هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس‌ترین خودروساز چین به ایران می‌آید

 

هونگچی H5 در راه بازار؛ لوکس‌ترین خودروساز چین به ایران می‌آید

 

دور جدید واردات خودرو بیشتر از آنکه باعث بازگشت شرایط گذشته به بازار شود، سبب شده است تا برندهای چینی مسیر هموارتری را برای رسیدن به بازار ایران طی کنند. شرکت‌هایی که تا پیش از این به مونتاژ خودروهای چینی با حداقل داخلی‌سازی مشغول بودند، اکنون رویه واردات را برای سهولت کار خود برگزیده‌اند. هونگچی H5 نیز یکی از همین خودروهای وارداتی چینی است. بااین‌حال، برخلاف اکثر برندهای چینی که در ایران حضور دارند، هونگچی H5 نام و نشان معتبرتری دارد و حتی ممکن است موردتوجه تیم‌های تشریفات نیز قرار بگیرد!

گروه بهمن برای تسلط بهتر بر بحث واردات خودرو و تفکیک فعالیت‌هایش، برندی را به نام بی‌ام کارز راه‌اندازی کرده است. این برند به واردات خودروهای گوناگون از برندهای مختلف بستیون، هونگچی، سانگ یانگ، ام‌جی و هاوال اختصاص یافته. سه محصول نخستین که توسط بی‌ام کارز به ایران می‌آیند شامل هونگچی H5، بستیون T77 و سانگ یانگ تورس هستند. در این بین هونگچی H5 قرار است نقش یک سدان لوکس و بزرگ را ایفا کند؛ خودرویی که مشابه آن در بازار ایران بسیار کمیاب است.

از لیموزین مائو تا خودرو شخصی شما!

علاقه‌مندان به حوزه خودرو، برند هونگچی را تا حدودی می‌شناسند. خودروهای این برند در جریان برنامه گرندتور و از سوی سه مجری مشهور آن به بینندگان معرفی شدند. هونگچی به‌معنای پرچم قرمز، برای سال‌ها تنها خودروساز چین بود که وسایل نقلیه شخصی تولید می‌کرد. تنها سران حزب کمونیست اجازه سوار‌شدن به این خودرو را داشتند که این خودروها نیز لیموزین‌ها و سدان‌های برند هونگچی بودند.

پس از تغییر سیاست‌های دولت چین و اعطای آزادی‌های اقتصادی، هونگچی نیز به برندی تبدیل شد که برای عموم خودرو می‌ساخت. نخستین محصولات عمومی این برند، نسخه‌های کپی‌شده از محصولات تویوتا بود. بااین‌حال، سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این شرکت باعث شد تا هونگچی به نامی شناخته‌شده در صنعت خودرو چین تبدیل شود. این شرکت اکنون به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فاو شناخته می‌شود و در کنار نام‌هایی همچون جتا، هایما و بستیون قرار می‌گیرد.

نسل اول هونگچی اچ 5
نسل اول هونگچی H5

هونگچی درحال‌حاضر چند سری اصلی را در سبد محصولاتش دارد. سری نخست سدان‌های این شرکت هستند که با پیشوند H مشخص می‌شوند؛ همانند هونگچی H5 یا هونگچی H7. سری دوم نیز کراس‌اوورها هستند که پیشوند HS‌ را یدک می‌کشند؛ همانند هونگچی HS3. درنهایت سری سوم محصولات این شرکت یعنی ون‌ها و مینی‌ون‌ها پیشوند HQ دارند؛ همانند هونگچی HQ9. تاکنون فعلاً یک سدان از این خودروساز در جریان واردات به ایران قرار دارد. بااین‌حال، ممکن است طی سالیان بعد، محصولات بیشتری را از پرچم سرخ چینی در بازار ایران ببینیم.

هونگچی H5، سدان بزرگ و لوکس

هونگچی H5 به‌عنوان یکی از سدان‌های این برند، در سال 2017 میلادی معرفی شد. این خودرو کوچک‌تر از هونگچی H7 است اما همچنان یک سدان بزرگ محسوب می‌شود. نسل اول این خودرو به‌عنوان یکی از گزینه‌های عرضه به بازار ایران در سال 1400 معرفی شد. در آن زمان قرار بود شرکتی به نام مانیان خودرو، این خودرو را به بازار ایران عرضه کند که البته هیچ‌وقت چنین اتفاقی رخ نداد.

