بیست و دو هزار خودروی وارداتی کجاست؟

بیست و دو هزار خودروی وارداتی کجاست؟

 
در نیمه نخست سال‌جاری اگر‌چه واردات خودرو نسبت به سال گذشته از سرعت نسبی برخوردار بود با این حال سیاست‌های یک بام و دو هوای دولت باز هم مانع از تنظیم بازار به واسطه وارداتی‌ها شد. طبق آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک، تعداد کل خودروهای سواری ترخیص قطعی در شش ماه اول سال‌جاری ۲۲هزار و ۲۶۴ دستگاه بوده است. ارزش این تعداد خودرو ۴۳۸میلیون و ۶۶۸هزار دلار بوده، این در شرایطی است که ارزش خودروهای وارداتی در سال گذشته ۳۶میلیون و ۵۶۵هزار دلار برای ‌هزار و ۷۳۶دستگاه خودرو بوده است. در ۶ماه نخست نیز، شرکت‌های معین‏‏‏‌خودرو ایرانیان با واردات پنج‏‏‏‌هزار و ۶۵۰دستگاهی، سایپا با واردات پنج‏‏‏‌هزار و ۴۴۵دستگاهی، بهمن‏‏‏‌ موتور با واردات ‌هزار و ۶۵۰دستگاهی و کرمان‏‏‏‌موتور با واردات‌ هزار و ۵۲۴دستگاهی، چهار واردکننده اصلی خودروی سواری بوده‏‏‏‌اند.
22‌هزار خودروی وارداتی کجاست؟
با توجه به اعلام چهار شرکت اصلی وارد‌کننده خودرو می‌توان حدس زد که چه خودروهایی بیشترین سهم را در واردات خارجی‌ها داشته‌اند و بیشترین ارز واردات را به خود اختصاص داده‌اند.
 
شرکت معین خودرو که طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی گمرک بیشترین سهم واردات و ارز خارجی‌ها را به خود اختصاص داده طیف وسیعی از خودروهای مجاز خارجی را به کشور وارد می‌کند. در حال حاضر، محموله‌‌‌‌های این شرکت شامل تویوتا کرولا در دو نسخه بنزینی و هیبریدی، لوین بنزینی و هیبریدی، هوندا وزل، هوندا E-NS۱ و آئودی Q۵ E-Tron است. بیشتر خودروهای وارداتی این شرکت تویوتاست.
 
همان‌طور که گمرک اعلام کرده این شرکت با واردات پنج‌‌‌‌هزار و ۶۵۰دستگاهی خودرو بزرگ‌ترین وارد‌کننده محصولات خارجی به کشور است.
 
اما دومین وارد‌کننده‌، دومین تولیدکننده بزرگ خودرو در ایران است که چندی پیش مدیرعامل آن در مجمع عمومی سالانه این شرکت، اعلام کرد که سایپا سود مناسبی از واردات خودرو به کشور ثبت کرده است. حالا سوال این است که این شرکت چه خودروهایی را وارد کرده است‌؟
 
آنچه مشخص است سهم خودروسازان بزرگ یعنی ایران‌‌‌‌خودرو، سایپا و پارس‌‌‌‌خودرو از واردات مدل‌‌‌‌های چینی، به چهار برند دانگ فنگ (ایران‌‌‌‌خودرو)، چانگان و سینوگلد (سایپا) و زوتی (پارس‌‌‌‌خودرو) محدود شده است. در واقع خودروسازان بزرگ برای واردات سراغ شرکت‌هایی رفته‌‌‌‌اند که پیش‌تر با آنها در حوزه مونتاژ همکاری داشتند. بنابراین خودروسازان بزرگ فعلا به واردات برندهای غیر‌‌‌‌چینی روی نیاورده‌‌‌‌اند که یکی از دلایل آن ممنوعیت واردات برندهای فرانسوی است.
 
بدین ترتیب دومین شرکت بزرگ وارد‌کننده کشور فعلا چانگان و سینوگلد و زوتی وارد می‌کند. پیش از این عنوان شده بود که سایپا خودروی کیاسراتو را نیز در لیست وارداتی خود دارد که عملا چنین اتفاقی رخ نداد و این شرکت واردات چینی‌ها را همچنان در دستور کار دارد.
 
هر چند که بسیاری از ثبت‌نام‌کنندگان این خودرو به دلیل تاخیر در تحویل چانگان‌های وارداتی از این شرکت گلایه کرده‌اند.
 
اما سومین شرکتی که در لیست بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان خودرو به کشور قرار دارد، بهمن‌‌‌‌ موتور با واردات یک‌هزار و ۶۵۰دستگاهی خودروهای خارجی است. همان‌طور که ملاحظه می‌شود سهمیه ارزی و تعداد خودروهای وارداتی شرکت‌های معین خودرو ایرانیان با واردات ۵‌هزار و ۶۵۰ دستگاه و سایپا با واردات ۵‌هزار و ۴۴۵دستگاه با سومین شرکت وارد‌کننده خودرو یعنی بهمن که یک‌هزار و ۶۵۰ دستگاه وارد کشور کرده بسیار زیاد است. این شرکت نیز محصولات متنوعی را در ۶ماهه سال‌جاری وارد کشور کرده است.
 
