راهکار نامزدهای ریاست جمهوری برای صنعت خودروسازی

راهکار نامزدهای ریاست جمهوری برای صنعت خودروسازی

 

تقریبا همه نامزدهای ریاست‌جمهوری اعتقاد دارند صنعت خودروسازی‌ به‌دلیل بحران‌هایی که در این صنعت وجود دارد، نیازمند اقدامات فوری و مهمی است. به‌زعم آنها دخالت‌های دولت در صنعت خودروسازی‌ باید به حداقل برسد و قیمت‌گذاری دستوری نیز حذف شود. یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری معتقد است برای توسعه صنعت خودروسازی‌ باید با شرکای خارجی مشارکت کرد و به واردات خودرو نیز توجه کرد. اما یکی دیگر از نامزدها می‌گوید صنعت خودروسازی‌ نیاز به تدوین یک سند بالادستی دارد که او این کار را انجام داده است و در صورت پیروزی در انتخابات آن را به اجرا خواهد گذاشت.

مسعود پزشکیان: نباید برای واردات خودرو یک دلار هم هزینه کرد

قیمت‌گذاری دستوری هر کالا ازجمله در صنعت خودروسازی‌ مؤثر نیست. اقتصاد دستوری سرمایه‌گذار را از سرمایه‌گذاری و تولیدکننده را از تولید، منصرف می‌کند. نباید برای واردات خودرو یک دلار هم هزینه کرد؛ بنابراین باید تمام تلاش‌ها در راستای توسعه فعالیت شرکت‌ها، صنایع و کارخانه‌های تولیدی باشد. از طرفی، دولت به بنزین یارانه اختصاص می‌دهد. افرادی که خودرو دارند از سهمیه ماهانه ۶۰لیتر دولت استفاده می‌کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند؛ درحالی‌که گرانی‌های ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل می‌شود.

مصطفی پورمحمدی: واردات خودرو به‌ شرط حمایت از خودروساز داخلی

واردات خودرو باید با شرط حمایت از خودروساز داخلی انجام شود. در بازار خودرو همچون بازار سکه، طلا و ارز نیاز به اعتمادسازی‌ است. در واقع اعتمادسازی‌ رکن اساسی هر سیاستی است. من در دولت خود تمام تلاشم را معطوف به اعتمادسازی‌ خواهم کرد. مصمم هستم که ثباتی در نرخ ارز و دیگر ناترازی‌ها ایجاد کنم. تلاش خواهم کرد بازار را به ثبات برسانم. با شعار، نمی‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد. مردم باید به میدان بیایند. اگر مردم بی‌اعتماد شوند پول خود را تبدیل به ‌خودرو، دلار و سکه می‌کنند. اعتمادسازی رکن اساسی هر سیاستی است. من همه تلاشم را معطوف به همین امر خواهم کرد.

علیرضا زاکانی: انحصار تولید خودرو و لوازم آن باید شکسته شود

انحصار خودرو و تولید لوازم خودرو برای رقابت صحیح باید شکسته شود. صنعت خودرو دارای عقب‌افتادگی مفرط است که بسیار آزاردهنده است؛ بنابراین نیاز به تحول مدیریتی جدی است که پیش‌زمینه آن، شکست انحصار در این صنعت است؛ شکستن انحصار خودرو و تولید، امکانی را فراهم می‌کند که رقابتی صحیح در عرضه صورت گیرد.

سعید جلیلی: صنعت خودرو ایران، یک صنعت مونتاژکار است

صنعت خودرو ایران به‌جای آنکه مولد و مستقل باشد، یک صنعت مونتاژکار است. صنعت خودرو گردش مالی و اشتغال بسیار بالایی دارد اما برنامه دقیق و مشخصی برای توسعه ندارد. در حقیقت سندی جامع و راهبرد اساسی برای توسعه صنعت خودروسازی‌ وجود ندارد؛ همچنین هیچ نهاد بالادستی‌ای که بر تمام بخش‌های صنعت نظارت داشته باشد، وجود ندارد؛ به همین دلیل بخش‌های مختلف صنعت خودرو نیز متناسب با منافع خود، امور را پیگیری می‌کنند. من برای صنعت خودروسازی‌ در دولت خود سند بالادستی تدوین کرده‌ام. باید انحصارها را شکست و خطکشی‌های نادرست را از بین برد.