نمای جانبی هونگچی H5

نسل دوم این سدان چینی در سال 2022 میلادی معرفی شد. خودرویی که با این نام به ایران می‌آید نیز از همین مدل است. ظاهر نسل دوم هونگچی H5 کاملاً شبیه به مدل پرچمدار هونگچی H9 طراحی شده. هر دوی این خودروها شباهت غیرقابل انکاری به محصولات مرسدس بنز و میباخ دارند. هونگچی H5 براساس پلتفرم مزدا 6 توسعه یافته و از نظر ساختار فنی با خودروهایی همچون بستیون B70 و هونگچی HS5 مشترک است.

جدول ابعاد و اندازه هونگچی H5:

طول 4988 میلی‌متر
عرض 1875 میلی‌متر
ارتفاع 1470 میلی‌متر
فاصله محوری 2920 میلی‌متر
وزن خالص 1565–1635 کیلوگرم

مشخصات فنی

در بخش مشخصات فنی، هونگچی H5 با سه ترکیب قابل عرضه است. ترکیب نخست شامل موتور 1.5 لیتری توربوشارژر به‌همراه گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک دوکلاچه است. ترکیب دوم را موتور دولیتری توربوشارژر به‌همراه گیربکس هشت‌سرعته اتوماتیک تشکیل می‌دهند. درنهایت به ترکیب سوم می‌رسیم که حاصل جمع ترکیب دوم به‌همراه یک موتور 50 کیلوواتی الکتریکی است.

پیشرانه hongqi

انتظار داریم تا از بین سه ترکیب ارائه‌شده، گروه بهمن ترکیب نخست را برای واردات به ایران انتخاب کند. دلیل این پیش‌بینی به مشابهت فنی هونگچی H5 با بستیون T77، دیگر خودرو وارداتی این برند مربوط می‌شود. هر دو خودرو از یک مدل پیشرانه بهره می‌برند، بنابراین مشابهت فنی آن‌ها باعث خواهد شد تا هزینه‌های نگهداری هر دو خودرو برای شرکت واردکننده کاهش یابد. بااین‌حال، مطابق رویه‌ای که هم‌اکنون بهمن موتور درخصوص فیدلیتی و دیگنیتی تحت قالب تیپ پرایم و پرستیژ در نظر گرفته است،‌ امکان دارد در آینده نسخه‌های قوی‌تر هونگچی H5 نیز به بازار ایران عرضه شوند. در ادامه مشخصات فنی دو ترکیب درون‌سوز این خودرو را ذکر کرده‌ایم:

جدول مشخصات فنی هونگچی H5:

  ترکیب اول ترکیب دوم
پیشرانه 1.5 لیتری خطی چهار سیلندر توربوشارژر 2 لیتری خطی چهار سیلندر توربوشارژر
حداکثر قدرت 169 اسب‌بخار 224 اسب‌بخار
حداکثر گشتاور 258 نیوتن‌متر 340 نیوتن‌متر
گیربکس هفت‌سرعته دوکلاچه هشت سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت ترکیبی 6.2 لیتر در صد کیلومتر 6.4 لیتر در صد کیلومتر
حداکثر سرعت 215 کیلومتر بر ساعت 230 کیلومتر بر ساعت
شتاب صفر تا صد 9.5 ثانیه 7.8 ثانیه

سایر مشخصات فنی هونگچی H5 در تمامی تیپ‌های آن مشابه هستند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. ترمزهای خودرو در چهار چرخ نیز از نوع دیسکی هستند. ترمز پارک خودرو نیز از نوع الکترونیکی است. بااین‌حال، تیپ‌های پایه هونگچی H5 از رینگ‌های 17 اینچی بهره می‌برند، درحالی‌که تیپ‌های بالاتر رینگ‌های 18 اینچی دارند. همچنین انتقال قدرت در تمامی تیپ‌های این خودرو تنها به‌صورت دیفرانسیل جلو انجام می‌شود.

