آیا خصوصی سازی ایران خودرو موفق خواهد بود؟

آیا خصوصی سازی ایران خودرو موفق خواهد بود؟

 

ایران‌‌‌خودرو بار دیگر در یک آزمون بزرگ تاریخی قرار گرفت؛ مشابه آنچه در سال 1358 رخ داد و این شرکت از بخش خصوصی به دولت منتقل شد. اکنون بعد از گذشت 45 سال، این خودروساز دولتی دوباره به بخش‌خصوصی بازگشته است. به این ترتیب بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه که در ابتدا خصوصی و سودده بود در چرخه‌ای، از سوی دولت و همراه با زیان انباشته ۱۲۸‌هزار میلیارد تومانی بار دیگر به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

 

اگر چه سال ۵۸ دولت شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو ) را که توسط برادران خیامی تاسیس شده بود در راستای «کنترل منابع صنعتی کشور» ملی اعلام کرد و اختیار آن را به راحتی به عهده گرفت، اما اکنون واگذاری این شرکت خودروساز دولتی  بعد از ۴۵سال مدیریت ناکارآمد، کاری سخت و طاقت‌فرسا برای متولیان آن شده است.

در این سال‌ها آنچه فراتر از دولتی بودن ایران خودرو، این بنگاه اقتصادی را با چالش‌های فراوان همراه کرده، منازعات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بر سر مدیریت این شرکت بوده است. این نخستین بار نیست که مدیریت قبلی، برق و میکروفن سالن برگزاری مجمع را قطع می‌کند یا از ورود اعضای هیات‌مدیره جدید به شرکت خودروساز خودداری می‌کند (اتفاقی که روز چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته در ایران خودرو   رخ داد). خودروسازی دولتی کشور بارها شاهد جنجال‌های مدیریتی بوده است، به طوری که خروج مدیران ارشد از خودروسازی‌ها همراه با تغییر دولت‌ها یا خواست دیگر نهادها به رویه معمول صنعت خودرو کشور تبدیل شده است. روزهای کنونی یادآور خروج جنجالی احمد قلعه‌بانی از سایپا یا هاشم یکه‌زارع از ایران خودرو است. برخی مدیران ارشد نیز در نهایت  با زندان و احکام سنگین قضایی روبه‌رو شدند. 

در خودروسازی ایران معمول است هر مدیر دولتی که در شرکت خودروسازی مستقر می‌شود باید از ده‌ها فیلتر نهادهای با ربط و بی‌ربط گذر کند و تاییدیه مدیریت نیز بنا بر حفظ اختیارات« ذی‌نفعان» صادر می‌شود. به این ترتیب آنچه سال‌هاست پابند خودروسازی کشور بوده تغییرات مدیریتی با فشارهای سیاسی و دولتی است، تغییراتی که اغلب به جای عملکرد یا شایستگی مدیران، بیشتر جنبه سیاسی و جناحی داشته است. اما در این حیاط‌ خلوت برخی سیاسیون، مردم هزینه‌های مالی و  حتی جانی زیادی پرداخت کردند. سال‌هایی که تقابل پیدا و پنهان سیاسیون و ذی‌نفعان برای تغییرات مدیریتی در جاده مخصوص رخ می‌داد، مردم چشم به «خط تولید» خودروسازان داشتند تا بلکه بتوانند خودروی باکیفیتی که جان و مالشان را حفظ کند از خودروسازان تحویل بگیرند. خواستی که در سال‌های اخیر، دستیابی به آن دشوار شده است.

به این ترتیب آنچه درسه دهه گذشته در شرکت‌های خودروساز مورد غفلت قرار گرفته ، تنها«خودرو» است. چهارشنبه‌‌‌ گذشته به خوبی ثابت شد که ایران‌‌‌خودرو دیگر یک شرکت صرفا دولتی نیست، بلکه به مرکز نفوذ و رقابت گروه‌‌‌های اقتصادی تبدیل شده است و ذی‌نفعان بزرگ‌تری پشت پرده این صنعت حضور دارند. ۴۵سال مدیریت دولتی همراه با کیفیت پایین خودروها، بدهی‌‌‌های سنگین و عدم نوآوری نشان داد که این مدل مدیریت ناکارآمد است. حالا بخش‌خصوصی میدان‌دار خودرو شده و قرار است به جای مسائل حاشیه‌ای، تمرکز بر «خودرو» باشد. در این زمینه به نظر می‌رسد که خصوصی‌سازی یک فرصت و یک آزمون بزرگ برای صنعت خودرو است.

