پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

 

صحبت درباره اینکه چگونه و با چه سازوکاری می‌توان ایران خودرو را از وضعیت زیاندهی خارج کرد، مستلزم درک عوامل زیاندهی این غول خودرو‌ساز است؛ مجموعه‌ای از عوامل که بخش قابل توجهی از آن، کاملاً به اراده دولت‌ها در واگذاری مدیریت صنعت به بخش خصوصی و سهامداران اصلی خصوصی بستگی دارد. البته بخش دیگری از این عوامل را می‌توان به عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها و تورم عمومی کشور ربط داد؛ هر چند می‌توان گفت برای کم کردن اثر تحریم، بخش خصوصی با توجه به اشراف آن نسبت به بازارهای خارجی، شناخت و ارتباط مؤثر با همکاران و شرکت‌های نظیر در خارج، قابلیت و قدرت مانور بیشتری دارد.

 

این را هم باید اضافه کرد که تورم، بیش از آنکه به ضرر ایران خودرو باشد به ضرر مردم مصرف کننده بوده است زیرا ایران‌خودرو به مدد همین نرخ تورم، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه می‌کند و تاکنون چند بار با این شگرد از ورشکستگی نجات یافته است. باید پذیرفت زیاندهی شرکت ایران خودرو با این فرمان فعلی، ظاهراً تمامی ندارد؛ شرکتی با مدیریت دولتی‌ها که ناظران پیش‌بینی می‌کنند زیان آن تا پایان سال‌جاری (1403) به 120 تا 130 همت برسد و جمع بدهی آن به 262 همت افزایش یابد.

مهمترین عوامل قابل تأمل

در مجموع می‌توان گفت عوامل متعددی در وضعیت زیاندهی ایران خودرو مؤثر بوده است، براین اساس مهمترین سرفصل‌ها و مسائل پیرامون بحران زیاندهی این غول خودرو‌سازی ایران مد نظر قرار می‌گیرد.

«تحریم‌ها»، که منجر به محدودیت در تأمین قطعات و مواد اولیه برای تولید خودرو و در نتیجه، افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت محصولات شده است. «مدیریت ناکارآمد و اجاره‌ای دولتی»، که به تصمیمات بی‌ثبات، هزینه‌های اضافی، رانت‌های زیانبار، گیر کردن طرح‌های توسعه‌ای در هزارتوی بروکراسی وقت گیر و تخریب‌گر دولتی منجر شده است. همچنین این موارد اجازه نداده است برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای توسعه این صنعت، لباس تحقق بر تن کند.

«رقابت با خودروهای خارجی»، که در کنار عجز دولتی‌ها از تحول در محصولات، باعث کاهش سهم ایران‌خودرو از بازار شده است.

«کیفیت پایین محصولات»، که خود، هنر مدیریت دولتی‌ها و شاخص آن در همه عرصه‌های صنعتی است.

«هزینه‌های بالای تولید»، شامل دستمزدهای ناشی از استخدام‌های بی‌اثر، سفارشی و بی‌رویه، ریخت و پاش‌های مرسوم دولتی و نیز گران شدن انرژی و مواد اولیه است. پوشیده نیست که این اتفاقات می‌تواند بر حاشیه سود تأثیر بگذارد و در کنار این عوامل، عدم بهینه‌سازی فرایندهای تولید به بهانه هزینه‌های بالا قرار می‌گیرد که باز هم، مشخصه بخش دولتی است. به همین دلیل گفته می‌شود که دولت‌ها اساساً برای سوددهی، مسئولیتی حس نمی‌کنند بلکه بالعکس باید گزارش هزینه‌کرد بدهند!

«عدم تنوع در سبد محصولات»، و وابستگی به چند مدل خاص خودرو، عامل دیگری است که ممکن است خطرپذیری را افزایش دهد و در صورت کاهش تقاضا برای این مدل‌ها، زیان‌دهی را تشدید کند.

«تحقیق و توسعه»، نیز حلقه مفقوده در مدیریت دولتی است. گفته می‌شود این معضل به خاطر دسترسی محدود و نوسان دولت‌ها در تأمین منابع مالی یا جذب سرمایه‌گذاری است. انصافاً نباید از دولتی‌ها در این باره ایراد گرفت زیرا سوای اینکه توسعه و بهبود فرایندهای تولید و نوآوری در محصولات، معمولاً با ترمز تصمیمات بی‌ثبات و در عین حال وقت‌گیر مدیریت دولتی متوقف می‌شود، چنین تحولی، اساساً از بخش دولتی بر‌نمی‌آید و کار آنها نیست.

ناگفته پیداست که تحقیق و توسعه تا چه حد می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند و در رقابت با رقبا و طراحی محصولات متناسب با نیازهای مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی مؤثر باشد اما دولتی‌ها در این زمینه نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند بلکه در مواردی، روند معکوس کاهش کیفیت را در پیش گرفته‌اند. برای درک این واقعیت کافی است از مردم درباره محصولات ایران‌خودرو نظرسنجی شود.

«خودروی خوب با دستور ساخته نمی‌شود»، قوانین، مقررات دست و پاگیر دولتی، تغییرات مکرر در مقررات دولتی، بخشنامه‌ها و نیز سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری که واقعیت کف بازار را نادیده می‌گیرند، لاجرم به عدم تعادل در بازار و زیان‌دهی شرکت‌ها منجر می‌شود.

