خودروهای ناقص به حیاط خودروسازان بازگشتند

خودروهای ناقص به حیاط خودروسازان بازگشتند

 

دپوی خودروهای ناقص در انبارها و حیاط خودروسازان، به یکی از تصاویر مرسوم صنعت ایران در سالیان اخیر تبدیل شده است. هنگامی که خودروسازان می‌خواهند با هدف افزایش قیمت، دولت را تحت فشار قرار دهند، از این حربه استفاده می‌کنند. آن‌ها با تولید خودروهایی که نقص‌های کوچکی همچون نداشتن برف پاک‌کن یا خرابی دستگیره درب دارد، از عرضه خودرو به بازار خودداری می‌کنند. البته گاهی اوقات انباشت اتومبیل‌ها در پارکینگ خودروسازان، به دلایل کمبود قطعات یا مشکلات پلاک‌گذاری رخ می‌دهد. این روزها بار دیگر مسئله خودروهای ناقص به سرخط اخبار خودروسازان کشور تبدیل شده است.

نگاهی به آمار خودروهای ناقص در کشور

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به موضوع دپو خودروهای ناقص پرداخته است. براساس گزارش این روزنامه که هفته گذشته منتشر شد، خودروسازان بزرگ کشور 16 هزار دستگاه اتومبیل را در انبارهای خود دپو کرده‌اند و از عرضه آن‌ها به بازار خودداری می‌کنند. دپوی خودروها، یا عمدی (به واسطه فروش با قیمت‌های جدید) است یا سهوی بوده و ریشه در مسائلی مانند کسری قطعات و البته توقف شماره‌گذاری دارد.

دپوی اتومبیل‌های ناقص در انبارها و پارکینگ خودروسازان، باعث جلب توجه خبرنگاران و حتی کاربران عادی می‌شود. آن‌ها با انتشار تصاویری از پارکینگ خودروسازان، این موضوع را مطرح می‌کنند که خودروسازان به‌طور عمدی اتومبیل‌های خود را دپو کرده‌اند. خودروسازان برای آن‌که این اتهام را از خود دور کنند، اعلام کردند دلیل عرضه نشدن خودروها، توقف شماره‌گذاری از سوی راهور ناجا است.

انتقادات از قانون جدید سازمان استاندارد و بخش شماره‌گذاری ناجا

در همین زمینه «احمد نعمت‌بخش»، دبیر انجمن خودروسازان ایران، به موضوع توقف شماره‌گذاری برخی خودروها پرداخت. به گفته او، براساس آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو، میزان مصرف سوخت خودرو‌های تولیدی باید بر مبنای سبد تولیدات هر محصول محاسبه و مطابق با این آیین‌نامه از خودرو‌های پرمصرف جریمه اخذ شود. الزام خودروسازان به اجرای معیار جدید محاسبه مصرف سوخت، سبب توقف شماره‌گذاری خودرو‌های تولید داخل شده است.

احمد نعمت بخش با اشاره به اینکه 35 هزار دستگاه خودروی سواری ایران خودرو معطل شماره‌گذاری و تحویل مشتریان است، اظهار کرد: «پلیس با استناد به استاندارد 4241 مصرف سوخت خودرو این محصولات را شماره‌گذاری نمی کند. این درحالی است که در قانون ساماندهی صنعت خودرو این استاندارد لغو شده است.»

 

وی با بیان اینکه براساس تبصره 3 ماده قانون ساماندهی صنعت خودرو باید سبد سوخت خودروساز معیار قرار گیرد، گفت: «براساس این تبصره اگر خودروساز معیار سبد سوخت را در محصولات خود رعایت نکند باید جریمه پرداخت کند. اما متأسفانه این موضوع با وجود ابلاغ، هنوز اجرا نشده است.»

دبیر انجمن خودروسازان ایران با اعلام اینکه چرا کمیته معیار به استانداردی استناد می‌کند که لغو شده است، افزود: «شماره‌گذاری 35 هزار خودرو معطل تصمیم کمیته معیار و ابلاغ آن توسط سازمان ملی استاندارد ایران است.»

مشخص نبودن تعداد خودروهای ناقص سایپا

البته اظهارنظرهای مربوط به قوانین جدید استاندارد و لزوم دریافت جریمه، تنها مربوط به ایران‌خودرو است. به گفته روزنامه دنیای اقتصاد، مدیران سایپا و پارس‌خودرو در این زمینه اظهارنظری نکرده‌اند.

