اسقاط به داد بنزین رسید

اسقاط به داد بنزین رسید

 

اسقاط 72 هزار خودروی فرسوده در سال گذشته باعث کاهش بیش از 666 میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل 152 میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت شده است.

 

اسقاط خودروهای فرسوده یکی از موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر بی‌توجهی به آن خسارات و هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم وارد کرده است. این مسائل شامل ناترازی انرژی، تلفات بالا ناشی از تصادفات و آلودگی هوا در کلان‌شهرها می‌باشد. در این راستا، قانون‌گذار در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو، به این مسئله پرداخته است.

یکی از نکات کلیدی که باید به آن اشاره شود، مدیریت ناترازی انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. گسترش اسقاط خودروهای فرسوده، به‌ویژه در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل، یکی از موثرترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود مصرف سوخت و کنترل ناترازی انرژی در کشور است. خودروهای فرسوده به دلیل مستهلک شدن قطعات، به‌ویژه قطعات قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل‌های جدید دارند. به‌طور میانگین، هر خودرو فرسوده سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از خودروهای نو سوخت مصرف می‌کند. با حذف این خودروها، شاهد کاهش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی خواهیم بود.

علاوه بر این، با توجه به ظرفیت صادراتی سوخت به کشورهای هم‌جوار، در صورت اصلاح مصرف بنزین در داخل کشور، فرصت‌های درآمدزایی ارزی نیز از دست می‌رود. عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲، اگرچه نسبت به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ فاصله دارد، اما با رشد نسبی همراه بوده است. این پیشرفت می‌تواند در صرفه‌جویی گسترده در مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای دولت تاثیرگذار باشد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ؛  اسقاط خودروهای فرسوده باعث کاهش بیش از ۶۶۶ میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل ۱۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از ۴۴۷ میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی شده است. این ارقام نشان‌دهنده اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش مصرف سوخت و افزایش درآمدهای دولت است.

 

از منظر ایمنی نیز، خودروهای فرسوده خطرات جدی دارند. طراحی قدیمی پلت‌فرم‌ها و استهلاک قطعات باعث کاهش ایمنی این خودروها می‌شود. در سال ۱۴۰۲ اگرچه شاهد کاهش ۸ درصدی در تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای بودیم، اما شرایط ایمنی و تلفات همچنان مناسب نیست. بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد امکانات اولیه ایمنی، مانند کیسه هوا، هستند که این مسئله باعث افزایش خطرات جاده‌ای می‌شود. توجه به اسقاط خودروهای فرسوده و استفاده از پلت‌فرم‌های جدید می‌تواند به بهبود ایمنی جاده‌ها کمک کند.

در کنار این موارد، آلودگی هوای کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران، یکی دیگر از چالش‌های جدی است. سالانه حدود هزار تن آلودگی در تهران تولید می‌شود که بخش زیادی از آن مربوط به منابع آلاینده متحرک است. بر اساس مطالعات، منابع متحرک در تهران مسئول ۷۲ درصد از آلودگی هوا هستند. خودروهای فرسوده سهم زیادی در این آلودگی دارند و خروج سریع آنها از ناوگان حمل و نقل می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند و تعداد روزهای هوای پاک را افزایش دهد.

همچنین، با رونق گرفتن صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، مراکز اسقاط خودرو که پیش‌تر به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده بودند، دوباره فعال می‌شوند. این امر موجب ایجاد اشتغال پایدار و رونق صنعت بازیافت خواهد شد.

