ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

ارز توافقی باز هم قیمت خودرو را بالا می برد

 

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما با حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، این جریان علاوه بر اینکه تا حدی می تواند واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند موجب رشد هزینه قطعه سازان و بالارفتن هزینه تولید محصول نهایی خودروسازان نیز خواهد شد!

 

از ابتدای هفته جاری (شنبه ۲۴ آذر) با تصمیم بانک مرکزی حرکت ارز به سوی تک نرخی شدن آغاز شد. اقدامی که اگر چه می تواند سرآغازی برای جمع شدن بساط رانت های حاصل از چند نرخی بودن ارز و کالاهایی مانند خودرو نیز به شمار رود، اما این اتفاق مهم در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن با ارز توافقی، می تواند بخش‌های اقتصادی مختلف کشور از جمله صنایع خودرو و قطعه را متاثر از خود کند.

پس از آغاز حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز، وزیر اقتصاد در شبکه ایکس نوشت: «قیمت گذاری دستوری در بازارها از جمله بازار ارز، جز توزیع رانت، ایجاد فساد و تشدید سفته بازی و التهاب در بازار ارز نتیجه‌ای به بار نمی‌آورد. براساس یافته‌های علم اقتصاد و تجربه خود در این سال‌ها می‌گویم که بدون مهار تورم، دفاع از نرخ‌های ارز غیر واقعی، اگر هم در کوتاه مدت فایده اندکی برای آن متصور شویم، پایدار نیست بلکه با از بین بردن ذخایر ارزی، امنیت اقتصادی کشور را دچار آسیب جدی می‌کند.»

به هر حال با تصمیم بانک مرکزی در حذف ارز نیمایی و جایگزین شدن نرخ توافقی، گمانه زنی ها در خصوص این حرکت که می‌تواند صنعت خودرو و قطعه کشور را متاثر از خود کند یا نه؛‌ این روزها جز موضوعاتی است که در محافل خودرویی و رسانه ای بسیار مطرح می شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند با توجه به اینکه واردات بسیاری از قطعات و مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی تامین می شد، حالا با حذف آن و جایگزینی نرخ توافقی که میزان بالاتری دارد، می‌تواند خودرو و صنایع وابسته را تحت تاثیر قابل توجهی قرار دهد.  

براین اساس،‌ به نظر می رسد واردکنندگان قطعه و مواد اولیه که از قضا پیش تر واردات خود را با ارز نیمایی انجام می‌دادند، حالا باید هزینه بیشتری را برای تامین ارز بپردازند.

تا پیش از این یکی از دلایل رویکرد خودروسازان به‌ واردات قطعه، قیمت پایین‌تر، آن هم با استفاده از ارز نیمایی بود. اما حالا با حذف این شکل از ارز، ضمن این که می‌تواند تا حدی واردات قطعه توسط خودروسازان بزرگ کشور را کاهشی کند، در رشد هزینه تولید شرکت ها هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

البته از نگاه کارشناسان این اتفاق در کلیت خود می‌تواند تا حدی به‌ نفع قطعه‌سازان داخلی باشد؛ اما باید توجه داشت که قطعه‌سازان نیز بسیاری از مواد اولیه خود را وارد کرده و به‌ قیمت دلاری خریداری می‌کنند؛ بنابراین این موضوع می‌تواند کار را برای آن‌ها نیز تا حدی سخت کند.

اما در این ارتباط یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به شوک حذف سامانه نیما بر روی خودروسازان و قطعه سازان معتقد است با توجه به وابستگی خودروسازان و قطعه‌سازان به قطعات و مواد اولیه خارجی، طبعا هرچه ارز ارزان‌تری در اختیار آنها قرار بگیرد، هزینه تولیدشان کمتر خواهد بود و هرچه نرخ ارز مصرفی بالا برود، این هزینه بیشتر می‌شود.

محمد تقی احمدیان، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، تاکید کرد: خودروسازان و قطعه‌سازان این سال‌ها همواره بخشی از ارز مورد نیاز خود را از طریق سامانه نیما تامین کردند، سامانه‌ای که بخشی از ارزمورد نیاز آنهارا با قیمت پایین‌تر از بازار آزاد در اختیارشان می‌گذاشت اما با برنامه جدید بانک مرکزی و حذف ارز نیما، قطعه‌سازان از این پس مواد اولیه و برخی قطعات مورد نیاز خودروسازان را  با ارز گران‌تری می‌خرند؛ بنابراین هزینه تولیدشان بالا می‌رود و قطعات ارسالی به خودروسازان قیمتی افزون بر گذشته خواهد داشت.

