اصلاح قیمت خودروها بر اساس فرمول جدید

اصلاح قیمت خودروها بر اساس فرمول جدید

 
وزیر صمت با حضور در شورای رقابت، بابت تعیین قیمت کارخانه‌ای جدید خودروها کسب تکلیف کرد. عباس علی‌آبادی که قرار بود هفته گذشته مهمان شورای رقابت شود، عصر دوشنبه این هفته به شورا رفت تا ضمن مشورت با اعضای این نهاد درباره دستورالعمل قیمت خودرو، از موضع آنها درباره اصلاح قیمت خودروهای داخلی مطلع شود.
 
یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت که در این جلسه بر اجرای آخرین دستورالعمل شورای رقابت درباره قیمت خودرو تاکید شده است. به گفته وی، وزارت صمت برای اجرای این دستورالعمل، دغدغه‌هایی دارد و از همین رو به‌نوعی با شورای رقابت وارد شور شده تا حمایت یا مخالفت این شورا را برای اصلاح قیمت خودروهای داخلی بسنجد. این منبع آگاه تاکید کرد که نظر شورای رقابت، اجرای دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو است و شورا نیز از آن حمایت خواهد کرد. اما منظور از دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو چیست؟
 
دی‌ماه سال گذشته شورای رقابت مسوولیت تعیین قیمت خودروهای داخلی را به وزارت صمت و زیرمجموعه‌اش - سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان - تنفیذ کرد. بر این اساس، قرار شد سازمان حمایت ذیل دستورالعمل کلی شورای رقابت، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی را محاسبه کند و به تایید وزارت صمت برساند. شورای رقابت نیز تنها نقش نظارتی در این ماجرا خواهد داشت، به نحوی که بر قیمت‌های تعیین‌شده نظارت می‌کند تا تخلفی از دستورالعمل صورت نگیرد. اتفاق دیگر که در همان دوران رخ داد، توافق وزارت صمت و شورای رقابت بر سر اجرای فرمول قیمت‌گذاری مطابق با واقعیات موجود بود. این فرمول هرچند قبلا هم وجود داشته و قیمت‌ها بر اساس آن تعیین می‌شدند، اما به گفته فعالان صنعت خودرو، مولفه‌های به‌کار‌برده‌شده در فرمول موردنظر، از واقعیات تولید خودرو در کشور به دور بوده است. این فرمول می‌گوید قیمت تمام‌شده خودرو برای فروش باید از جمع هزینه‌های تولید به علاوه سود، به دست بیاید.
 
هرچند سیاستگذار قبلا نیز این فرمول را اجرا می‌کرد، اما به گفته خودروسازان، در فرمول موردنظر هزینه واقعی تولید محاسبه نمی‌شد. به عنوان مثال، اگر فلان خودرو هزینه تولیدی ۲۰۰میلیون تومانی داشته، قیمت خام فروش آن باید از جمع این ۲۰۰میلیون تومان به علاوه درصدی سود به دست می‌آمده است. با‌این‌حال خودروسازان می‌گویند قیمت‌گذار به جای ۲۰۰میلیون تومان مثلا ۱۷۰میلیون تومان را لحاظ می‌کرده، با این استدلال که بخشی از هزینه تولید مورد ادعای شرکت‌های خودروساز را قبول نمی‌کرده است. اما حالا بناست هزینه واقعی تولید در فرمول لحاظ شود و قیمت خام فروش از جمع این هزینه به علاوه ۲.۵درصد سود به دست بیاید.
 
بنابراین در صورت اجرای این مدل، قیمت کارخانه‌ای خودروها با جهش بلندی مواجه خواهد شد، زیرا طبق ادعای خودروسازان، قیمت‌ها تا به امروز توأم با زیان بوده و هزینه واقعی تولید در آنها لحاظ نشده است. برای اجرای این فرمول، قیمت‌گذار به آخرین صورت‌های مالی خودروسازان رجوع می‌کند و با استخراج هزینه‌های تولید و افزودن سود ۲.۵درصدی، قیمت فروش را محاسبه خواهد کرد. به این قیمت، هزینه‌های جانبی نیز اضافه خواهد شد تا نرخ نهایی خودرو برای عرضه به متقاضیان از آب در‌بیاید.
 
با توجه به چالش‌های موجود بر سر راه اجرای این فرمول، به‌خصوص تبعات اجتماعی، وزارت صمت با شورای رقابت مشورت کرده تا به نوعی قیمت جدید خودروهای داخلی را تعیین‌تکلیف کند. در حال حاضر یک سال از آخرین اصلاح رسمی قیمت خودروهای داخلی می‌گذرد، و خودروسازان می‌گویند ضمن تداوم زیاندهی در سال گذشته، با چالش تامین نقدینگی برای رشد تولید مواجه هستند. همین چالش سبب شد خودروسازان نتوانند برنامه تولید سال گذشته را محقق کنند.
 
