کدام خودروهای کارکرده قرار است به ایران بیایند؟

 

کدام خودروهای کارکرده قرار است به ایران بیایند؟

 

پس از تصویب واردات خودروهای کارکرده توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام، از امروز دولت می‌تواند فرایند ثبت سفارش خودروهای وارداتی کارکرده را کلید بزند. حال باید دید چه خودروهایی می‌توانند وارد بازار ایران شوند؟

تجارت نیوز نوشت: طرح واردات خودروهای کارکرده از زمان مطرح شدن سوال‌های بسیاری را برای همگان مطرح کرد؟ مهم‌ترین این سوالات در مورد نوع خودروهای وارداتی و سپس درمورد اشخاص واردکننده بود. همچنین خودروهای وارداتی کارکرده یکی از ابهامات موجود در این طرح بود که در این هفته در مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره آن تصمیم‌گیری شد.

 

کدام خودروهای وارداتی کارکرده به ایران می‌آیند؟

تا این لحظه آیین‌نامه‌ مشخصی درباره واردات خودروهای کارکرده تعیین و منتشر نشده است، اما  مسئله قطعی این است که عمر خودروهای وارداتی کارکرده باید زیر پنج سال باشد. موضوعی که می‌تواند نوع این محصولات را مشخص سازد.

به احتمال بسیار زیاد در آیین ‌نامه نهایی، بندی در رابطه با میزان کارکرد خودروها هم لحاظ شود. با توجه به عرف کارکرد سالانه خودرو در خاورمیانه می‌توان پیش‌بینی کرد که این خودروها احتمالاً باید کارکردی زیر 150 هزار کیلومتر داشته باشند.

 

گزینه‌های خودروهای وارداتی کارکرده

برای واردات خودروهای کارکرده به احتمال بسیار زیاد برندهای حوزه شرق آسیا در صدر قرار خواهند داشت؛ در بین این برندها با توجه به ذائقه مردم ایران و البته اهمیت دوام و کیفیت خودرو در بحث خودروهای وارداتی کارکرده، برند تویوتا احتمالاٌ بالاترین حجم واردات را در بین تمام محصولات داشته باشد.

البته این تنها یک فرضیه است؛ چراکه اگر واردات خودرو به دست اشخاص حقوقی یا افراد حقیقی دارای رانت سپرده شود، احتمالاً محصولات کره‌ای در صدر فهرست واردات قرار بگیرند؛ زیرا با توجه به قیمت جهانی محصولات کیا و هیوندای که تا حدی کمتر از تویوتاست، این محصولات بتوانند حاشیه سود بیشتری برای واردکنندگان داشته باشند.

یکی از مواردی که تا پیش از ابلاغ آیین‌نامه خودروهای وارداتی کارکرده نامعلوم خواهند ماند، سقف قیمتی برای واردات این خودروهاست؛ اما با توجه به صحبت‌هایی که برای واردات خودروهای نو مطرح شده می‌توان انتظار داشت که سقف قیمتی برای واردات خودروهای کارکرده هم مشابه خودروهای نو همان 20 هزار یورو باشد.

 

الزامات واردات خودروهای کارکرده

طرح واردات خودروهای کارکرده به ضوابط و جزئیات بسیار بیشتری نسبت به واردات خودروی نو نیاز دارد، چراکه این خودروها به دلیل دست دوم بودن به بررسی و آزمایش‌های بیشتری نسبت به خودروهای نو نیاز دارند.

برای مثال خودروهای دست دوم علاوه بر  تست سلامت فنی موتور، به کارشناسی شاسی و بدنه هم نیاز دارند تا از لحاظ سلامت تایید شوند؛ چراکه در صورت واردات خودروهای دست دوم ناسالم، ممکن است ارزبری بسیار زیادی برای تامین قطعات رخ دهد.

یکی دیگر از زیرساخت‌هایی که برای واردات خودروهای کارکرده نیاز است، بحث ایجاد نهادهای نظارتی و کارشناسی در داخل و ترجیحاً در مناطق مرزی است؛ چراکه ممکن است بسیاری از سوداگران این صنعت بخواهند قبل از ورود خودروها کیلومتر آنها را کم کنند تا هم شامل قانون واردات شوند و هم بتوانند خودرو را با قیمتی بیش از بهای واقعی آن به فروش برسانند.

 

خودروهای لوکس وارد ایران می‌شوند؟

با توجه به اینکه نرخ جهانی افت قیمت خودرو پس از خرید و خروج از کارخانه که به شکل میانگین بین دو تا 33 درصد است، می‌توان امید داشت که بسیاری از خودروهای برندهای لوکس و باکیفیت جهان نظیر لکسوس، تویوتا یا رنج‌اوور وارد کشور شوند.

برای مثال یک خودروی پیکاپ تویوتا تاکوما مدل 2018 در صورت سلامت کامل و دارا بودن کارکرد طبیعی به جهت گذشت پنج سال از زمان تولیدش  حدود 17 درصد از قیمت روز اول خود را از دست می‌دهد، یعنی می‌توان با قیمتی در حدود 21 هزار دلار یک پیکاپ فول‌سایز با‌کیفیت با عمر حدود پنج سال را وارد کشور کرد.