تجهیزات رفاهی و ایمنی

هونگچی H5 همانند بسیاری از خودروهای معتبر چینی، در تست تصادف مؤسسه CNCAP شرکت کرده که حاصل آن کسب پنج ستاره ایمنی برای این خودرو بوده است. نسخه‌های پایه این خودرو با چهار کیسه هوا به دست مشتریان می‌رسند اما با خرید نسخه‌های فول‌آپشن، شش کیسه هوا دریافت خواهید کرد. همچنین در تیپ‌های فول این خودرو که به موتور دو لیتری توربوشارژر مجهز هستند، دستیار رانندگی خودران سطح 2 نیز در اختیار کاربر قرار دارد.

کابین هونگچی H5

با‌این‌حال، برخی آپشن‌های هونگچی H5‌ در تمامی تیپ‌های این خودرو مشترک هستند. این آپشن‌ها عبارتند از: سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم چندرسانه‌ای به‌همراه نمایشگر، پنل ابزار دیجیتال، کروز کنترل، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز کمکی، سانروف، سنسور نور و سنسور باران.

قیمت و رقبا

قیمت هونگچی H5 در چین بین 159.800 الی 215.800 یوان متغیر است. اگر این ارقام را به دلار تبدیل کنیم، محدوده 22210 الی 30000 دلار به‌عنوان نرخ این خودرو به‌دست می‌آید. بنابراین در حالت ایده‌آل، قیمت این خودرو فراتر از یک میلیارد و 700 میلیون تومان خواهد بود. باید توجه داشت که محصولات هونگچی در رده سدان‌های لوکس چینی قرار می‌گیرند و نباید توقع ارزان‌بودن را از آن‌ها داشت. بنابراین واردات و عرضه هونگچی H5 با هدف پرکردن جای خالی خودروهایی همچون هیوندای آزرا یا کیا کادنزا انجام می‌شود.

درحال‌حاضر هنوز هیچ‌کدام از رقبای هونگچی H5 وارد بازار نشده‌اند اما تا میانه سال 1403 شرایط تغییر خواهد کرد. دو رقیب جدی برای هونگچی H5 در راه هستند. رقیب نخست دانگ فنگ شاین مکس است که مدتی پیش به‌عنوان محصول وارداتی ایران‌خودرو رونمایی شد. رقیب دیگر این خودرو نیز چری آریزو 8 است که تحت برند فونیکس به بازار ایران عرضه می‌شود.

نمای عقب hongqi

هر دو رقیب هونگچی H5 نسبت به این خودرو ابعاد کوچک‌تری دارند اما از نظر مشخصات فنی و همچنین سطح امکانات رفاهی، مشابهت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد. برنده این رقابت، خودرویی خواهد بود که با قیمت کمتر و در تیراژ بالاتر به دست مشتریان برسد. از هم‌اکنون می‌توان رقابت هونگچی H5 و آریزو 8 را جدی دانست؛ چرا که ایران‌خودرو تاکنون سابقه درخشانی در عرضه خودروهای وارداتی خود نداشته است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , هونگچی H5






