واردات خودرو در انحصار 20 شرکت داخلی

واردات خودرو در انحصار 20 شرکت داخلی

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان هم‌اکنون تعداد محدودی شرکت مجوز واردات خودرو دارند.، گفت: حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوزها به‌صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت.

 

جعفر قادری در گفتگو با تسنیم، با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو در سال 1404 گفت:‌ در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی این است که مجوز واردات باید بر اساس رعایت شرایط رقابتی ارائه شود، این موضوع تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر حقوق ورودی ندارد؛ چه این حقوق معادل 100 درصد باشد، چه 80 درصد، 60 درصد، یا حتی صفر، دلیل این امر این است که در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی خود برای دریافت مجوز عمل می‌کنند، به‌عبارتی، هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد می‌دهند تا سهم بیشتری از این بازار رقابتی را به دست آورند.

اثر حقوق ورودی بر شرایط رقابتی و انعکاس اجتماعی

وی گفت: کاهش حقوق ورودی ممکن است به‌صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به‌نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است؛ چرا که آن‌ها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری، هر شخص با کد ملی می‌تواند تنها یک خودرو وارد کند، اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به‌نفع آنان تمام می‌شود، اما در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، سازوکارهایی برای تعیین اولویت متقاضیان (مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر) در نظر گرفته می‌شود.

چالش‌های اجرایی و نگرانی‌ها در کمیسیون تلفیق

به‌گفته این نماینده مجلس، یکی از نگرانی‌های مطرح‌شده در کمیسیون مربوطه این بود که فروش مجوزهای واردات به‌صورت مزایده‌ای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در زمان حاضر، تعداد محدودی از افراد (10 تا 20 نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که به‌شکلی انحصاری به این فعالیت می‌پردازند، این نگرانی وجود دارد که چنین رویه‌ای، رقابت آزاد را محدود کند و به تمرکز مجوزها در دست گروه‌های خاص منجر شود.

 

بررسی چالش‌های بازار خودرو: از قیمت‌گذاری تا سیاست‌های وارداتی

قادری تأکید کرد: بازار خودرو در ایران با مشکلات متعددی روبه‌رو است، یکی از این مشکلات، عدم فروش خودرو به‌قیمت تمام‌شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است.

وی افزود: به‌عوض، قیمت‌ها به‌صورت غیرمنطقی افزایش می‌یابد و این موضوع مستقیماً بر مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شده است؛

افزایش واردات خودرو

تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودروهای خارجی می‌تواند یکی از راهکارهای کنترل بازار باشد. این واردات می‌تواند شامل خودروهای کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل کشور باشد. با افزایش عرضه از سه منبع زیر، می‌توان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد:
عرضه خودروهای وارداتی.
عرضه خودروهای مونتاژی با قطعات وارداتی.
تولید داخلی خودرو.
افزایش این سه منبع همراه با سیاست‌های مکمل می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.
محدودیت در مالکیت و استفاده از خودروها
افرادی که توانایی مالی بالاتری دارند، معمولاً خودروهای بیشتری خریداری می‌کنند و از سهمیه بنزین نیز بهره‌برداری می‌کنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شده است، از جمله:
تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد.
وضع مالیات‌ برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودروهای گران‌قیمت را احتکار می‌کنند،
به‌عنوان مثال، برای افرادی که مجموع ارزش خودروهایشان از یک مقدار مشخص (مثلاً 7 میلیارد تومان) بیشتر باشد، مالیات کلانی در نظر گرفته شود.

