بررسی معایب کامیونت شیلر

رپورتاژ کامیونت شیلر، محصولی از گروه بهمن، خودروساز نام آشنا در ایران، در سال 1395 به بازار کشورمان راه یافت. این کامیونت که در دو مدل سبک و نیمه سنگین عرضه می‌شود، با ظاهری مدرن، نظر بسیاری از رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل را به خود جلب کرده است. شیلر در واقع نسخه ایرانی سازی شده از کامیونت‌های سری فاو است که در کشور چین تولید می‌شوند. این کامیونت‌ها با سابقه‌ای طولانی در بازارهای جهانی، به دلیل کیفیت قابل قبول، قیمت مناسب و تنوع مدل‌ها، به گزینه محبوبی برای خریداران تبدیل شده‌اند.

گروه بهمن با هدف ارائه محصولی باکیفیت و متناسب با نیاز بازار ایران، اقدام به مونتاژ و عرضه کامیونت شیلر در دو مدل 6 و 8 تن نموده است. این کامیونت‌ها از نظر فنی و ظاهری تا حد زیادی مشابه نمونه‌های چینی هستند، اما با توجه به نیازها و شرایط خاص بازار ایران، برخی تغییرات و بهینه‌سازی‌ها نیز در آنها اعمال شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی دقیق‌تر مشخصات فنی، مزایا و معایب کامیونت شیلر و همچنین مقایسه آن با سایر رقبا در بازار ایران خواهیم پرداخت. گفتنی است که شیلر به عنوان یک کامیونت چند منظوره، می‌تواند در طیف وسیعی از مصارف، از جمله حمل بار، حمل مواد فاسدشدنی و ... مورد استفاده قرار گیرد.

 

نمایی کلی از کامیونت شیلر

 

ضعف در قلب تپنده: موتور کم توان شیلر

 

به عنوان اولین قدم در بررسی معایب کامیونت شیلر، موتور و سیستم انتقال قدرت این وسیله نقلیه را زیر ذره‌بین قرار خواهیم داد. کامیونت شیلر، در کنار مزایایی که ممکن است داشته باشد، در بخش سیستم انتقال قدرت حرف زیادی برای گفتن ندارد. موتور این کامیونت که از نوع کامینز S3.8 ISF است، در مقایسه با رقبای خود در بازار، عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش میگذارد. این کمبود توان، به خصوص در سربالایی‌ها و مسیرهای پرشیب، خود را به وضوح نشان داده و شیلر را در این شرایط به چالش می‌کشد. شتابگیری ضعیف و کندی در رسیدن به سرعتهای بالا، از دیگر مشکلاتی است که رانندگان با آن مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، مصرف سوخت بالا نیز یکی از معایب کامیونت شیلر در زمینه عملکرد سیستم موتور است. به طوری که به گفته رانندگان، این کامیونت در مقایسه با رقبای خود، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. بدیهی است که این موضوع می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در ادامه به برخی از عواملی که می‌توانند به ضعف‌های موتور شیلر دامن بزنند، اشاره میکنیم:

  • عدم تناسب حجم موتور با تناژ کامیونت: با وجود اینکه شیلر در دو تناژ 6 و 8 تن عرضه می‌شود، اما از یک موتور با حجم یکسان (3760 سی سی) در هر دو مدل استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند به خصوص در مدل 8 تن، که وزن بیشتری را حمل می‌کند، باعث کمبود قدرت و گشتاور شود.

 

همچنین ببینید : اطلاعات کامیونت 6 تن ایسوزو

 

قوای محرکه شیلر: بررسی سیستم انتقال قدرت کامیونت شیلر

 

در گام بعدی، به بیان معایب کامیونت شیلر از نظر سیستم انتقال قدرت می‌پردازیم. سیستم انتقال قدرت کامیونت شیلر از قطعاتی همچون موتور، گیربکس، دیفرانسیل و اکسل تشکیل شده و نقش کلیدی در عملکرد و راندمان این کامیونت ایفا می‌کند. در این بخش از مقاله به بررسی برخی از معایب سیستم انتقال قدرت شیلر بر اساس اطلاعات و آمار رسمی می‌پردازیم:

 

  1. ضعف گیربکس: یکی از نقاط ضعف اصلی سیستم انتقال قدرت شیلر، وجود معایبی در گیربکس آن است. برخی از کاربران از دنده‌های سخت، صدای زیاد گیربکس شیلر، به خصوص در دنده‌های سنگین، گله‌مند هستند. این مشکل می‌تواند باعث خستگی راننده، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید گیربکس شود.

 

  1. لرزش و ارتعاش: لرزش و ارتعاش این سیستم و انتقال آن به کابین راننده، از دیگر معایب این کامیونت محسوب می‌شود. این لرزش و ارتعاش می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا، خستگی راننده و حتی آسیب به قطعات دیگر کامیونت شود.

