نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی به اوج خود رسید

نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی به اوج خود رسید

 

در گزارش شاخص‌های کیفیت کالا که توسط سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شده است، بیشترین نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی بوده است.

سازمان ملی استاندارد برای سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزار مصرف‌کننده نهایی در ۳۱ استان نظرسنجی به عمل آورده است. در این گزارش ۵۶ گروه کالایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که خودرو در اکثر ۲۴ شاخص مورد سنجش در قعر جدول است. همچنین در این نظرسنجی خودرو کمترین میزان از رضایت مشتریان را جلب کرده و بیشترین شکایات مربوط به خودرو بوده است.

 
همچنین بخوانید: نتیجه تازه ترین بررسی کیفیت خودرو های داخلی؛ با کیفیت ترین ها کدام اند؟
 
نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی موضوع جدیدی نیست. این نارضایتی‌ها پس از اعمال دور نخست تحریم‌ها در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390 خورشیدی اوج گرفت. خودروسازان تحریم‌شده ایرانی برای کاهش هزینه‌ها، کیفیت تولیدات خود را کاهش دادند. درنتیجه میزان رضایت مردم از خودروها به مرور کاهش یافت. این رویه با امضای برجام در میانه دهه 1390 برای مدتی تغییر کرد. بااین‌حال از سال 1398 و بازگشت مجدد تحریم‌ها، نارضایتی از کیفیت اتومبیل‌ها روند افزایشی پیدا کرده است.
 
بررسی دقیق‌تر ابعاد نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی
 
نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در ابتدا مربوط به محصولات ایران خودرو و سایپا می‌شد. بااین‌حال افزایش داخلی‌سازی خودروهای چینی، باعث شده است تا کیفیت خودروهای مونتاژی نیز کاهش یابد. اگر اهل رصد محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی باشید، ویدیوهای مختلفی از کارشناسی خودروهای صفر دیده‌اید که در جریان آن ایرادات مختلف خودروها نمایان می‌شوند. این ایرادات با توجه به هر خودرو متفاوت هستند و شامل مواردی همچون رنگ بدنه، ایرادات برقی، ایرادات موتوری و مشکل در سیستم چندرسانه‌ای می‌شوند.
 
بررسی‌های انجام‌شده روی گزارش سازمان استاندارد نشان می‌دهد روند کلی رضایت از کیفیت اولیه از مرداد 99 تا مرداد 1400 ثابت و در مقاطعی کاهشی بوده است. این دوره سه ماه نخست مصرف یک کالا را شامل می‌شود. بااین‌حال روند رضایت از کیفیت دوام، کاهشی بوده است. به عبارت دیگر خودروهای ایرانی در بلندمدت، دوام کیفی ندارند و قطعات استفاده‌شده در آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. با توجه به وضعیت بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو، بعید به نظر می‌رسد که مسئله نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در کوتاه‌مدت بهبود پیدا کند.

منبع

 

 