«خدمات پس از فروش ضعیف»، دیگر عاملی است که افق تیره و تاری در برابر مدیریت دولت بر خودروسازی می‌گذارد و البته این عامل، بیشتر معلول زنجیره‌ای از ناکارآمدی و حاصل همه عوامل پیش گفته است که ناگزیر به خدمات پس از فروش ناکافی، عدم پاسخگویی مناسب به شکایات مشتریان، کاهش اعتماد مشتریان، ریزش تقاضا و نهایتاً کاهش حاشیه سود، منجر می‌شود.

 راهبرد‌های عملیاتی

 

سازوکار تغییر روند زیاندهی ایران خودرو، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه با درک از معضلات پیش گفته است که به تحلیل بازار و شناسایی نیازها، نوآوری در طراحی و تولید، مدیریت هزینه‌ها، بررسی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین و فرایندهای تولید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، توجه ویژه به بازاریابی و فروش با توسعه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر برای جذب مشتریان، توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش فنی، بهبود خدمات پس از فروش و تنوع بخشی به محصولات از جمله تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی، نیاز مبرم دارد؛ در مجموع تحقق موارد مذکور با جراحی این صنعت به دست متخصصان کاربلد بخش خصوصی میسر است نه دستورها و نامه نگاری‌های دولتی. بر این اساس، ایران خودرو برای کاهش و در نهایت خروج از زیاندهی نیاز ضروری به جراحی متخصصان بخش خصوصی دارد.

منبع

 ایران جیب به نقل از روزنامه ایران

 

برچسب : خودرو , وان کار , پایان زیاندهی ایران خودرو , زیان ایران خودرو , بخش خصوصی , جراحی بخش خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اهورا : من امروز با شرکت سایپا تماس گرفتم برای شاهین جی گفتن خط تولیدش فعلا متوقف شده و تولید نمیکنن. گفتم زمانی نمیتونستین تولید کنین چرا از مردم بی چاره پول گرفتین؟ گفت میتونین بیاین تغیرش بدین. به نظرتون چکار کنیم
mehdi : چه عجب بالاخره ی نفرم تونست از سایپا شاهین جی بگیره،ما فکر کردیم دیگه شاهین جی تولید نمیکنن, داداش مبارکت باشه،اگه بقیه هم کوتاه نیان سایپا وظیفش هست شاهین جی ها رو همه رو تحویل بده
بهروز : ما هیچکدوم دیوانه نشدیم ...شما ازخودت مایه بذار لطفا اگرقرارباشه به خاطر این چیزها کسی دیوانه بشه که الان کل ایران دیوانه خونه بود
بنده خدا : چه کمکی ازدست ما برمیاد ؟؟؟ما فقط میتونیم برات دعا کنیم خدا کمکت کنه ماشینو زودتربهت بدن
شهرام : پیامک تکمیل وجه هفته چهارم مهر ماه چهارم شهریور اومده ومنم مثل شما هفته چهارم مهر ماه بودم و تکمیل وجه کردم
مهدی : مشتري گرامي با عنايت به ابلاغ مراجع ذيصلاح، مبلغ ذيل بابت افزايش يك درصد ماليات ارزش افزوده و افزايش مبلغ بيمه شخص ثالث با كسر سودتاخير احتمالي مي باشد لازم به ذكر است كه ريز آيتم هاي فاكتور در سند فروش قابل مشاهده خواهد بود مبلغ : ۲۵,۳۲۰,۰۰۰ ریال مابه التفاوت
حسین : با چه شماره ایی تماس گرفتید؟منم تماس بگیرم
مهدی X5 مشکی دی ماه ۴۰۳ : والا ما که ثبت نام دی ماهیم تازه فاکتور شدیم چه برسه به تحویل😐😐😐
اکبر : ممنون از همگی هنوز نرفتم نمایندگی تحویلش بگیرم چون مسافرتم تا جمعه فارس شهرستان کازرون دوستان قیمت الانش بازار چند هست؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا 207 فولادی : سلام دوست عزیز ما تحویل 31 مردادیم هنوز فاکتور نشده
دنا تحویل 31 مرداد : خبری نیست ر...دن تو سردر ایرانخودرو
قادر : چقدر بهت برخورد ببخشید واقعا زمانی که من 640 تومن بابت ماشین دادم دلار70 تومن بود،، پس ارزش پولم چی میشه... ایران خودرو باید حسابش تسویه کنه بعد سفارش بگیره.. نه اینکه برای یک ماشین دو بار پول بگیره..
یوسف : همون بهانه جدیدم افتاد گیرشون ای بابا خدا کنه افزایش ندن دوباره چون من 50 درصد افزایش اردیبهشت هم شامل حالم شد اگه دوباره افزایش بدن میشه دوتا افزایش قیمت از طرفی پول از کجا بیاریم با حقوق کارگری
فوق العاده بهمن : صبر کن تا هفته آینده دو شنبه بفروشید. هفته آینده دلار 110 ساینا حداقل 600 هست
بزرگ آقا : ظاهرا شروع شده
محمد رضا : سلام داداش این چه حرفیه،من چند تا صفحه قبل ازت معذرت خواهی کردم و ببخشید قضاوتت کردم امیدوارم تو هم منو حلال کنی،فاکتور شدن ماشینتم مبارک باشه ولی الان کسی بهت چیزی نکفته که میخوای بری،یه چیزی بود بین من و خودت که اونم رفع شد
مهسا : شما چند روز طول کشید از باطل شدن تا پلاک جدید؟ منم31فاکتور شدم 8شهریور باطل کردن
یوسف : اتومات اپشنال 31شهریور تکمیل وجه 8تیر ارسال پرونده 10تیر امروز فاکتور شدم
امیر : من پرداختی 19 تیرم اول صب پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشدم،حتی سخا رو 17 تیر تحویل دادم،پشتیبانی تایید کرد ک سخا 17 تیر ثبت شده