پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

 

صحبت درباره اینکه چگونه و با چه سازوکاری می‌توان ایران خودرو را از وضعیت زیاندهی خارج کرد، مستلزم درک عوامل زیاندهی این غول خودرو‌ساز است؛ مجموعه‌ای از عوامل که بخش قابل توجهی از آن، کاملاً به اراده دولت‌ها در واگذاری مدیریت صنعت به بخش خصوصی و سهامداران اصلی خصوصی بستگی دارد. البته بخش دیگری از این عوامل را می‌توان به عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها و تورم عمومی کشور ربط داد؛ هر چند می‌توان گفت برای کم کردن اثر تحریم، بخش خصوصی با توجه به اشراف آن نسبت به بازارهای خارجی، شناخت و ارتباط مؤثر با همکاران و شرکت‌های نظیر در خارج، قابلیت و قدرت مانور بیشتری دارد.

 

این را هم باید اضافه کرد که تورم، بیش از آنکه به ضرر ایران خودرو باشد به ضرر مردم مصرف کننده بوده است زیرا ایران‌خودرو به مدد همین نرخ تورم، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه می‌کند و تاکنون چند بار با این شگرد از ورشکستگی نجات یافته است. باید پذیرفت زیاندهی شرکت ایران خودرو با این فرمان فعلی، ظاهراً تمامی ندارد؛ شرکتی با مدیریت دولتی‌ها که ناظران پیش‌بینی می‌کنند زیان آن تا پایان سال‌جاری (1403) به 120 تا 130 همت برسد و جمع بدهی آن به 262 همت افزایش یابد.

مهمترین عوامل قابل تأمل

در مجموع می‌توان گفت عوامل متعددی در وضعیت زیاندهی ایران خودرو مؤثر بوده است، براین اساس مهمترین سرفصل‌ها و مسائل پیرامون بحران زیاندهی این غول خودرو‌سازی ایران مد نظر قرار می‌گیرد.

«تحریم‌ها»، که منجر به محدودیت در تأمین قطعات و مواد اولیه برای تولید خودرو و در نتیجه، افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت محصولات شده است. «مدیریت ناکارآمد و اجاره‌ای دولتی»، که به تصمیمات بی‌ثبات، هزینه‌های اضافی، رانت‌های زیانبار، گیر کردن طرح‌های توسعه‌ای در هزارتوی بروکراسی وقت گیر و تخریب‌گر دولتی منجر شده است. همچنین این موارد اجازه نداده است برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای توسعه این صنعت، لباس تحقق بر تن کند.

«رقابت با خودروهای خارجی»، که در کنار عجز دولتی‌ها از تحول در محصولات، باعث کاهش سهم ایران‌خودرو از بازار شده است.

«کیفیت پایین محصولات»، که خود، هنر مدیریت دولتی‌ها و شاخص آن در همه عرصه‌های صنعتی است.

«هزینه‌های بالای تولید»، شامل دستمزدهای ناشی از استخدام‌های بی‌اثر، سفارشی و بی‌رویه، ریخت و پاش‌های مرسوم دولتی و نیز گران شدن انرژی و مواد اولیه است. پوشیده نیست که این اتفاقات می‌تواند بر حاشیه سود تأثیر بگذارد و در کنار این عوامل، عدم بهینه‌سازی فرایندهای تولید به بهانه هزینه‌های بالا قرار می‌گیرد که باز هم، مشخصه بخش دولتی است. به همین دلیل گفته می‌شود که دولت‌ها اساساً برای سوددهی، مسئولیتی حس نمی‌کنند بلکه بالعکس باید گزارش هزینه‌کرد بدهند!

«عدم تنوع در سبد محصولات»، و وابستگی به چند مدل خاص خودرو، عامل دیگری است که ممکن است خطرپذیری را افزایش دهد و در صورت کاهش تقاضا برای این مدل‌ها، زیان‌دهی را تشدید کند.

