هوای سرد، کشش ضعیف در شروع حرکت، صدای زیاد موتور، کیفیت پایین درپوش ترموستات و نشت آب و همچنین صدای اضافی تسمه دینام لیست بلند بالای ماجراهای مالکین شاهین با موتور این خودرو می‌باشد.

این ایرادات به صورت رایج در شاهین‌های تحویلی مشاهده می‌شود. سایپا در سال گذشته سعی کرد تا با اعلام فراخوان‌های متعدد بخشی از ایرادات فوق را حل کند. به صورت کلی شاهین‌هایی که جدیدتر تولید شده‌اند ایرادات کمتری نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دارند، با این وجود هنوز بعضی از مشکلات به قوت خود باقی است.

قدرت تولید شده توسط این موتور از طریق جعبه‌دنده CVT به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. لازم به یادآوری است گیربکس این خودرو با نمونه CVT نصب شده بر روی کوییک تا حدودی متفاوت است. گیربکس کوییک ساخت شرکت پانچ بوده و قابلیت شبیه‌سازی ۶ سرعت را به صورت مصنوعی دارد ولی گیربکس شاهین ۷ سرعته بوده و هنوز اطلاعات تکمیلی از سازنده و ویژگی‌های این گیربکس در دست نیست.

طبق اعلام سایپا، حداکثر سرعت شاهین  ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۱۳ ثانیه طی کند. موتور شاهین اتوماتیک مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵، وزن خودرو ۱۳۲۰ کیلوگرم، حجم باک ۴۷ لیتر و حجم صندوق آن ۴۲۲ لیتر است.

سیستم تعلیق شاهین اتوماتیک، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق ساده و اقتصادی تورشن بیم (تیر H) است. این خودرو در هر چهار چرخ مجهز به ترمز دیسکی بوده و ترمزهای آن مجهز به سامانه‌های: کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) است.

از دیگر امکانات ایمنی این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۲ کیسه هوا (جلو و سرنشین)
  • سنسور پارک عقب
  • دوربین دید عقب
  • چراغ روشنایی روز
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها
  • سامانه راهنمای تعویض دنده GSI

امکانات رفاهی شاهین اتوماتیک

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

در شاهین CVT بیشتر سعی شده تا عیوب ظاهری کابین نسبت به نمونه دنده‌ای حل شود و امکانات به جز دو مورد بدون تغییر باقی مانده است: 

  • سانروف دوحالته برقی
  • سیستم ورود بدون کلید
  • چراغ‌های اتوماتیک
  • صندلی‌ دستی ۶ حالته راننده
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
  • نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی همراه با ۶ اسپیکر و درگاه USB شارژ تلفن همراه
  • قابلیت تنظیم حالت رانندگی در دو حالت اسپرت و معمولی
  • فرمان برقی
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • کامپیوتر سفری

سایپا اطلس

سایپا اطلس جدیدترین محصول شرکت سایپا و به عنوان نمونه لوکس خودروی کوییک بزودی روانه بازار می‌شود. تولید آزمایشی این خودرو آغاز شده و در حال حاضر تست‌های جاده‌ای را پشت سر می‌گذارد.

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

مشخصات فنی و ایمنی اطلس

اطلس در رده ابعادی B متوسط و کلاس بدنه هاچ‌بک کراس اقتصادی دسته‌بندی می‌شود. طول، عرض و ارتفاع اطلس به ترتیب ۴۰۲۰، ۱۶۸۵، ۱۵۴۰ میلی‌متر بوده و فاصله محوری آن نیز ۲۴۱۰ میلی‌متر است.

اعلام مشخصات رسمی اطلس و شاهین اتوماتیک از سوی سایپا

هاچ‌بک کراس جدید سایپا مجهز به پیشرانه جدید M15 L با حجم ۱۴۹۷ سی‌سی بوده که ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۴۰۰۰ ارائه می‌دهد. موتور M15 L  یا GSI نسخه اصلاح شده و ارتقا یافته موتور M15 ساینا و کوییک بوده که سایپا با اضافه کردن قطعات و ویژگی‌های جدیدی همچون هدرز، سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ و دریچه گاز برقی سعی کرده تا استهلاک را در این موتور کاهش دهد و بازدهی بالاتری را (حدود ۳ اسب بخار و ۹ نیوتون متر) نسبت به نمونه قدیمی کسب کند.

قدرت تولید شده توسط این موتور از طریق جعبه‌دنده CVT و یا ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت پانچ بوده و قابلیت شبیه‌سازی ۶ سرعت را به صورت مصنوعی دارد.

طبق اعلام سایپا، حداکثر سرعت اطلس  ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت بوده و قادر است سرعت صفر تا صد کیلومتر را در حدود ۱۳ ثانیه در نمونه دستی و ۱۵ ثانیه در نمونه اتوماتیک طی کند. موتور اطلس مجهز به استاندارد آلایندگی یورو ۵، حجم باک ۴۱ لیتر و حجم صندوق آن ۲۸۵ لیتر است.

