تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارهای آنلاین برای برداشتن قیمت خودرو شبیه حکایت آن کودکی است که چشم‌هایش را می‌بندد و گمان می‌کند جهان تاریک شده‌ و حتی از این هم بدتر است؛ چون کودک از تجربه‌ها یاد می‌گیرد و رشد می‌کند؛ اما بوروکرات‌های دولتی ما حتی از تجربه‌های قبلی هم درس نمی‌گیرند.

نهادهای دولتی در سال۹۸ کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها را مجبور کردند قیمت ملک و خودرو را از روی سامانه‌های خود حذف کنند و این محدودیت نزدیک به یک سال هم ادامه داشت. آن تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، حتی آهنگ رشد قیمت خانه و خودرو را هم کند نکرد. اما مدیران دولتی باز هم این تجربه شکست‌خورده را تکرار می‌کنند. این فقدان حلقه بازخورد و یادگیرنده نبودن الگوریتم تصمیم‌گیری در دولت را وقتی کنار کیفیت پایین تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم اوضاع نگران‌کننده‌تر می‌شود.

دردناک اینجاست که این تصمیم بیشتر از هر کس به خریداران خودرو لطمه می‌زند که ظاهرا این تصمیم با هدف حمایت از آنها گرفته‌ شده ‌است. بازار خودرو (به‌ویژه دست دوم) یک نمونه خوب از بازارهایی است که در آنها مشکل عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. بخشی از این عدم تقارن بین خریدار و فروشنده است. فروشنده به خوبی می‌داند که خودروی او چه شرایطی دارد و عیب و ایرادهای آن چیست؛ اما خریدار در ابهام مطلق است. به همین دلیل ممکن است دو خودرو از نظر برند و مدل مشابه باشند؛ اما قیمت آنها به‌دلیل شرایط فنی و بدنه متفاوت باشد. تمایزهای قیمتی به خریدار کمک می‌کند تفاوت بین این گزینه‌ها را بفهمد. البته بعضی از استارت‌آپ‌ها هم خودشان موتور قیمت‌گذاری دارند که بر اساس شرایط خودرو و گزارش کارشناسی، بازه قیمتی منصفانه را برای ماشین‌ها مشخص می‌کنند. حذف قیمت‌ها باعث می‌شود مهم‌ترین تمایز میان ماشین سالم و ماشین مشکل‌دار حذف شود که طبعا به نفع فروشنده و به زیان خریدار است.

ضمن اینکه نزدیک جغرافیایی (Proximity) هم مهم است؛ مثلا ممکن است خریداری که ساکن شمال تهران است خودرویی را در شمال تهران پیدا کند که گران باشد؛ درحالی‌که مشابهش در جنوب تهران را کمی ارزان‌تر پیدا کند. طبیعی است که او خودروی دورتر را ترجیح می‌دهد؛ چون ارزان‌تر است. زمانی که قیمت حذف می‌شود خریدار مجبور است جست‌وجوی خود را محدود به آگهی‌هایی کند که نزدیک اوست و طبعا وقت او برای تماس گرفتن و قرار گذاشتن و بازدید رفتن هم محدود است و عملا خریدار ناچار است از بین گزینه‌های محدودتری انتخاب کند. این سایت‌ها به خریدار کمک می‌کنند که تمایزهای قیمتی را در دامنه گسترده‌تری از گزینه‌ها بررسی کند و بتواند تحلیل بهتری از قیمت واقعی خودروی مورد نظر متناسب با شرایط آنها داشته باشد.

به سادگی می‌شود دید که این تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باعث می‌شود هم عدم تقارن بازار به ضرر خریدار بیشتر شود و هم هزینه مبادله برای او افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در شرایط تورمی هرچه خریدار زمان بیشتری صرف جست‌وجو و بررسی کند ضرر می‌کند؛ چون ارزش پولش کاهش می‌یابد؛ اما فروشنده دیرتر هم بفروشد ضرر نمی‌کند؛ چون قیمت خودرو بالا می‌رود.

