بررسی نسل جدید پورشه پانامرا 2024 با تعلیق جدید و بهبود فناوری‌

 

زندگی با پورشه پانامرا بسیار خوب است. این سدان لوکس و فوق‌العاده علاوه بر جذب ثروتمندان خودرویی برای رانندگان مشتاق پیست محسوب می‌شود. پانامرا چیزی بیشتر از یک گرندتورر مدرن به شمار می‌رود و جایگاهی بین بی ام و سری ۸ و مرسدس بنز S کلاس دارد.

پانامرا اخیراً نسل عوض کرده هرچند کاملاً جدید نیست. این خودرو را می‌توان بازنگری سنگینی نسبت به نسل پیشین دانست و بهینه‌سازی‌های پورشه باعث شده فاصله بین اسپرت و لوکس بودن پر شود. یکی از نکات برجسته درباره پورشه پانامرا ۲۰۲۴ به سیستم سواری فعال پورشه مربوط می‌شود که یک سیستم تعلیق فعال بسیار پیشرفته است. ما در جاده‌های کوهستانی سویل اسپانیا پشت فرمان نسخه پایه پانامرا قرار گرفتیم و سپس نوبت به بررسی مدل جدید توربو E-Hybrid با سیستم تعلیق فعال رسید.

مشخصات پورشه پانامرا ۲۰۲۴
پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتر توئین توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۴۸/۴۹۰
صفر تا ۱۰۰ کیلومتر برساعت (ثانیه) ۵
قیمت (دلار) ۱۰۱,۵۰۰

به نظر می‌رسد پورشه نسخه‌های بسیار زیادی از محصولاتش را می‌سازد و خریداران در مقابل پلکانی از خودروها قرار دارند که با افزایش قیمت، قدرت و ویژگی‌های اشرافی بیشتری دارند؛ اما در دنیای پورشه نباید مدل‌های پایه را از یاد برد. این خودروها با قیمتی کمتر عصاره مدل‌های فول را ارائه می‌کنند. شاید بتوان گفت این خودروها ارزش بسیار بالایی دارند زیرا نسخه بازار آمریکای این پانامرا پایه قیمت حدود ۱۳۳ هزار دلاری داشت اما با این پول به پیشرانه ۶ سیلندر ۲.۹ لیتری توئین توربوی ۳۴۸ اسب بخاری دست می‌یابید.

با این وجود هنوز هم چیزهای زیادی وجود دارد. باید دانست نسل جدید پانامرا خیلی نسبت به قبل تغییر نکرده اما این چیز بدی نیست. سومین نسل پانامرا به‌صورت استاندارد به سیستم تعلیق متشکل از فنرهای بادی دو حفره‌ای و دامپرهای تطبیقی با سوپاپ‌های مستقل برای تنظیمات فشردگی و باز شدن مجهز است. پورشه ادعا می‌کند کیفیت سواری و هندلینگ این خودرو بسیار بهتر شده است. جاده‌های کوهستانی اسپانیا نرم و آرام هستند که برای تست خودرو فرصت بسیار مناسبی خواهد بود هرچند کیفیت سواری را خیلی نشان نخواهد داد. البته در مسیرهای ناهموار پانامرا حس بسیار خوبی دارد. ناهمواری‌های میانه پیچ و تغییرات مسیر هم خودرو را هرگز ناراحت نمی‌کند.

پانامرا جزو اولین خودروهایی است که از لاستیک‌های جدید میشلن پایلوت اسپرت ۵S استفاده می‌کند. چسبندگی خودرو عالی است و اطلاعات خوبی از طریق فرمان به راننده منتقل می‌شود. در واقع پورشه جزو بهترین برندها در تنظیم سیستم فرمان‌های برقی به شمار می‌رود و فرمان پانامرا نیز بسیار دقیق عمل می‌کند و توازن وزنی جذابی دارد. نکته دیگر به حس کوچک بودن خودرو مربوط می‌شود که درست در نقطه مقابل ابعاد واقعی آن خواهد بود. این احساس در حالی منتقل می‌شود که خودروی تست شده فاقد سیستم فرمان پذیری چرخ‌های عقب است چراکه در سرعت‌های کمتر فاصله بین محوری را کوتاه‌تر می‌سازد. پانامرا از نظر دینامیکی ارزش نشان پورشه را دارد.