 

از سوی دیگر اما در گیرو‌دار تغییرات مدیریتی، توقع مصرف‌کنندگان از سهامداران بزرگ ایران خودرو به شدت بالا رفته که این امر طبیعی است ، چرا که سال‌ها وعده داده شده بود مدیریت دولتی عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو است و حالا که واگذاری به بخش خصوصی انجام شده، مردم انتظار دارند کیفیت افزایش یابد، قیمت‌ها منطقی شود و بازار رقابتی‌‌‌ شود.

مردم انتظار دارند که بعد از خصوصی‌‌‌سازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند. اما اگر روند کنونی (سیاست‌های دولتی) ادامه پیدا کند، ناامیدی از خصوصی‌‌‌سازی هم بیشتر خواهد شد. به طوری که اعتماد عمومی به خصوصی‌‌‌سازی از بین می‌رود و ناامیدی و سرخوردگی نسبت به تغییرات بیشتر خواهد شد. نتیجه اینکه دولت مجبور به دخالت دوباره می‌شود. اگر نارضایتی عمومی زیاد شود، ممکن است دولت دوباره بخواهد وارد مدیریت شود و چرخه شکست‌‌‌خورده‌‌‌ دولتی-خصوصی تکرار شود.

منبع

 ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , موفقیت ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J4مشکی تهران : سلام دوستان ثبت نام 21اذر زنگ زدم نمایندگی گفتن تا اخر اسفند اگه قراردادت زده1403تحویل میدن کسی اطلاعی داره
X5 : سلام ابان ماه x5 نقدی ثبت نام کردم گفتن فردا 12/4 تحویل خودرو نه از مدارک خبری شده و نه شاسی خورده مرحله ی تکمیل وجه مانده هیچ تغییری نکرده وبعدازنمایندگی تماس گرفتن گفتن قبل از عید بخوای مدل۴۰۳ میدیم واردیبهشت بگیری۴۰۴ میدم وسود میدیم معلوم نیست چند ماه طول بکشه
علی : سلام وقت بخیر ۱اسفند ثبت نام کردم رنگ ماشین نمایندگی اشتباه زده میخوام رنگشو عوض کنم چیکارکنم ممنون میشم راهنماییم کنید
علی : داداش من ۳۰ بهمن فاکتور شد ۴۰۴ شد مدل ماشینم ۲۰۷ سقف فلز
علی : بدشانسی آوردی من ۳۰ بهمن موعد تحویل بود همون ۳۰م فاکتور شد و ۴۰۴ خورد ۲۰۷
رامین : رنگ مشکی سفید تموم شده بود بنظرت سر موقع تحویل میدن
مسعود cvt آذر : دقیقا منم سوالم همینه...کسی هست از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان کسی هست تکمیل وجه کرده باشه؟
T8 : سلام کسی هست ثبت نام آذر ماه T8 تحویل گرفته باشه
تارا v1p بهمن : فقط با کارتی که ماشین به اسمشه میشه پرداخت کرد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایکس22 : کسی تماس نگرفته؟؟؟؟
پاسخ به ایکس 22مشهد : قرارداد9اذرم
پاسخ به ایکس 22مشهد : من تماس گرفتم گفتن نخورده ودوروزدیگه تماس بگیر
ایکس22مشهد ک : سلام دوستان ایکس22ثبتنام آذر امروز با دفتر مرکزی تماس داشته باشین ببینیم مجوز خروج خوردیم یا نه و نتیجه رو اینجا بیان کنید متشکر
ساینا اس : تکمیل وجه12دی بودم دوم اسفند فاکتور شدم چند روز طول میکشه پلاک شدنش؟
زهرا خوزستان سورن سفید مادران : منم پلاک نشده
ایکس 33اتومات : سلام دوست عزیز مدل چند خوردی؟ وامت کی واریز شد؟
اطلس مهر : ای خدا چقدر انتظار محمد وقته نوبتت بشه
اطلس جی طرح مادران هفته چهار بهمن : من 62گرم فروختم خرداد الانم دارم میرم برا تکمیل وجه کوییک دوباره طلا بفروشم ان شاالله ک قبل سال کوییکو تحویل بدن مردم از غصه خوردن ذره ذره طلا جمع کردیم راحت ب باد رفت
پذیرش 25 مهر : هنوز مشخص نیست انشالله که 404بشه