صنعت خودروی ایران همزمان با شرکت کیا در کره، آغاز به‌کار کرد؛ حال امروز، کره دنیا را فتح کرده است. باید ما در مسیری قرار گیریم که به صادرات و رقابت با دنیا فکر کنیم.

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی: رواج لاتاری خودرو، اخلاق در جامعه را نابود کرده

طی سال‌های اخیر رواج قرعه‌کشی و لاتاری خودرو، اخلاق در جامعه را نابود کرده است؛ چراکه براساس شانس یک‌شبه فردی را ثروتمند می‌کند که این عدم‌شفافیت، بی‌اخلاقی در حق مردم است. اگر اجازه بدهیم واردات خودرو به‌راحتی انجام شود و نوسانات نرخ ارز نیز روی قیمت خودرو اثری نداشته باشد، پس از مدتی، اثر تورمی آن کاهش پیدا می‌کند. حتما لازم نیست خودرو را خودمان تولید کنیم؛ بلکه می‌توان در مشارکت با دیگر کشورها، این موضوع را انجام داد؛ در این صورت رشد اقتصادی منطقه نیز افزایش پیدا خواهد کرد. شیوه عرضه خودرو باید تغییر کند.

محمدباقر قالیباف: باید دخالت دولت در خودروسازی را کاهش داد

بیش از نیم‌قرن رانت کافی است. خودروی داخلی باید با خودروی خارجی رقابت کند. قانون واردات خودروهای نو و کارکرده را در دولت بعدی حتما به‌طور کامل اجرا خواهیم کرد.

سهم دولت در ایران‌خودرو و سایپا به‌ترتیب ۷ و ۱۷درصد است اما به‌صورت غیرقانونی برای هیأت‌مدیره تصمیم‌گیری کرده، مدیرعامل تعیین و قیمت خودرو را دستوری تعیین می‌کند؛ تمام این موارد، عواملی بر افزایش بدهی شرکت‌های خودروساز هستند و در نهایت نیز همین خودروها به‌دست خریداران می‌رسند که گران‌ترند و مصرف سوخت بالاتری هم دارند.

 

منبع

روزنامه همشهری

 

 

