احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : من امروز با شرکت سایپا تماس گرفتم برای شاهین جی گفتن خط تولیدش فعلا متوقف شده و تولید نمیکنن. گفتم زمانی نمیتونستین تولید کنین چرا از مردم بی چاره پول گرفتین؟ گفت میتونین بیاین تغیرش بدین. به نظرتون چکار کنیم
mehdi : چه عجب بالاخره ی نفرم تونست از سایپا شاهین جی بگیره،ما فکر کردیم دیگه شاهین جی تولید نمیکنن, داداش مبارکت باشه،اگه بقیه هم کوتاه نیان سایپا وظیفش هست شاهین جی ها رو همه رو تحویل بده
بهروز : ما هیچکدوم دیوانه نشدیم ...شما ازخودت مایه بذار لطفا اگرقرارباشه به خاطر این چیزها کسی دیوانه بشه که الان کل ایران دیوانه خونه بود
بنده خدا : چه کمکی ازدست ما برمیاد ؟؟؟ما فقط میتونیم برات دعا کنیم خدا کمکت کنه ماشینو زودتربهت بدن
شهرام : پیامک تکمیل وجه هفته چهارم مهر ماه چهارم شهریور اومده ومنم مثل شما هفته چهارم مهر ماه بودم و تکمیل وجه کردم
مهدی : مشتري گرامي با عنايت به ابلاغ مراجع ذيصلاح، مبلغ ذيل بابت افزايش يك درصد ماليات ارزش افزوده و افزايش مبلغ بيمه شخص ثالث با كسر سودتاخير احتمالي مي باشد لازم به ذكر است كه ريز آيتم هاي فاكتور در سند فروش قابل مشاهده خواهد بود مبلغ : ۲۵,۳۲۰,۰۰۰ ریال مابه التفاوت
حسین : با چه شماره ایی تماس گرفتید؟منم تماس بگیرم
مهدی X5 مشکی دی ماه ۴۰۳ : والا ما که ثبت نام دی ماهیم تازه فاکتور شدیم چه برسه به تحویل😐😐😐
اکبر : ممنون از همگی هنوز نرفتم نمایندگی تحویلش بگیرم چون مسافرتم تا جمعه فارس شهرستان کازرون دوستان قیمت الانش بازار چند هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا 207 فولادی : سلام دوست عزیز ما تحویل 31 مردادیم هنوز فاکتور نشده
دنا تحویل 31 مرداد : خبری نیست ر...دن تو سردر ایرانخودرو
قادر : چقدر بهت برخورد ببخشید واقعا زمانی که من 640 تومن بابت ماشین دادم دلار70 تومن بود،، پس ارزش پولم چی میشه... ایران خودرو باید حسابش تسویه کنه بعد سفارش بگیره.. نه اینکه برای یک ماشین دو بار پول بگیره..
یوسف : همون بهانه جدیدم افتاد گیرشون ای بابا خدا کنه افزایش ندن دوباره چون من 50 درصد افزایش اردیبهشت هم شامل حالم شد اگه دوباره افزایش بدن میشه دوتا افزایش قیمت از طرفی پول از کجا بیاریم با حقوق کارگری
فوق العاده بهمن : صبر کن تا هفته آینده دو شنبه بفروشید. هفته آینده دلار 110 ساینا حداقل 600 هست
بزرگ آقا : ظاهرا شروع شده
محمد رضا : سلام داداش این چه حرفیه،من چند تا صفحه قبل ازت معذرت خواهی کردم و ببخشید قضاوتت کردم امیدوارم تو هم منو حلال کنی،فاکتور شدن ماشینتم مبارک باشه ولی الان کسی بهت چیزی نکفته که میخوای بری،یه چیزی بود بین من و خودت که اونم رفع شد
مهسا : شما چند روز طول کشید از باطل شدن تا پلاک جدید؟ منم31فاکتور شدم 8شهریور باطل کردن
یوسف : اتومات اپشنال 31شهریور تکمیل وجه 8تیر ارسال پرونده 10تیر امروز فاکتور شدم
امیر : من پرداختی 19 تیرم اول صب پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشدم،حتی سخا رو 17 تیر تحویل دادم،پشتیبانی تایید کرد ک سخا 17 تیر ثبت شده