آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

آیا مجاز به شروع حرکت از دنده ۲ هستیم؟

 

رانندگان دلایل زیادی برای شروع حرکت از دنده ۲ دارند، مخصوصاً وقتی بحث جعب دنده دستی در میان باشد. بعضی می‌گویند دنده یک خیلی کوتاه است، بعضی برای جلوگیری از چرخش چرخها در برف از دنده ۲ آغاز می‌کنند. اما آیا این کار درست است؟

 

در سناریوی خودروی دارای جعبه دنده دستی این کار خیلی هم بی معنی نیست، برای مثال وقتی در سراشیبی خودرو را در دنده ۲ قرار دهید، نیروی وارده به خودرو از سوی سراشیبی با جهت حرکت خودرو هم سو است و این امر در شتاب گیری به خودرو کمک می‌کند. در واقع اگر بخواهیم در سراشیبی از دنده یک به دنده دو برویم، این انتقال بسیار کوتاه خواهد بود. پس این کار آنچنان هم بی معنی نیست.

 

در باقی اوقات شاید به نظر برسد شروع با دنده دو آسانتر است، اما این تمام ماجرا نیست. در اینجا برای تشریح این امر یک چرخ طیار و کلاچ معمولی را در نظر میگیریم. برای مثال زمان رها کردن کلاچ گردش موتور را ۱۰۰۰ دور در دقیقه، در نظر می‌گیریم. در این حالت وقتی در دنده یک قرار داریم خودرو تنها به ۵ مایل بر ساعت سرعت احتیاج دارد تا کلاچ را کاملاً درگیر کرده و از لغزش جلوگیری کند. اما در دنده دو خودرو به سرعتی ۱۰ مایلی احتیاج دارد و این بدان معناست که کلاچ، لغزش بیشتری را با شتاب گیری خودرو تجربه خواهد کرد و در نهایت فشار بیشتری روی کلاچ خواهد آمد. این اتفاق آنقدرها هم بد نیست اما بهتر آن است که دور موتور پایین باشد.
در شرایط برفی بهتر است به جای ایجاد فشار روی کلاچ و استفاده از دنده دو، از دنده یک استفاده کرده و دور موتور را تا حد امکان پایین نگه داریم و پروسه رها سازی کلاچ و انتقال به دنده دو را با آرامش و دقت انجام دهیم تا از هرزگردی چرخها جلوگیری کنیم.

و اما در جعبه دنده‌های اتوماتیک اوضاع کاملاً متفاوت است. این جعبه دنده‌ها به طور پیش‌فرض از مبدل گشتاور بهرمند هستند و این مبدل نیرو را از موتور به جعبه دنده منتقل می‌کند. داخل این مبدل از مایعی پر شده که این مایع وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد و خبری از صفحه کلاچ نیست. در واقع این انتقال نیرو بر پایه مایع ناقل نیرو انجام می‌گیرد و با چرخش بخشی از مبدل گشتاور، مایع نیرو را به بخش دیگر و متصل به جعبه دنده منتقل می‌کند و چون در این میان صفحه‌ای در کار نیست، خطر جدی نیز در کار نیست. اکثر جعبه دنده ها حالتی یه نام W یا Winter یا حالت Snow دارند که در مواقعی که جاده لغزنده است با درگیر کردن دنده دو در زمان شروع حرکت، از هرزگردی چرخها جلوگیری می‌کنند.
در مورد جعبه دنده‌های دو کلاچه هم اوضاع مانند جعبه دنده‌های دستی است، چرا که این گونه جعبه دنده‌ها از مبدل گشتاور استفاده نمی‌کنند و صفحات کلاچ در آنها به کار برده شده و این امر باعث می‌شود برای احتیاط بیشتر از دنده یک برای شروع حرکت استفاده کنیم.

پس برای رانندگانی که از جعبه دنده اتوماتیک استفاده می‌کنند این امر کاملاً نرمال است که در شرایط لغزندگی جاده از دنده دو برای شروع حرکت استفاده کنند، اما رانندگانی که از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند بهتر است روی حرکات پا تمرکز بیشتری انجام دهند.

