بررسی معایب کامیونت شیلر

رپورتاژ کامیونت شیلر، محصولی از گروه بهمن، خودروساز نام آشنا در ایران، در سال 1395 به بازار کشورمان راه یافت. این کامیونت که در دو مدل سبک و نیمه سنگین عرضه می‌شود، با ظاهری مدرن، نظر بسیاری از رانندگان و فعالان حوزه حمل و نقل را به خود جلب کرده است. شیلر در واقع نسخه ایرانی سازی شده از کامیونت‌های سری فاو است که در کشور چین تولید می‌شوند. این کامیونت‌ها با سابقه‌ای طولانی در بازارهای جهانی، به دلیل کیفیت قابل قبول، قیمت مناسب و تنوع مدل‌ها، به گزینه محبوبی برای خریداران تبدیل شده‌اند.

گروه بهمن با هدف ارائه محصولی باکیفیت و متناسب با نیاز بازار ایران، اقدام به مونتاژ و عرضه کامیونت شیلر در دو مدل 6 و 8 تن نموده است. این کامیونت‌ها از نظر فنی و ظاهری تا حد زیادی مشابه نمونه‌های چینی هستند، اما با توجه به نیازها و شرایط خاص بازار ایران، برخی تغییرات و بهینه‌سازی‌ها نیز در آنها اعمال شده است.

در ادامه این مقاله به بررسی دقیق‌تر مشخصات فنی، مزایا و معایب کامیونت شیلر و همچنین مقایسه آن با سایر رقبا در بازار ایران خواهیم پرداخت. گفتنی است که شیلر به عنوان یک کامیونت چند منظوره، می‌تواند در طیف وسیعی از مصارف، از جمله حمل بار، حمل مواد فاسدشدنی و ... مورد استفاده قرار گیرد.

 

نمایی کلی از کامیونت شیلر

 

ضعف در قلب تپنده: موتور کم توان شیلر

 

به عنوان اولین قدم در بررسی معایب کامیونت شیلر، موتور و سیستم انتقال قدرت این وسیله نقلیه را زیر ذره‌بین قرار خواهیم داد. کامیونت شیلر، در کنار مزایایی که ممکن است داشته باشد، در بخش سیستم انتقال قدرت حرف زیادی برای گفتن ندارد. موتور این کامیونت که از نوع کامینز S3.8 ISF است، در مقایسه با رقبای خود در بازار، عملکرد ضعیف‌تری را به نمایش میگذارد. این کمبود توان، به خصوص در سربالایی‌ها و مسیرهای پرشیب، خود را به وضوح نشان داده و شیلر را در این شرایط به چالش می‌کشد. شتابگیری ضعیف و کندی در رسیدن به سرعتهای بالا، از دیگر مشکلاتی است که رانندگان با آن مواجه خواهند شد.

علاوه بر این، مصرف سوخت بالا نیز یکی از معایب کامیونت شیلر در زمینه عملکرد سیستم موتور است. به طوری که به گفته رانندگان، این کامیونت در مقایسه با رقبای خود، سوخت بیشتری مصرف می‌کند. بدیهی است که این موضوع می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را به طور قابل توجهی افزایش دهد. در ادامه به برخی از عواملی که می‌توانند به ضعف‌های موتور شیلر دامن بزنند، اشاره میکنیم:

  • عدم تناسب حجم موتور با تناژ کامیونت: با وجود اینکه شیلر در دو تناژ 6 و 8 تن عرضه می‌شود، اما از یک موتور با حجم یکسان (3760 سی سی) در هر دو مدل استفاده می‌کند. این موضوع می‌تواند به خصوص در مدل 8 تن، که وزن بیشتری را حمل می‌کند، باعث کمبود قدرت و گشتاور شود.

 

همچنین ببینید : اطلاعات کامیونت 6 تن ایسوزو

 

قوای محرکه شیلر: بررسی سیستم انتقال قدرت کامیونت شیلر

 

در گام بعدی، به بیان معایب کامیونت شیلر از نظر سیستم انتقال قدرت می‌پردازیم. سیستم انتقال قدرت کامیونت شیلر از قطعاتی همچون موتور، گیربکس، دیفرانسیل و اکسل تشکیل شده و نقش کلیدی در عملکرد و راندمان این کامیونت ایفا می‌کند. در این بخش از مقاله به بررسی برخی از معایب سیستم انتقال قدرت شیلر بر اساس اطلاعات و آمار رسمی می‌پردازیم:

 

  1. ضعف گیربکس: یکی از نقاط ضعف اصلی سیستم انتقال قدرت شیلر، وجود معایبی در گیربکس آن است. برخی از کاربران از دنده‌های سخت، صدای زیاد گیربکس شیلر، به خصوص در دنده‌های سنگین، گله‌مند هستند. این مشکل می‌تواند باعث خستگی راننده، افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر مفید گیربکس شود.