برچسب : خودرو , کیفیت , ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد جواد : اگر قبل از اجرای طرح جدید بنزین، ماشین پلاک بشه و برگ سبز صادر بشه، سهمیه ماهانه تعلق میگیره؟
saraJ7 : یکی نیست بگه اقا ماشینت مراحلش جلو رفته و خیالت راحته ،پیگیر تحویلت باش ،دیگه چرا میای اینجا گارد میگیری اگ ینفرم دلش خوشه یا سرش تو برفه یا نیست چیکار داری اقا ،بخون برو ،حالا انگار این اگ بیاد ۱۵روز جلوتر اطلاع بده ما میتونیم هر چقدر این افزایش داد سریع جور کنیم ،اصل قضیه رو ول کرده فرع و چسبیده ،کسی هم بخاطر امید واهی بقیه ضرر نمیکنه شما نگران خودت باش
مهسا X5 : من تکمیل وجه دعوتنامه رو انجام دادم، برای تکمیل پرونده چه مدارکی باید ببریم نمایندگی؟
BAC -X3 PRO : سلام وقتتون بخیر من ثبت نام آخر مرداد ماه 60 روزه هستیم و فعلا در مرحله تکمیل وجه هست و هیچ خبری هم نیست از شاسی
امیر،اردیبهشت : دوستان ماشین پلاک شه پیامک میاد یا نه؟
محسنj7 : کاربر x5 عزیز شما یا از سمت کرمان موتور هستی و یا اطلاعات شما کافی نیست. دوست عزیز شما اکر مصوبات ۴۷۳ و ۵۶۳ و ۷۴۰ رو مطالعه کنین که از ۴ سال پیش وضع شده در پیش فروش خودرو. متوجه میشین ک قراردادی هم بر خلاف این مقررات تنظیم و‌ امضا شود ( همین کار کرمان موتور در بند ۸ و ۹ قرارداد هاش) این قرارداد در محاکم قضایی قابل پیگیری هست . حتی بعد از تکمیل وجه و‌دریافت خودرو. فقط کسی که حق و حقوقش براش مهمه میتونه شخصا طرح دعوی کنه و‌مطمنا به حقش میرسه. خیلی چیز پیچیده ای نیست. پس شما لطفا حرفهای نمایندگی ها و شرکت کرمان مونور رو تکرار نکنین. دوستان همکی حق شکایت و‌پیگیری از طریق محاکم قضایی رو دارید شک نکنید.
X5تیر : من 26ابان شاسی و تکمیل وجه سبز شد و نهم آذر صدور فاکتور سبز شد و بیمه نامه همچنان زرد،البته من x5هستم
Samirax5 : نمیدونم یهو تحویل آذرماهی ها چقدر رنگ عوض کردن شماها تا سه روز پیش اینجا دائم مینالیدید و اعتراض داشتید، حالا که واریزتون رو انجام دادید با کمال آرامش ما رو راهنمایی میکنید، حیف که با چنین جماعت دوگانه سوزی تو یه مملکت زندگی میکنیم
J7 دومرحله ای اردیبهشت_تحویل آبان : دوستان کسی از مرحله فاکتور جلوتر رفته؟بیمه یا پلاک یا تحویل مدارک یا تحویل ماشین؟واسه من از ۲۴ ماه قبل که فاکتور کردن هیچ خبری نیست،دوستان اطلاع بدن بدونیم کجای کاریم،تشکر
Bacx3 : سلام ثبت نامی‌مرداد bacx3 pro‌تحویل ۹۰ روز داریم اینجا؟ وضعیتتون توی چه مرحله ایه؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
30ابان مشکی : سلام دوستان مشکی آبان فاکتور شده کسی؟
30ابان مشکی : آبان کسی فاکتور شده مشکی
محمد : دوگانه سوزه و فاکتور شده ؟
ساینا تحویل مهر : دوستان ماشین فاکتور شدم بود برگشته به حالت اول، کسی دلیلش رو میدونه؟حتی نمایندگی هم هنگ کرده
امیر .ای : سلام اگر دوستان داخل پنل کاربری تبدیل SBR می زنند و قبول نمیشه مشکل از سایت هستش جای نگرانی نیستش تاثیر در روند فاکتور نداره ,معمولا قبول نمیکنه ولی چند روز بعد داخل وضعیت خودرو عوض میشه اگر . کلا هیچ اتفاقی نمی افته هیچی نگران نباشید خودرو رفته رو خط تولید خودشون اجبارا روش نصب می کنند
امیر .ای : لا سلام حتما به نمایندگی سر بزنید احتمال داره اومده باشه بهتون نگفته باشن حتما شنبه یه سر نمایندگی برید
امیر .ای : سلام باید صبر کنید پلاک چاپ کنند چیزی خاصی نیست
پانا 30 آذر : نرم افزار هدا رو از بازار نصب کنین با کد ملی و موبایل وارد بشین تو بخش استعلامات نشون میده اگه ایران خودرو استعلام کرده باشه.
محسن : داداش گل مبارکت باشه
علیرضا : از کجا میدونی 90 روزه فاکتور شده