آیا خصوصی سازی ایران خودرو موفق خواهد بود؟

آیا خصوصی سازی ایران خودرو موفق خواهد بود؟

 

ایران‌‌‌خودرو بار دیگر در یک آزمون بزرگ تاریخی قرار گرفت؛ مشابه آنچه در سال 1358 رخ داد و این شرکت از بخش خصوصی به دولت منتقل شد. اکنون بعد از گذشت 45 سال، این خودروساز دولتی دوباره به بخش‌خصوصی بازگشته است. به این ترتیب بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه که در ابتدا خصوصی و سودده بود در چرخه‌ای، از سوی دولت و همراه با زیان انباشته ۱۲۸‌هزار میلیارد تومانی بار دیگر به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

 

اگر چه سال ۵۸ دولت شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو ) را که توسط برادران خیامی تاسیس شده بود در راستای «کنترل منابع صنعتی کشور» ملی اعلام کرد و اختیار آن را به راحتی به عهده گرفت، اما اکنون واگذاری این شرکت خودروساز دولتی  بعد از ۴۵سال مدیریت ناکارآمد، کاری سخت و طاقت‌فرسا برای متولیان آن شده است.

در این سال‌ها آنچه فراتر از دولتی بودن ایران خودرو، این بنگاه اقتصادی را با چالش‌های فراوان همراه کرده، منازعات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بر سر مدیریت این شرکت بوده است. این نخستین بار نیست که مدیریت قبلی، برق و میکروفن سالن برگزاری مجمع را قطع می‌کند یا از ورود اعضای هیات‌مدیره جدید به شرکت خودروساز خودداری می‌کند (اتفاقی که روز چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته در ایران خودرو   رخ داد). خودروسازی دولتی کشور بارها شاهد جنجال‌های مدیریتی بوده است، به طوری که خروج مدیران ارشد از خودروسازی‌ها همراه با تغییر دولت‌ها یا خواست دیگر نهادها به رویه معمول صنعت خودرو کشور تبدیل شده است. روزهای کنونی یادآور خروج جنجالی احمد قلعه‌بانی از سایپا یا هاشم یکه‌زارع از ایران خودرو است. برخی مدیران ارشد نیز در نهایت  با زندان و احکام سنگین قضایی روبه‌رو شدند. 

در خودروسازی ایران معمول است هر مدیر دولتی که در شرکت خودروسازی مستقر می‌شود باید از ده‌ها فیلتر نهادهای با ربط و بی‌ربط گذر کند و تاییدیه مدیریت نیز بنا بر حفظ اختیارات« ذی‌نفعان» صادر می‌شود. به این ترتیب آنچه سال‌هاست پابند خودروسازی کشور بوده تغییرات مدیریتی با فشارهای سیاسی و دولتی است، تغییراتی که اغلب به جای عملکرد یا شایستگی مدیران، بیشتر جنبه سیاسی و جناحی داشته است. اما در این حیاط‌ خلوت برخی سیاسیون، مردم هزینه‌های مالی و  حتی جانی زیادی پرداخت کردند. سال‌هایی که تقابل پیدا و پنهان سیاسیون و ذی‌نفعان برای تغییرات مدیریتی در جاده مخصوص رخ می‌داد، مردم چشم به «خط تولید» خودروسازان داشتند تا بلکه بتوانند خودروی باکیفیتی که جان و مالشان را حفظ کند از خودروسازان تحویل بگیرند. خواستی که در سال‌های اخیر، دستیابی به آن دشوار شده است.

به این ترتیب آنچه درسه دهه گذشته در شرکت‌های خودروساز مورد غفلت قرار گرفته ، تنها«خودرو» است. چهارشنبه‌‌‌ گذشته به خوبی ثابت شد که ایران‌‌‌خودرو دیگر یک شرکت صرفا دولتی نیست، بلکه به مرکز نفوذ و رقابت گروه‌‌‌های اقتصادی تبدیل شده است و ذی‌نفعان بزرگ‌تری پشت پرده این صنعت حضور دارند. ۴۵سال مدیریت دولتی همراه با کیفیت پایین خودروها، بدهی‌‌‌های سنگین و عدم نوآوری نشان داد که این مدل مدیریت ناکارآمد است. حالا بخش‌خصوصی میدان‌دار خودرو شده و قرار است به جای مسائل حاشیه‌ای، تمرکز بر «خودرو» باشد. در این زمینه به نظر می‌رسد که خصوصی‌سازی یک فرصت و یک آزمون بزرگ برای صنعت خودرو است.

 

از سوی دیگر اما در گیرو‌دار تغییرات مدیریتی، توقع مصرف‌کنندگان از سهامداران بزرگ ایران خودرو به شدت بالا رفته که این امر طبیعی است ، چرا که سال‌ها وعده داده شده بود مدیریت دولتی عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو است و حالا که واگذاری به بخش خصوصی انجام شده، مردم انتظار دارند کیفیت افزایش یابد، قیمت‌ها منطقی شود و بازار رقابتی‌‌‌ شود.

