کالیپر ترمز سبز؛ تطبیق صنعت قطعه سازی اروپا با استاندارد یورو 7

 

کالیپر ترمز سبز؛ تطبیق صنعت قطعه سازی اروپا با استاندارد یورو 7

 

مقررات آلایندگی یورو ۷ قرار است در ژوئیه ۲۰۲۵ به اجرا گذاشته شود. دامنه قوانین جدید فراتر از انتشار آلودگی اگزوز است و شامل خودروهای برقی نیز می‌شود. برای اولین بار در دنیا، خودروها، ون‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها شامل قانون انتشار ذرات معلق ناشی از ترمز و تایرها خواهند شد. برای ترمز، منظور ذرات ریز گرد و غباری است که حین کاهش سرعت تولید می‌شوند و برای تایرها، منظور تولید میکروپلاستیک در حین سایش است. شرکت آلمانی کانتیننتال نیز برای رعایت این قوانین، کالیپر ترمز سبز را معرفی کرده است.

هنوز مشخص نیست که سازندگان تایر چگونه قصد دارند به جز کاهش سرعت سایش که موثر است و مزایای دیگری نیز دارد، تولید میکروپلاستیک‌ها را کاهش دهند. اما در زمینه ترمز، قطعه‌سازان در حال حاضر با برخی فناوری‌های جدید از قوانین یورو ۷ پیشی گرفته‌اند.

یکی از این نمونه‌ها، کالیپر ترمز سبز ساخت کانتیننتال است. این شرکت پس از اعلام طرح‌های جدید خود در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای در اواخر سال ۲۰۲۲، آن را معرفی کرد.

مزایای کالیپر ترمز سبز

کالیپر سبز دو مزیت دارد. یکی اینکه تولید گرد و غبار در نتیجه ترمز گرفتن را کاهش می‌دهد و دیگری اینکه با کاهش مصرف انرژی، محدوده پیمایش را افزایش می‌دهد. این کالیپر در آن واحد دو کار را با استفاده از چیزی به نام گشتاور ترمز باقیمانده کمتر انجام می‌دهد. معمولا در کالیپرهای ترمز هیدرولیکی، لنت‌ها پس از رها شدن ترمز کمی روی دیسک کشیده می‌شوند.

اما در اینجا، گشتاور باقیمانده ترمز بین لنت‌ها و دیسک (پس از اینکه راننده ترمز را رها می‌کند) کمتر از ۰.۲ پوند فوت است که تقریبا صفر محسوب می‌شود. این ترمزها در کنار سیستم ترمز سیمی MK C2 کانتیننتال به کار گرفته می‌شوند. این سیستم فاصله بیشتر مورد نیاز بین لنت‌ها و دیسک برای دستیابی به گشتاور باقیمانده کمتر را در نظر می‌گیرد. بنابراین راننده متوجه هیچگونه سستی در پدال ترمز نمی‌شود.

کالیپر ترمز سبز؛ تطبیق صنعت قطعه سازی اروپا با استاندارد یورو 7

خودروهای برقی از دو نوع ترمز استفاده می‌کنند: ترمز احیاکننده و نوع معمولی که با نام ترمز پایه شناخته می‌شود. این کالیپر ترمز سبز به طور خاص برای در نظر گرفتن این موضوع طراحی شده است که طبق ادعای کانتیننتال، در بیش از ۸۰ درصد مواقع حین کاهش سرعت نیازی به ترمزهای پایه نیست.

آن‌ها هنوز هم قادر به انجام کار خود در زمان توقف اضطراری هستند، اما از آنجا که بار حرارتی ترمزها بسیار کمتر است، به اندازه ترمزهای یک خودروی معمولی کار نمی‌کنند.

لنت کوچک‌تر و سایش کمتر!

در نتیجه، کالیپر ترمز سبز فشرده‌تر و لنت‌ها کوچک‌تر و نازک‌تر هستند، که این امر با کاهش نرخ سایش ممکن می‌شود. قطعه‌ای که در بالای دیسک‌ها قرار می‌گیرد نیز نازک‌تر است. این قطعه به دیسک اجازه می‌دهد قطر بیشتری داشته باشد. همچنین می‌توانند اهرم فشار بیشتری ایجاد کند تا ترمز بتواند کاهش سرعت بیشتری در ازای نیروی یکسان ایجاد کند.

به طور کلی، ترمز در هر پیچ ۵ کیلوگرم سبک‌تر از ترمز معمولی است و این کاهش وزن به افزایش محدوده پیمایش و بهبود هندلینگ کمک می‌کند.

کالیپر سبز در زمان معرفی به مرحله‌ای رسیده بود که می‌توانست ظرف دو تا سه سال در خودروهای تولیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کالیپر ترمز سبز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
شاهین : در جواب طاهر بله شما فکر کنم تحویل اسفند ماه بودید برای من تحویل مهر ماه ۴۰۳ بوده شرکت تازه اردیبه شت امسال دعوتنامه ارسال کرده.خودشون دیر ارسال کردن ما که مقصر نیستیم.بعدش کسایی که تحویلشون برای سال گذشته هستش اولویت تحویل نیستن ؟
شاهینg : دوستان نظرتون چیه دوشنبه ۱۶ تیر بریم تجمع کنیم؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال : دنا آپشنال تحویل 31 تیر واریزی قسط 2 17 اردیبهشت سفید رنگ فاکتور شده.
اکبر پلاندوز : سلام دوستان من انصراف بزنم کی پول منو میریزن خواهشا راستشو بگید شدید بیرونم بخرم بهتره
Morteza : چند وقت پیش ی خبری شنیدم ی نفر از پیش فروشا تاریخ تکمیل 25 اردیلهشت فاکتور شده بود ولی الان اینجا دارم میبینم آخریش 7 اسفند بوده چطور ممکنه؟یعنی با پول و رشوه و اینا فاکتور میکنن؟
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟
ایکس 33 اتومات : تا آخر تیر