 

آیین‌نامه؛ تعیین‌کننده نهایی

تمام برندها و مدل‌هایی که برای خودروهای وارداتی کارکرده به آن اشاره شد در حد حدس و گمانه است و بر اساس قیمت‌های موجود در بازار منطقه به دست آمده است.

جزئیات آیین‌نامه نهایی می‌تواند سرنوشت کل بازار را تحت تاثیر قرار دهد. اگر سقف واردات خودرو بتواند به عددی حدود 40 هزار دلار برسد، تقریباً می‌‌تواند بازار ایران را از هر نوع خودرویی از اقتصادی تا لوکس تامین کند.

همچنین در صورتی که واردات خودرو با همین شرایط فعلی نیز رخ بدهد، به شرط رعایت ضوابط می‌تواند بازار را از شرایط فعلی نجات دهد، اما اگر سقف قیمتی واردات افزایش یابد احتمالاً شرایط به سمتی می‌رود که دیگر خودروهای گذر موقت به خودروهای پلاک ملی تبدیل شوند.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای کارکرده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 11 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر،اردیبهشت : مگه میشه ما ۸ اردیبهشت هستیم فاکتور نشدیم هنوز بعد روز های بعد رو فاکتور کردن🤔
رضاکهنوج : ۳۱۴من مال تیرماه بودم ده روزپیش تبدیل به جی ال ۳۱۴ازم گرفتن
# : سود تاخیر( اگر بدهند) روز شماره.ربطی به تاریخ سی ام و این ماه و اون ماه نداره.
ماری : من واریزی ۸ خرداد هستم
ماری : من ۸ خرداد هستم واریزی
شاهین پلاس : جناب الان ما باید چه بکنیم یعنی درست میشه احتیاج نیست استرس بگیریم
علی : دوستان سلام خوب هستید چون من می‌خوام فردا برم نمایندگی اگه امکانش یک نفر از صفحه اصلی فاکتور شدن اسکرین شات بگیره برای من بفرسته ممنون میشم ممکنه فردا لارم بشه که نشون بدم منم فاکتور بشم از جاماندگان هشتم هستم
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود بعدش امروز 30ام بود فکر کنم بخاطر سود تاخیر یک ماه قبل رو ندن و یک ماه هم اینجا طولش بدن دو ماه رو میخورن
شاهین 11اردیبهشت : سلام چطور 8ام فاکتور نشده و من 11ام هستم فاکتور شدم . فکر کنم شب جمعه خوبی بود
# : بنده احتمال میدم،در تاریخ 8 اردیبهشت سیستم بارگذاری سایپا دچار مشکل شده،متصدیان سیستم نتوانستد این باگ سیستم را رفع کنند.بعد از تاریخ 9 به بعد تا 11 اسناد رسیده را بدون اشکال وارد سیستم کردند.بعدا سر فرصت نشستند اشکال روز 8 اردیبهشت را برطرف کردند و حواله های آن روز را از فایل بایگانی منتقل کرده و حالا بارگذاری کردند.همانطور که ملاحظه کردید شماره پذیرش اغلب افرادی که در این 3 روز فاکتور شدن،از افراد تاریخ هشتم اردیبهشت پایین تر و کمتر است.این مشکل در سیستم های یکپارچه بارها پیش آمده و مسبوق بسابقه است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احمد : سلام دوستان یک راهنمایی میخواستم برای تکمیل وجه حتما باید از همون حساب ثبت نانم کننده پول واریز بشه یا حساب دیگر واشخاص دیگه هم میتونیم واریز کنیم لطفا دوستانی که اطلاع دارن پاسخ بدن ممنونم
ساینا تک : اون بنده خدایی ک میگه 50روز رو در نظر داشته باش منظورش بعد ازینکه 3ماه قانونی از زمان تکمیل وجه گذشت باید 50روز دیگ هم صبر کنی حالا شانسی هست بستگی داره اوضاع بهتر بشه داخل همون 3ماه بهت بهت امکان هم داره از زمان تکمیل وجه 130روز طول بکشه اما تا الان همه بالای 3ماه تاخیر دارن
ساینا تک : تکمیل وجه مرداد نداریم فک کنم اگر باشه فرسوده ها هستن ک بعد اسقاط ماشین و گواهی اسقاط، تکمیل وجهشون افتاده داخل مردادماه
مرتضی : کیوک بیشترین افزایش تغییر قیمت در بازار داشته توی یکماه اخیر
مهدی : فکر میکنم از فیوزهای باشه
مهدی : من اصلا با حرف شما موافق نیستم دادا ش کم دروغ سر هم بکن
ساینا اس تک...... : تکمیل وجه تیر تا چندوم فاکتور شدن
مهدی : کاملا حرف شما درسته من یه چرخش رو نمیدم واین لگدهای ایران خودرو وسایپا رو بخرم
اصفهان هستم : لطفا بازهم کسی از اصفهان هست اطلاع رسانی بشه یه تاریخی درهمین هفته پیش رو هماهنگ کنیم روبروی دادسرای نیکبخت . شهرهای دیگه هم لطفا یک نفر پاپیش بزاره چندتا شهر بشیم در یک تاریخ خاص در هفته جاری حتی کسانی که خودرو تحویل گرفتن و سود تاخیز نگرفتن هنوز
نیسان بی پلاک : سلام نمایندگی جهرم دیروز یکی بود پلاک شده