در سال ۱۴۰۲ گروه بهمن با ثبت برند BM Cars به واردات خودروهایی از برند‌های ‌ام‌جی، هاوال، هونگچی و بستیون پرداخت، محصولات سانگ‌یانگ نیز توسط بی‌‌‌‌ام کارز گروه بهمن وارد شده است. همچنین شنیده می‌شود که بهمن مذاکراتی با بی‌وای‌دی برای واردات محصولات این شرکت انجام داده است.
 
اما چهارمین شرکت وارداتی در لیست گمرک، کرمان موتور است با واردات یک‌هزار و ۵۲۴دستگاهی خودرو. این شرکت نیز بیشتر محصولاتی از هیوندایی و کی‌ام‌سی وارد کشور می‌کند. آنچه مشخص است محصولات وارداتی در نیمه نخست سال‌جاری از تنوع نسبی برخوردار بوده، این در شرایطی است که به نظر می‌رسد خودروهای چینی دست بالا را در واردات داشته‌اند. بر این اساس اما خودروهای اروپایی ‌درصد کمتری از واردات را به خود اختصاص داده‌اند به‌طوری که در ۶ ماهه سال‌جاری در لیست برندهای اروپایی صادرکننده خودرو به ایران، نام فیات، فولکس واگن، اشکودا و آئودی به چشم می‌‌‌‌خورد. فولکس و آئودی خودروی برقی به ایران صادر کرده‌‌‌‌اند که اولی به ماموت خودرو مربوط می‌شود و دومی را هم نادین خودرو وارد می‌کند. همچنین فیات نیز توسط شرکتی به نام پارسیان موتور وارد کشور می‌شود و واردات اشکودا هم بر عهده پارس ساتر هوشمند است.
 

مسیر وارداتی‌ها بعد از ترخیص از گمرک

 
با وجود ترخیص ۲۲هزار و ۲۶۴ دستگاه خودروی خارجی در ۶ماه ابتدایی سال‌جاری، به تصدیق بسیاری از شهروندان این خودروها چندان در معابر عمومی، بزرگراهی یا جاده‌‌‌‌ها حضور ندارند. بنابراین این سوال مطرح است که مقصد خودروهای وارداتی ترخیص‌‌‌‌شده از گمرکات کجاست و چرا در معابر عمومی یا خیابان‌‌‌‌ها دیده نمی‌‌‌‌شوند؟
 
اینکه چرا این محصولات به جای تردد در معابر و بزرگراه‌‌‌‌ها در نمایشگاه‌‌‌‌های خودروهای خارجی‌‌‌‌ها پارک شده یا پلتفرم‌‌‌‌ها و سایت‌‌‌‌های خرید و فروش آنها را به‌‌‌‌وفور نمایش می‌دهند، سوالی است که پاسخ آن را باید در عملکرد سیاستگذار یافت.
 
اسفند ۱۴۰۱ وزارت صمت با ثبت‌‌‌‌نام ۳۳هزار متقاضی خودرو، تمام محصولات وارداتی را همچون خودروهای داخلی پیش‌‌‌‌فروش کرد. عنوان می‌شود که بسیاری از خریداران خارجی‌‌‌‌ها، واسطه‌‌‌‌گران، نمایشگاه‌‌‌‌داران و در مواردی خود واردکنندگان بوده‌‌‌‌اند. حالا این سه دسته، بازار انحصاری محصولات خارجی را به دست گرفته‌‌‌‌اند، به‌‌‌‌طوری که هم آنها را نمایش می‌دهند و هم قیمت‌گذاری می‌کنند. قیمت‌هایی که با فاصله از قیمت جهانی آنها به فروش می‌رسد.
 
به این ترتیب با رویه‌ای که در ورود خودروهای خارجی پیش گرفته شده، مسیر نهایی خودروهای وارداتی مسیر تنظیم‌‌‌‌گری نیست. همان طور که عنوان شد بسیاری از نمایشگاه‌‌‌‌های خودروهای خارجی که بیشتر در دو خیابان مطهری و بهشتی تهران واقع شده‌‌‌‌اند، مملو از محصولات متعلق به سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ است.
 