حالا نیز سیاستگذار رشد تولید ۱۵درصدی را برای امسال در نظر گرفته که معادل ۲۰۰هزار دستگاه است. به نظر می‌رسد اگر قیمت کارخانه‌ای خودروها اصلاح نشود، امسال نیز برنامه تولید خودرو محقق نخواهد شد. نکته دیگر اینجاست که خودروسازان به هوای اصلاح قیمت، عرضه را محدود کرده‌اند و منتظرند قیمت‌های جدید اعلام شود و پس از آن، عرضه را بالا ببرند تا کمتر ضرر کنند. بنابراین ادامه بلاتکلیفی قیمت کارخانه‌ای می‌تواند دپوی عمدی خودروها را تشدید کند. به نظر می‌رسد وزارت صمت نیز موافق اجرای فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو است، اما در انتظار فرا رسیدن فرصتی مناسب - مثلا به ثبات رسیدن بازار خودرو - است.
 

منبع

ایران جیب

 

 

برچسب : خودرو , وزیر , صمت , شورای , رقابت , تعیین , قیمت , کارخانه ای , فرمول , جدید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : لطفا دیگر گروه هاهم اطلاع رسانی کنین ۱۶ تیر تجمعععع
Sh : شاهین g ندارن بدن دوستان ولی این موضوع هیچ ربطی به ما نداره اینا الان ۷ ماه پول مارو کامل گرفتن هیچی به هیچی انقدر پرو و بی شرم هستن تماس میگیری بعد ۲۰ دقیقه وصل میشی انگار نه انگار انگار ما پول اونارو خوردیم .تنها حرف من اینه باید حقو گرفت حق گرفتنیه تنها راه تنها راه برای اینکه حقمونوبگیریم تجمع تجمع تجمع هست دست روی دست بذاریم تا ۳ماهه دیگه ممکنه تحویل ندن تا چقدر دیگه همش بیاییم به این صفحه سر بزنیم یه تاریخ مشخص کنیم همه جمع شیم از شهر های دور و نزدیک
آبروم رفته : آقای سایپا این چه کاریه اقلا بگین شاهین نیست یدونه نیسان آبی بدین بریم پی کارمون
اسفندt9 : سلام من دیروز تحویل گرفتم ثبت نام5 اسفند بودم
عاطفه : سرعت تحویل پلاس ها خیلی بهتره ، پی چرا cvt رو تحویل نمیدن !!!
محمدی v1pتیتانیوم : سلام مژگان خانوم شما موعد تحویلتون چندم هست آخه منم موعد تحویل 14 خردادم فوری تیتانیم هنوز فاکتور نشدم
A.M : بنظرم روز با سایپا تماس بگیریم اگه شده چند بار و اعتراض کنیم بالاخره بی تاثیر نیست، دیگه اوضاع واقعا غیر قابل تحمل شده
شاهی : بهی. شرایطمون مثل همه گفتم ببینم جی ال تا چه تاریخی فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : 153968
دنا آپشنال : دنا آپشنال تحویل 31 تیر واریزی قسط 2 17 اردیبهشت سفید رنگ فاکتور شده.
اکبر پلاندوز : سلام دوستان من انصراف بزنم کی پول منو میریزن خواهشا راستشو بگید شدید بیرونم بخرم بهتره
Morteza : چند وقت پیش ی خبری شنیدم ی نفر از پیش فروشا تاریخ تکمیل 25 اردیلهشت فاکتور شده بود ولی الان اینجا دارم میبینم آخریش 7 اسفند بوده چطور ممکنه؟یعنی با پول و رشوه و اینا فاکتور میکنن؟
حسین 7 اسفند : انشا... که هر چی خیره پیش بیاد سایپا واقعا بی خوده انگار نه انگار که باید ماشینی تحویل بده
پیش فروش ساینا : سلام،بلخشید شما فاکتور شد پیام اومد یا از سایت دیدین فاکتور شده؟!
پیش فروش ساینا : سلام،ببخشید شما هم برا فاکتور شدن پیام نیومد؟
207 رینگ پانا : سلام تحویل 31 تیر پیش فروش عادی بودم 2 تیر فاکتور شد 4 تیر پلاک 8تیر آماده برای حمل.9 تیر تو ردیابی کاستومر برام تیک در حال حمل سبز شده . بیمه هم برام بارگزاری شده
پیش فروش تکمیل وجه8 اسفند : سلام دوستان من پیش فروش تکمیل 8 اسفند هستم، سایت www.124.ir رفتم و شکایت بابت دیرکرد و عدم تحویل خودرو ثبت کردم. ماشین منو هنوز ندادن، این سایپا خیلی هفت قد اند، با پول ما که ثبت نام کردیم ماشین چندین مرتبه تولید میکنه و در بازار آزاد میفروشن، و دیرتر ماشین به ماها تحویل میدن. عملا با سرمایه ما کار میکنند و حسابی سود میکنن. واقعا جای تاسف داره. تو کشور این مسئله خودرو حل کنند یلی تو چشم و مهمه.
Morteza : آغا جریان چیه ماشین دارن که اینقد دیر تحویل میدن یا دارن خودشون نمیدن؟