واردات خودرو در انحصار 20 شرکت داخلی

واردات خودرو در انحصار 20 شرکت داخلی

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان هم‌اکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند.، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوزها به‌صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.

 

جعفر قادری در گفتگو با تسنیم، با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو در سال 1404 گفت:‌ در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی ارائه شود، این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل 100 درصد باشد، چه 80 درصد، 60 درصد، یا حتی صفر، دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل می‌کنند، به‌عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد می‌دهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.

اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی

وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است به‌صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به‌نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آن‌ها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی می‌تواند تنها یک خودرو وارد کند، اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به‌نفع آنان تمام می‌شود، اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکارهایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های اجرایی و نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق

به‌گفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوزهای واردات به‌صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در زمان حاضر، تعداد محدودی از افراد (10 تا 20 نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که به‌شکلی انحصاری به این فعالیت می‌پردازند، این نگرانی وجود دارد که چنین رویه‌ای، رقابت آزاد را محدود کند و به تمرکز مجوزها در دست گروه‌های خاص منجر شود.

 

بررسی چالش‌های بازار خودرو: از قیمت‌گذاری تا سیاست‌های وارداتی

قادری تأکید کرد: بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است، یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو به‌قیمت تمام‌شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.

وی افزود: به‌عوض، قیمت‌ها به‌صورت غیرمنطقی افزایش می‌یابد و این موضوع مستقیماً بر مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است؛

افزایش واردات خودرو

تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودروهای خارجی می‌تواند یکی از راهکارهای کنترل بازار باشد. این واردات می‌تواند شامل خودروهای کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور باشد. با افزایش عرضه از سه منبع زیر، می‌توان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد:
عرضه خودروهای وارداتی.
عرضه خودروهای مونتاژی با قطعات وارداتی.
تولید داخلی خودرو.
افزایش این سه منبع همراه با سیاست‌های مکمل می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.
محدودیت در مالکیت و استفاده از خودروها
افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، معمولاً خودروهای بیشتری خریداری می‌کنند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌برداری می‌کنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شده است، از جمله:
تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد.
وضع مالیات‌ برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودروهای گران‌قیمت را احتکار می‌کنند،
به‌عنوان مثال، برای افرادی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص (مثلاً 7 میلیارد تومان) بیشتر باشد، مالیات کلانی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و مجوزها بر بازار خودرو

به‌گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفه‌های وارداتی به‌تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را ساماندهی کنند، دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوزهای وارداتی است، حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوزها به‌صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت، در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , انحصار واردات خودرو , واردات انحصاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین 403 : شر و ور تحویل ما نده این سایپا بیشرف همه ماشین هاشو به دلال فروخته پاشو برو تهرانسر پر شاهینه. کد ملی هایی که برای دلال ها بوده و با پلاک های شهرستان همرو تحویلشون دادن . اصلا ماشین نداره سایپا خط تولید بخوره تو سرش
ایگل سفید : سلام خرید اقساطی بودین دیگه درسته؟
کاشفی : کی ام سی a5اشغالترین ماشینه اصلا بدرد نمیخوره هرکی داره سریع بفروشه
Hi : میش بفرمایید کی ماشین پلاک شده و رفته توی مرحله ارسال مدارک ؟
هلیا : دلم بیشتر از خودم برای عمو سهراب میسوزه. چه ملت بدبخت و نجیبی داریم.
تارا دستی 1ماهه : سلام دوستان به نظر من وبا توجه به تجربه های قبلی ایران خودرو را تو بازی دیگه فک نکنم با زودتر از یک ماه تاخیر ماشینمونو بده مطمئن باشید تحویل 30مرداد بودم.
سعید : سهراب جان،دلبندم،داره میگه :انشالله ماههای پیش رو ،یعنی وقت چله زمستون.تقصیر خودته،رفتی نیسان رو فروختی که شاهین پلاس سوار بشی.صبر کن عمو جان.
سهراب لره : عمو جان ،مو سختمه .ای حرفهای قشنگ و بالاشهری هم نمیفهوم.به زبون لری خومون بگو ای ماشین مو کی میدی؟
ارزو مرداد : شاهین تیر ماه سلام بی زحمت شماره پذیرش تونو مینویسید؟🙏🌹
عبدی : جاااااااااااااااااان ؟....عمو سرمون گیچ رفت!.....این انشاء به چه درد من میخوره؟فاکتور چی شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : دیدن اینجا همه دروغ میگن ورود بدون کد برداشتن تا همه برن خودشون چک کنن
رانا7تیر : هیچ خبری نیس؟
رانا7تیر : انگارتعطیل کردن هیچ مرحله ای جلونمیره.یه هفته اس همینجوری ثابت مونده دوروزفاکتورکردن دلمون خوش بودماشین میدن
سلیم : برو به احراز سکونت جدید توی سخا ثبت کن و بعد برگه رو ببر نمایندگی. ثبت کنه برات
حمید : شماره دیگه ای ندارید ازشون؟؟؟ چرا اینجوری سایپای خراب شده؟؟؟ دم ایرانخودرو گرم حداقل جواب میدن
شیما : سلام راه ارتباط شماره تماس با ایران خودرو چطوره بعد چه داخلی لطفا اگه کسی میدونه کامل بفرمائین
Ariana تحویل مهر : با قیمت قبل هم فاکتور شده!!!!
ساینا : من امروز صبح زنگ زدم یکی دوبار اول زنگ نخورد ولی بعدش جواب دادن
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید : اره نمیشه رفت دیگه من شهرستان اومدم خطم اصلا انتن نمیده دیگه نمیتکنم ببینم البتع فاکتور هم نمیشم میدونم😔
ایوب تحویل مهر : دوستان ظاهرا کاستومر رو دیگه با رمز کردن.ای تف