ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

 

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما با حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، این جریان علاوه بر اینکه تا حدی می تواند واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند موجب رشد هزینه قطعه سازان و بالارفتن هزینه تولید محصول نهایی خودروسازان نیز خواهد شد!

 

از ابتدای هفته جاری (شنبه ۲۴ آذر) با تصمیم بانک مرکزی حرکت ارز به سوی تک نرخی شدن آغاز شد. اقدامی که اگر چه می تواند سرآغازی برای جمع شدن بساط رانت های حاصل از چند نرخی بودن ارز و کالاهایی مانند خودرو نیز به شمار رود، اما این اتفاق مهم در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن با ارز توافقی، می تواند بخش‌های اقتصادی مختلف کشور از جمله صنایع خودرو و قطعه را متاثر از خود کند.

پس از آغاز حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، وزیر اقتصاد در شبکه ایکس نوشت: «قیمت گذاری دستوری در بازارها از جمله بازار ارز، جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید سفته بازی و التهاب در بازار ارز نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. براساس یافته‌های علم اقتصاد و تجربه خود در این سال‌ها می‌گویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ‌های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی می‌کند.»

به هر حال با تصمیم بانک مرکزی در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، گمانه زنی ها در خصوص این حرکت که می‌تواند صنعت خودرو و قطعه کشور را متاثر از خود کند یا نه؛‌ این روزها جز موضوعاتی است که در محافل خودرویی و رسانه ای بسیار مطرح می شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه واردات بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی تامین می شد، حالا با حذف آن و جایگزینی نرخ توافقی که میزان بالاتری دارد، می‌تواند خودرو و صنایع وابسته را تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد.  

براین اساس،‌ به نظر می رسد واردکنندگان قطعه و مواد اولیه که از قضا پیش تر واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادند، حالا باید هزینه بیشتری را برای تامین ارز بپردازند.

تا پیش از این یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما حالا با حذف این شکل از ارز، ضمن این که می‌تواند تا حدی واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند، در رشد هزینه تولید شرکت ها هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

البته از نگاه کارشناسان این اتفاق در کلیت خود می‌تواند تا حدی به‌ نفع قطعه‌سازان داخلی باشد؛ اما باید توجه داشت که قطعه‌سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به‌ قیمت دلاری خریداری می‌کنند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند کار را برای آن‌ها نیز تا حدی سخت کند.

اما در این ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شوک حذف سامانه نیما بر روی خودروسازان و قطعه سازان معتقد است با توجه به وابستگی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه خارجی، طبعا هرچه ارز ارزان‌تری در اختیار آنها قرار بگیرد، هزینه تولیدشان کمتر خواهد بود و هرچه نرخ ارز مصرفی بالا برود، این هزینه بیشتر می‌شود.

محمد تقی احمدیان، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان این سال‌ها همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کردند، سامانه‌ای که بخشی از ارزمورد نیاز آنهارا با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد در اختیارشان می‌گذاشت اما با برنامه جدید بانک مرکزی و حذف ارز نیما، قطعه‌سازان از این پس مواد اولیه و برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان را  با ارز گران‌تری می‌خرند؛ بنابراین هزینه تولیدشان بالا می‌رود و قطعات ارسالی به خودروسازان قیمتی افزون بر گذشته خواهد داشت.

به گفته وی، البته با افزایش داخلی‌سازی می‌توان از ارزبری خودروها کاست و قیمت تمام‌شده را از این مسیر کنترل کرد، اما واقعیت ماجرا این است که قیمت تمام‌شده قطعات داخلی نیز به واسطه حذف ارز نیمایی بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با این روند رشد قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: مگر اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان با صرفه‌جویی در دیگر هزینه‌های خود، اثر رشد نرخ ارز را خنثی کرده یا کاهش دهند.

احمدیان همچنین به تاثیر حذف ارز نیما بر شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت و گفت: با این تصمیم شرکت های بخش خصوصی و مونتاژکار هم با چالش رشد هزینه مواجه خواهند شد. در واقع، مونتاژکاران با توجه به حذف ارز نیمایی، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار توافقی تامین کنند، بنابراین با رشد قطعی هزینه تولید مواجه خواهند شد.

