اسقاط به داد بنزین رسید

اسقاط به داد بنزین رسید

 

اسقاط 72 هزار خودروی فرسوده در سال گذشته باعث کاهش بیش از 666 میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل 152 میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت شده است.

 

اسقاط خودروهای فرسوده یکی از موضوعات مهمی است که در سال‌های اخیر بی‌توجهی به آن خسارات و هزینه‌های زیادی را به دولت و مردم وارد کرده است. این مسائل شامل ناترازی انرژی، تلفات بالا ناشی از تصادفات و آلودگی هوا در کلان‌شهرها می‌باشد. در این راستا، قانون‌گذار در قالب قانون ساماندهی صنعت خودرو، به این مسئله پرداخته است.

یکی از نکات کلیدی که باید به آن اشاره شود، مدیریت ناترازی انرژی و بهینه‌سازی مصرف سوخت است. گسترش اسقاط خودروهای فرسوده، به‌ویژه در جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل، یکی از موثرترین، کم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها برای بهبود مصرف سوخت و کنترل ناترازی انرژی در کشور است. خودروهای فرسوده به دلیل مستهلک شدن قطعات، به‌ویژه قطعات قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، مصرف سوخت بیشتری نسبت به مدل‌های جدید دارند. به‌طور میانگین، هر خودرو فرسوده سالیانه ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از خودروهای نو سوخت مصرف می‌کند. با حذف این خودروها، شاهد کاهش هزینه‌های ناشی از ناترازی انرژی خواهیم بود.

علاوه بر این، با توجه به ظرفیت صادراتی سوخت به کشورهای هم‌جوار، در صورت اصلاح مصرف بنزین در داخل کشور، فرصت‌های درآمدزایی ارزی نیز از دست می‌رود. عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲، اگرچه نسبت به سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ فاصله دارد، اما با رشد نسبی همراه بوده است. این پیشرفت می‌تواند در صرفه‌جویی گسترده در مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه‌ها و افزایش درآمدهای دولت تاثیرگذار باشد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ؛  اسقاط خودروهای فرسوده باعث کاهش بیش از ۶۶۶ میلیون لیتر مصرف سوخت شده که معادل ۱۵۲ میلیون دلار صرفه‌جویی در پرداخت یارانه پنهان سوخت توسط دولت و بیش از ۴۴۷ میلیون دلار درآمد بالقوه از محل صادرات سوخت صرفه‌جویی شده است. این ارقام نشان‌دهنده اهمیت اسقاط خودروهای فرسوده در کاهش مصرف سوخت و افزایش درآمدهای دولت است.

 

از منظر ایمنی نیز، خودروهای فرسوده خطرات جدی دارند. طراحی قدیمی پلت‌فرم‌ها و استهلاک قطعات باعث کاهش ایمنی این خودروها می‌شود. در سال ۱۴۰۲ اگرچه شاهد کاهش ۸ درصدی در تعداد کشته‌های تصادفات جاده‌ای بودیم، اما شرایط ایمنی و تلفات همچنان مناسب نیست. بسیاری از خودروهای فرسوده فاقد امکانات اولیه ایمنی، مانند کیسه هوا، هستند که این مسئله باعث افزایش خطرات جاده‌ای می‌شود. توجه به اسقاط خودروهای فرسوده و استفاده از پلت‌فرم‌های جدید می‌تواند به بهبود ایمنی جاده‌ها کمک کند.

در کنار این موارد، آلودگی هوای کلان‌شهرها، به‌ویژه تهران، یکی دیگر از چالش‌های جدی است. سالانه حدود هزار تن آلودگی در تهران تولید می‌شود که بخش زیادی از آن مربوط به منابع آلاینده متحرک است. بر اساس مطالعات، منابع متحرک در تهران مسئول ۷۲ درصد از آلودگی هوا هستند. خودروهای فرسوده سهم زیادی در این آلودگی دارند و خروج سریع آنها از ناوگان حمل و نقل می‌تواند به بهبود کیفیت هوا کمک کند و تعداد روزهای هوای پاک را افزایش دهد.

