پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

پایان زیاندهی ایران خودرو با جراحی بخش خصوصی

 

صحبت درباره اینکه چگونه و با چه سازوکاری می‌توان ایران خودرو را از وضعیت زیاندهی خارج کرد، مستلزم درک عوامل زیاندهی این غول خودرو‌ساز است؛ مجموعه‌ای از عوامل که بخش قابل توجهی از آن، کاملاً به اراده دولت‌ها در واگذاری مدیریت صنعت به بخش خصوصی و سهامداران اصلی خصوصی بستگی دارد. البته بخش دیگری از این عوامل را می‌توان به عوامل خارجی نظیر تحریم‌ها و تورم عمومی کشور ربط داد؛ هر چند می‌توان گفت برای کم کردن اثر تحریم، بخش خصوصی با توجه به اشراف آن نسبت به بازارهای خارجی، شناخت و ارتباط مؤثر با همکاران و شرکت‌های نظیر در خارج، قابلیت و قدرت مانور بیشتری دارد.

 

این را هم باید اضافه کرد که تورم، بیش از آنکه به ضرر ایران خودرو باشد به ضرر مردم مصرف کننده بوده است زیرا ایران‌خودرو به مدد همین نرخ تورم، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه می‌کند و تاکنون چند بار با این شگرد از ورشکستگی نجات یافته است. باید پذیرفت زیاندهی شرکت ایران خودرو با این فرمان فعلی، ظاهراً تمامی ندارد؛ شرکتی با مدیریت دولتی‌ها که ناظران پیش‌بینی می‌کنند زیان آن تا پایان سال‌جاری (1403) به 120 تا 130 همت برسد و جمع بدهی آن به 262 همت افزایش یابد.

مهمترین عوامل قابل تأمل

در مجموع می‌توان گفت عوامل متعددی در وضعیت زیاندهی ایران خودرو مؤثر بوده است، براین اساس مهمترین سرفصل‌ها و مسائل پیرامون بحران زیاندهی این غول خودرو‌سازی ایران مد نظر قرار می‌گیرد.

«تحریم‌ها»، که منجر به محدودیت در تأمین قطعات و مواد اولیه برای تولید خودرو و در نتیجه، افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت محصولات شده است. «مدیریت ناکارآمد و اجاره‌ای دولتی»، که به تصمیمات بی‌ثبات، هزینه‌های اضافی، رانت‌های زیانبار، گیر کردن طرح‌های توسعه‌ای در هزارتوی بروکراسی وقت گیر و تخریب‌گر دولتی منجر شده است. همچنین این موارد اجازه نداده است برنامه‌ریزی‌های راهبردی برای توسعه این صنعت، لباس تحقق بر تن کند.

«رقابت با خودروهای خارجی»، که در کنار عجز دولتی‌ها از تحول در محصولات، باعث کاهش سهم ایران‌خودرو از بازار شده است.

«کیفیت پایین محصولات»، که خود، هنر مدیریت دولتی‌ها و شاخص آن در همه عرصه‌های صنعتی است.

«هزینه‌های بالای تولید»، شامل دستمزدهای ناشی از استخدام‌های بی‌اثر، سفارشی و بی‌رویه، ریخت و پاش‌های مرسوم دولتی و نیز گران شدن انرژی و مواد اولیه است. پوشیده نیست که این اتفاقات می‌تواند بر حاشیه سود تأثیر بگذارد و در کنار این عوامل، عدم بهینه‌سازی فرایندهای تولید به بهانه هزینه‌های بالا قرار می‌گیرد که باز هم، مشخصه بخش دولتی است. به همین دلیل گفته می‌شود که دولت‌ها اساساً برای سوددهی، مسئولیتی حس نمی‌کنند بلکه بالعکس باید گزارش هزینه‌کرد بدهند!