به هر حال با اوج‌گیری هزینه‌های خودروسازان در سال های اخیر به خصوص پس از تحریم های سال ۹۷ و روند تورم و کاهش ارزش پول ملی، نرخ دلار نیز در کشور به‌ شدت با افزایش همراه شده است و از آن جا که خودروسازان و قطعه سازان بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. علاوه بر آثار تورم، رشد نرخ ارز نیز روی هزینه‌های تولید آنها تاثیر بسیاری داشته است اما در این میان رشد دخالت دولت در این بازه زمانی و قیمت‌گذاری دستوری برای دو خودروساز بزرگ کشور همچنان پابرجاست؛ شرایطی که وضعیت بسیار پیچیده‌ای را پیش روی خودروسازان قرار داده است و بیش از پیش نیازمند یک تصمیم جدی از سوی سیاست گذار و خروج دولت از این صنعت است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تاثیر ارز توافقی , ارز توافقی و قیمت خودرو , افزایش قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
Hamta 4 نظر
Soshyan 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمانj4 خاکستری : جدیدا ۱۴۴ روز
چانگان ۳۵ پلاس ثبت نام اذرماه : عزیزم مابه التفاوت پولی که ما پرداخت کردیم یعنی از ما ۱۴۱۱م گرفتند شما هم همین طور. فقط میدونم که دو هزار ۳۵ تو پارکینگ سایپا هست چرا نمیدن واقعا جای تعجب داره؟ دوم چانگان ۳۵ فقط تحویل آبان و اذرماه را ندادن چرا فاکتور نمیکنن تعجبه...تو قسمت وضعیت پرونده شما چی زده؟
شهاب : مبارکتون باشه ،ان شا الله چرخش بچرخه ...و عروس باهاش بیارید منم باید برم تحویل بگیرم ...خدا از این برادرا نصیب همه کنه
حسین : بابا من 3 خرداد ثبت نام کردم ولی برای منم هنوز اسمس نیومده. اصلا چرت و پرت میگن. توی این هفته دوبار به نمایندگی سایپا زنگ زدم هر دو بار گفتن منتظر باشین حتما براتون اسمس واریز میاد.
اتومات تحویل دی : مبلغ دعوتنامه چقدره که جور کنیم سود را کم میکنند؟منم تحویل دی ام هنوز دعوتنامه نیومده نیمیدونید چقد مبلغ قسط دومه؟
j4 خرداد مشکی : حتما حتما حتما سخاتون رو مجدد چک کنید تموم نشده باشه مهلتش اگر سخا اکی باشه 15 تا 20 روز
علیرضا : سلام الان برامن یک اس ام اس آمدکه بروتوسایت ورفتم دیدم5/700میلیون باید واریز کنم وواریزکردم علتشونمیدونم ونه میدانم رنگ ماشین چیه؟نه میدونم کی بهم ماشین میدهند؟هرکه میداند اطلاع رسانی کنه
دیانا : سلام پس من ک شاهین پلاس اسفندم حتما اول اسفند پیامک میاد ماشین هم می‌ره سال دیگه ،چقد هردمبیل ،،,
علیرضا : من15آبانcs35 ثبت نام کردم امروز5/700برامن مابه التفاوت آمد ریختم نمیدونم مال چی بود ولی نمیدونم رنگش چیه؟کی میدهند؟/
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
14مهر : دوستان کسی خبر داره از چه تاریخی مدل سال جدید میخوره
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : سلام به دنا آپشنال، دنا اتومات ها همه رینگ اسپرت آلومینیومی هستند به شایعات توجه نکنید.
شاهین : به منم گفتم مشکل پلاک دارند برا من هنوز فاکتور هم نشده
ناصر : کد خودرو ثبت نامی تو دعوت نامه هست ؟ نامردا تا تحویل بدن گوشت تنمون را آب می‌کنند.فعلا رینگ ش رفت
مجید : حالا ما که فاکتور شدیم و پلاک شدیم چی شده 10 روزه هنوز ماشین به دستمون نرسیده زنگ زدیم میگه تریلی نیس الان 10 روزه ماشین پلاک شده تو پارکینگ تهرانه
اتو ارتقا شهریور : رینگ آلومینیوم و کد 60611
شهرام : سلام دوستان کسی میدونه صدور اسناد خودرو چند روزه تیک میخوره بعد پلاک
رضا : اکبر آقا کدوم شهر هستید
علی : داش من 8پلاک شده معلوم نیست کی تحویل میدن کسی هم جواب گو نیست
علی : آقا میثم 9 مهر خدا وکیلی راست میگی فاکتور شدی چون من حدود چهل تا بعد شما هستم.