تأثیر تعرفه‌ها و مجوزها بر بازار خودرو

به‌گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، تعرفه‌های وارداتی به‌تنهایی نمی‌توانند بازار خودرو را ساماندهی کنند، دلیل اصلی، نحوه توزیع مجوزهای وارداتی است، حتی اگر تعرفه‌ها تغییر کنند، اگر مجوزها به‌صورت غیررقابتی توزیع شوند، تأثیری در بازار نخواهند داشت، در این مورد، در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , واردات خودرو , انحصار واردات خودرو , واردات انحصاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا : سلام دقیقا نظر منم همینه توی این گروه انگار خاک مرده ریختن شاهین cvt از نظر فاکتور شدن از همه ماشینا عقب تره یه تاریخی بزارین برای تجمع دم این خراب شده
Mehdi1915 : در زمان تکمیل وجه گزینه ردیاب gps در آپشن های اختیاری به قیمت حدود 4 میلیون تومان وجود داشت، همچنین در صورت تمایل نمایندگی نیز می تواند این مورد را بدون مشکلی برای گارانتی خودرو برای شما نصب کند.
ایکس ۵ : دقیقا چندم دی ثبت نام کردید چون نمایندگی گفت همه ثبت نامی های دیماه فاکتور شدند بغیر ازاونایی که از۲۸دی به بعد ثبت نام کردند چون اونایی که از۲۸دی،به بعد ثبت نام کردند شرکت قراردادشون را برای بهمن تاریخ زده
ساناز-J7 : با عرض سلام خدمت دوستان، فروردین امسال7 J ثبتنام کردم با موعد تحویل شهریور، کسی خبر داره دعوتنامه تکمیل وجه ش کی صادر میشه؟
شاهین اتومات cvt : ای سایپای........... خب تعهدات خودرویی رو زود به تحویل مردم بده. دوباره بعد تعطیلات جنگ میشه. مث فردا موتور میزنن ماشیناتون آتیش میگیره بعدش مردم رو بیچاره میکنین. از اردیبهشت 1402 از مردم پول گرفتن. بدبخت اونایی که هنوز دعوتنامه نیومده براشون. فک نکنم زنده باشن یا کارخونه وجود داشته باشه تا ماشین رو بگیرن. بیش از 5 ماه تأخیر داره. گروه هم که خاک مرده پاشیدن روش. یه قراری یه تجمعی یه تاریخ اعتراضی هم نمیذارن. بابا خسته شدیم. خبر جنگ ماشین و خونه رو ارزون میکنه و طلا و دلار رو گرون میکنه
عباسی : مبارکه دیانا جان منم عین شماس شرایطم اما مشهدم و تا همین لحظه چراغ تحویل روشن نشده
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : خوش به حالتون ماشین رو گرفتین ما که در پیچ و خم دعوتنامه هستیم بعدش چشم انتظاری واسه فاکتور ایران خودرو خیلی نظم تحویلش بهتره و حتی زودتر از موعد هم تحویل داده جالبه سایپا واسه ۱۵۱و ساینا معمولی واسه مرداد و شهریور دعوتنامه فرستاده ولی مال من که تیر ماه هست و توش هستیم میگه تا هفته چهارم باید صبر کنی 🥵🥵🥵🥵🥵
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : خوش به حالتون ماشین رو گرفتین ما که در پیچ و خم دعوتنامه هستیم بعدش چشم انتظاری واسه فاکتور ایران خودرو خیلی نظم تحویلش بهتره و حتی زودتر از موعد هم تحویل داده جالبه سایپا واسه ۱۵۱و ساینا معمولی واسه مرداد و شهریور دعوتنامه فرستاده ولی مال من که تیر ماه هست و توش هستیم میگه تا هفته چهارم باید صبر کنی 🥵🥵🥵🥵🥵
محمد : اقای مسئول سایپا فضای مجازی پر شده از خبر ورشکستگی و اختلاس شرکت سایپا میگن اصلا یک عدد خودرو شاهین (بخصوص دنده ای) هم در روز تولید نمیشه خب این فاکتور نکردن های طولانی مدت(اخرین فاکتور شاهین دنده 17 اردیبهشت بوده اونم تعداد کم) و اینکه همه ماشین ها در تاخیر هستند یکم مردم عزیز ایران رو نگران کرده یکی بیاد توی تلویزیون دلگرمی بده بگه چرا تولید نمیشه یا یه خبرنگار دعوت کنید به خط تولید و نشون بدید شرکت تعطیل نشده خب این مردم گناه دارند و حداقل حقی که دارند اینه که خبردار بشن که پولشون دود شده یا نه
شاهین پلاس اتومات : سلام عزیزان کسی اطلاع داره اردیبهشتیا کی قراره فاکتربشه؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آریزو 6 جی تی : سلام داداش نه هنوز مدارک نرسیده
Dena 6 Dande : سلام این 6 دنده ها چرا دعوتنامش نمیاد
اطلس آذر : شمایی ک هنوزتکمیل نزدید پولتون توجیب این دزدا نکنید انصراف بدید بخداماروپیرکردن 7ماه شده ک مان خواب داریم ن خوراک خودداری رفتم انصراف بدم نمایندگی نزاشت گفت الان ک تکمیل وجه شده هفت ماه شده دیگ ن راه پس دارم ن راه پیش خدابخیرکنه
واریزی 9 فروردین1404 : 18 تومن بخوره تو سرشون تو یک ماه هزاران مشکل پیش میاد که نیازمند به ماشین میشیم که شاید هزینه اش از 18 تومن بیشتر باشه.احتیاج به ماشین بیشتر از این پول تاخیر اون هست
احمد محمدی : سلام با چه شماره ای تماس بگیریم؟
207 پانا : برای من هم تحویل 31 خرداد بود سود تاخیر هم 250 تومنه فکر کنم برای پیش فروش ها سود تاخیر کمتره
اطلس بهمن : منتظر پیام نمون شاید خط ایراد داشته باشه نیاد، برو سایت شماره پذیرش بزن ببین
مهرداد : نخیر منم بهمنم پیام نیومده نمایندگی گفت میاد تو همین ماه بازم از نمایندگان بپرس
ساینا اس بهمن : دوستان فروش فوق العاده اسفندماه طرح عادی نگاهی به وضعیت کنید بعد از ظهر گویاه یکسری ازتون دیروز برگشت به عقب داشته دوباره درست شده جالبه ما بهمنی ها چه کردیم به سایپا که فاکتورمون نمیکنه خود دولت هم بدشون از بهمن میاد😂😂 وگرنه دهه فجر 🥴🥴روبیخیال شدن الان دارن تبدیلیها جدید با فوق العاده اسفند فاکتور می کنه سایپا قسمت فاکتورش خرتوخر شدیدیه قاطعی کردن
اطلس آذر : دوستان در پیام های قبل اعلام کردن تا امروز فرصت بوده از نمایندگی بپرسید.