همچنین، با رونق گرفتن صدور گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، مراکز اسقاط خودرو که پیش‌تر به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل یا نیمه‌تعطیل شده بودند، دوباره فعال می‌شوند. این امر موجب ایجاد اشتغال پایدار و رونق صنعت بازیافت خواهد شد.

در نهایت، با توجه به نکات مطرح‌شده، ضروری است که به وضعیت فعلی ناوگان حمل و نقل کشور از نظر فرسودگی توجه بیشتری شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بنزین , بازار بنزین , اسقاط خودرو , قیمت بنزین , کنترل سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
V4 : سلام دوستان کسی تا حالا تجربه تحویل خودرو از کارخانه رو داره؟ باید چه کار کنیم؟ از کارخانه بگیریم بهتره یا بزاریم بیاد نمایندگی؟
تارا v4فوری : سلام داخل میز خدمت یا اصطلاحا کاستومر نیست تو خود سایت و پنل کاربری ایران‌خودرو قسمت شکایات داره که بزنید روش منتقل میشه به سایت crm.icko اونجا میتونید ثبت کنید
م م : س ببخشید دوستی نوشته بود که قسمت درخواست وپیگیری مشتری در میز خدمت رفنه و یرسی کرده ان کجای که هرچه میگردم پیدا نمیشه از من هم تارا اتوماتیک وی 4 است تحویل 3 شهریور ممنونم اگه راهنمایی کنید
شاهین : سلام منم شهریورم. هنوز نیومده پیام واریز. میگن واریز وجه مردادم نیومده چ برسه شهریور
وحید : کلاس بخاطر اضافه شدن sbr تغییر کرده، چیز مهمی نیست، فقط نزدیک دو میلیون گرون تر کردن
ایگل سفید اردیبهشت : سلام. ایگل سفید، برای من ۲۸ مرداد فاکتور شد تحویل سیستمی ۲۸ تیر بود ثبت نامم هم ۱۳ اردیبهشت ۶۰روزه. الان این هفته پلاک هم‌ صادر شده و رو گزبنه ارسال پلاک و مدارک مونده، گفتنتو بازه نیمه دوم شهریور تا آخر شهریور تحویل میدن.
سهند ۶ اردیبهشت : سلام من ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم رنگ سفید هنوز فاکتور نشدم
امین : آبان هنوز نرسیده
مریم : اصلا مشخص نمیشه چون بعضی ها تبدیل زدن افتادن جلو بعضی ها جی هستن هنوز موندن ، شماره پذیرش ربطی به جلو بودن نداره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : نه داداش نمیدن فقط جریمه تاخیرو میدن من سوال کردن اینو
محمدرضا : فعلا که خبری نیست تا تیر ماهی ها تموم بشن که حالاحالاها ادامه داره،به احتمال زیاد طبق گفته خودشون انشاالله مهر ماه
محمدرضا : برای من هم تحویل 31 مرداد بود، فعلا که خبری نیست،با اوپراتور تماس گرفتم گفت شانس بیاری مهر تحویل بدن،میگن تولید سورن خیلی عقب افتاده
حامد : سلام ،کسی ایکس55 پرو اقساطی ثبت نام کرده،شرایطش چطوره، منم پیش پرداخت واریز کردم منتظر دعوتنامه هستم،بعدش چه مراحلی داره ،کسی چیزی میدونه
ساینا دوگانه : خبر موثق لطفا جواب بدین ماهم ثبت نامی دی ماه بود ،تکمیل اردیبهشت ،تحویل هم سی روزه بود ولی هنوز هیچ خبر نیست بنظرتون کی فاکتور میشم 😔 😭 دیگه خسته شدم
رانا 31 تیرماه : سلام امشب چک کردم حمل خودرو تیک سبز خورده بود ، تا ظهر چک میکردم نخورده بود .
ساینا تک 5تیر ماه تکمیل وجه : سلام و درود.اخبار موثق لطفا به من حدودی می گی کی فاکتور می شم می شم جوابمو بدی
حمید : کسی متوجه نشد چرا 4500 کم کردن؟
سورن 15 مرداد : امروز بروز شده تا این لحظه که فاکتور نشده
سورن 31 تیر پیش فروش : واسه شما سیمی هست و از سایت خراسان میاد