 

  1. نشت روغن: نشت روغن از دیفرانسیل و اکسل‌ها در برخی از مدل‌های شیلر مشاهده شده است. این مشکل می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست، کاهش سطح روغن و آسیب به قطعات دیگر شود.

 

  1. صدای زیاد: صدای زیاد دیفرانسیل و اکسل‌ها در برخی از مدل‌های شیلر، به خصوص در سرعت‌های بالا، به وضوح شنیده می‌شود. این صدا می‌تواند باعث آزار و اذیت راننده و سرنشینان شود.

 

  1. مشکلات دیفرانسیل: در برخی از موارد، دیفرانسیل‌های شیلر با مشکلاتی مانند نشت روغن، خرابی دنده‌ها و زوزه کشیدن روبرو می‌شوند. این مشکلات می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کامیونت و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری شود.

 

لازم به ذکر است که معایب کامیونت شیلر در تمام مدل‌ها به طور یکسان وجود نداشته و ممکن است برخی از کامیونت‌ها از این مشکلات برخوردار نباشند. با این حال، خریداران و رانندگان کامیونت شیلر باید از این معایب آگاه بوده و در هنگام خرید و استفاده از این کامیونت، به آنها توجه داشته باشند.

 

 

قسمت بار  (نمای پشت کامیونت شیلر)

 

کابین کامیونت شیلر: طاقت‌فرسا یا آرامش‌بخش؟

 

در این بخش، به واکاوی معایب کامیونت شیلر بر اساس کابین این وسیله نقلیه خواهیم پرداخت. کابین راننده، به عنوان یکی از بخش‌های مهم این کامیونت، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از رانندگی را به ارمغان آورد. در بخش زیر به بررسی معیارهای مختلف سنجش کیفیت کابین راننده کامیونت شیلر می‌پردازیم.

 

  • طراحی داخلی و کیفیت ساخت : کابین شیلر با ظاهری مدرن و ارگونومیک، تا حدودی رضایت راننده را جلب می‌کند. با این حال، کیفیت ساخت کابین شیلر جای بحث دارد. برخی از رانندگان از مواد اولیه بی‌کیفیت، مونتاژ نامناسب و نفوذ صدا به داخل کابین گله‌مند هستند.

 

  • امکانات رفاهی: امکانات رفاهی شیلر در حد متوسط بوده و شامل مواردی مانند کولر، بخاری، رادیو، شیشه‌های برقی و صندلی‌های قابل تنظیم می‌باشد.

 

  • اصول ارگونومی: ارگونومی کابین شیلر تا حدی قابل قبول است، اما فضای داخلی برای رانندگان قد بلند و چاق ممکن است کمی تنگ و نامناسب باشد.

 

با بررسی مزایا و معایب کامیونت شیلر از نظر کابین راننده، متوجه می‌شویم که در مجموع، کابین شیلر تجربه‌ای متناقض را به رانندگان و سرنشینان ارائه می‌دهد. ظاهر مدرن و ارگونومیک آن در کنار کیفیت ساخت ضعیف و امکانات رفاهی محدود، می‌تواند راننده را با چالشی در انتخاب این وسایل نقلیه مواجه کند.

 

 

نمای جلویی کامیونت شیلر

وضعیت معاملاتی کامیونت‌های شیلر در بازار دست دوم

 

بازار دست دوم شیلر، جریانی پر فراز و نشیب دارد. در این بخش به منظور شناخت بهتر نسبت به این موضوع، به بررسی مزایا و معایب کامیونت شیلر در بازار دست دوم کشور خواهیم پرداخت.

 

  • بازار پررونق: شیلر به دلیل قیمت مناسب و تنوع مدل‌ها، تا حدی در بازار دست دوم محبوبیت دارد.
  • افت قیمت: با این حال، افت قیمت شیلر در بازار دست دوم، کابوسی برای مالکان این کامیونت محسوب می‌شود.
  • ارزش‌گذاری: ارزش‌گذاری شیلر در بازار دست دوم، فرایندی چالش‌برانگیز است و عوامل متعددی مانند مدل، سال تولید، کارکرد و سلامت فنی در تعیین قیمت آن نقش دارند.
  • لوازم یدکی: به نسبت سایر مدل های کامیونت موجود در بازار، قطعات و لوازم یدکی کامیونت شیلر راحت تر یافت می شود.