در نهایت، با توجه به نکات مطرح‌شده، ضروری است که به وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل کشور از نظر فرسودگی توجه بیشتری شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بنزین , بازار بنزین , اسقاط خودرو , قیمت بنزین , کنترل سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
صابری 1 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به همه شرکت سایپا واقعن دزد هستش. هیچوقت از سایپا ماشین نگیرید. خیلی مسخره هستش ؛ حیف پول که بریزی سایپا. افرادی که مهر 1402 مبلغ 290 به سایپا ریختن. سود مشارکتشون حذف شده که هیچ و دعوتنامه هم ندادن براشون. بعد اونایی که واریز اولیه شون اسفند 1402 و نیمه شعبان و اردیبهشت 1403 بوده رو دعوتنامه میدن و جلوتر فاکتور میکنن. حالا یا جوانی جمعیت یا عادی یا هر طرح دیگه ای. هیچ ناظر و نهادی هم پاسخگو و نظارت نداره. میان اونا رو
مجا خان : سلام دوستان من قبل عیدx5 رو تحویل گرفتم ولی هنوز سند سبز ماشین نیومده بقیه هم مثل من هستن؟
میلاد : شما واریزت چندم مهر بود؟ اینجا اکثرا مهر هستن و پیامک دوم‌نیومده اصلا
سهند دی : سلام مهلت تکمیل وجه تا کی هست؟
مبین 30 اسفند : سلام مبارک باشد.واریزی دوم شما کی بوده؟
ناشناس : 6 خرداد 402 شاهین برنده شدم 20 مهر 402 ک شرکت سایپا فراخوان پیامک اومد بیا شاهین اتومات 23 واریز وجه اولیه 290 میلیون 24 مهر 402 پذیرش -- توی هفته چهارم اسفند ماه 403 منتظر پیامک دعوتنامه تکمیل وجه بودیم نیومد تا الان هم منتظر دوسال معطل یه شاهین اتومات شدیم والاه هروز کارم شده یه پام نمایندگی یه اینجا قبل یه هفته مونده بود به عید برگه سخا پرکردم هم پلیس تایید کرد احراز محل سکونتمو هم مامور اداره پست برگه سخا بردم نمایندگی قبول نکرد گفت هر وقت پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد بیار سخارو
مرادزاده : منم مثل شما
ناشناس : در جواب حاج مهدی اردیبهشت میشه خرداد میشه تیر میشه مرداد میشه شهریور ............همش سرکاری هست نمیشه اعتماد کرد اشتباه من هم همین خرداد 402 شاهین برنده شدم 20 مهر 402 ک شرکت سایپا فراخوان پیامک اومد بیا شاهین اتومات 23 واریز وجه توی اسفند 403 منتظر پیامک دعوتنامه تکمیل وجه بودیم نیومد تا الان هم منتظر دوسال معطل یه شاهین اتومات شدیم
مهدی : داداش مرکز پاسخگویی که زنگ میزنی هر بار یه جواب میدن بهت برا من که اینجوری بود شما برو تو سایت ایران خودرو یه درخواست شکایت برای عدم فاکتور شدن ماشینت بده ببین جوابش چی میاد تا ۷۲ ساعت باید جوابش بیاد انشالله هر چه زودتر فاکتور بشی
محمد : بریم من پایه ام فردا صبح من دوباره میرم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایوب : تاخیرو 3 ماه در نظر بگیر فعلا
اطلس : سلام چرا کوییک اس برا من126امده برا بعضی 121
هایما اس 7 پرو : 17 خردادماه، هنوز فاکتور نشده
حسین : 207 سقف فلز تا. چه تاریخی فاکتور شده
محمد : سلام سورن موتور. جدید تا چه تاریخی فاکتور شده
حسین دوگانه 75 تحویل سی اسفند : سلام دوگانه 75 لیتری تحویلی 30 اسفند کسی مونده فاکتور نشده باشه؟ من فاکتور نشدم هنوز ،کسی اطلاعی داره چخبره
207سقف فلز : تحویل مرداد کی تکمیل وجه باید بیاد افزایش میخوره ؟
محمدعلی : منم همینم تغییر رنگ زدم
محمد : 11 خرداد. شما چی؟
دنا 6دنده : من الان تاییدیه اداره پست گرفتم فردا نمایندگی میبرم