نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی به اوج خود رسید

نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی به اوج خود رسید

 

در گزارش شاخص‌های کیفیت کالا که توسط سازمان ملی استاندارد ایران منتشر شده است، بیشترین نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی بوده است.

سازمان ملی استاندارد برای سال ۱۴۰۱ از ۲۰ هزار مصرف‌کننده نهایی در ۳۱ استان نظرسنجی به عمل آورده است. در این گزارش ۵۶ گروه کالایی مورد بررسی قرار گرفته‌اند که خودرو در اکثر ۲۴ شاخص مورد سنجش در قعر جدول است. همچنین در این نظرسنجی خودرو کمترین میزان از رضایت مشتریان را جلب کرده و بیشترین شکایات مربوط به خودرو بوده است.

 
همچنین بخوانید: نتیجه تازه ترین بررسی کیفیت خودرو های داخلی؛ با کیفیت ترین ها کدام اند؟
 
نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از کیفیت خودروهای داخلی موضوع جدیدی نیست. این نارضایتی‌ها پس از اعمال دور نخست تحریم‌ها در اواخر دهه 1380 و اوایل دهه 1390 خورشیدی اوج گرفت. خودروسازان تحریم‌شده ایرانی برای کاهش هزینه‌ها، کیفیت تولیدات خود را کاهش دادند. درنتیجه میزان رضایت مردم از خودروها به مرور کاهش یافت. این رویه با امضای برجام در میانه دهه 1390 برای مدتی تغییر کرد. بااین‌حال از سال 1398 و بازگشت مجدد تحریم‌ها، نارضایتی از کیفیت اتومبیل‌ها روند افزایشی پیدا کرده است.
 
بررسی دقیق‌تر ابعاد نارضایتی از کیفیت خودروهای داخلی
 
نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در ابتدا مربوط به محصولات ایران خودرو و سایپا می‌شد. بااین‌حال افزایش داخلی‌سازی خودروهای چینی، باعث شده است تا کیفیت خودروهای مونتاژی نیز کاهش یابد. اگر اهل رصد محتوای ارائه‌شده در فضای مجازی باشید، ویدیوهای مختلفی از کارشناسی خودروهای صفر دیده‌اید که در جریان آن ایرادات مختلف خودروها نمایان می‌شوند. این ایرادات با توجه به هر خودرو متفاوت هستند و شامل مواردی همچون رنگ بدنه، ایرادات برقی، ایرادات موتوری و مشکل در سیستم چندرسانه‌ای می‌شوند.
 
بررسی‌های انجام‌شده روی گزارش سازمان استاندارد نشان می‌دهد روند کلی رضایت از کیفیت اولیه از مرداد 99 تا مرداد 1400 ثابت و در مقاطعی کاهشی بوده است. این دوره سه ماه نخست مصرف یک کالا را شامل می‌شود. بااین‌حال روند رضایت از کیفیت دوام، کاهشی بوده است. به عبارت دیگر خودروهای ایرانی در بلندمدت، دوام کیفی ندارند و قطعات استفاده‌شده در آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. با توجه به وضعیت بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو، بعید به نظر می‌رسد که مسئله نارضایتی مشتریان از کیفیت خودروهای داخلی در کوتاه‌مدت بهبود پیدا کند.

منبع

 

 

