شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

 

یک روز پس از تغییر هیأت مدیره ایران‌خودرو که با حواشی زیادی در روز برگزاری مجمع این شرکت همراه شده بود، سازمان بورس نیز اعلام کرد، آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است. روز گذشته هم علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران‌خودرو، با تحولات رخ داده، از سمت خود کنار رفت.

 

 با گشایش درهای مدیریت ایران‌خودرو، کنسرسیوم سهامداران جدید متشکل از شرکت‌های خدمات‌گستر صبا انرژی، سرمایه‌گذاران گنجینه ایرانیان، بهینه‌ساز بهمن، اعتبار‌آفرین و سرمایه‌گذاری ملی ایران وارد میدان شده و سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را به خود اختصاص داد. عادل پیرمحمدی، از مدیران باسابقه صنعت خودروسازی نیز به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد.

ماجرای استقرار هیأت ‌مدیره جدید، خود به داستانی پرحاشیه تبدیل شد. مدیرعامل ایران‌خودرو پس از مقاومت هفت ساعته مدیران این شرکت در برگزاری «مجمع عمومی فوق‌العاده» روز چهارشنبه که با قطع برق، قطع میکروفن و انتشار خبر لغو جلسه همراه بود، به سازمان بورس شکایت کرد. در نامه عظیمی به سازمان بورس آمده است:«نمایندگان گروه کروز بدون توجه به نامه معاون دادستانی و بدون احراز مالکیت سهامداران، مجمع را به طور غیرقانونی و بدون حضور نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو برگزار کرده و اعضای هیأت مدیره جدید را انتخاب کردند.»

سپس در یک اتفاق غیرمنتظره، روز پنجشنبه درِ ساختمان مدیریت این شرکت قفل شد تا از ورود اعضای جدید هیأت مدیره به محل کارشان جلوگیری شود. این اقدام باعث سردرگمی و اعتراض اعضای هیأت مدیره جدید شد، به طوری که آنها از عظیمی به اتهام تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت شکایت کردند، اما با گذشت 24 ساعت از این حواشی جدید، حالا سازمان بورس مصوبه‌های مجمع ایران‌خودرو را تأیید کرده است. روز گذشته نیز عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو بعد از حواشی پیش آمده، در نهایت با نوشتن یک نامه مفصل از ایران‌خودرو کناره‌گیری کرد.  ورود بخش خصوصی به ایران‌خودرو با وجود مشکلات عمیق مالی و عملیاتی، اتفاق جسورانه‌ای محسوب می‌شود. این شرکت در ۹ ماه ابتدایی سال‌ جاری ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده و مجموع زیان انباشته آن تا پایان پاییز به ۱۲۷.۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود. همچنین ایران‌خودرو با بدهی‌های کلان به قطعه‌سازان، کسری شدید قطعات و تأخیر در تحویل خودروها روبه‌رو است.

 

خصوصی‌سازی واقعی با حضور بخش خصوصی

بخش خصوصی با در اختیار داشتن سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره، قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی عملیاتی برای خروج این شرکت از بحران را به ‌دست آورده است. بر این اساس مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو نه ‌تنها سرنوشت این شرکت بلکه مسیر آینده صنعت خودروسازی کشور را تغییر داد. با مدیریت جدید، انتظار می‌رود برنامه‌هایی برای کاهش زیان انباشته، بهبود فرآیندهای تولید، افزایش کیفیت و کاهش تأخیر در تحویل خودروها اجرایی شود.

تغییر فرمان اداره ایران‌خودرو، پایان یک عصر و آغاز فصلی نو در صنعت خودروی ایران است. با رعایت اصول مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، این صنعت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه به جایگاهی شایسته و درخور مردم ایران برسد.

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در رابطه با خصوصی‌سازی ایران‌خودرو به خبرنگار ایران اظهار کرد:«خصوصی‌سازی این صنعت در شرایط کنونی با وجود زیان انباشته و بدهی‌های سنگین، گامی جسورانه و البته چالش‌برانگیز است. ایران‌خودرو در حال حاضر با زیان انباشته‌ای بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان، بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی معوقه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد وضعیت صنعت خودروسازی در زمان تصدی‌گری دولت مطلوب نبوده است و ادامه این روند می‌توانست شرایط را وخیم‌تر کند.»