اینها نکات پیچیده‌ای نیست و بعید است به ذهن تصمیم‌گیرندگان در سازمان حمایت نرسیده باشد. پس چرا چنین تصمیماتی گرفته می‌شود؟ به گمان من خیلی وقت‌ها مدیران ما در مواجهه با شرایط دشوار هیچ کاری از دستشان ساخته نیست در عین حال فشار رسانه‌ها و مردم و گاهی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هم روی آنها زیاد است. در چنین شرایطی آنها کارهایی می‌کنند صرفا برای اینکه نشان بدهند کاری کرده‌اند و بیکار ننشسته‌اند.

واضح است که رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است. وقتی تقاضا برای خودرو وجود دارد ولی عرضه آن محدود است و با قرعه‌کشی و صف و حواله می‌شود ماشین خرید آن هم ماشین ایرانی با‌کیفیت پایین، عجیب نیست که قیمت بالا برود. اما عوامل موثر بر کمبود عرضه ریشه در سیاست‌هایی دارند که خارج از کنترل و حیطه اختیار اغلب مدیران حتی ارشد دولتی است؛ ولی چون جالب نیست که هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند، پس سراغ نمایش‌های خیابانی و رسانه‌ای می‌روند. این کار هم یکی از همین کارهاست.

عادت کردن سیستم اداره کشور به اشتباهات تکراری حتی از گرفتن تصمیم اشتباه بدتر است. وقتی یک تصمیم اشتباه گرفته می‌شود، می‌توان تصمیم‌گیرنده را مقصر دانست؛ ولی وقتی یک اشتباه مدام تکرار می‌شود دیگر فقط یک فرد مقصر نیست کلیت سیستم اداری کشور و ‌سازوکارهای سنجش نتایج آن است که زیر سوال می‌رود. اشتباه اول ناراحت‌کننده است؛ اما وقتی تکرار می‌شود ناامیدکننده و مایوس‌کننده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
محمدی v1pتیتانیوم : سلام آقا مصطفی میشه ردیف قراردادت رو بزاری ببینم بعد منی یا قبل منی آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
T9 بهمن : من ۲۳ بهمن ثبت نام کردم مشکی الان ۳ روز تو وضعیت صدور بیمه زرد مونده جلو نمیره
مصطفی : سلام تاریخ تحویل ۱۴ خرداد ۸ تیر فاکتور شد رنگ‌ تیتانیوم
بهمن : مگه افزایش قیمت شامل بهمن اسفند ک از موعد تحویلش گذشته می‌شود؟
شاهین زمستان : من به امید زودتر تحویل دادن تبدیل زدم خدا لعنت کنه سایپا
مجید : نمیدونم چرا میزنه طلاعات در سیستم موجود نمی باشد. لطفا بررسی نمائید که پارامترها را درست وارد نموده باشید همه چی درسته ها
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نفس : «««پول مفت»»» اشتباه تایپی بود
نفس : دوستانی که میگن افزایش قیمت به افرادی که دعوتنامه براشون ارسال نشده نمیخوره اشتباه میکنن در قرارداد من اینجوری نوشته شده «مطابق با قیمت روز» این یعنی افزایش قیمت برای منی که هفته چهارم بهمن بودم ولی هنوز دعوتنامه ارسال نشده شاملم میشه یعنی منم باید پول بیشتری پرداخت کنم فقط به همین شب های عزیز دعا میکنم هرچی پول نفت از ملت میگیرن برای درد بی درمون خانواده هاشون خرج کنن
حسین 7 اسفند : اگه واقعا سایپا دوباره شروع کرده به فاکتور کردن پیش فروش اسفند تو این چند روزه باید تموم بشه خسته شدیم از بی ماشینی
10اسفند : تو این هفته ،فاکتور میشی
حسین 7 اسفند : همون 7 اسفند تحویل نمایندگی دادم
فوق العاده بهمن 6بهمن : حسین 7 بهمن سخا کی دادی
حسین 7 اسفند : چطور بنده پیش فروش 7 اسفند هستم فاکتور نشدم!!!
زینب اپشنال 4 مرداد : رنگ مشکی یا سفید؟
شیما همدان : سلام تحویل 31 تیر هنوز فاکتور نشدم دنا پلاس بورسی مشکی
مراد بیگ : شرکت سایپا داره ساینا ثبت نام میکنه 90روزه هنوز ماشین های مردم تحویل نداده