 

  1. لرزش و ارتعاش: لرزش و ارتعاش این سیستم و انتقال آن به کابین راننده، از دیگر معایب این کامیونت محسوب می‌شود. این لرزش و ارتعاش می‌تواند باعث ایجاد سر و صدا، خستگی راننده و حتی آسیب به قطعات دیگر کامیونت شود.

 

  1. نشت روغن: نشت روغن از دیفرانسیل و اکسل‌ها در برخی از مدل‌های شیلر مشاهده شده است. این مشکل می‌تواند باعث آلودگی محیط زیست، کاهش سطح روغن و آسیب به قطعات دیگر شود.

 

  1. صدای زیاد: صدای زیاد دیفرانسیل و اکسل‌ها در برخی از مدل‌های شیلر، به خصوص در سرعت‌های بالا، به وضوح شنیده می‌شود. این صدا می‌تواند باعث آزار و اذیت راننده و سرنشینان شود.

 

  1. مشکلات دیفرانسیل: در برخی از موارد، دیفرانسیل‌های شیلر با مشکلاتی مانند نشت روغن، خرابی دنده‌ها و زوزه کشیدن روبرو می‌شوند. این مشکلات می‌تواند باعث اختلال در عملکرد کامیونت و افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری شود.

 

لازم به ذکر است که معایب کامیونت شیلر در تمام مدل‌ها به طور یکسان وجود نداشته و ممکن است برخی از کامیونت‌ها از این مشکلات برخوردار نباشند. با این حال، خریداران و رانندگان کامیونت شیلر باید از این معایب آگاه بوده و در هنگام خرید و استفاده از این کامیونت، به آنها توجه داشته باشند.

 

 

قسمت بار  (نمای پشت کامیونت شیلر)

 

کابین کامیونت شیلر: طاقت‌فرسا یا آرامش‌بخش؟

 

در این بخش، به واکاوی معایب کامیونت شیلر بر اساس کابین این وسیله نقلیه خواهیم پرداخت. کابین راننده، به عنوان یکی از بخش‌های مهم این کامیونت، می‌تواند تجربه‌ای متفاوت از رانندگی را به ارمغان آورد. در بخش زیر به بررسی معیارهای مختلف سنجش کیفیت کابین راننده کامیونت شیلر می‌پردازیم.

 

  • طراحی داخلی و کیفیت ساخت : کابین شیلر با ظاهری مدرن و ارگونومیک، تا حدودی رضایت راننده را جلب می‌کند. با این حال، کیفیت ساخت کابین شیلر جای بحث دارد. برخی از رانندگان از مواد اولیه بی‌کیفیت، مونتاژ نامناسب و نفوذ صدا به داخل کابین گله‌مند هستند.

 

  • امکانات رفاهی: امکانات رفاهی شیلر در حد متوسط بوده و شامل مواردی مانند کولر، بخاری، رادیو، شیشه‌های برقی و صندلی‌های قابل تنظیم می‌باشد.

 

  • اصول ارگونومی: ارگونومی کابین شیلر تا حدی قابل قبول است، اما فضای داخلی برای رانندگان قد بلند و چاق ممکن است کمی تنگ و نامناسب باشد.

 

با بررسی مزایا و معایب کامیونت شیلر از نظر کابین راننده، متوجه می‌شویم که در مجموع، کابین شیلر تجربه‌ای متناقض را به رانندگان و سرنشینان ارائه می‌دهد. ظاهر مدرن و ارگونومیک آن در کنار کیفیت ساخت ضعیف و امکانات رفاهی محدود، می‌تواند راننده را با چالشی در انتخاب این وسایل نقلیه مواجه کند.

 

 

نمای جلویی کامیونت شیلر

وضعیت معاملاتی کامیونت‌های شیلر در بازار دست دوم

 

بازار دست دوم شیلر، جریانی پر فراز و نشیب دارد. در این بخش به منظور شناخت بهتر نسبت به این موضوع، به بررسی مزایا و معایب کامیونت شیلر در بازار دست دوم کشور خواهیم پرداخت.

 

  • بازار پررونق: شیلر به دلیل قیمت مناسب و تنوع مدل‌ها، تا حدی در بازار دست دوم محبوبیت دارد.
  • افت قیمت: با این حال، افت قیمت شیلر در بازار دست دوم، کابوسی برای مالکان این کامیونت محسوب می‌شود.
  • ارزش‌گذاری: ارزش‌گذاری شیلر در بازار دست دوم، فرایندی چالش‌برانگیز است و عوامل متعددی مانند مدل، سال تولید، کارکرد و سلامت فنی در تعیین قیمت آن نقش دارند.
  • لوازم یدکی: به نسبت سایر مدل های کامیونت موجود در بازار، قطعات و لوازم یدکی کامیونت شیلر راحت تر یافت می شود.

 

برچسب : خودرو , رپورتاژ , بررسی , معایب , کامیونت , شیلر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار
راهب : برو ماشینتو بیار .همین وبس