خودروسازان در گزارش‌های مالی خود، به نبود قطعات لازم اشاره کرده‌اند. به‌طور مثال ایران‌خودرو در اسناد مالی خود گزینه‌ای به نام «خودروهای تولیدی تجاری‌نشده سایت‌ها» دارد. رقم این بخش در ستون مربوط به تولید شش‌ماهه، عدد دو‌هزارو65 دستگاه به ثبت رسیده است. در واقع ایران‌خودرو اعلام کرده بالغ بر دوهزار دستگاه از محصولات تولیدی‌اش در نیمه نخست امسال، تجاری نشده‌اند که دلیل آن کسری قطعات است.

 

این خودروها درواقع به‌دلیل کمبود قطعات ناقص هستند و امکان عرضه آنها به بازار تا زمان تکمیل قطعات نیست. تعداد خودروهای تجاری‌نشده در انتهای مرداد، بالای شش‌هزار دستگاه بوده اما در انتهای شهریور به دو‌هزار و 65دستگاه رسیده که نشان‌دهنده کاهش این خودروهاست.

 

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , خودرو ناقص , ناقص , بازگشت , مرجوع , خودروسازی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد ایلام : اینجوری بی فایده س من شنبه میرم از شخص مدیر عامل سایپا شکایت میکنم من ۲۲خرداد تبدیل زدم
تارا وی۴ : ببخشید متن شما خوب نخونده بودم
تارا وی۴ : سلام سعید.مبارکه .تاریخ تحویل شما کی بوده.تحویل چند روزه بودید؟
جواد : سلام سابقه تحویل ایگل چطور بوده تا حالا؟ برای نود روزه، معمولا چقدر تاخیر داره؟
Shahin : دیگ مجبوریم این ضرر رو ب جون بخریم والا من میگم آرامشم مهمتر از صدتومنه اونا اگ سانروف هم داشته باشن اولویت با پلاس و اتوماته
Shahin : شکایت فقط ازت پول میگیرن همشون عین همن اینا از شکایتم نمیترسن
محمد : مدارک ماشین بیاد میشه برای کارت سوخت اقدام کرد؟
شاهین : سلام‌پول به حساب شما واریز نکردند شما اصلا نمی توانید به حساب سایپا دسترسی پیدا کنید
msuD : این عدد شما رو من کم کردم شد دقیقا ۳۸۳۷ اینجوری مطمئنی محاسبه میشه این عدد خیلیه
فربد : 3 مهر یا 3 شهریور هستید؟؟ من زنگ زدم پشتیبانی ایران خودرو گفت ممکنه هفته اینده فاکتور بشه ممکنه هم تا اخر مهر ماه هم طول بکشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا آپشنال سفید اتوماتیک : سلام دوستان پیشفروش موعد تحویل ابان اگه فاکتور شدید میشه طرحتون )عادی ، فرسوده، و اخرین واریزیتون رو اعلام کنید لطفا
شهرام : سلام چن روز بعد فاکتور ماشین تحویل میدن
کوییک اس شهریور : شمام دقیقا عین منید منم 28 ام تکمیل وجه کردم از همون موقع مه فاکتورا شروع شد ماشینمو فروختم گفتم نهایت یه هفته دیگ فاکتور میشه که نشد الان از کیه بدون ماشین موندم🤦
علی : داداش کجا باید برم تبدیل بزنم
علی : سلام داداش منم بخام تبدیل بزنم کجا باید برم
زامیاد بی پلاک : باسلام دوستان یادتونه قبلا یک بار شرکت به این مشکل برخورده بود و پس گزشت 2هفته دادستانی کل کشور دستور شماره گزاری نیسان وانت را صادر کرد پس شما هم باید برید تو سایت دادستانی کل کشور در بخش گزارشات مردمی گزارش خودتون رو ثبت و علت موضوع رو بیان کنید همه باهم گزارش میکنیم یک دست صدا نداره. مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم مهم
سالم اداک : سلام مابه التفاوت ماشین راالان میدن یا اونم مثل سودتاخیر خبری نیست
عباسی : با عرض سلام دوستان وضعیت تاخیر سورن پلاس دوگانه چطور است؟ با چند ماه تاخیر تحویل می دهند،
کوییک آر اس : سلام هیچ کاری جز صبر نمی تونید بکنید
دوگانه : فقط تجمع