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : من اولویت رنگ بابت چانگان cs55مشکی بود اما خاکسری پذیرفته شده ومن تایید کردم گفتن فاکتور شده خواستم ببینم پلاک گذاری چقدر طول میکشه
شاهین جی اذر : خداوکیل اخه چرا تبدیل بزنیم زور داره اون موقع پول شاهین جی رو کامل تسویه کردیم قرار بود ۳ماه تحویل بدن حالا می خوان به زور بهمون جی ال بدن اخه شما که نداشتید به مردم ماشین بدید چرا پول ازمون گرفتید و ضرب العجل تعین کردید برامون چه بدبختی گرفتار شدیم اعصاب هم برامون نزاشتن زندگی رو برامون تلخ کردن. لعنت خدا به سایپا و سایپا درست کن
جانا : پارسال از g به gl تبدیل زدم و اوایل بهمن حدود ۲۸۲ تومن‌واریز کردم و موعد تحویل زده هفته آخر مهرماه اما هنوز پیام تکمیل وجه برام نیومده . این موضوع رو باید کجا پیگیری کرد؟
سهند : این یچیز سلیقه ایه اما من ساینا اس داشتم پارسال، سهند رو ترجیح میدم، هم از نظر ظاهری یکمی بهتر هم موتوری اما در کل تفاوت چندانی ندارن
شاهین g پذیرش ۱۷اذر مشهد : سلام داداش شما شاهین جی هستی یا تبدیل به جی ای زدین و فروش فوق‌العاده بودین یا پیش فروش ۲مرحله ای ممنون میشم یه توضیح کوچیک بدین
ایگل : سلام ما تحویل 60 روزه بودیم .2 ماه و نیم بعد از تحویل سیستمی دادن.البته حالا من همون روز اول شرع ثبت نام واریز پیش پرداخت کردم.بعضی دوستان که چند 4 5 روز بعدش ثبت نام کردن تازه شاسی شده
E_J7 : باید از خود کرمان موتور شکایت کنید دادگاه صالح تهرانه و نیاز ب رفتن نداره،میتونید لایحه بفرستید ولی مشکل اینه آیا شکایت ب جایی میرسه یا نه
J7 اردیبهشت : منم استرس همینو دارم اگه دوباره افزایش قیمت بدن مجبورم انصراف بدم ، آخه این چه وضعشه ، یکی ام نظارت نداره ، مگه میشه هر دوماه افزایش قیمت بدن
رویا x5 : سلام دوستان من میخوام برای سود تاخیر شکایت کنم . کسی میدونه باید از خود شرکت کرمان موتور شکایت کنم یا نمایندگی و اینکه که من اراک هستم آیا برای جلسه رسیدگی باید برم تهران یا شهر خودم ؟ کسی هست از شهرستان که دادخواست داده باشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب مرادی : با سلام دوستان من 207سقف شیشه ارتقا تحویل آخر مهر زده ولی فاکتور شدن داره میچرخه به نظرتان کی تحویل میدن
پیش فروش6اسفند : سلام دوسنان من 5 اسفند ثبت نام 5 اسفند پذیرش 6 اسفند تکمیل وجه اخرای تیر تاریخ تحویلم اخرای شهریور بود الان نزدیک به 3ماهه تکمیل وجه کردم بنظرتون کی شروع میکنن پیهای بهمن اسفند رو فاکنور کنن بخدا مردیم از انتظار وسیله زیر پامو فروختم برا ثبت نام این ساینا لعنتی دیگ بخدا نا نداریم
مهرداد : دوستان تبدیلی تا چند فاکتور شده؟
پانا تبدیل رینگ و موتورو تحویل مرداد : قسمت پرداخت وجوه رفتی ببینی مبلغی واست نیومده دوباره ، چون من بعد از هردو تبدیل باز دوباره 2م و 400 بدهی خورده بود که پرداخت کردم تا فاکتور شد
ساینا : سلام فوق العاده اسفند تا چندم هست؟؟
حسین : تبدیل اومده به پلاس به نظر شما بزنیم یا نه تو فاکتور شدن تاثیر داره یانه
علی بی پلاک : داداش بی پلاک الان گذاشته منو تو هم خریدیم و به ما تحویل نمیدن خودشون میگن از ما شاکی بشین تا ما براتون مجوز بگیریم دیگ ازین واضح تر اقا خاستن بیش از حد بفروشن ما تو تله افتادیم الان شکایت بکن بعد شرکت ک شاکی زیاد داشته باشه میره وزارت صمت میگه ما باید جواب مشتری بدیم با هر قیمتی و با شکایت ما به تعداد شاکی ها مجوز میدن و پلاک میکنند
علی بی پلاک : اره فقط 136 و124 هم جوابگو هستن به دوتا شاکی بشین اگ مالتون مهمه براتون
غدیر رضوی : فقط دوستان خواهش دارم فقط و فقط آرامش تون رو حفظ کنید شرکت به اندازه کافی تحت فشارهست کلی سودتاخیر پرداخت نشده داره که توی پرداخت همونا مونده خودشون خبردارم ظرفیت تولیدرو بالابردن که به سرعت ماشینا رو تحویل بدن خواهشا از پرداختن به حرفا و کارای ایضایی خودداری کنید صبوری کنید تا یکماه آینده تمام حواله های نیمه اول سال 1404تعیین تکلیف میشه و مشتری ها به ماشینشون میرسن.
غدیر رضوی : طبق خبری که من از حوالی شرکت دارم تا 15 آبان تمام حواله های پیش فروش بهمن و اسفند تعیین تکلیف میشه ومشتری ها به ماشیناشون میرسن.