در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

 

حضور فرانسوی ها در بازار خودرو ایران با خروج از خودروسازی کشورمان و توقف خطوط تولید محصولات قدیمی، کمرنگ تر از همیشه است.

این در شرایطی است که سهم چینی ها از دهه 90 در بازار خودرو ایران رشد قابل توجهی داشته است، حال این سوال مطرح  است که آیا چینی ها قرار است پشت فرمان خودروسازی ایران بنشینند؟

نگاه تاریخی به حاکمان بازار خودروی ایران، گویای این واقعیت است که قبل از انقلاب، آمریکایی ها و انگلیسی ها (به واسطه تولید پیکان) حاکمان بازار خودرو بوده اند، اما پس از انقلاب فرانسوی ها جای آنها را گرفته اند.

تا همین یک دهه پیش، قبل از آنکه پژو به دلیل تحریم های هسته ای علیه ایران و همچنین فروش بخشی از سهامش به جنرال موتورز آمریکا، ایران را ترک کند، این خودروساز فرانسوی حاکم این بازار بود. 

البته رنو نیز سعی کرد با پروژه پلت فرم مشترک ال90، خود را به پژو برساند تا جمع فرانسوی ها در ایران تکمیل شود. هرچند رنو در این مسیر چندان موفق نبود.

تا اوایل دهه 90 شمسی، پژو سهم اعظم را در سبد تولید ایران خودرو داشت.

در دهه 80 ، حضور پژو و کلا خودروسازان فرانسوی در ایران به حدی اوج گرفت که گاهی حتی این شائبه به وجود می آمد که آنها اجازه حضور برندهای دیگر را بازار کشور نمی دهند. 

ستاره اقبال فرانسوی ها –به طور خاص پژو- پس از اعمال تحریم های بین المللی در بازار خودروی ایران از اوایل دهه 90 و خودخواسته رو به افول رفت. 

همزمان با غروب خودروسازان فرانسوی در بازار خودرو ایران، این چینی ها بودند که به تدریج در این بازار حضور یافتند.

طی حدودا 10 سال گذشته، سهم خودروهای چینی در بازار ایران رشد قابل توجهی کرده، بطوری که طبق آمارهای رسمی افزایش سهم تيراژی شرکت های بخش خصوصی از حدود 5 درصد در سال 1398 به حدود 22 درصد در سال 1402 رسیده است.

اما آیا واقعا قرار است چین جای فرانسه را در بازار خودروی ایران بگیرد؟ پاسخ به این سوال منفی است چرا که چینی ها برخلاف فرانسوی ها قصدی برای سرمایه گذاری و یا انتقال فناوری در ایران ندارند.

چینی ها معمولا میلی به داخلی سازی قطعات در ایران نشان نداده و نمی دهند و این موضوع به نوبه خود سبب پایداری وابستگی قابل توجه خودروسازی ایران به قطعات چینی چه در بخش خصوصی و چه در خودروسازی دولتی است.

در مجموع با وجود آنکه نقش چینی ها در خودروسازی ایران پررنگ تر از قبل است، اما شواهد و قرائن نشان می دهد حداقل فعلا قرار نیست آنها شنل پادشاهی بازار خودرو کشور را تن کنند 

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که سیاست گذاری خودرویی کشور نیز اجازه حاکمیت چینی ها بر بازار را نمی دهد. یک فقره از این سیاست، شروع تولید با داخلی سازی بالاست، حال آنکه چینی ها در بخش خصوصی زیر بار آن نرفتند و شیوه مونتاژ را پیش گرفتند و در خودروسازی دولتی نیز چنین چیزی را نمی پذیرند.

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , بازار ایران , خودرو چینی , خودرو فرانسوی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Soshyan 5 نظر
Vahed Dehghani 2 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 سازمانی : اصلاحیه سلام تاریخ قرارداد 7/11/1402 شاسی 13/5/1403 ارسال مدارک 23/5/1403 تحویل ان شاالله شنبه هفته آینده
شهرامV4 : برای من28روز هست از موعد تحویلش گذشته چقدر میشه سود تاخیر اش الان
Mojtaba : سلام ،بنده تاراv4تحویل 3شهریوربوده29فاکتورشده ولی پلاک نشده تماس گرفتم جواب درست نمیدن واقعا عین خیالشون نیست مردم گرفتارند
سروش : من از دوستام توی سایپا پرسیدم. گفتن یا دستی میدیم یا اتومات. اما اگر به دستی افزایش قیمت بدن همه رو دستی تحویل میدن
سروش : هنوز بعضی از نوبت پاییز رو دعوتنامه ندادن. چطور میخوان زمستان رو بدن
حسین تکمیل وجه مرداد : ۲۸مرداد اطلس تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
S3 سازمانی : سلام تاریخ قرارداد 11/7/1402 شاسی 13/5/1403 ارسال مدارک 23/5/1403 تحویل ان شاالله شنبه
محسن ۲ : ممنون آقا وحید خیلی گلی حدس زدم شما نیستی خدا شاهده این مدتی که اینجا بودم قسد آزار کسی نداشتم انشالله شما هم در زندگی موفق باشی دادش حالا نوبت پلاک هست به نظرد کی پلاک میشم و به دستم میرسه😁
چشم به راه تارا،محمد : سلام بردوستان اگه کسی بخاد درخواست بده که رینگ هاشو اسپرت کنن باید بعد دعوتنامه باشه.وایاامکانش هست تارا v1p
شهرامV4 : دوستان سود تاخیر برای هر روز چقدر هست واسه V4
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه پاییز : والا ماهم یه ساله منتظرم
احمد خرمشهردنادستی تحویل مرداد : سلام رسول جان فدا مدا داری داداش حتما تماس میگیرم خدمتت خیلی هم باحال چرا که نه با کاکو شیرازی عزیزمون به امید خدا زودتر ماشین رو تحویل بگیریم از همه دوستان همه واسه ما عزیز وناب وگل سر سبد هستن دوستدار همگی شما احمد
علیرضا : سلام اولویت سوم پاییز دنا دستی خبری نشد چرا پیامک واریز نمیاد ؟؟؟
دوگانه تکمیل وجه 11 بهمن : مگه ماشین رو تحویل گرفتید؟ چندم تکمیل وجه بوده؟
جابر : بله.20شهریور یعنی 3روز بعد پذیرش
سهیلا : من میتونم ماشینمو زودتر تحویل بگیرم یاهمون ابان ولی نمیدونم اول ابان یا وسط بودم
سهیلا : من تحویل اذر هستم ولی نمیدونم نیمه اول بودم یا دوم چجوری بفهمم ممکنه زودتر بدن کاش زودتر بود🥲🥲
مجید از تهران : صادق جان حتی ساعت 10.23 شب هم دعوتنامه ارسال شده و جمعه هم امکان ارسال هست
مجید از تهران : مهدی جان سلام احتمالا اواسط آبان
Hanyeh : سلام یه سوال تو طرح فروش فوری کوییک یا ساینااس تحویل خودرو نهایتا چند روز است؟!