سیستم تعلیق اطلس، در جلوی خودرو فنربندی مک فرسون و در قسمت عقب سیستم تعلیق ساده و اقتصادی تورشن بیم (تیر H) است. این خودرو در چرخ‌های جلو مجهز به ترمز دیسکی و در قسمت عقب ترمز کاسه‌ای می‌باشد؛ همچنین ترمزهای آن مجهز به سامانه‌های: کنترل ایستایی در سربالایی (HAC)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، ترمز کمکی (EBA) و سیستم کنترل کشش (TCS) است.

از دیگر امکانات ایمنی این خودرو در نمونه فول آپشن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ۲ کیسه هوا (جلو و سرنشین)
  • سنسور پارک عقب
  • دوربین دید عقب
  • چراغ روشنایی روز
  • سیستم نمایش فشار باد تایرها
  • سامانه راهنمای تعویض دنده GSI
  • رادار نقطه کور
  • سنسور نور و باران

امکانات رفاهی اطلس

شرکت سایپا تصمیم دارد تا خودروی اطلس را در ۴ تیپ و نوع متفاوت به بازار عرضه کند. در تیپ پایه، اطلس مجهز به فرمان هیدرولیکی، گیربکس دستی و رینگ فولادی است؛ فولترین نسخه اطلس نیز مجهز به فرمان برقی، گیربکس اتوماتیک CVT و رینگ آلومینیومی می‌باشد.

در بحث تجهیزات، تیپ فول (E) اطلس با امکانات کاملی نسبت به رده قیمتی خود عرضه خواهد شد؛ بعضی از تجهیزات این خودرو مثل رادار نقطه کور برای اولین بار در خودروهای داخلی نصب خواهد شد. خودروی اطلس با اینکه از نظر ابعاد و قدرت نسبت به محصول شاهین محصول کوچکتر و ضعیف‌تری است اما از سطح بالاتری از امکانات ایمنی و رفاهی برخوردار است. اطلس در نسخه فول، پر آپشن ترین محصول سایپا محسوب می‌شود: 

  • سانروف دوحالته برقی
  • سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت
  • چراغ‌های لنز دار و ال ای دی جلو و عقب
  • صندلی‌ ۶ حالته راننده (۴ حرکت دستی و ۲ حرکت برقی) به همراه گرمکن
  • سیستم تهویه مطبوع الکتریکی نیمه اتوماتیک
  • نمایشگر مرکزی ۷ اینچی اندروید همراه با ۴ اسپیکر، ۲ تیوتر، درگاه USB شارژ تلفن همراه و قابلیت میرورلینک و مسیریابی
  • قابلیت تنظیم حالت رانندگی در دو حالت اسپرت و معمولی
  • فرمان برقی
  • کروز کنترل و محدودکننده سرعت
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • کامپیوتر سفری
  • قابلیت انتخاب ۱۰ رنگ متفاوت با رنگ اصلی بدنه برای تزئینات خارجی و سقف خودرو
  • تودوزی چرم و پارچه صندلی‌ها همراه با الگوی جدید و پشت سری‌های متفاوت نسبت به صندلی‌های ساینا و کوییک
  • تریم دو رنگ مشکی-کرم داشبورد و رودری‌ها
  • آنتن سقفی طرح بال کوسه
  • Global closing (باز و بسته کردن همزمان تمامی شیشه‌ها از طریق ریموت جهت تبادل حرارتی اتاق خودرو و محیط بیرون در فصول گرم سال)
  • شیشه‌های دودی

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شاهین اتوماتیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