وی ادامه داد:«این مشکلات، نتیجه سیستم اداری ناکارآمد و بوروکراسی‌های حاکم بر مدیریت دولتی است، نه عملکرد افراد خاص. اما برای نجات این صنعت، واگذاری آن به بخش خصوصی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. البته بخش خصوصی هم نمی‌تواند معجزه کند و ورود به این حوزه با این حجم از مشکلات، همت و جرأت بالایی می‌طلبد.»

شروط واگذاری به بخش خصوصی

 

دوست‌زاده به شروط اساسی برای موفقیت خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت:«ما در انجمن صنایع همگن چهار شرط مهم را برای واگذاری خودروسازان تعیین کرده‌ایم که رعایت آنها الزامی است.

این شروط عبارتند از یک، اهلیت: بخش خصوصی باید از جنس این صنعت باشد و تجربه تولید خودرو یا قطعات خودرو را داشته باشد. نمی‌توان صنعت را به دست افرادی سپرد که آشنایی کافی با این حوزه ندارند. دوم، رفع تعارض منافع: خودروسازی نباید از رانت اطلاعاتی به نفع قطعه‌سازی خود استفاده کند. منافع قطعه‌سازی و خودروسازی باید تفکیک شود تا تضاد منافع ایجاد نشود. سوم، رفع انحصار: سهم قطعه‌سازانی که پیش از این قطعات خودرو را تأمین می‌کردند باید تثبیت شود و بخش خصوصی نباید به بهانه‌هایی، تأمین‌کنندگان دیگر را کنار بزند و خود انحصاری عمل کند و در نهایت چهارم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی: دولت به‌ عنوان ناظر باید نظارت خود را تقویت کند و سیاست‌گذاری‌های کلان مانند تولید خودروهای الکتریکی، هیبریدی و تنوع در محصولات را هدف گذاری کند. همچنین باید مشخص شود در دو سال آینده این صنعت به کجا خواهد رسید.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شرکت ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , بخش خصوصی , مدیریت بخش خصوصی ایران خودرو , شروع کار مدیریت جدید ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کسرا : سلام دوستان دیشب سازمان حمایت اعلام کرد کسانی که تحویل خودروشان سال گذشته بوده شامل افزایش قیمت نخواهدشد وخودرو ساز باید به قیمت سال گذشته تحویل دهد تورو خدا پیگیری کنید
سهند بهمن ماه : سلام بالاخره فاکتور شد رنگ نوک مدادی تکمیل وجه ۱۲ مرداد رنگ نوک مدادی
حاتم : سلام کسی اینجا هست هنوز یا نه اگه کسی هست چکار کردین ماشینو من که همون موقع بی خیال طرح شدم و انصراف زدم رفتم یه طرح دیگه ثبت نام کردم برا ساینا
Jjj : چرا دروغ میگی دعوتنامه ۸ شهریور صادر شده تو شهریور هیچ j7 شاسی تخصیص ندادن
عباس علیزاده : یک کشاورز بدبخت زمین و زمان بهم میبافه باوام وقرض تابتواند یک تراکتور بخردتااینهاراجورمیکنه با قیمت تراکتور ازطرف دیگه سربه فلک میکشه کشاورز بدبخت باعقب نشینی بجای اینکه به جلوپیشرفت کنه دنده عقب توی مملکت ما ازاین بیشتر نمیشه اگرپول داشتی یاپارتی داشتی که همه کارهات توی جهادکشاورزی فوری راه میندازن واگرپارتی یاپول نداشتی بایدبری بمیری هیچ کس که به دادکشاورزبدبخت برسه نیست ازیک طرف دولت اعلام میکنه وام بدهید کارمردم راه بندازیدولی مسؤلین بانک هزار تابهانه میارن ووامهای بادرصدپاین همیشه برای خودشان کجای مملکت ما وام بابهره کم به کشاورزیامردم بدبخت بیچاره دادن مسؤلین خواهشن به دادمافقیربیچاره هابرسین ممنونم
