احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

احتمال افزایش مجدد قیمت خودرو در کارخانه

در نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین خودروسازی نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی ضمن نقد شرایط فعلی خودروسازان کشور، بر اینکه قیمت خودرو نیاز به بازنگری دارد، عنوان کرد که خودروسازان (به‌ویژه خودروسازان خصوصی) در این زمینه نباید کف جامعه را فراموش کنند.

صبح امروز (شنبه) نخستین همایش قطعه‌سازان زنجیره تامین ، با حضور قطعه‌سازان بزرگ، فعالان صنعت قطعه، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس، دبیر انجمن خودروسازان و.... برگزار شد.

سید جواد حسینی‌کیا- نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی- در این نشست، در واکنش به این موضوع که بعضاً قیمت قطعات چینی از قیمت قطعات تولید داخل، ارزان‌تر تمام می‌شود و بسیاری از خودروسازان هم به این سمت حرکت می‌کنند که قطعات مورد نظر خود را از چین تامین کنند و در حقیقت چینی‌زده شده‌اند، اظهار کرد: اینکه قطعات از کشورهایی همچون چین وارد می‌شود یا بعضاً برخی از همین قطعات تولید داخل با بسته‌بندی‌های دیگری وارد کشور می‌شوند، در شرایطی که ما به این فعالان داخلی که در تامین زنجیره تلاش می‌کنند، دلمان قرص و محکم‌تر است. بنده ۴۵ درصدی که بعضاً قطعات داخلی گران‌تر از نمونه چینی خریداری می‌شود را نتوانستم هضم کنم؛ چراکه برای واردات یک قطعه، ما باید حداقل از سه ماه قبل، پول را واریز کنیم و  دو- سه ماه هم طول می‌کشد تا قطعه‌ وارد شود؛  با وجود  کمبودهای ارز و منابع موجود، با یک حساب سرانگشتی، هزینه‌ها در اصطلاح سربه‌سر خواهد شد و شاید قطعه‌ساز داخلی در واقع متحمل ضرر هم بشود. بر این اساس به نظر بنده، چنانچه به همان تامین‌کننده داخلی دل ببندیم، می‌توان بهتر کار را پیش برد.

وی افزود: نکته دیگری که پیشنهاد دارم برای فعالان صنعت قطعه‌سازی کشور این است که قریب به هفت هزارهزار میلیارد تومان نقدینگی جامعه است که در واقع نقدینگی دو تا سه درصد، تورم ایجاد می‌کند؛ برای این نقدینگی باید شما فعالان صنعت قطعه‌سازی  برنامه داشته باشید. مگر نمی‌گوییم بهشت سرمایه‌گذاری در سه بخش است؟! این نقدینگی مالی،  ظرفیتی است که می‌توانید مدلی برایش پیدا کرده و این نقدینگی را از کف بازار جمع کنید؛ در این صورت تلاطم‌هایی که در بازار ارز، سکه، طلا و مسکن و... هست، به‌تبع کاهش پیدا خواهد کرد. این نقدینگی هم  سمت تولید و اشتغال در صنعت می‌رود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در حقیقت نیاز است در عرصه صنعت خودرو فکری برای آن شود، بحث قانون هوای پاک است؛ بر اساس قوانین، برای صنعت خودرو، به‌طور مثال قانون هوای پاک مطرح است؛ در حال حاضر موضوع استانداردهای ۸۵گانه اجباری است که در آینده بسیار نزدیک، به ۱۲۰گانه تغییر پیدا خواهد کرد؛ اجرای این الزام نیازمند این است که از همین حالا، این آمادگی را داشته باشیم تا بعداً دچار چالش نشویم و بگوییم که نمی‌دانستیم و برایش برنامه‌ای نداشتیم.

 

حسینی‌کیا تاکید کرد: ما حتی باید جلوتر از برخی کشورهای توسعه یافته هم فکر کنیم؛ خوشبختانه نیروی انسانی ماهر، متخصص و  آگاه در این کشور فراوان است که بخشی از آن‌ها را شما فعالان صنعت قطعه‌سازی، به کار گرفته‌اید.

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: صحبت‌های عالمانه می‌شود، اما چرا صنعت خودروسازی دولتی ما امروز نتوانسته از برخی خودروسازان بخش خصوصی پیشی بگیرد. نگاه دولت نسبت به عرصه صنعت و مخصوصاً خودرو باید نگاه سیاست‌گذاری باشد؛ نگاه سیاست‌گذاری با تعرفه واردات اعمال می‌شود و هر کجا که دیده شد تولیدکننده به نفع مردم تولید می‌کند، تعرفه واردات را بالا ببرد و هرکجا که به نفع مردم نبود و رقابت‌پذیری  کنار رفت، مسائل آلایندگی دچار چالش شد و...،  موضوعات تعرفه واردات به میان آید. اکنون به جایی رسیدیم که به واردات خودرو کار کرده تن داده‌ایم؛ نباید در واقع این اتفاق می‌افتاد اما شرایطی در کشور حاکم شد که به این سمت رفتیم؛ به نظر بنده نیازمند این هستیم که خودروسازان و قطعه‌سازانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، با افزایش تولید و ظرفیت، نیاز داخل را تامین کنند.