مردم انتظار دارند که بعد از خصوصی‌‌‌سازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند. اما اگر روند کنونی (سیاست‌های دولتی) ادامه پیدا کند، ناامیدی از خصوصی‌‌‌سازی هم بیشتر خواهد شد. به طوری که اعتماد عمومی به خصوصی‌‌‌سازی از بین می‌رود و ناامیدی و سرخوردگی نسبت به تغییرات بیشتر خواهد شد. نتیجه اینکه دولت مجبور به دخالت دوباره می‌شود. اگر نارضایتی عمومی زیاد شود، ممکن است دولت دوباره بخواهد وارد مدیریت شود و چرخه شکست‌‌‌خورده‌‌‌ دولتی-خصوصی تکرار شود.

منبع

 ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , موفقیت ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس : موافقم.فقط دو روز قبل خبر بدید.شنبه یا چهارشنبه باشه،ما کارمندیم، باید مرخصی بگیریم.وسط هفته نمیتونیم بیاییم.
سهند : سلام خواستی تبدیل بزنی رینگ آلومینیومی بردار
صدرا : منهم با آنکه از شیراز راهم دوره میآم،یه جور بلیط میگیرم که صبح زود تهران باشم.تا ظهر جلوی سایپا میمانیم. عصر هم برمیگردم.
اردیبهشت : آقا شاهین ! خواستی از اون اپراتور ....سایپا بپرسی:در حال فاکتوره ،یعنی چه!؟ یا فاکتور شده یا نشده. مگر میخوان راکتور اتمی بسازن !؟ اینها اگر خودرو آماده داشته باشند،روزانه صدها فاکتور می‌توانند انجام بدند و ملت میان اینجا میگن...بشنو و باور نکن.
. : ثبت نام ۱۴ آبان، مشکی هنوز تحویل نداده اند.
مرتضی : 2مهر 1402 واریزی اول 18اسفند 1403 واریزی دوم و در انتظار فاکتور
سهند دی ماه : بله منم یکشنبه فاکتور شدم
t9 مشکی : بله تحویل فوری داخل قرار دادم که خرید سبدی بوده ذکر شده وقرار بود اوایل فروردین تحویل بدن که مجدد عرض کردن کمبود قطعات مواجه شدن ونیمه لول اردیبهشت تحویل میدن واریزی یصورت یکجا 2میلیاردو ۴۲۰ پرداخت کردم
t9 مشکی : بله تحویل فوری داخل قرار دادم که خرید سبدی بوده ذکر شده وقرار بود اوایل فروردین تحویل بدن که مجدد عرض کردن کمبود قطعات مواجه شدن ونیمه لول اردیبهشت تحویل میدن واریزی یصورت یکجا 2میلیاردو ۴۲۰ پرداخت کردم
شاهین زمستان : خدا لعنت کنه سایپارو سگ ایران خودرو شرف داره به سیپای دزد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
بهمن : سلاااام دقیقا منم همینطور🤣
دنا خاکستری تحویل تیر : به امید فاکتور شدن خسته کنندس انتظار 🤕🤕
ایکس 33 اتومات : سلام ثبت نام اسفند دو مرحله ای .تحویل سیستمی5/6 کرج شنبه میرم برای تحویل ایشالا ماشین های همه زود برسه
اطلس اذر : سلام دوستان فاکتور داشتیم خبر بدین
سورن موتور جدید 11 تیر : فقط تعدادی خردادی مونده ک پروندشون دیرارسال شده و تاریخ تحویل سیستمی تغییرپیدا کرده شده اواخر تیرماه
اس : سلام براتوو چند دعدت نامه اومده وپول اولیه چند داده بودین
کوییک آر اس : ملاک را شما سخا در نظر بگیرید
کوییک آر اس : سلام وقتتون بخیر اگه تاریخ تحویل خودروتون نزدیکه به نظرم انصراف ندید مثلا اگر فکر می کنید تا اواخر پاییز خودرو دستتون می‌رسد ولی برای انصراف باید به نمایندگی انتخاب کردید مراجعه کنید
کوییک جی ایکس تحویل مرداد 404 : من هم کوییک جی ایکس تحویل مرداد 404 هستم هنوز دعوتنامه نیومده
تحویل 17خرداد : دوستان امروز صبح فاکتور شد.تبدیل 207 بودم طرح مادران .البته تو کاستومر صفحه اول زده فاکتور شده ولی تو صفحه بعد هنوز رو درحال فاکتور میچرخه.یسری قیمت ها هم برام اومده که پرداختی هام برای چی بوده.