این موضوع نشان‌‌‌‌دهنده این است که متقاضیان خودروهای وارداتی که در اسفندماه سال ۱۴۰۱ با دپو کردن ۵۰۰میلیون تومان پول در حساب‌‌‌‌های خود، اقدام به ثبت‌‌‌‌نام وارداتی‌‌‌‌ها کردند بیشتر قصدی برای استفاده شخصی نداشتند و به قصد سودآوری از شرایطی که دولت مهیا کرده بود، در سامانه فروش یکپارچه اقدام به ثبت‌‌‌‌نام خودرو کردند. این موضوع نشان‌‌‌‌دهنده این است که دولت نه با هدف تنظیم بازار خودرو بلکه تنها با هدف سودآوری برای عده‌‌‌‌ای خاص و ایجاد فضای رانتی، اقدام به لغو توقف واردات خودرو به کشور کرد.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , بیست و دو هزار , 22 هزار , گمرک , خودرو های وارداتی , ترخیص شده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام دوستان من شاهین پلاس ثبت نام کردم بهمن ۴۰۳ حدود ۴۲۳ تومن پول واریز کردم قرار بوده مهر پیامکش بیاد ولی هنوز خبری نشده و پیامک تکمیل وجه نیومده ،کسی هست این شرایط و داشته باشه
میثم : خب مریم خانم شما قبلا چقدر پرداخت کرده بودی؟ جی ال تیر ۶۵۱ بوده اگه ۴۱۳ باز پرداخت کردی که شامل افزایش آبان هم شدی می‌بایست ۳۲۰ پرداخت میکردی و سود هم ازت کسر میشد بی زحمت پرداخت اولیه و سود مشارکت هم توضیح بدی ببخشید
پاسخ به مریم خانم : ببخشید خواهرم شما چند بار براتون پیامک اومد آخر بار چه تاریخی بود؟ حواله من خرداد بوده یه بار تو اردیبهشت یه بار خرداد آخر بار هم 20مرداد تبدیل اومد الان کارشناس میگه مال مرداد اجبار بوده من افزایش تیر هم شاملم نشد و به قیمت خرداد حساب کردن الان بخدا گرفتار شدم به حرف زنم گوش دادم پرداخت نکردم اون موقع با قیمت 573 برام حساب کردن و سود مشارکت هم کم کردن ولی الان میگن سود هم حذف میشه و قیمت جدید آبان ببخشید برای شما پیام اومد اواخر مهر افزایش شاملتون نمیشه آخه واسه من همچین پیامی نیومد ممنون میشم جواب بدی بخدا زندگیم بهم ریخته
امیر حسین : سلام دوست عزیز سود تاخیر چقدر پرداخت کردند
مريم : من مثل شما بودم ٣١٤ شد
مريم : شما كه خردادي يعني دو ماه هم از من جلوتري، من مرداد جي بودم كه ٢٠ آبان تبديل به جي ال زدم و فقط افزايش قيمت تير شامل من شد، ٤١٣ واريز كردم
میثم : سلام برادر منم شرایط شمارو دارم در جواب به منم گفتن فعلا باید صبر کنی و پیام جی ال بیاد افزایش میخوره ولی جی نه دیگه خودشون و خدای خودشون غیب که نداشتیم اجبار بوده
شاهین پلاس۱ : ماشینا همش امادس تو پارکینگ این بیوجدانا فاکتور نمیکنن خون به جیگرمون کردن
نصیر : سلام عزیزان که موعد تحویل خودرو هفته چهارم خرداد بود و تبدیل نزدن آیا هیچ خبر جدیدی ندارید؟؟ با کارشناسان تماس نگرفتی بفهمی بلاخره تکلیف چیه افزایش میخوره یا نه. ولله من بیشتر از ده بار زنگ زدم هرکدومشون یه چیزی میگه ای خدااااا من از کجا باید میدونستم پیام 20 مرداد جی ال اجبار بوده😭😭 قبلش چندین بار با کارشناسان صحبت کرده بودم خیالم رو راحت کرده بودن که هر موقع هر پیامی براتون بیاد به قیمت خرداده الان هم کارشناس میگفت نه پیام جی ال اجبار بوده و پرداخت نکردی باید حدود450 دیگه بدی عزیزان خبری هست به منم بگید زنم داره از غصه سکته میکنه آخه اون نذاشت پرداخت کنم گفت صبرکن پیام جی بیاد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی اهواز : با شماره 02182272727 داخلی صفر رو بگیر بهت میگه که مشکل از کجاست
دنا 6 دنده دیماه : سلام اره 25 وفیزیک پلاک 28 منتظرم بیاد نوشته حمل خودرو به نمایندگی
افسوس : من الان خودرو نیاز دارم، شمایی که نمیتونی جوابگو باشی چرا نمیزاری واردات آزاد باشه، هر چند وقت یه با یه دو تا ماشین میزارن برا فروش کسی صداش در نیاد
رادوین : دوستان ما دوگانه آذر ماه مرحله اول رو ریختیم دعوتنامه هفته چهارم آذر قرار بود بیاد برای کسی تبدیلی اومد؟
سیاوش : مرسی ممنونم دمت گرم
a : منظورتون ابانه؟ذ
مبینا : فوق العاده یا پیش فروش ، مادران یا عادی ؟
ساینا : یک ماه قبل تحویل رو در نظر بگیر
اطلس جی 14اسفند : من تکمیل وجه 14اسفند1403هستم امروز فاکتورشدم شکرخدا😊
اطلس جی 14اسفند : من تکمیل وجه 14اسفند1403هستم هنوز فاکتور نشدک😕