تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارهای آنلاین برای برداشتن قیمت خودرو شبیه حکایت آن کودکی است که چشم‌هایش را می‌بندد و گمان می‌کند جهان تاریک شده‌ و حتی از این هم بدتر است؛ چون کودک از تجربه‌ها یاد می‌گیرد و رشد می‌کند؛ اما بوروکرات‌های دولتی ما حتی از تجربه‌های قبلی هم درس نمی‌گیرند.

نهادهای دولتی در سال۹۸ کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها را مجبور کردند قیمت ملک و خودرو را از روی سامانه‌های خود حذف کنند و این محدودیت نزدیک به یک سال هم ادامه داشت. آن تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، حتی آهنگ رشد قیمت خانه و خودرو را هم کند نکرد. اما مدیران دولتی باز هم این تجربه شکست‌خورده را تکرار می‌کنند. این فقدان حلقه بازخورد و یادگیرنده نبودن الگوریتم تصمیم‌گیری در دولت را وقتی کنار کیفیت پایین تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم اوضاع نگران‌کننده‌تر می‌شود.

دردناک اینجاست که این تصمیم بیشتر از هر کس به خریداران خودرو لطمه می‌زند که ظاهرا این تصمیم با هدف حمایت از آنها گرفته‌ شده ‌است. بازار خودرو (به‌ویژه دست دوم) یک نمونه خوب از بازارهایی است که در آنها مشکل عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. بخشی از این عدم تقارن بین خریدار و فروشنده است. فروشنده به خوبی می‌داند که خودروی او چه شرایطی دارد و عیب و ایرادهای آن چیست؛ اما خریدار در ابهام مطلق است. به همین دلیل ممکن است دو خودرو از نظر برند و مدل مشابه باشند؛ اما قیمت آنها به‌دلیل شرایط فنی و بدنه متفاوت باشد. تمایزهای قیمتی به خریدار کمک می‌کند تفاوت بین این گزینه‌ها را بفهمد. البته بعضی از استارت‌آپ‌ها هم خودشان موتور قیمت‌گذاری دارند که بر اساس شرایط خودرو و گزارش کارشناسی، بازه قیمتی منصفانه را برای ماشین‌ها مشخص می‌کنند. حذف قیمت‌ها باعث می‌شود مهم‌ترین تمایز میان ماشین سالم و ماشین مشکل‌دار حذف شود که طبعا به نفع فروشنده و به زیان خریدار است.

ضمن اینکه نزدیک جغرافیایی (Proximity) هم مهم است؛ مثلا ممکن است خریداری که ساکن شمال تهران است خودرویی را در شمال تهران پیدا کند که گران باشد؛ درحالی‌که مشابهش در جنوب تهران را کمی ارزان‌تر پیدا کند. طبیعی است که او خودروی دورتر را ترجیح می‌دهد؛ چون ارزان‌تر است. زمانی که قیمت حذف می‌شود خریدار مجبور است جست‌وجوی خود را محدود به آگهی‌هایی کند که نزدیک اوست و طبعا وقت او برای تماس گرفتن و قرار گذاشتن و بازدید رفتن هم محدود است و عملا خریدار ناچار است از بین گزینه‌های محدودتری انتخاب کند. این سایت‌ها به خریدار کمک می‌کنند که تمایزهای قیمتی را در دامنه گسترده‌تری از گزینه‌ها بررسی کند و بتواند تحلیل بهتری از قیمت واقعی خودروی مورد نظر متناسب با شرایط آنها داشته باشد.

به سادگی می‌شود دید که این تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باعث می‌شود هم عدم تقارن بازار به ضرر خریدار بیشتر شود و هم هزینه مبادله برای او افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در شرایط تورمی هرچه خریدار زمان بیشتری صرف جست‌وجو و بررسی کند ضرر می‌کند؛ چون ارزش پولش کاهش می‌یابد؛ اما فروشنده دیرتر هم بفروشد ضرر نمی‌کند؛ چون قیمت خودرو بالا می‌رود.

اینها نکات پیچیده‌ای نیست و بعید است به ذهن تصمیم‌گیرندگان در سازمان حمایت نرسیده باشد. پس چرا چنین تصمیماتی گرفته می‌شود؟ به گمان من خیلی وقت‌ها مدیران ما در مواجهه با شرایط دشوار هیچ کاری از دستشان ساخته نیست در عین حال فشار رسانه‌ها و مردم و گاهی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هم روی آنها زیاد است. در چنین شرایطی آنها کارهایی می‌کنند صرفا برای اینکه نشان بدهند کاری کرده‌اند و بیکار ننشسته‌اند.

واضح است که رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است. وقتی تقاضا برای خودرو وجود دارد ولی عرضه آن محدود است و با قرعه‌کشی و صف و حواله می‌شود ماشین خرید آن هم ماشین ایرانی با‌کیفیت پایین، عجیب نیست که قیمت بالا برود. اما عوامل موثر بر کمبود عرضه ریشه در سیاست‌هایی دارند که خارج از کنترل و حیطه اختیار اغلب مدیران حتی ارشد دولتی است؛ ولی چون جالب نیست که هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند، پس سراغ نمایش‌های خیابانی و رسانه‌ای می‌روند. این کار هم یکی از همین کارهاست.