برچسب : خودرو , کیفیت , ملی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 64 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : منم هستم از اردبیل آذر T9 مشکی ۷ ماه گذشته حتی شاسی هم نشدیم
علیرضا : مردم نون شب ندارن دگ تموم شد بتونن همه ماشین بخرن، چی میگی انقد وضع مردم خوب شده همه هجوم میارن ماشیای کرمان موتور که از یک میلیارد شروع میشه بخرم🤣🤣🤣🤣🤣
شاهین : من پذیرش ۱۱ آذر بودم ۱۵ اردیبهشت فاکتور شده ۲۴ اردیبهشت ماشین و تحویل گرفتم ۳ خرداد فاکتور یا همون سند اولیه واسم ارسال شده که نوشته یک ماه بعد مبلغ تاخیرشو میگن
شاهین : توی فاکتور مبلغ تاخیر رو نزده فقط نوشته یک ماه بعد جریمه شو میدن
علی تهران : سلام من اسفند ۱۴۰۴قرارداد نوشتم و گفتن که ۹۰روزه کاری تحویل می‌دهیم الان خرداده و هیچ خبری نیس و ازم هم دویس ملیون خواستند
امیرمحمد x5 آبان : درود. ثبت نامی کی بودید؟ طبق بند 18 قرارداد در صورت تاخیر ، خسارت تاخیر تا تاریخ صدور فاکتور تعلق میگیره بهتون
علوی : به نظرم طرز رانندگی در خرابی دیسک و صفحه خیلی مهمه اینکه چقدر در ترافیک رانندگی می کنیم هم موثره هر چی کمتر پامون رو کلاچ باشه به طولانی بودن عمر دیسک و صفحه کمک می کنه
موسوی : من مارک هانژی خریدم ، خیلی خوب بود از فروشگاه چین یدک سفارش دادم تا حالا که خوب بوده و راضی هستم
تیتان ۲ دی : سلام شما ۵۰ درصد پول رو قبلا داده، این اضافه شامل ۵۰ درصد دوم می‌شه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : احیانا نگفتن بجای رانا باید بیای واشر ببری؟
سیروس دیماه : چرا برا من اطلس هفته چهارم دیماه هنوز دعوتنامه نیامده من حواله خریدم زنگ زدم طرف میگه نیامده
23 مهر شیراز : دوستان من 23 مهر تکمیل وجه کردم 4 خرداد فاکتور شد روند فاکتور شدن زیاد شده اما این اتفاق قبلا هم افتاده پیشنهاد میدم کسانی ک حداقل بهمن یا اسفند تکمیل وجه کردن اگه می خوام سریعتر ماشین تحویل بگیرند با اطلس جی ال تغییر دهند فکر میکنم سریعتر ماشین بهشون بدن البته در حد پیشنهاد هست اما خدایی حقمون این قدر اذیت شدن بابت یک ماشین پایین قیمت نبود
احمد : فعلا خبری نیست شیخ زاده مدیر سایپا ریده تو تمام طرحا متاسفانه
احمد : اونا پیش فروش هستن هنوز فوق العاده کسی فارغ نشده سایپا داره درد می کشه بچه تو شکمش چرخیده😂😂🤣🥴🥴
اطلس : ماشین نمی خوان بهت بدن ، پول ندارن حقوق بدن دارن از ملت پول می گیرن ، چند رو ز پیش اونجا بودم کارمنداش حقوق نگرفتن
اطلس : چند روز پیش داشتم خبری رو در مورد تاخیر در تحویل خودرو های سایپا می خوندم که در تحویل خودرو بیش از 100 روز از موعد تحویل خودرو به مشتریان در برخی محصولات عقب هستش امروز با پیامک بانک برای حساب وکالتی برای این شرکت شگفت زده شدم ، با این تعداد خودرو تحویل داده نشده بعیده میزان تولید بتونه تعهدات قبلی خودش رو برسونه پس دلیل ثبت نام و دریافت وجه از مردم چی می تونه باشه فرض کنیم تنها 20 هزار نفر بخواهند ثبت نام کنند و برنده این جعبه شانس (پوچ) بشوند ، میشه 8000 همت ، یکسال هم با این همه تاخیر حتی به یک نفر هم نمی تونه خودرو تحویل بده ، پس اگر غیر اقتصادی ترین کار رو هم بکنه هزار همت سود بانکی می تونه تو یکسال بگیره ، این بی شرفی که مدیران سایپا بلد هستند ، جنایت کار ترین افراد روی کره زمین باهاش نا آشنا هستند ، انشالله خودشون که نه ، این جنایتی که به مردم کشور کردن بسر خانواده مال حروم خورشون بیاره
تکمیل وجه 29بهمن م : اره عزیزم فاکتور شدیم
محمد : برو انصراف بده
29 بهمن ماه : با سلام خدمت همگی،فروش فوق العاده ساینا اس بنزینی 29 بهمن تکمیل وجه کردم اما تا الان فاکتور نشدم