«عدم تنوع در سبد محصولات»، و وابستگی به چند مدل خاص خودرو، عامل دیگری است که ممکن است خطرپذیری را افزایش دهد و در صورت کاهش تقاضا برای این مدل‌ها، زیان‌دهی را تشدید کند.

«تحقیق و توسعه»، نیز حلقه مفقوده در مدیریت دولتی است. گفته می‌شود این معضل به خاطر دسترسی محدود و نوسان دولت‌ها در تأمین منابع مالی یا جذب سرمایه‌گذاری است. انصافاً نباید از دولتی‌ها در این باره ایراد گرفت زیرا سوای اینکه توسعه و بهبود فرایندهای تولید و نوآوری در محصولات، معمولاً با ترمز تصمیمات بی‌ثبات و در عین حال وقت‌گیر مدیریت دولتی متوقف می‌شود، چنین تحولی، اساساً از بخش دولتی بر‌نمی‌آید و کار آنها نیست.

ناگفته پیداست که تحقیق و توسعه تا چه حد می‌تواند به صنعت خودرو کمک کند و در رقابت با رقبا و طراحی محصولات متناسب با نیازهای مصرف کنندگان در بازارهای داخلی و خارجی مؤثر باشد اما دولتی‌ها در این زمینه نه تنها پیشرفت قابل توجهی نداشته‌اند بلکه در مواردی، روند معکوس کاهش کیفیت را در پیش گرفته‌اند. برای درک این واقعیت کافی است از مردم درباره محصولات ایران‌خودرو نظرسنجی شود.

«خودروی خوب با دستور ساخته نمی‌شود»، قوانین، مقررات دست و پاگیر دولتی، تغییرات مکرر در مقررات دولتی، بخشنامه‌ها و نیز سیاست‌هایی مانند قیمت‌گذاری دستوری که واقعیت کف بازار را نادیده می‌گیرند، لاجرم به عدم تعادل در بازار و زیان‌دهی شرکت‌ها منجر می‌شود.

«خدمات پس از فروش ضعیف»، دیگر عاملی است که افق تیره و تاری در برابر مدیریت دولت بر خودروسازی می‌گذارد و البته این عامل، بیشتر معلول زنجیره‌ای از ناکارآمدی و حاصل همه عوامل پیش گفته است که ناگزیر به خدمات پس از فروش ناکافی، عدم پاسخگویی مناسب به شکایات مشتریان، کاهش اعتماد مشتریان، ریزش تقاضا و نهایتاً کاهش حاشیه سود، منجر می‌شود.

 راهبرد‌های عملیاتی

 

سازوکار تغییر روند زیاندهی ایران خودرو، نیازمند یک رویکرد جامع و چندجانبه با درک از معضلات پیش گفته است که به تحلیل بازار و شناسایی نیازها، نوآوری در طراحی و تولید، مدیریت هزینه‌ها، بررسی و بهینه‌سازی زنجیره تأمین و فرایندهای تولید برای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری، توجه ویژه به بازاریابی و فروش با توسعه استراتژی‌های بازاریابی مؤثر برای جذب مشتریان، توسعه همکاری‌ها با شرکت‌های خارجی برای انتقال دانش فنی، بهبود خدمات پس از فروش و تنوع بخشی به محصولات از جمله تولید خودروهای الکتریکی یا هیبریدی، نیاز مبرم دارد؛ در مجموع تحقق موارد مذکور با جراحی این صنعت به دست متخصصان کاربلد بخش خصوصی میسر است نه دستورها و نامه نگاری‌های دولتی. بر این اساس، ایران خودرو برای کاهش و در نهایت خروج از زیاندهی نیاز ضروری به جراحی متخصصان بخش خصوصی دارد.

