احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 خرداد : سلام سمیرا بله بعضی ماهها مثل خرداد علاوه بر سود مشارکت تخفیف داشت خردادماه x5 مبلغ ۸۵ تخفیف داره
سجاد ایلام : چرا راه داره واریزی دوم برو نمایندگی بهت قبض میده میبری بانک صادرات پرداخت میکنی من خودم چندبار انجام دادم اخرین بار هم یک ماه پیش
T8 : من ثبت نامی اخر اردیبهشت بودم امروز شاسی شد
سمیرا : آخه شما گفتید ۸۰ سود مشارکت و ۸۵ تخفیف منظورتون رو نفهمیدم یعنی یه سود مشارکت داره یه تخفیف یا اینکه در کل اینا یه چیز هیگستند؟
X5 مهر : سال 1404 که دو بار x5 افزایش داشت یک بار 100 تومن و یکبار دیگه 140 تومن ان شاءالله برای بار سوم افزایش نداشته باشه تو سال 1404 صلوات ختم کنین .
سمیرا : انشالله که نشه چون دلار هم روند نزولی داره ولی یه سری نمایندگی ها میگن قیمت آبان ۲۲۳۰ میشه
X5 مهر : تو قرارداد های فروش دو مرحله ای نوشته سود مشارکت 30 درصد این همون تخفیفی هست که قراره از قیمت کل بعد از صدور دعوتنامه کسر بشه
سحر : در جواب Azim:مراقب باشید اینها کلاهبردار هستن وازنفوذی هاشون توسایپا شماره تلفن به دست میارن اصولا هیچ وجهی به جز سایپا به هیچ حسابی واریز نکنید ن سایپا ماشینو بیمه شده تحویل میده وهزینه بیمه ازخریدار دریافت شده
X5 مهر : سود یک ماه = 1200 / ( 30 * مبلغ پیش پرداخت ) عدد به دست آمده رو در ماه های انتظار ( پرداخت اولیه تا زمان صدور دعوتنامه ) ضرب کنین حاصلش میشه سودی که باید شرکت پرداخت کنه که اگه نزنه زیرش.
شاهین G اذر : تبدیلی هایgبه GL تازه بعد 4 ماه فاکتور شدن تیعع
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : تبدیل به رینگ چقدر پول میخواست
207 : سلام برای من تو کاستمر زده کلاس خودرو فاقد صف یعنی چی
207دستی ارتقا تبدیل به پلاس : واریز وجه دوم 7 مهر مبلغ 350 مبلغ مابه التفاوت 19مهر 21 ملیون پرداخت کردم 20مهر فاکتور شدم الان داره روی تخصیص پلاک میچرخه تحویل 30 مهرماه بودم وطرح فرسوده
مسعود : پانا قالپاق تحویل شهریور کسی هست تبدیل رینگ براش نیومده باشه؟؟؟اگه هست تیک سبزو بزنه لطفا
ساینا فوق العاده 4 اسفند : منم مثل شما 12 روزه پلاک شده خبری نیاز پیمون کار لعنتی
مینا فرسوده اذر ماه : چرا دعوت نامه اذر نمیاد؟ کسی پیگیری کرده
ساینا فوق العاده 4 اسفند : آقا چرا سایپا خودرو های پلاک شدش رو تحویل نمیده؟؟؟ 12 روزه پلاک شده ماشین پیمون کار نمیاره نمایندگی
رانا موعد تحویل 30 آبان : حمل به نمایندگی ؟؟
محمدرضا : سلام چه ماشینی است ثبت نام کردی بلاک شده کی ثبت نام کردی
کامران : شما چقد ساده اید چه ورشکستگی ای ؟؟؟؟ مگه 6 ماه گذشته از افزایش قیمت قبلی؟؟؟؟