در جریان یک جلسه با حضور مدیرعامل سایپا و نماینده سازمانهای دیگر که فیلم آن توسط صداوسیما پخش شده است، رئیسی دستور داد تا شمارهگذاری نیسان زامیاد هرچه سریعتر انجام شود. هزاران دستگاه وانت نیسان که توسط زامیاد فروخته شده بودند، بهدلیل ایرادات گرفته شده از سوی سازمان استاندارد قادر به دریافت پلاک نبودند.
خبر مربوط به عدم شمارهگذاری نیسان زامیاد در اواخر تیرماه و ابتدای مردادماه سال جاری موردتوجه قرار گرفت. تعداد 12 هزار دستگاه وانت نیسان با وجود اخذ تأییدیههای مختلف که موردنیاز سازمان استاندارد هستند، پلاک دریافت نمیکنند. این مسئله موجب اعتراض خریداران شده است. خریداران این خودروها که برای خودروی تحویلنشده اقساط پرداخت میکنند، به عدم تحویل اتومبیلهای خود معترض هستند. تجمع خریداران در مقابل شرکت زامیاد به یکی از صحنههای مرسوم این روزها تبدیل شده است. علاوه بر مشکل شمارهگذاری نسخههای داخلی، این شرکت جلوی صادرات این محصول به کنیا را نیز گرفته!
حال پس از شکایت مدیرعامل سایپا به رئیسجمهور درخصوص کارشکنیهای سازمان استاندارد، رئیسی یک دستور ویژه را برای شمارهگذاری خودروهای باقیمانده صادر کرد. بنابراین انتظار داریم که طی هفتههای اخیر، خودروهای دپوشده در پارکینگ زامیاد به مشتریان ناراضی تحویل داده شوند. البته بهنظر نمیرسد جریمهای بابت تأخیر در تحویل خودروها از طرف هیچ سازمان یا خودروسازی به مالکین پرداخت شود.
از شمارهگذاری نیسان زامیاد تا ترخیص خودروهای وارداتی
این چندمینبار است که کارشکنیهای سازمان استاندارد طی سال جاری خبرساز و مشکلساز میشود. نخستین اخبار منفی در مورد این سازمان هنگامی منتشر شد که برخی نمایندگان مجلس از مقاومت این سازمان در برابر صدور تأییدیه خودروهای وارداتی خبر دادند. پس از آن نیز برخی خودروها همچون نیسان زامیاد یا همان وانت نیسان معروف، بهدلیل ایرادات این سازمان از دریافت پلاک محروم شدند. هفته پیش رئیس سازمان استاندارد با حضور در گمرکات کشور، از ترخیص سریع و 24 ساعته خودروهای وارداتی خبر داد. طی این رویداد، تعدادی از خودروهای کیا و چانگان ترخیص شدند. بااینحال، مشخص نیست تا زمان صدور دستور بعدی چه تعداد خودرو در پارکینگ گمرک انبار شده باشد!
مشخص نیست رویهای که در این سازمان اتخاذ شده است، براساس چه هدفی پیش میرود. خودروهای وارداتی که برای حضور در ایران آماده شدهاند، بهطور همزمان در بسیاری از کشورهای منطقه به فروش میرسند و تأییدیههای خاص این مناطق را دریافت کردهاند. در مورد نیسان زامیاد نیز پرسشی برای مخاطبان وجود ندارد.
این خودرو سالهاست که از رده خارج شده و همانند بسیاری دیگر از محصولات خودروسازی کشور بههیچعنوان نمیتواند استاندارد باشد. بااینحال، در شرایطی که بنز واگن هود 1924 متعلق به دهه 1950 میلادی گواهی استاندارد دریافت میکند، چطور نیسان زامیاد نمیتواند استاندارد باشد؟
عجیبتر آنکه گروه سایپا بازنشستگی پراید را بهدلیل غیراستاندارد بودن این خودرو ابلاغ کرد و چندی بعد نیز ایرانخودرو سرانجام راضی شد تا پژو 405 را بهدلیلی مشابه از خط تولید خارج کند، اما آنجا که نوبت به خودروهای تجاری مانند مرسدس های کله نارنجی (واگن هود) و نیسان زامیاد میرسد، حتی بدون وجود ایربگ، شاهد ادامه تولید و شمارهگذاری این خودروها هستیم. اتفاقی که تنها در بازار ایران شانس رویدادن دارد.