 

برچسب : خودرو , رپورتاژ , بررسی , معایب , کامیونت , شیلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : سلام من هم دیدم البته خود کرمان
X5 : روی دیه جدید امسال ازت حدودا بین ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ میلیون میگیرند چون دیه زیاد شده
متخصص : سلام اردیبهشت پیام میاد پولتون آماده باشه افزایش قیمت هم برای اردیبهشت قطعا نداریم.
سورن ef7ت : دوستان من ماشین تحویل گرفتم تو ۱۰۰۰تا موتور صدا میده مانیتور روز اول خراب سایکلون روغن میده دنده ها سفتن نمایندگی هم فقط وقت تلف کردنه الان ۴۰۰۰کارکرد نمایندگی میگه سر سیلندر باید باز بشه لعنت ب همچنین خودرو سازی
تارا 30 بهمن : سلام دوستان جهت ثبت درخواست و پیگیری ، مرحله اول رو براساس ردیف قرارداد انتخاب میکنیم بعد یه شناسه میخواد کسی میدونه شناسه چی هست؟
Masoud : افزایش قیمت کارخانه شامل قراردادهای قبلی نمیشه چون کرمان خودرو قراردادهاش قطعیه .ولی افزایش مواردی مانند نرخ بیمه و نرخ مالیات و در این اخر هم که به همه قراردادها اضافه کردن افزایش قیمت به خاطر ارز مبنا شامل خودروهای تحویل ۱۴۰۴ میشه. مورد اخر به همه کسایی که تیک بند ۱۳ را امضا کردن میشه.
Masoud : درتمام خودرو ها at یعنی اتوماتیک
تارا : مرسی امین جان ، از دوستانی کسی دیگه ای هست که سود تاخیر براش درست محاسبه نشده باشه؟
محسن : برای منهم فاکتور شد ۳ بهمن تکمیل وجه کردم. ۷ بهمن سخا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سینا : 24/11
نوید : واریزی 12 دی فلز سفید…بالاخره امروز پلاکش نصب و تحویل باربری شد…شیراز هستم نکته اصلی بعد تخصیص پلاک اون تاریخ تحویل هس که در قسمت اسناد خودرو وجود داره…حتما باید وضعیتش نصب شده باشه تا ماشینو ارسال کنن…خیلی ممنونم از نظر شما دوستان که توی این چند ماه بهم کمک کرد…ایشالا که تونسته باشم کمک کنم…ایشالا سال جدید اتفاقات خوب برا همه بیوفته…خدانگهدار
حمید 151 فروش فوری اسفند : سلام دوستان فروش فوری اسفند بودم 29بهمن ثبتنام کردم 16 اسفند تحویل دادن موقع تحویل آچار چرغ نداشت میگفتن کسری خورده،یه برگه مهر شده هم نشون دادن که نوشته کسری داره بعد 4 روز ماشین از بالای موتور روغن ریزی شدید داشت بردم نمایندگی گفت درپوش میل سوپاپ بغل موتور خرابه اورینگ هاشو تعویض کردن درست شد الانم موقه دنده عقب از چرخ جلو سمت راننده صدای تق تق میده خیلی بی کیفیته ترمزدستی میخابونم چراغش خاموش نمیشه صبح روشن میکنم سمت چپ موتور صدای چق چق شدید میاد مصرف سوختشم بالاس کابین فوق العاده کوچیکه گاری چهار چرخ میگرفتم بهتر از این بود
علی : پنج ماهه دو میلیارد پول وگرفتن ماشین و پلاک و بیمه کردن انداختن تو بیابون ،آخه این چه مرضیه چه بی درو پیکریه که ماشین و تحویل نمی دید حاضرن پول پارکینگ و انبارداری بدن و ماشین مردم و تحویل ندن این چه پدرسوخته بازیه که ماشین مدل 403 رو تو 404 تحویل بدی ،کلا دوست دارن با اعصاب و روان مردم بازی کنن و به مردم ضرر بزنن ،
سورن دوگانه تحویل 30بهمن : به ما هم مخزن 75 لیتری بدن، اصلاً مخزن نخواستیم ، خسته شدیم از دست این ویران خودرو
محمد : مهرداد عزیز،منم تحویل گرفتم ،برای منم وقتی استارت میزنم یه حرکت ریز رو به جلو میکنه،دوستان شما هم امتحان کنید اگر اینطوری باشه کلاچها درگیر هستند و باید حتما درست بشه چون به زودی کلاسها میسوزه و داستان داره
... : اگه تو هم داری پز بده چرا فشار میخوری 🤪😂
مجید محمدی : داداش جواب دادن اینقدر تیکه نداره دوماً یکم شخصیت هم خوبه من از شما نپرسیدم هر وقت فکر کردی خیلی دانش داری بیا باهم صحبت میکنم
علی : این کی بود دنبال بوق میگشت؟؟؟
حسین : سقف فلز تحویل 30 بهمن فاکتور 18 اسفند پلاک 29 اسفند تحویل 5 فروردین حضوری هنوز بعد 5 روز بیمه صادر نشده کس دیگه ای هم اینجوری هست؟؟؟؟