«تحقیق و توسعه»، نیز حلقه مفقوده در مدیریت دولتی است. گفته می‌شود این معضل به خاطر دسترسی محدود و نوسان دولت‌ها در تأمین منابع مالی یا جذب سرمایه‌گذاری است. انصافاً نباید از دولتی‌ها در این باره ایراد گرفت زیرا سوای اینکه توسعه و بهبود فرایندهای تولید و نوآوری در محصولات، معمولاً با ترمز تصمیمات بی‌ثبات و در عین حال وقت‌گیر مدیریت دولتی متوقف می‌شود، چنین تحولی، اساساً از بخش دولتی بر‌نمی‌آید و کار آنها نیست.

ناگفته پیداست که تحقیق و توسعه تا چه حد می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند و در رقابت با رقبا و طراحی محصولات متناسب با نیازهای مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی مؤثر باشد اما دولتی‌ها در این زمینه نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند بلکه در مواردی، روند معکوس کاهش کیفیت را در پیش گرفته‌اند. برای درک این واقعیت کافی است از مردم درباره محصولات ایران‌خودرو نظرسنجی شود.

«خودروی خوب با دستور ساخته نمی‌شود»، قوانین، مقررات دست و پاگیر دولتی، تغییرات مکرر در مقررات دولتی، بخشنامه‌ها و نیز سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری که واقعیت کف بازار را نادیده می‌گیرند، لاجرم به عدم تعادل در بازار و زیان‌دهی شرکت‌ها منجر می‌شود.

«خدمات پس از فروش ضعیف»، دیگر عاملی است که افق تیره و تاری در برابر مدیریت دولت بر خودروسازی می‌گذارد و البته این عامل، بیشتر معلول زنجیره‌ای از ناکارآمدی و حاصل همه عوامل پیش گفته است که ناگزیر به خدمات پس از فروش ناکافی، عدم پاسخگویی مناسب به شکایات مشتریان، کاهش اعتماد مشتریان، ریزش تقاضا و نهایتاً کاهش حاشیه سود، منجر می‌شود.

 راهبرد‌های عملیاتی

 

سازوکار تغییر روند زیاندهی ایران خودرو، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه با درک از معضلات پیش گفته است که به تحلیل بازار و شناسایی نیازها، نوآوری در طراحی و تولید، مدیریت هزینه‌ها، بررسی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین و فرایندهای تولید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، توجه ویژه به بازاریابی و فروش با توسعه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر برای جذب مشتریان، توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش فنی، بهبود خدمات پس از فروش و تنوع بخشی به محصولات از جمله تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی، نیاز مبرم دارد؛ در مجموع تحقق موارد مذکور با جراحی این صنعت به دست متخصصان کاربلد بخش خصوصی میسر است نه دستورها و نامه نگاری‌های دولتی. بر این اساس، ایران خودرو برای کاهش و در نهایت خروج از زیاندهی نیاز ضروری به جراحی متخصصان بخش خصوصی دارد.

منبع

 ایران جیب به نقل از روزنامه ایران

 