به گفته وی، البته با افزایش داخلی‌سازی می‌توان از ارزبری خودروها کاست و قیمت تمام‌شده را از این مسیر کنترل کرد، اما واقعیت ماجرا این است که قیمت تمام‌شده قطعات داخلی نیز به واسطه حذف ارز نیمایی بالا می‌رود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه با این روند رشد قیمت تمام‌شده خودروهای داخلی اجتناب‌ناپذیر است، تصریح کرد: مگر اینکه قطعه‌سازان و خودروسازان با صرفه‌جویی در دیگر هزینه‌های خود، اثر رشد نرخ ارز را خنثی کرده یا کاهش دهند.

احمدیان همچنین به تاثیر حذف ارز نیما بر شرکت‌های بخش خصوصی پرداخت و گفت: با این تصمیم شرکت های بخش خصوصی و مونتاژکار هم با چالش رشد هزینه مواجه خواهند شد. در واقع، مونتاژکاران با توجه به حذف ارز نیمایی، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار توافقی تامین کنند، بنابراین با رشد قطعی هزینه تولید مواجه خواهند شد.

به هر حال با اوج‌گیری هزینه‌های خودروسازان در سال های اخیر به خصوص پس از تحریم های سال ۹۷ و روند تورم و کاهش ارزش پول ملی، نرخ دلار نیز در کشور به‌ شدت با افزایش همراه شده است و از آن جا که خودروسازان و قطعه سازان بخش قابل‌توجهی از مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد می‌کنند. علاوه بر آثار تورم، رشد نرخ ارز نیز روی هزینه‌های تولید آنها تاثیر بسیاری داشته است اما در این میان رشد دخالت دولت در این بازه زمانی و قیمت‌گذاری دستوری برای دو خودروساز بزرگ کشور همچنان پابرجاست؛ شرایطی که وضعیت بسیار پیچیده‌ای را پیش روی خودروسازان قرار داده است و بیش از پیش نیازمند یک تصمیم جدی از سوی سیاست گذار و خروج دولت از این صنعت است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تاثیر ارز توافقی , ارز توافقی و قیمت خودرو , افزایش قیمت خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سایپا خجالت بکش شاهین قارقارک رو تحویل بده : خجالت هم خوب چیزیه به نظر شما این اسمش دزدی نیست که پول مردم رو بلوکه کردید
قلی نیا : سلام من ۱۲۰۵۶۵۴۵ هستم شاهین جی چرا فاکتور نشدم پس سخاتون رو کی ثبت کردند؟؟؟
فیروز x5 : مبارک باشه ایشالا به سلامتی کدوم شهر تشریف دارید
سیدامیر : سلام چرا کسی جوابگو نیس من از اردیبهشت 1402 ماشین سهند ثبت نام کردم باید اسفند1403دعوت نامه میدادم الان تیرماه 1404هم تموم شد خبری از ماشین ما نیس چرا کسی به داد ما نمی‌رسد
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : به سلامتی و دل خوش ممنون از اطلاع رسانی شما
اکبر از اردبیل : با سلام خدمت همه دوستان و آرزوی تحویل خودروی همه عزیزان آقا بهزاد من واقعا متعجبم ما با هم فاکتور شدیم تیرماه و حتی بنده با اطلاع دادن شما که بریم چک کنیم از فاکتور شدنم مطلع شدم ۸ تیر پلاک و ۹ تیر حمل و ۱۰ تیر هم از نمایندگی نوری اردبیل تحویل گرفتم بنظرم شما از تهران پیگیر باش و حتما حتما با اینهمه تاخیر کارشناسی رنگ خودرو را قبل تحویل انجام بده بخداقسم تحویل گرفتن خودروی خودم اصلا حس خوبی نداده وقتی که دوستانم تو این گروه اینهمه کلافه شدن.....
