آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

رانندگان دلایل زیادی برای شروع حرکت از دنده ۲ دارند، مخصوصاً وقتی بحث جعب دنده دستی در میان باشد. بعضی می‌گویند دنده یک خیلی کوتاه است، بعضی برای جلوگیری از چرخش چرخها در برف از دنده ۲ آغاز می‌کنند. اما آیا این کار درست است؟

 

در سناریوی خودروی دارای جعبه دنده دستی این کار خیلی هم بی معنی نیست، برای مثال وقتی در سراشیبی خودرو را در دنده ۲ قرار دهید، نیروی وارده به خودرو از سوی سراشیبی با جهت حرکت خودرو هم سو است و این امر در شتاب گیری به خودرو کمک می‌کند. در واقع اگر بخواهیم در سراشیبی از دنده یک به دنده دو برویم، این انتقال بسیار کوتاه خواهد بود. پس این کار آنچنان هم بی معنی نیست.

 

در باقی اوقات شاید به نظر برسد شروع با دنده دو آسانتر است، اما این تمام ماجرا نیست. در اینجا برای تشریح این امر یک چرخ طیار و کلاچ معمولی را در نظر میگیریم. برای مثال زمان رها کردن کلاچ گردش موتور را ۱۰۰۰ دور در دقیقه، در نظر می‌گیریم. در این حالت وقتی در دنده یک قرار داریم خودرو تنها به ۵ مایل بر ساعت سرعت احتیاج دارد تا کلاچ را کاملاً درگیر کرده و از لغزش جلوگیری کند. اما در دنده دو خودرو به سرعتی ۱۰ مایلی احتیاج دارد و این بدان معناست که کلاچ، لغزش بیشتری را با شتاب گیری خودرو تجربه خواهد کرد و در نهایت فشار بیشتری روی کلاچ خواهد آمد. این اتفاق آنقدرها هم بد نیست اما بهتر آن است که دور موتور پایین باشد.
در شرایط برفی بهتر است به جای ایجاد فشار روی کلاچ و استفاده از دنده دو، از دنده یک استفاده کرده و دور موتور را تا حد امکان پایین نگه داریم و پروسه رها سازی کلاچ و انتقال به دنده دو را با آرامش و دقت انجام دهیم تا از هرزگردی چرخها جلوگیری کنیم.

و اما در جعبه دنده‌های اتوماتیک اوضاع کاملاً متفاوت است. این جعبه دنده‌ها به طور پیش‌فرض از مبدل گشتاور بهرمند هستند و این مبدل نیرو را از موتور به جعبه دنده منتقل می‌کند. داخل این مبدل از مایعی پر شده که این مایع وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و خبری از صفحه کلاچ نیست. در واقع این انتقال نیرو بر پایه مایع ناقل نیرو انجام می‌گیرد و با چرخش بخشی از مبدل گشتاور، مایع نیرو را به بخش دیگر و متصل به جعبه دنده منتقل می‌کند و چون در این میان صفحه‌ای در کار نیست، خطر جدی نیز در کار نیست. اکثر جعبه دنده ها حالتی یه نام W یا Winter یا حالت Snow دارند که در مواقعی که جاده لغزنده است با درگیر کردن دنده دو در زمان شروع حرکت، از هرزگردی چرخها جلوگیری می‌کنند.
در مورد جعبه دنده‌های دو کلاچه هم اوضاع مانند جعبه دنده‌های دستی است، چرا که این گونه جعبه دنده‌ها از مبدل گشتاور استفاده نمی‌کنند و صفحات کلاچ در آنها به کار برده شده و این امر باعث می‌شود برای احتیاط بیشتر از دنده یک برای شروع حرکت استفاده کنیم.

پس برای رانندگانی که از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند این امر کاملاً نرمال است که در شرایط لغزندگی جاده از دنده دو برای شروع حرکت استفاده کنند، اما رانندگانی که از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند بهتر است روی حرکات پا تمرکز بیشتری انجام دهند.

 
 
 
 

منبع (source)

دنده 6

 

 

 

برچسب : خودرو , شروع , حرکت , دنده , دو , 2






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده