احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 تبریز : برادر زیاد عجله نکن ایشالاه ابان ماه تحویل میگیری
قم : عزیزان دروغ خواهشا ننویسن دروغ حرام هست ولو نوشتاری تو این گروه شاهین سواران
احسان شاهین دستی : معلومه چی نوشتی متوجه میشی خودت ماکه نفهمیدیم
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام بزرگوار هر وقت فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید
شاهین سی وی تی : سلام. تکمیل وجه 11 اسفند هستم هنوز فاکتور نشده
شاهین جی Escموعد تحویل اردیبهشت : سلام دوست عزیز من هر روز به سایپا زنگ میزنم میگن تا۳۱فروردین همه شاهین جی نوع پیش فروش فاکتور شدن من خودم ۲اردیبهشتم
شاهین تیرماه : سلام من ۲۰ اردیبهشت تکمیل وجه کردم جی ال فاکتور نشدم
شاهین تیرماه : من خودم ۲۰ اردیبهشتم
j4 : کسی ثبت نام اسفند ۱۴۰۳ هست تا الان تو تکمیل وجه مونده سیستمی باید ۱۹ /۰۴ تحویل میدادن چکار کنم
ایگل مشکی : خوش خبر باشین پس برای منم باید بیاد پیامش همین روزا چون 13 اردیبهشت هستم 60 روزه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دنا 6دنده31مرداد پیش فروش : من450واریز کردم
31 خرداد : منم تبریره پلاک شده ونمی دونم چطوره
کوییک gxrl : دوستان طی یه خبر از یکی از دوستان که توی سایپا کار میکنه گفتن کوییک مدل gxrl پیش فروش که توی اسفند تکمیل وجه کردند تا نهایت دو هفته دیگه فاکتور میشه حالا نمیدونم جقدر راست باشه ولی گفتم بگم دوستانی که مثل من منتظر فاکتور شدن هستند لااقل امیدوار باشن
16خردادفوق العاده : انشاالله که بخوره سود بیشتری میکنید
دنا 6دنده 31تیر : زیاد به حرفاشون توجه نکن یه چیزی میگن که بیشتر پیگیر نشی
محمدمتین ساینادوگانه29اسفند : خداوندلعنت کنه مدیران سایپا وکارشناسان سایپاکه اینهمه دروغ میگن ب مشتری های بیچاره.واریزی های ساینادوگانه آذرماه بوده ک اونم مربوط ب طرح یکپارچه سال401بوده.اخرین موعدتکمیل وجه ش من بودم.که29اسفندتکمیل وجه انجام داد.دوماهه ماتماس میگیریم میگن تا21اسفندفاکتورشدن؟یعنی مونده تکمیل وجه های اون هشت روزه باقیمانده ؟مگه چه تعدادبودن اون مشتری های باقیمانده ک فاکتورنکردین لعنتی ها.اگه روزی یه دونه فاکتورمیکردین حالاتمام شده بودن.خداوندازتون نگذره.اون کارشناس لعنتی هم مجبوره دروغ بگه چون داره نون شرکت سایپارومیخوره؟اینهمه ماشین دپو کرده توانبارهاتون چی هستن؟باهر منبع ش تماس بگیری یه دروغ بت میکه؟شرم تان باد.خجالت بکشید درمحضرخداوند.انشااله ک روزخوش تون دندون دردباشه براتون.چقدصبوری چقدتحمل؟خودتون براتکمیل وجه ک امان نمیدین ب مشتری؟بعدش بعده هشت نه ماه چشم انتظاری فقط میگین صبوری کنید؟ مگه کاسه صبرچقدرهست.خداازتون نگذره.شرم باد برمدیران وکارشناسان نالایق وظالم سایپا که اینهمه زجرمان دادند؟
توربو اپشنال 17 مرداد : سلام دوستان وقت بخیر کسی امروز اپشنال سفید فاکتور شده اعلام کنید موعد تحویل
دنا 6دنده 31تیر : سلام سود تاخیر براتون روازنه چقدر زده
تحویلی 2 تیرماه : از زمان پلاک شدن چند روز زمان میبره ماشین تحویل بدن؟
6دنده : من که تحویل 31 خرداد رینگ فولادی سفید هنوز فاکتور نشدیم زنگ زدم گفت اخر مرداد