شاهین پلاس : با سلام پیروی صحبت های اقا اکبر برای منم دو تیر پلاک شد و هشت تیر رسید به نمایندگی البته باهام تماس نگرفتن که برم تحویل بگیرم خودم پیگیر شدم گفتن که رسیده میتونی بیای تحویل بگیری و واقعا هم ناراحت کنندس که هنوز خیلی از دوستان در انتظارن
آبان x5 مشکی : سلام ثبت نام x5 مشکی ۱۴ آبان زنگ زدن فردا برم تحویل بگیرم
امین مالکی : منم اردیبهشت پارسال ثبت نام کردم و قرار بود.بهمن ماه دعوت نامه تکمیل وجه بیاد و هیچ خبری تا ب امروز نشده خدالعنتتون کنه ک هر روز تماس میگیریم میگید آخر این ماه میاد و آخر ماه بعدی و این داستان ادامه دارد...آخه بیشرفا مت خودم ب شخصه 3تا بچه دارم مسیرم تا شهر دوره و هرروز بائو پول اسنپ بدم و کلی وام بخاطر ایم ماشین گرفتم و ضرر کردم ...الهی خیر نبینید و داغ فرزند ببینید ک اینقد با مردم و روح و روانشون بازی میکنید..این دولت هم اگر دولتی بود پشت مردمش وایمیستاد از کسانی ک سهند ثبت نام کردن و تهران هستن خواهش میکنم تجمع کنید من ک راه دورم و ی کارگرم واقعا نمیتونم بیام 1000کیلومتر راه
اکبر از اردبیل : با سلام خدمت همه دوستان و آرزوی تحویل خودروی همه عزیزان آقا بهزاد من واقعا متعجبم ما با هم فاکتور شدیم تیرماه و حتی بنده با اطلاع دادن شما که بریم چک کنیم از فاکتور شدنم مطلع شدم ۸ تیر پلاک و ۹ تیر حمل و ۱۰ تیر هم از نمایندگی نوری اردبیل تحویل گرفتم بنظرم شما از تهران پیگیر باش و حتما حتما با اینهمه تاخیر کارشناسی رنگ خودرو را قبل تحویل انجام بده بخداقسم تحویل گرفتن خودروی خودم اصلا حس خوبی نداده وقتی که دوستانم تو این گروه اینهمه کلافه شدن.....
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس دی : سلام کسی میدونه اول ماشین تهران میدن یا شهرستانها ؟
اطلس مشکی : سلام دوستان آذر ماهی داریم فاکتور شده باشه ؟
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : سلام لطفا آدرس پیچ حواله یاب رو اینجا بفرستین
احسان : سلام سوالم اینه 26 خرداد تکمیل ظرفیت بودین یا مرحله اول ثبت نام کردید
یوسف : منم یه دنا دستی توربو داشتم بهمن گذشته چپ کردم ماشینم از دستم رفت یه حواله بهمن خریدم تا ببینیم کی به دستم می رسه تحویل شهریور 8 ام ین ماه تکمیل وجه کرده با افزایش قیمت دیگه قیمت کارخونه با بازار زیاد فرقی نداره این این انتظار هم رو اعصابه
موری : تا حدودی شماره پزیرش مشخص میکنه اما توی فرصت 10پونزده روزه تکمیل یکی همون اولین روزش میریزه یکی اخرین روزش .اگه شماره پزیرش و تاریخ ثبت نام اولیه 2نفر نزدیک نزدیک هم باشه اونی که اولین روز دعوت تکمیل کرده خیلی زودتر میگیره نسبت به اونی که اخرین روزای فرصت تکمیل کرده.اصلا امکان داره کسی که چند روز دیرتر هم ثبت اولیه کرده و در روز اول دعوت تکمیل کرده هم زود تر فاکتور شه.دلیل این که بعضیا میگن من پذیرشم جلوتر بوده چرا من فاکتور نشدم یکیش میتونه این باشه.
یوسف : سولدوز یه شهر هستش تو اذربایجان غربی
عباس : من نمیتونم بیام.خیلی دورم ولی دوستان که رفتین از طرف من یک شانه تخم مرغ ببرید و بزنید
دنا آپشنال : سلام زینب خانم و سولدوز خانم شما هزینه sbr براتون اومده و دادین؟
محمدم : فاکتور م بشیم معلوم نیست کی تحویل بدن !!!