برچسب : خودرو , وان کار , پایان زیاندهی ایران خودرو , زیان ایران خودرو , بخش خصوصی , جراحی بخش خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رضا خان : سلام آقا واریز اولیه 6 شهریور موعد تححویل اسفند 1403 تکمیل وجه 11 اردیبهشت فاکتور 30 آبان ولی هنوز پلاک نشدم آیا کسی مثل من هستش؟؟ چه گیری کردیما جلوجلو فاکتور کردن الان میخوان یک ماه پلاک کردن رو لفت بدن یک ماه هم تخویل رو و اینطوری 2 ماه سود تاخیر کمتر بدن چه آشغالایین اینا به والله
T8 : سلام دوستان به نظرتون هفته دیگه t8 افزایش قیمت‌داره؟
علی : برای من از اواخر آبان که در مرحله ارسال مدارکه تا حالا بدستم نرسیده
حسام شاهین جی : دوستان تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع تجمع شنبه ۱۵ اذر درب سایپا
مریم : دوست عزیز اصلا اسرار به امدن دعوتنامه نکن. اینجوری لااقل نصف پولت رفته. منه بدبخت دقیقا پارسال 17 آذر تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست. یعنی اگه با پولم علف هم خریده بودم الان دو برابر بود.
J7/2 : سلام تقریبا یک هفته کاری شما چندم تکمیل وجه کردی؟چندم شاسی شدید؟
فریبا : اگه دی ماه پارسال پولی که دادیم به سایپا میدادیم طلا الان نزدیک ۷۰۰میلیون پول داشتیم
اهورا : به قول معروف اقا محمد شلش کن زیاد تو فکرش نرو این بی پدرا که فعلا ماشینی بهمون نمیدن فقط خودمون عذاب میدیم. یعنی در واقع چاره ای جز صبر نداریم
ایگل نقره ای : میگن بعضی وقتها پیامک دیر میاد سایت payment رو نگاه کن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207اتو سقف فلز30دی : مهدی واسه من 17 روزه رو فاکتور میچرخه هنوز فاکتور نشده
خسرو هستم : سلام صبح بخیر همگی 3روز پیش پول ریختم الان رفتم تو پیگیری دیدم 4تاچراغ دست تو دست هم روشنن؟ ؟ طبیعیه اینکار؟ آمادا تخصیص شدم فکر کنم چون من تاکسی داشتم استعلام گرفتن زود میدن
علیرضا دنا اتو اپشنال تیتانیوم بهمن : نه داداش فاکتور نشدم اگر منظورت با منه فعلا مرحله 6 هنوز ی تعدادی مونده ما مرحله 7 هستیم دنا اپشنال پیش فروش عادی تازه فقط سفید تحویل دی فاکتور شده هنه طرحها بجز فرسوده یاس
ساینا تک تکمیل وجه 12آبان : من ثبت نام پیش فروش تیر ماه 404 هستم و هفته چهارم آذر ماه موعد تحویل بود. اول آبان دعوتنامه اومد و بنده 13 آبان تکمیل وجه کردم. خیلی خوشحال که شاید زودتر هم بدن علاوه بر افزایش قیمت که 50 درصدش شامل حالم شد. حالا هم که نامعلوم کسی خبر داره چقدر طول می کشه تاخیر
31شهریور : سلام مبارکت باشه دعا کن زود مال منم فاکتور بشه تحویل بدن 56924
207 فرسوده تحویل آذر ماه : برای من تحویل اذر بود 21ابان امد نامه 10اذر مهلت پرداخت داشت تحویل هم زده 60 روزه. اقا مهم فک پلاک اسقاط که راهور انجام بده برای من 10 مهر دادم اسقاط 28 ابان فک شد
پیش فروش6اسفند : سلام من طرح عادی تک سوز ثبت نام اولیه 6اسفند 1403 تحویل شهریور و 4مرداد تکمیل وجه کردم و با 4ماه و یک هفته تاخیر دیروز فاکتور شدم با شماره پذیرش 12220734 و بدون فعال کرد اس بی ار فاکتورشدم جهت اطلاع به دوستان ایشالا شمام زودتر فاکتور بشید واز شر سایپا خلاص بشیو ماکه صبرمون لب ریز شد بعداز5 ماه خدا ازشون نگذره
مهدی : چراغ تحویل الان روشن شد برام 12355129
مسعود : داداش چطوری شکایت ثبت کردی؟
207 فرسوده تحویل آذر ماه : اقا برای من 16 شهریور پیامک برنده شدن امد مبلغ اول ریختم 10 مهرماه پیامک تحویل اسقاط امد بردم ماشین تحویل اسقاط دادم 21ابان دعوتنامه نامه واریز دوم امد تحویل خودرو 30 اذر ماه زده الان ایران خودرو پیامک اسقاط پیش فروش تا اسفندماه راه فرستاده شرایط سایپا را نمی دانم چه طوری