عباس علیزاده : سلام کجاتراکتوراریون 630 مدل1395میدن 250میلیون تومن برای من سفارش بدهید یاواقعامردم مچل میکنیدیاخودتون زدین به بی راهه اگرواقعا شما سراغ دارید برای من لطفاً یک عدد خریداری کنید تراکتور هست که کاربکنه وزیر 500000000میلیون تومان کمترباشه
شاهین پلاس۱ : من از امور مشتریان پرسیدم گفتن فعلاهمچین طرح تبدیل برای شاهین پلاس نیومده
X5تیر : میشه تاریخ شاسی شدن رو بفرمایید
فاکتور 2 اردیبهشت : شما حتما یه مشکلی داشتی تو روند من الان تکمیل وجه دوم اردیبهشت یودم و فاکتور شد تز سایپا تماس گرفتن تو پنل کاربری اثری از SBR نبود فقط علامت دایره فاکتور زرد رنگ شده و از آماده تخصیص یه تخصیص یافته تغییر پیدا کرده ، رنگ سفید شیری خورده ، یعضی از دوستان شنیدم که مجدد به حالت قبل از فاکتور بر میکرده و SBR میاد و باید یه مبلغ 3-4 تومنی پرداخت کرد که اگر این مورد پیش بیاد اطلاع میدم ، شما 26 اسفند اگر بودی حتما حضوری برو واحد فروش ببین مشکل چی بوده که فاکتور نشدی چون اپراتور ها هنوز اطلاعات درستی ندارن و اطلاعات درستی هم هیچ وقت نمیدن مگر بعضیشون که دوستانی که شاید چند بار تو یک روز تماس گرفتن متوجه تناقض در نخوه ی اطلاع هر کدوم از اپراتورها قطعا شدن . شما تهرانی یه سر برو واحد فروش
J7 فروردین : سلام از کدوم شهر هستین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
24بهمن پیش فروش : سلام چرا پیام ها ارسال نمیشع؟؟
سجاد : سلام ان کسی که می گه قدیمی ها که پیام دادن دیگه نیستشون من الان 4ماهه دارم پیام می زارم وقدیمی هستم دیگه بریدیم که پیام نمی زارم نا امید شدیم
اطلس دوران جنگ : دوستان عزیز ببینید مشکل تحویل فقط اطلس نیست سایپا در تحویل سهند .ساینا .کوییک .وانت پراید.و دیگر محصولات به همین شکل کم کم 6ماه تاخیر میده طوری شده که حواله تکمیل وجه اطلس با 8 ماه تاخیر که سود تاخیر هم برای خود خریدار باشد هیچ کسی از دلال ها حاضر به خرید حواله نیستند میگن سایپا معلوم نیست کی ماشین تحویل بده ..توجه کنید دلال با 100ملیون سود حاضر به خرید حواله تکمیل شده وجه اطلس و با 8 ماه سود تاخیر نمی خرند. دلال جلو خودم زنگ زد چنتا نمایندگی بعد گفت ارزش ریسک خرید تو این شرایط مملکت نداره هر لحظه ممکنه پولت از بین بره
پانا پیش فروش دی : سلام آذر ماه
تحویل دی ماه : وحید جان تا اذر دعوت نامه اومده برای دی ماه هم احتمالا تا پنجم ابان ارسال میشه فقط نمیدونم افزایش میخوره یا نه!
رضا پانا تحویل دی ماه : فک نکنم افزایش قیمت داشته باشه آخه اولا تازه افزایش دادن و حتی مبالغ اضافه رو هم میخوان برگردونن
وحید : سقف فلز
وحید : دوستان من تازه به این صفحه اومدم دوستان مطلع هستن دعوتنامه ی پیش فروش تا چه ماهی اومده؟ سپاسگزارم
ساینا : ایران نصب کنید عالیه
مهندس : از موعد تحویل شما هر چی بگذره روزی حدود 300 تومن میدن از مهلت تحویل مثلا اگه موعد هفته چهارم شهریور بودی از یک مهر حساب میشه