منبع

 ایران جیب به نقل از روزنامه ایران

 

برچسب : خودرو , وان کار , پایان زیاندهی ایران خودرو , زیان ایران خودرو , بخش خصوصی , جراحی بخش خصوصی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی cvt : اصن پیش فروش بیشتر از یکسال وجاهت قانونی نداره فکر کنم بیشترین زمان پیش فروش خودرو یکسال هس
علی cvt : بعد از 15 ماه واریز پیش پرداخت کی دیگه میخاد دعوت نامه بده؟ کجای دنیا 18 ماه بعد از ثبت نام و پرداخت پول خودرو میدن؟؟؟؟؟
شاهین پلاس اسفندماه : بله، این احتمال وجود داره که دعوتنامه شاهین پلاس براتون صادر بشه اما ۱۰۰ درصد قطعی نیست. احتمالا به این زودی های دعوتنامه تون میاد پس مبلغ درخواستی رو آماده کنید.
سعیدx5 : کرمان موتور نماد بی اعتمادی بی تعهدی و عدم پاسخگوی تنها شرکتی که اصلا نظر مشتری و خریدار براش مهم نیست فقط هدف گرفتن پول مردم متاسفام برای این برند سود جو
طاها : سلام برادرخوش حالم کردی..پس اینطورکه داره فاکتورمیشه تارادستی اسفندروهم قبل عید تحویل میدن؟؟
علی : سلام تارا دستی پیش فروش
چانگان cs55 : من بالاخره تحویل خودرو خوردم 😍😍😍 امیدوارم زودتر برسه دیگه ۱۷ آذر فاکتور ۸ ام دی پلاک پذيرش ۴۹۴۹ ۲ مرداد هم واریز بودم
ff : سلام دوستانی که تحویل حضوری بودن وقتی مراجعه کردن چند ساعت معطلی داره و اینکه میدونید ساعت کاریشون از چند تا چند؟
شاهین اتوماتیک CVT موعده تحویل اسفند 403 قم : در جواب شاهین پلاس اسفند ماه ....یه سوال مایکه شاهین سی وی تی مهر 402 290 میلیون واریز کردیم دعوتنامه سی وی تی میاد یا دعوت نامه پلاس اتوماتیک میاد
شاهین پلاس اسفندماه : دوستان توجه داشته باشید؛ مبلغ واریزی دعوتنامه شاهین پلاس موعد بهمن ماه ۴۱۸ میلیون تومان هستش. دوستانی که موعد تحویل اسفندماه هستند آمادگی لارم را داشته باشند چون به احتمالا زیاد دعوتنامه ها بزودی ارسال خواهد شد. موفق باشید.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 30بهمن : لطفا خواهشن الکی نگین فاکتورشدیم
نسترن : خدایی پارس بهتر از 207 است
چنگیز : پارس بهترینه در مقایسه با 207
چوبین : پارس عالیه
نیما : ما که هنوز دعوتنامه نیومده برامون چ باید بگیم مقصر خودمون هستیم که می‌خریم
علی پارس : فقط پارس بهترینه و عالیه
151پاششی پذیرش 1آذر : پذیرش 1. آذر فاکتور 24آذر پلاک 28آذر ولی هنوز چراغ تحویل روشن نشده من ریدم جد آباد مسعولین با این شرکت های دزدشون
آرش : دوستان اطلاع دارید افرادی که خطا تبصره 13 خوردن تو آدرس و پرونده کاری کردن یا خود به خود براشون حل شد چون یادمه یه نفر گفت تبصره 13 مشکلشون حل شده
سورن پلاس موتورجدید : سلام آقای احمدی پیش فروش یا فوق العاده بودی، لطفا تاریخ دقیق تحویل و شماره قرارداد بگو چون منم تحویل بهمن هستن
حسام : مطمین باشید سایپا نمیخواد ریالی بابت تاخیر بده سر همین قضیه حتی بخشنامه زده که 25دی روز پدر هم 2شیفت تولید انجام بدن.در ضمن فردا چندین نفر هم از پارس خودرو فاکتور میشن.خیالتون تخت باشه اگه فردا 10مهر تموم نشه پس فردا حتما تموم میشه و نوبت میرسه به 11مهر