عادت کردن سیستم اداره کشور به اشتباهات تکراری حتی از گرفتن تصمیم اشتباه بدتر است. وقتی یک تصمیم اشتباه گرفته می‌شود، می‌توان تصمیم‌گیرنده را مقصر دانست؛ ولی وقتی یک اشتباه مدام تکرار می‌شود دیگر فقط یک فرد مقصر نیست کلیت سیستم اداری کشور و ‌سازوکارهای سنجش نتایج آن است که زیر سوال می‌رود. اشتباه اول ناراحت‌کننده است؛ اما وقتی تکرار می‌شود ناامیدکننده و مایوس‌کننده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : سلام دوستان ، یه سوال دارم . تاریخ تایید احراز محل سکونت روزیه که آدرس محل سکونت توسط پست یا راهور در سایت سخا تایید میشه ؟ یا تاریخی که برگه سخا رو به نمایندگی تحویل میدیم ،؟
شاهین cvt : سلام من تماس گرفتم گفتن سخا تا آخر بهمن فاکتور شده(کسانی بودند که سخا دیرتر ثبت شده ) و نوبت سخا ۱ اسفند هست که به زودی فاکتور میشه
ریگی : سلام آقا مسعود ماشین شما رو بعد از چند ماه تأخیر تحویل دادند ؟؟
علیرضا ۱ : از بهمنی ها کسی هست هنوز فاکتور نشده باشه ؟؟
سهند دی : سلام دوستان من امروز زنگ زدم به پارس خودرو(02148913595) ، گفتم داخل قرارداد ذکر شده 16 درصد سود مشارکت ، چرا لحاظ نشده .میگه طبق قانون چون ما به شما ماشین ارزون دادیم سود نمیدیم، و قانون هم مقدمه بر قرارداد😐 تهشم گفت قرار نیست سود مشارکتی بدن به کسی ، مگر اینکه بازرسی ورود پیدا کنه که بعید میدونم. تو چه مملکتی داریم زندگی میکنیم ما😐
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به همه عزیزان دعوتنامه موعد تحویل آذر ماه از تاریخ 20 آبان صادر و تا 4 آذر مهلت تکمیل وجه داشت. همه عزیزانی که در این بازه تکمیل وجه کردند قطعا فاکتور و یا پلاک شدن. از 4 آذر تااااا یکم اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن ؛ یکم اسفند صادر و تا 13 اسفند مهلت واریز داشت. دعوتنامه اسفند 14 اسفند صادر و تا 26 اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دیگه باید اول اسفند فاکتور بشه. عزیزان طرح عادی اول اسفند اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید با نام شهرر و استان. طرح مادران تا 9 اسفند فاکتور شده.
دی ماه : والا ما دی ماه بودیم یکماهه هم فاکتور کردیم انگارنه انگار شما فکرکنم اخرای خرداد اینا براتون دعوتنامه بفرستادند تحویلش مرداد وشهریور خداخیرشون نده الان به شما سود نمیدن ازدیماه ۹تومن هم‌گرون ترگرفتند هیچ به هیچ بعد تکمیل وجه یکماه بعدش ماشین ندن سود تعلق میگیره
Mostafa : ماهم همکار هستیم.ولی چه بهتر درست حرف بزنیم بهتره.این بنده خدا های که ثبن نام کردند یکی ماشین فروخته یکی طلا شو فروخته یکی زمین نشو فروخته که سود کنند مثل شما که زحمت میکشی نمیخوابی میرسی کرایه میگیری .الان مثل اینکه شما بار بیاری کمسیون بدی گازویل وروعن وعوض بکنی ولی کرایه بهت ندن چی کار میکنی اون وقت
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : درسته، افزایش قیمت جدید شامل حال کسایی که تکمیل وجه کردن نمی شه، مگر اینکه آبشن یا چیزی به ماشین اضافه بش که دراون صورت باید پرداختی داشت
ایکس 55 پرو : شما رفتین چی شد مگه تو این کشور به مردم بها میدن که اعتراض هم بکنیم .چه بیست نفر چه هزار نفر تصویب شده رفته به حرف ما کسی گوش نمیده
بهار : سلام وقت بخیر واقعا جای تاسف داره اینطور صداقت ندارند موقع ثبت نام ازشون پرسیدم چقدر میشه گفتن خیلی ناچیزه بله از نظر شما که دریافت کننده هستید ناچیز به نظر میرسه حتما انصراف میدم
حمید : سلام کی افزایش میدن؟؟؟کن دنا اتومات دارم میخام بفروشم قیمت چند بزارم
اریزو : به جای ناله و نفرین که کاری از پیش نمیبرین اون موقع که میگفتیم تجمع کنیم جلو در شرکت هیچ کدومتون نیومدین.کلا 20 نفر که اونم فایده نداشت.از ماست که برماست حقنونه هرچی سرمون بیاد
4 تیر : پس احتمالا مدل 1403 بوده میخوان 1404 بدن چون مدیران خودرو تو فروش مدل و لحاظ میکنه...البته به نظر من
احسان : نه بابا هیچی اسفند ثبت نام کردم قطعی 1700دادم تحویلشم سه ماه بود که زده تو سایت پنج مرداد چون مثل اینکه خیلی ریز و موچیک کنار تحویل نود روز نوشتن (اداری) بابا به کی بریم بگیم این پول تو بانک میخوابید سه ماه 150 میلیون میومد روش
شاهین تیگو 7 : دوستان از مجوز تیگو 7خبر ندارین؟من قبل از عید فاکتور شدم.پیامک هم نیومده
محمد : اطلسglتاچه تاریخی فاکتور شده
نگین .ایکس 55 پرو : برای ما هم ایکس 55 آمده 168 میلیون خورده ای فاکتور نشدیم شاسی 403 خورده مدل 404 انشالله این پول که از مردم میگیرن گیر کنه گلوی تک تک عاملین این گرامی واین پول زور .خبر ندارن ملت تا النگوی بچش میفروشه تا بتونه ماشین رو تحویل بگیره هنوز 7 ماه بلاتکلیف .خدا جواب شونو بده