پیشرانه ۶ سیلندر پانامرا اما به اندازه سواری آن جذاب نیست. اگرچه این نیروگاه قدرت کافی دارد و صدایی دل‌نشین ارائه می‌کند اما کاراکتر فوق‌العاده‌ای ندارد هرچند نرمی و پاسخ پدال گازش مناسب خواهد بود. در مقایسه با نسخه پایه نسل پیشین پانامرا، قدرت از ۳۲۵ به ۳۴۸ اسب بخار رسیده و گشتاور نیز ۵۰ نیوتون متر بیشتر شده است. این تغییرات باعث می‌شوند پانامرا پایه در هر شرایطی سریع باشد اما قطعاً خریداران با این مبلغ خواهان چیز بیشتری هستند. با چند هزار دلار بیشتر می‌توان بی ام و M850i گرن کوپه را خرید که ۵۲۳ اسب بخار قدرت دارد. اما نکته احساس‌برانگیز به گیربکس ۸ سرعته PDK مربوط می‌شود که فوق‌العاده است. پورشه برخی تغییرات را در گیربکس اعمال کرده، گیربکسی که در تمامی نسخه‌های پانامرا بکار رفته است. این گیربکس از نظر نرمی تعویض‌ها در شهر مشابه مدل‌های مبدل گشتاور است و به اندازه بهترین گیربکس‌ها نیز تعویض‌های تیزی دارد. در بخش ویژگی‌های اشرافی هم نمی‌توان مشکل خاصی را مشاهده کرد.

کابین خودرو ترکیبی زیبا از کنترل‌های فیزیکی و لمسی است و گلگیرهای برجسته‌تر باعث شده‌اند دید بهتری نسبت به مدل قبلی وجود داشته باشد. تنها نقطه‌ضعف واقعی به صدای لاستیک‌ها مربوط می‌شود هرچند از لاستیک‌های پهن و رینگ‌های ۲۱ اینچی چه انتظار دیگری می‌توان داشت؟ برای نتیجه‌گیری نهایی درباره پانامرا ۲۰۲۴ پایه باید به تفاوت بین مدل‌های ۹۹۶ و ۹۹۷ فکر کرد. همان خودروی پایه، همان بازنگری‌های طراحی، همان کابین به‌روز و… که در مجموع باعث شده‌اند تغییرات بزرگی حادث شوند. نسل جدید پانامرا ۲۰۲۴ شاید میخکوب کننده نباشد اما در نسخه پایه قول‌های خود را عملی کرده است؛ اما زمانی که سیستم تعلیق فعال وارد بازی شود پانامرا به چیزی بسیار متفاوت تبدیل خواهد شد…

نوبت به بررسی پورشه پانامرا توربو E-Hybrid می‌رسد که خودرویی برای پیست نیست چراکه با وزن ۲۳۵۹ کیلوگرمی خود چنین ادعایی نخواهد داشت. البته این خودرو بهترین وسیله برای بررسی توانایی‌های سیستم سواری فعال پورشه است.

مشخصات پورشه پانامرا توربو E-Hybrid مدل ۲۰۲۴
پیشرانه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۶۷۰/۹۲۹
وزن (کیلوگرم) ۲۳۵۹
قیمت (دلار) اعلام نشده

سیستم سواری فعال پورشه همان‌طور که از نامش مشخص است سیستم تعلیقی کاملاً فعال محسوب می‌شود. سیستم‌های تعلیق مرسوم از نوع واکنشی هستند و برخی از آن‌ها می‌توانند خودرو را برای شرایط خاصی آماده کنند؛ اما یک سیستم تعلیق فعال واقعی می‌تواند نیرو را به بدنه وارد کند و سواری را ارتقا بخشد. در این نوع سیستم یک پمپ موتور الکتروهیدرولیکی به هر دامپر متصل شده و این پمپ‌ها برای تغییر میزان روغن داخل دامپر بکار می‌روند. پمپ‌های یاد شده با سیستم برق ۴۰۰ ولت مدل هیبرید کار می‌کنند و در مدل‌های غیر هیبریدی پانامرا خبری از این سواری فعال نیست.