برچسب : خودرو , راهکار , نامزد , ریاست , جمهوری , برای , صنعت , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن : یعنی دیونه بشید دیگه از سایپا ماشین بگیرید، ما از بهمن هنوز خدا داند چند ماه دیگه تحویل بدن، چوم حسابی به این مملکت نیس شاید شما 3ماهه هس بدن
مهدی : 8 ماهه همین حرفو میزنن
شاهین جی پذیرش اذر ماه : دقیقا این هایی که میگن تبدیل زدیم دارن دروغ میگن خود نفوذی های سایپا هست چرا جی رو بده 596 جی ال رو تو پاچمون میکنه با همون قیمت سود تاخیر هم اصلا نمیده و این شاهین g هایی که تولید شده رو چند وقت دیگه ثبت نام میزاره با قیمت 700 تومن کارخونه حالا هرکی عقل داره تبدیل نمیزنه هرکسم که ندار..... میره تبدیل میزنه
نازنین : دوستان زنگ زدم شرکت میگه تیر ماهی ها درحال حاضر دعوتنامه هاشون ارسال داره میشه .بعدش میشه مرداد .تیر ماهی های شاهین جی .بیاید بگید ببینم راسته دعوتنامه امده براتون؟؟ شاهین تبدیل امده یا چی؟
علی مدنی : این هایی که میگن تبدیل زدیم دارن دروغ میگن خود نفوذی های سایپا هست چرا جی رو بده 596 جی ال رو تو پاچمون میکنه با همون قیمت سود تاخیر هم اصلا نمیده و این شاهین g هایی که تولید شده رو چند وقت دیگه ثبت نام میزاره با قیمت 700 تومن کارخونه حالا هرکی عقل داره تبدیل نمیزنه هرکسم که ندار..... میره تبدیل میزنه
شاهین g : اقا خدایی تبدیل نزنید من با معاونت فروش سایپا اقای تاج الدینی صحبت کردم گفته شرایط تولید داره خوب میشه اصلا تبدیل نزنید شاهین g ۱۲ هزار تولید شده توی پارکینگه فقط منتظرن قطعاتی که خرید کردن بیاد وفقط لنگ یه سنسور و سانروفن وقتی تولید کردن با سانروف و جاشو گذاشتن نمیان سقف ماشین هارو عوص کنن که خواهشا عوض نکنید بعدا همین شاهین g هایی که سهم ما هست رو ثبت نام میزنن و به بقیه میرسه گفت تا ماه اینده ابان اکثر g هارو تحویل میدیم
شاهین پلاس : امروز تحویل گرفتم. کیفیت رنگ افتضاح. دور گلگیرها رنگ شره کرده و مثل قندیل نوک تیز آویزونه. درب صندوق یه لکه قلم گرفتگی آبرنگ داره که در برگه تحویل هم نوشتم. درب های ماشین را مثل در نیسان باید بکوبی تا بسته بشه. صدای لرزش یه چیزی شبیه میله ای که آویزون باشه از داخل درب جلو میاد. آینه بغل ها خیلی لرزش داره. گیربکس بسیار تنبل. شتاب نسبت به ساندرو بسیار پایین تره. کولر عالی. روشنایی مانیتور در نور روز خیلی کمه و تاخیر زیادی داره. بلندگوها در حد سیستم صوتی پراید. تعلیق نسبتا خوب، لرزش و تکان دست اندازهای معمولی را منتقل نمیکنه. در حد ماشین ایرانی بد نیست.
x5 : زنگ زدن گفتن شنبه برم تحویل بگیرم
اکبر 2 : لعنت ب جد و آباد سایپا هر چقدر مارو دور بدین هر چقدر حق مارو بخوریم یک چیز فراموش نشه باید برین و خیرین
تارا v4 : من که الان ۱۲ روزه منتظر تحویلم ای لعنت به قطار
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید : سلام دوستان از دیروز هر کی فاکتور نشده موتور تیوفایو پلاس میدن دیگه موتور تیوفایو نیست باید پرداخت کنید
کوییک آر اس : منم دقیقا شرایط شما را دارم تحویل شهریور دوگانه اصلا نمیشه گفت تو کی میاد ولی احتمال زیاد اواخر این برج بیاد و گر افزایش قیمت تا اون موقع نخورده باشه که به احتمال زیادم نمی خوره حدودا 250 تومان در مورد مدل ماشین هم اگر بیفته 20 بهمن به بعد برا فاکتور و این چیزا مدل 405 می خوره
ایمان : واسه من یه هفته شده خبری نشده احتمالا با آقا بهمن که تحویل گرفتن منم نوبتم بشه
حافظ : پیش فروش بودین؟
حافظ : موتورش هم تغییر کرده شده پلاس
علی 207 : سلام اینکه نوشته خودرو فاقد صف فاکتور هست کسی اطلاعی داره یعنی چی باید چکار کنیم
حافظ : آره الان رفتم دیدم تغییر کرده چقدر باید بریزیم؟ باید صبر کنیم پیامک بیاد؟
رانا 31 شهریور : سلام رفقا من تحویل 31 شهریور هستم امروز پیام اومده مابه التفاوت موتور tu5pمبلغ 3700 باید پرداخت کنی
رانا : برو توی سایت رو صفحه است
ابی : سلام ماشین رو میدند تو نزدیکی اینا میخوان قیمت تو بازار گرون شه قیمت کارخانه رو ببرن بالا