 
 
 
 

منبع (source)

دنده 6

 

 

 

برچسب : خودرو , شروع , حرکت , دنده , دو , 2






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : سهند متوقف شد و کلا از رده خارج شده زنگ زدم گفت اونایی که هم فاکتور نشدن طی دوسال آینده فاکتور میشن و سود تاخیر محاسبه نمیشه
سهند دی ماه : سایپا جوابگو نیست و سهند کلا از رده خارج شد اونایی که پول دادن طی یکسال کاری بهشون برگشت داده میشه لعنت هم الضالمین
زهرا شاهین جی : دوستان من اصلا متوجه نمیشم ینی شماها اذر ماه 1403 تکمیل وجه کردید و موعد تحویلتون اون موقع بوده و هنوز تحویل ندادن؟ مگه میشه خه
تارا اتومات 30 روزه : تعزیرات کفته قیمت باید برگرده به 20 خرداد و قیمت جدید خلاف هستش. حالا 10 در صد یا بیشتر
نیما : دوستان ظاهرا تا آشوب نشه ابن ماشین هارو تحویل نمیدن. خودشون عین خیالشون نیست که هزارتا مشکل سر همین بی ماشینی به وجود میاد تف به شرفتون انقدر بیخیالید
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : بنده هم مثل شما چک اول امروز پاس شد ولی خبری از شاسی شدن نیست
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : به سلامتی و دل خوش علی آقا ممنون از اطلاع رسانی شما
سهند دی ماه 1 : سهند متوقف شد و کلا از رده خارج شده زنگ زدم گفت اونایی که هم فاکتور نشدن طی دوسال آینده فاکتور میشن و سود تاخیر محاسبه نمیشه
شاهین : حمید عزیز،جسارت نمیکنم،در صداقت شما شکی نیست.اما من الان با اپراتور سایپا تماس گرفتم،متن شما را دقیقا برایش خواندم،گفتم:همکار شما به یکی از دوستان ،همچین اظهاراتی داشته،تایید میفرمایید؟با قاطعیت گفت :خیر! از دوستتان بپرسید شماره کارشناس چند بوده تا ما پیگیری کنیم.ما بهیچوجه به مشتری نمیگیم:از فاکتور خبری نیست و تا پایان شهریور اصلا امید نداشته باشید!....صحبتش بنظر منطقی میآمد....نمیدانم حرف کی را باور کنم!؟
سایپای دزد : من الان تماس گرفتم،فرمودند g تو تاریخ ۱۲ مونده من که بعد ۹ ماه خسته شدم.با یه مشت دزد روبرو هستیم که تاریخ به خودش ندیده من که تبدیل رو زدم انشا.. که بشه و رها شیم از شر این شیطان بزرگتر از شیطان قبلی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : من هم تکمیل وجه 20 اردیبهشت هستم فاکتور نشدم
پناه : سلام دوستان از من یه مرحله برگشت به عقب قبلا رو فاکتور شده میچرخید الان روی آمادگی صدور فاکتور .کسی دلیلشو میدونه؟
هادی : اونایی که امروز فاکتور شدن زیادم خوشحال نباشن. شاید به خاطر فشارهایی که این چند روزه روشون بوده مجبور شدن این مرحله رو برای خیلیا روشن کنن. این که چند روز بعد از فاکتور تحویل بدن مهمه. ببینیم چی میشه.
هادیgxrl : تاریخ تحویل کی بودین
سورن : خودشون هم نمیدونن دارن چیکار میکنن،من الان زنگ زدم گفت از شیراز رفته تهران از تهران بارگیری میشه،نمیدونم راست گفت یا یه چیزی رو هوا پروند.
هادیgxrl : دوستان امروز GXRL کسی خبری نداره
شبنم کوییک s : من چهارم خردادتکمیل وجه کردم هنوز تحویل ندادن 😏
علی : سلام مهم میست من دوستم207داره تحویل30مهر اونم به روز شده واسه همه میزنن
رانا 31 تیر : سلام امروز کسی فاکتور شده؟
ار اس : فروش فوری بودین؟؟؟