حسینی‌کیا ادامه داد: در سال حدود یک میلیون و ٧٠٠ هزار دستگاه نیاز داخل و تقاضاست، اما عرضه‌ای که  به بازار صورت می‌گیرد، نهایتاً یک میلیون و ۱۰۰ تا ٢٠٠ هزار دستگاه است؛ بنابراین متناسب با  تقاضا، عرضه انجام نمی‌شود؛ بحث قیمت خودرو یک موضوع جدی است، اما باید کف جامعه را هم لحاظ کنیم. متاسفانه اکنون خودروهای در بخش خصوصی فقط برای یک قشر مرفه تولید می‌شود؛  این مهم یکی از  موضوعاتی است که بایستی خودروسازان خصوصی در نظر داشته باشند و  نسبت به یکدیگر در تولید خودروهای اقتصادی در کنار خودروهایی که نیاز روز جامعه است، پیشتاز باشند. در حقیقت این‌ مهم یک مجموعه‌ خودروسازی را ممتاز از مجموعه‌های دیگر خواهد کرد.

 وی تصریح کرد: کار خوبی که برخی شرکت‌های خودروساز انجام داده‌اند، بحث تحقیق و توسعه (R&D) است که گفته شد در این حوزه توسعه حدود سه درصدی وجود دارد که به نظر بنده، بسیار کار ارزشمندی است؛ چراکه در کشورهای پیشرفته و در حوزه تولید خودرو، شرکتی همچون بنز و.. تا سه درصد در این حوزه تمرکز می‌کنند. ما تاکنون به ٠.۵ درصد هم نرسیدیم؛ اما اینکه این تحقیق و توسعه به سه درصد برسد، بسیار کار ارزشمندی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , افزایش قیمت خودرو , افزایش مجدد قیمت کارخانه ای , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
V4 : سلام دوستان کسی تا حالا تجربه تحویل خودرو از کارخانه رو داره؟ باید چه کار کنیم؟ از کارخانه بگیریم بهتره یا بزاریم بیاد نمایندگی؟
تارا v4فوری : سلام داخل میز خدمت یا اصطلاحا کاستومر نیست تو خود سایت و پنل کاربری ایران‌خودرو قسمت شکایات داره که بزنید روش منتقل میشه به سایت crm.icko اونجا میتونید ثبت کنید
م م : س ببخشید دوستی نوشته بود که قسمت درخواست وپیگیری مشتری در میز خدمت رفنه و یرسی کرده ان کجای که هرچه میگردم پیدا نمیشه از من هم تارا اتوماتیک وی 4 است تحویل 3 شهریور ممنونم اگه راهنمایی کنید
شاهین : سلام منم شهریورم. هنوز نیومده پیام واریز. میگن واریز وجه مردادم نیومده چ برسه شهریور
وحید : کلاس بخاطر اضافه شدن sbr تغییر کرده، چیز مهمی نیست، فقط نزدیک دو میلیون گرون تر کردن
ایگل سفید اردیبهشت : سلام. ایگل سفید، برای من ۲۸ مرداد فاکتور شد تحویل سیستمی ۲۸ تیر بود ثبت نامم هم ۱۳ اردیبهشت ۶۰روزه. الان این هفته پلاک هم‌ صادر شده و رو گزبنه ارسال پلاک و مدارک مونده، گفتنتو بازه نیمه دوم شهریور تا آخر شهریور تحویل میدن.
سهند ۶ اردیبهشت : سلام من ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم رنگ سفید هنوز فاکتور نشدم
امین : آبان هنوز نرسیده
مریم : اصلا مشخص نمیشه چون بعضی ها تبدیل زدن افتادن جلو بعضی ها جی هستن هنوز موندن ، شماره پذیرش ربطی به جلو بودن نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : نه داداش نمیدن فقط جریمه تاخیرو میدن من سوال کردن اینو
محمدرضا : فعلا که خبری نیست تا تیر ماهی ها تموم بشن که حالاحالاها ادامه داره،به احتمال زیاد طبق گفته خودشون انشاالله مهر ماه
محمدرضا : برای من هم تحویل 31 مرداد بود، فعلا که خبری نیست،با اوپراتور تماس گرفتم گفت شانس بیاری مهر تحویل بدن،میگن تولید سورن خیلی عقب افتاده
حامد : سلام ،کسی ایکس55 پرو اقساطی ثبت نام کرده،شرایطش چطوره، منم پیش پرداخت واریز کردم منتظر دعوتنامه هستم،بعدش چه مراحلی داره ،کسی چیزی میدونه
ساینا دوگانه : خبر موثق لطفا جواب بدین ماهم ثبت نامی دی ماه بود ،تکمیل اردیبهشت ،تحویل هم سی روزه بود ولی هنوز هیچ خبر نیست بنظرتون کی فاکتور میشم 😔 😭 دیگه خسته شدم
رانا 31 تیرماه : سلام امشب چک کردم حمل خودرو تیک سبز خورده بود ، تا ظهر چک میکردم نخورده بود .
ساینا تک 5تیر ماه تکمیل وجه : سلام و درود.اخبار موثق لطفا به من حدودی می گی کی فاکتور می شم می شم جوابمو بدی
حمید : کسی متوجه نشد چرا 4500 کم کردن؟
سورن 15 مرداد : امروز بروز شده تا این لحظه که فاکتور نشده
سورن 31 تیر پیش فروش : واسه شما سیمی هست و از سایت خراسان میاد