همچنین باید به فنرهای هوایی اشاره کنیم که کارشان بالا نگه داشتن بدنه است. این آپشن در تمامی مدل‌های هیبریدی پانامرا قابل انتخاب است و اگرچه هنوز قیمتش مشخص نشده اما سیستم موردبحث در تایکان فیس لیفت ۷۱۴۰ دلار قیمت دارد. نتیجه به‌کارگیری این سیستم‌ها کنترل فوق‌العاده حرکات بدنه پانامرا خواهد بود. مهندسان پورشه می‌توانند خودرو را برای هر چیزی که می‌خواهند کالیبره کنند. این خودرو همانند یک موتورسیکلت به سمت پیچ حمله ور می‌شود.

در حالت‌های سواری مختلف، سیستم سواری فعال تکان‌های بدنه را به حداقل می‌رساند تا خودرو در بهترین حالت قرار داشته باشد. خودرو در مسیر تست ما به‌طور شوکه کننده‌ای پایدار و تیز بود. در حالت‌های اسپرت و اسپرت پلاس، سیستم سواری فعال به‌صورت خودکار ارتفاع را پایین می‌آورد و چسبندگی لاستیک را به حداکثر می‌رساند. در زمان ترمز گرفتن و عبور از پیچ‌ها پانامرا به‌طور باورنکردنی‌ای تیز و جذاب حس می‌شود و به ندرت می‌توان وزن آن را حس کرد.

نکته احساس‌برانگیز دیگر به احساس طبیعی این سیستم مربوط می‌شود. مهندسان پورشه تلاش‌های زیادی داشته‌اند تا مطمئن شوند سواری فعال در عین اینکه تمامی تکان‌های بدنه را حذف می‌کند هنوز باعث ارتباط خودرو و راننده می‌شود. راننده تمامی اطلاعات را از طریق صندلی، فرمان، چشم‌ها و… به دست می‌آورد و مشتاق سرعت بالاست. میزان اطمینانی که پورشه به راننده می‌دهد شگفت‌انگیز است. البته محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. سواری فعال کشش را بسیار افزایش می‌دهد اما کشش بی‌نهایت در دسترس راننده نخواهد بود. زمانی که سرعت ورود به پیچ بسیار زیاد باشد شاهد کم فرمانی خواهید بود و این لحظات است که به راننده یادآوری می‌کند پانامرا توربو E-Hybrid چقدر سنگین‌وزن است.

بد نیست درباره پیشرانه هم صحبت کنیم. نیروگاه ۸ سیلندر ۴ لیتری توئین توربو کاملاً جدید است و با موتور برقی ادغام شده در گیربکس همکاری می‌کند تا ۶۷۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. این قدرت نسبت به مدل قدیمی توربو S E-Hybrid اندکی کاهش یافته هرچند گشتاور بیشتر آن را جبران می‌کند. در مقایسه با مدل قبلی، نسل جدید پانامرا هیبرید قدرت بیشتری از موتور برقی به دست می‌آورد و ظرفیت باتری هم از ۱۷.۹ به ۲۵.۹ کیلووات ساعت رسیده است.

حس قدرت در پیست بسیار زیاد است و با اندکی تلاش شما شاهد سرعت‌های بالای ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهید بود. همچنین احساس پدال ترمز هم نسبت به نسل قبل بسیار بهبود یافته است. خود ترمزها نیز فوق‌العاده هستند. نکته دیگر به گیربکس مربوط می‌شود که بهتر است در حالت اتوماتیک باقی بماند چراکه گاهی اوقات در میانه پیچ و زمانی که در حالت دستی دنده ۲ را به ۳ تعویض می‌کنید گیربکس گیج شده و سیستم کنترل پایداری دخالت می‌کند. لارس کرن راننده تست پورشه معمولاً استفاده از پدال شیفترها را دوست دارد اما می‌گوید بهتر است مدل هیبرید را در حالت اتوماتیک برانید تا خود خودرو مدیریت بهتری بین پیشرانه درون‌سوز و برقی داشته باشد.

خود خودرو کاملاً گویاست. یک مغز مرکزی تمامی این سیستم‌ها یعنی سیستم تعلیق، پیشرانه، گیربکس، ترمز، کنترل پایداری و کشش، دیفرانسیل عقب، سیستم چهار چرخ محرک و… را کنترل می‌کند تا دینامیک پانامرا ۲۰۲۴ تعریف شود. خودروسازان معدودی می‌توانند چنین سیستم‌هایی را این‌گونه ادغام کنند. تنها سیستم تعلیق فعال فراری چنین توانایی‌هایی دارد. سواری فعال پورشه مزیت‌های زیادی در زمینه سواری راحت و پرفورمنس دارد اما بدون استفاده از آن به سختی می‌توان متوجه ویژگی‌هایش شد.