معین تبریز
0

سلام خدمت عزیزان شاهین اتو تحویل زمستان 02هستم کسی میدونه کی بخشنامه اش میاد و اینکه قبل از این تاریخ هم کسی هست موعد تحویلش؟
16:26  1402/05/06
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 جواب به سوال شما : باید ۱۰ آبان یعنی بعد نود روز کاری تحویل میدادن بهم گفتن نهایت یکماه با تاخیر تحویل میدم
شاهین پلاس : بعضی دوستان که اینجا دیگران را مدام تشویق به انتخاب پلاس رنگ مشکی کردند،احتمالا شیطنت میکنند نا افراد نوبت جلوتر آنها با انتخاب رنگ مشکی،از صف سفیدخارج شوند و نوبت خودشان چلو بیفتد.ناقلا ها.اگر مشکی خوبه، خودتون بردارید،چکار بقیه دارید؟
محسنj7 : اصلاح میکنم طبق مصوبات جلسه ۴۷۳ و ۵۶۳ شورای رقابت
X5تیر : ما اقساطی بودیم نود روزه تحویل سیستمی 12ابان
@ : مشکی صدفی،که سایپا جدیدا از خودش اختراع کرده،همان مشکی مات است.به بیان ساده تفاوتش با مشکی خودروی ایران خودرو و مونتاژی چینی،مثل تفاوت کفش واکس زده( برس نخورده) با همان کفش واکس زده( برس خورده و براق شده) است.علاوه بر آنکه بدلیل رنگ روغنی بودن ،درخشندگی ندارد،ماشین تازه تحویل شده هم نو بنظر نمیرسد.ضمنا 3 اشکال دیگر رنگ مشکی،اول اینکه باید مدام تمیز و گردگیری شود،کوچکترین خاک و غبار بدنه از دور پیداست.دوم اگر خدای نکرده خط یا خش جزئی روی آن بیفتد، برخلاف رنگ سفید بسیار مشخص است و توی ذوق میزند.سوم آنکه در تابستان ایران بشدت نور و گرمای خورشید را بخودش جذب میکند و دمای داخل کابین بالا میرود و مصرف کولر و سوخت ( برای خنک کردن) بالا میرود.رنگ مشکی برای کشورهای اروپایی( که کمتر نور خورشید دارند)مناسب است.از همه اینها گذشته،سلیقه خریدار مهم تر است،شما اگر دلال یا فروشنده باشید، به قیمت بالاتر فکر میکنید، اما اگر برای مصرف شخصی خودتان باشد،باید از خودتان بپرسید اگر روز اول حق انتخاب داشتید و موعد تحویل هر دو رنگ تقریبا یکی بود،سفید را انتخاب میکردید یا مشکی.انتخاب با شماست، دلبندم.
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : آره مال اولین ۹۰ روزه سال هستیم ، حالا ببینیم کی واسی ما پیام شاسی بیاد
نسترن : سلام خسته نباشید مطمئن هستید که مشکی گرون تره و سریع هم فاکتور میشه
X5 : آقا محمد x5بندر عباس ببخشید ولی ماشینتون دیر فاکتور وشاسی‌شد یا بعد شاسی دیر تحویل‌دادن‌ممنون میشم اگه راهنمایی کنید کی شاسی‌شد ماشینتون ممنون میشم
با ادب : آقا حمید خوابیده فردا ۵ صبح براش پیامک جی بیاد ۲۵۰ تومن سود کن ه
رضا x5 : ببین احمد جان خودمون با فروردین واردیبهشت که هنوز ماشینشو تحویل نگرفتن مقایسه نکن ، اونا تحویلشون شش ماهه وهمشون دومرحله ای کرمان موتور اولین خرید نقدیش ونود روزه را توسال جدید تیرماه گذاشت که خودمون ثبت نام کردیم ،پس بعد از لسفند سال قبل اولین شرایط نود روز کاری خودمون هستیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس : پاسخ به اطلس بهمن: همین آدم های سست عنصری مثل شما باعث شدن که سایپا این قدر پرو بشه و هر بلایی که میخواد سر مردم بیچاره بیاره اگر از اول مثل یک مرد پای خواسته و ثبت نام خودت می موندی شاید اوضاع خیلی تغییر می کرد و به جای 500 میلیون سود، هم اطلست رو گرفته بودی و سود بیشتری می کردی و هم ته همه اینا اون موقع میومدی میگفتی من به هدفم رسیدم نه این که بازیچه سایپا شدم و اونی که باخت رو قبل کرد من بودم و گفتم باشه قبول هرچی تو بگی . واقعا باید حواسمون باشه تو زندگی که فخر چه چیزهایی را به دیگران میفروشیم شاید اون چیزهایی که فکر میکنیم افتخاراتمونه در واقع شکست هامونه و فقط کافیه که زاویه دیدمون رو عوض کنیم تا متوجه خیلی از موارد بشیم .
کوییک جی ایکس ال : دوستان کوییکم جی ایکس ال بوده ممنون راهنماییم کنین اخرین دعوتنامه برای چه ماهی ارسال شده
کوییک دی : سلام دوستان عزیزخواهش میکنم کسی اطلاع داره راهنماییم کنه اخرین دعوتنامه برای چه ماهی ارسال شده؟
ساینا اس تحویل دی : سلام دوستان خواهش میکنم جواب منو بدین اگه اطلاع دارین اخرین دعوتنامه مال چه ماهی بوده ؟خدا خیرتون بده چند باره پرسیدم جواب منو ندادن
مسعود : میگم این دعوتنامه آذر کی میاد؟ دعوتنامه مهر و آبانم مونده یا فرستادنش؟؟؟؟
مسعود : اینایی که فاکتور میشن لطفا تاریخ پذیرش و ثبت نامشونم بنویسن ممنون
مظلومی : قباد بگو الان چکار کنم چک ب،گشت خورده،، البته حساب مسدود و دوباره باز شد،
سورن دوگانه 27 دی : من دیروز چک کردم هنوز فاکتور نشدیم واریزی 1404/07/27 فروش فوق العاده تحویل 27 دی
نیسان اتاق پهن : اقا یه هفتس پلاک شدم رفتم اداره تحویل میگم ماشینمو بده میگه برو منتظر تا نمایندگی بیاد میگم خب احمممق الان یه هزینه شما جلو میفتید ماشینمو بدین منم گورمو گم کنم ، پلاک نصب شده اماده نمیدن ماشینمو اینا چرا اینجورین
رامبن : والا اینقدر زنگ زدم شرکت که دیگه همه منو میشناسن جالبه با کمال خونسردی بهم میگه عاغا چته هنوز خو 30 آبانم نشده.....