اسقاط به داد بنزین رسید

اسقاط به داد بنزین رسید

 

اسقاط 72 هزار خودروی فرسوده در سال گذشته باعث کاهش بیش از 666 میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل 152 میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت شده است.

 

اسقاط خودروهای فرسوده یکی از موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر بی‌توجهی به آن خسارات و هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم وارد کرده است. این مسائل شامل ناترازی انرژی، تلفات بالا ناشی از تصادفات و آلودگی هوا در کلان‌شهرها می‌باشد. در این راستا، قانون‌گذار در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو، به این مسئله پرداخته است.

یکی از نکات کلیدی که باید به آن اشاره شود، مدیریت ناترازی انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. گسترش اسقاط خودروهای فرسوده، به‌ویژه در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل، یکی از موثرترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود مصرف سوخت و کنترل ناترازی انرژی در کشور است. خودروهای فرسوده به دلیل مستهلک شدن قطعات، به‌ویژه قطعات قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل‌های جدید دارند. به‌طور میانگین، هر خودرو فرسوده سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از خودروهای نو سوخت مصرف می‌کند. با حذف این خودروها، شاهد کاهش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی خواهیم بود.

علاوه بر این، با توجه به ظرفیت صادراتی سوخت به کشورهای هم‌جوار، در صورت اصلاح مصرف بنزین در داخل کشور، فرصت‌های درآمدزایی ارزی نیز از دست می‌رود. عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲، اگرچه نسبت به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ فاصله دارد، اما با رشد نسبی همراه بوده است. این پیشرفت می‌تواند در صرفه‌جویی گسترده در مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای دولت تاثیرگذار باشد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ؛  اسقاط خودروهای فرسوده باعث کاهش بیش از ۶۶۶ میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل ۱۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از ۴۴۷ میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی شده است. این ارقام نشان‌دهنده اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش مصرف سوخت و افزایش درآمدهای دولت است.

 

از منظر ایمنی نیز، خودروهای فرسوده خطرات جدی دارند. طراحی قدیمی پلت‌فرم‌ها و استهلاک قطعات باعث کاهش ایمنی این خودروها می‌شود. در سال ۱۴۰۲ اگرچه شاهد کاهش ۸ درصدی در تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای بودیم، اما شرایط ایمنی و تلفات همچنان مناسب نیست. بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد امکانات اولیه ایمنی، مانند کیسه هوا، هستند که این مسئله باعث افزایش خطرات جاده‌ای می‌شود. توجه به اسقاط خودروهای فرسوده و استفاده از پلت‌فرم‌های جدید می‌تواند به بهبود ایمنی جاده‌ها کمک کند.

در کنار این موارد، آلودگی هوای کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران، یکی دیگر از چالش‌های جدی است. سالانه حدود هزار تن آلودگی در تهران تولید می‌شود که بخش زیادی از آن مربوط به منابع آلاینده متحرک است. بر اساس مطالعات، منابع متحرک در تهران مسئول ۷۲ درصد از آلودگی هوا هستند. خودروهای فرسوده سهم زیادی در این آلودگی دارند و خروج سریع آنها از ناوگان حمل و نقل می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند و تعداد روزهای هوای پاک را افزایش دهد.

همچنین، با رونق گرفتن صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، مراکز اسقاط خودرو که پیش‌تر به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده بودند، دوباره فعال می‌شوند. این امر موجب ایجاد اشتغال پایدار و رونق صنعت بازیافت خواهد شد.

در نهایت، با توجه به نکات مطرح‌شده، ضروری است که به وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل کشور از نظر فرسودگی توجه بیشتری شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بنزین , بازار بنزین , اسقاط خودرو , قیمت بنزین , کنترل سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جواد ۲۵ ام : وحید داداش،حرفات رو در سرویس شرکت میخونم،با آنکه اول هفته ما رو با اخبارت خراب کردی، اما بازم دمت گرم.یا حق.
رضا۲۳ : سلام......اندوهگین اما امیدوارم.....با تشکر از آقای وحید .
عبدی : باشه شما که راست میگی،ما هم باور کردیم.راضی شدی؟
نادیا راد : سلام،فارغ از صحت یا سقم این اخبار،آن جمله آخر که نوشته بودید:"من در اینمورد هیچگونه پیشداوری و قضاوت نمیکنم"، بسیار فروتنانه بود، برخلاف بعضی که ادعای عقل کلی دارند.متشکرم.
شاهینg : دوستان هرکدوم فاکتور شدین بیاین اطلاع بدین
شاهینg : آقای حجازی از خودت حرف در نیار ما که از خودمون نمیگیم سود ۳۶درصده قراداد داریم یکم تحقیق کنی میبینی ما خودمون بابت تاخیر ناراحتیم این همه مردم صدا شون در نمیاد به سود تاخیرش هم ربط داره
شاهین جی : ۳۶ درصد واسه فوری هاست واسه پیش فروش ها فک کنم ۲۸ درصده سالانه
شاهین جی : بند نداره همون صفحه اول نوشته جریمه تاخیر ۳۶ درصد سالانه
ری را مشکی تحویل اسفند : شوخی
سایپا بی لیاقت : سایپا لیاقت نداره چون داره با پول مردم بازی میکنه و مردم رو مسخره خودش کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانا تیر : سلام دوست عزیز ببخشید تاریخ تحویل قراداد شما چه تاریخی بوده؟
اطلس دی حسن : سلام دوست عزیز ما شهرستان هستیم هزارکیلومتر فاصله داریم.
5دنده فوری تحویل مرداد : شما یه سر نمایندگی برو شاید مشکلی داره که دیر شده
رسول : داداش 9اسفند فکر کنم هی کسی نیست
ساینا اس بهمن : با بچه های بالا تماس گرفتی صد دفعه بهت میگم از موتوری جنس نگیر
31 خردا : ای بابا مگه چن روز طول میکشه ازکی تاحالا توحمله اگه خارج بود دیری میرسید
اریزو 5 : نقدی بودین یا قسطی من نقدی بودم نمایندگی فلاحی استان یزد انشالله شما هم تحویل میگیرین
رانا 19 خرداد : دروغ هم بلد نیستی بگی😂😂
اطلس آذر علی : لطفا خواهشن صبح 4/28 ساعت 9صبح جلوی سایپا کیلومتر 11روبروی کروز دفتر بازاریابی و فروش سایپا 🙏🙏🙏🙏🙏🙏🙏
دنا آپشنال : الان دنا آپشنال تیر رو فاکتور میکنن که از زمان واریز وجه بیش از 60 روز گذشته اوضاع دنده ای بورسی که خیلی بده خرداد رو فاکتور میکنه و 90 روز شده و 6 دنده هم بیش از 60 روزه آقا محمد درست میگن متنشون بر اساس قرار داد درسته اینایی که الان مهر دعوتنامه اومدن زودتر که نمیدن همون مهر به زور اگه بدن 90 روز میشه دیگه