پانامرا اولین یا تنها خودروی مجهز به سیستم تعلیق فعال نیست اما دستاوردهای پورشه را به خوبی نشان می‌دهد. این سیستم برجسته به‌طور اساسی سواری پانامرا را تغییر داده است. پورشه پانامرا ۲۰۲۴ را باید خودرویی تکاملی دانست نه انقلابی، چیزی که سبک اصلی این برند به شمار می‌رود اما سیستم سواری فعال یک انقلاب است و بی‌شک بهترین چیز درباره نسل جدید پانامرا محسوب می‌شود.

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , بررسی , نسل , جدید , پورشه , پانامرا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عزت اله : دعوتنامه من ششم اومد تا بیستم مهلت تکمیل وجه بود
چانگان : با سلام مال من زده ارسال به خودروسازبا سایپا که تماس گرفتم اسمم هست ولی میگه بخاطر پلاک فعال بهت تعلق نمیگیر درصورتی که اون موقع که پول بلوک کردم عمر پلاکم بالای ۵سال بودطبق اون که آقای ظیغمی گفته بود پول بلوکه کردم با هزار بدبختی الان سایپا دار هم خیانت وهم دزدی میکنه
مهدی : خیلی جالبید شماها! از زمانی که شاهین ۵۷۰ تومن بود پول گذاشتید کنار که از کارخونه ۴۳۰ تومن بخرید. نهایتا بعد از ۲ سال انتظار می خواید شاهین ۶۰۰ تومنی از کارخانه بگیرید. 😂😂😂😂 چقدر طمع کار هستید آخه. همون شاهین اتومات رو هم دیگه نمیدن. الان باید حسرت بخورید چرا شاهین اتومات رو نگرفتید حداقل
تارا v4lx : با سلام من تارا v4lx رو ۱۸ آذر تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده آذر ماه رو تا کی فاکتور کردن؟
ساینا دوگانه : کسی می‌دونه بی زحمت جواب بده. بعد از دعوت نامه اومدن تا چند روز فرصت واریز وجه داریم ؟
اس تری : چرته پرت محضه چرا قبل سیل تحویل یا فاکتور نمیکردن
J7 : ما یک ماهه کارت ماشین و 15 روزه برگ سبزمون دستمونه. ماشین 21 اسفند فاکتور و بیمه شده اما خبری از تحویل نیست
یوسف : سلام دوستان کسی خبر داره شاهین دستی تحویل زمستان 1403رو میدن یانه
علی : من ثبت نام نقدی ۲۷ شهریورم هنوز شاسی نشدم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رز 207 اسفند : کسی پلاک شده ؟ واسه من 4 روز پلاک نشده
پژو207 اسفند 29 : دوستان 15 دی جمعه بوده کم بیاید بگید 15 فاکتور شده
تبدیلی : درود . در جواب آقا ( رضا کارگر ایران خودرو واقعی ) . دوست عزیز شما ظاهرا بی اطلاع دارید آمار میدین حتی کسانی که از آخر بهمن پول تبدیل رو یکجا نقدا واریز کردن و چک هم ندادن هنوز یک نفر فاکتور نشده چه برسه به دادن ماشین . من خودم یکی از اون ها هستم
تحویل اسفند ریحانه : خیلی ممنون آقا رضا مبارک شما هم باشد تشکر
صادق : بچها کسی فرق کد 21 و کد 23 رو میدونه؟ مشخصات هر دوتا ماشین انگار یکیه
حسین : شما بسوز کسی نمیاد دوروغ دوروغ دوروغ دوروغ نگو خسته نمیشی از دروغ گفتن
سمیرا فوری دهه فجر : خودت بیجا میکنی آقا راضیه
علی آقا : آقا کوییک جی ایکس نوشتم آبان 170. دادم 20فروردین. هم 190 کسی می دونه کی تحویل میدمن چندروز میشه
حمید دی ماه : سلام امروز که دیدم 14 اذر فاکتور شدن ایشالا که شما هم فاکتور بشید من 20 اذر تکمیل بودم تحویل 30 دی
یعقوب : منم پیش فروش بودم الان چک کردم دوباره 50میلیون تومان دیگه زده باید واریز بشه