آیا خصوصی سازی ایران خودرو موفق خواهد بود؟

آیا خصوصی سازی ایران خودرو موفق خواهد بود؟

 

ایران‌‌‌خودرو بار دیگر در یک آزمون بزرگ تاریخی قرار گرفت؛ مشابه آنچه در سال 1358 رخ داد و این شرکت از بخش خصوصی به دولت منتقل شد. اکنون بعد از گذشت 45 سال، این خودروساز دولتی دوباره به بخش‌خصوصی بازگشته است. به این ترتیب بزرگ‌ترین خودروساز خاورمیانه که در ابتدا خصوصی و سودده بود در چرخه‌ای، از سوی دولت و همراه با زیان انباشته ۱۲۸‌هزار میلیارد تومانی بار دیگر به بخش‌خصوصی واگذار شده است.

 

اگر چه سال ۵۸ دولت شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو ) را که توسط برادران خیامی تاسیس شده بود در راستای «کنترل منابع صنعتی کشور» ملی اعلام کرد و اختیار آن را به راحتی به عهده گرفت، اما اکنون واگذاری این شرکت خودروساز دولتی  بعد از ۴۵سال مدیریت ناکارآمد، کاری سخت و طاقت‌فرسا برای متولیان آن شده است.

در این سال‌ها آنچه فراتر از دولتی بودن ایران خودرو، این بنگاه اقتصادی را با چالش‌های فراوان همراه کرده، منازعات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف بر سر مدیریت این شرکت بوده است. این نخستین بار نیست که مدیریت قبلی، برق و میکروفن سالن برگزاری مجمع را قطع می‌کند یا از ورود اعضای هیات‌مدیره جدید به شرکت خودروساز خودداری می‌کند (اتفاقی که روز چهارشنبه و پنج‌شنبه گذشته در ایران خودرو   رخ داد). خودروسازی دولتی کشور بارها شاهد جنجال‌های مدیریتی بوده است، به طوری که خروج مدیران ارشد از خودروسازی‌ها همراه با تغییر دولت‌ها یا خواست دیگر نهادها به رویه معمول صنعت خودرو کشور تبدیل شده است. روزهای کنونی یادآور خروج جنجالی احمد قلعه‌بانی از سایپا یا هاشم یکه‌زارع از ایران خودرو است. برخی مدیران ارشد نیز در نهایت  با زندان و احکام سنگین قضایی روبه‌رو شدند. 

در خودروسازی ایران معمول است هر مدیر دولتی که در شرکت خودروسازی مستقر می‌شود باید از ده‌ها فیلتر نهادهای با ربط و بی‌ربط گذر کند و تاییدیه مدیریت نیز بنا بر حفظ اختیارات« ذی‌نفعان» صادر می‌شود. به این ترتیب آنچه سال‌هاست پابند خودروسازی کشور بوده تغییرات مدیریتی با فشارهای سیاسی و دولتی است، تغییراتی که اغلب به جای عملکرد یا شایستگی مدیران، بیشتر جنبه سیاسی و جناحی داشته است. اما در این حیاط‌ خلوت برخی سیاسیون، مردم هزینه‌های مالی و  حتی جانی زیادی پرداخت کردند. سال‌هایی که تقابل پیدا و پنهان سیاسیون و ذی‌نفعان برای تغییرات مدیریتی در جاده مخصوص رخ می‌داد، مردم چشم به «خط تولید» خودروسازان داشتند تا بلکه بتوانند خودروی باکیفیتی که جان و مالشان را حفظ کند از خودروسازان تحویل بگیرند. خواستی که در سال‌های اخیر، دستیابی به آن دشوار شده است.

به این ترتیب آنچه درسه دهه گذشته در شرکت‌های خودروساز مورد غفلت قرار گرفته ، تنها«خودرو» است. چهارشنبه‌‌‌ گذشته به خوبی ثابت شد که ایران‌‌‌خودرو دیگر یک شرکت صرفا دولتی نیست، بلکه به مرکز نفوذ و رقابت گروه‌‌‌های اقتصادی تبدیل شده است و ذی‌نفعان بزرگ‌تری پشت پرده این صنعت حضور دارند. ۴۵سال مدیریت دولتی همراه با کیفیت پایین خودروها، بدهی‌‌‌های سنگین و عدم نوآوری نشان داد که این مدل مدیریت ناکارآمد است. حالا بخش‌خصوصی میدان‌دار خودرو شده و قرار است به جای مسائل حاشیه‌ای، تمرکز بر «خودرو» باشد. در این زمینه به نظر می‌رسد که خصوصی‌سازی یک فرصت و یک آزمون بزرگ برای صنعت خودرو است.

 

از سوی دیگر اما در گیرو‌دار تغییرات مدیریتی، توقع مصرف‌کنندگان از سهامداران بزرگ ایران خودرو به شدت بالا رفته که این امر طبیعی است ، چرا که سال‌ها وعده داده شده بود مدیریت دولتی عامل اصلی مشکلات صنعت خودرو است و حالا که واگذاری به بخش خصوصی انجام شده، مردم انتظار دارند کیفیت افزایش یابد، قیمت‌ها منطقی شود و بازار رقابتی‌‌‌ شود.

مردم انتظار دارند که بعد از خصوصی‌‌‌سازی، رانت و امتیازات خاص حذف شود و دیگر شاهد دلالی و امضاهای طلایی در بازار خودرو نباشند. اما اگر روند کنونی (سیاست‌های دولتی) ادامه پیدا کند، ناامیدی از خصوصی‌‌‌سازی هم بیشتر خواهد شد. به طوری که اعتماد عمومی به خصوصی‌‌‌سازی از بین می‌رود و ناامیدی و سرخوردگی نسبت به تغییرات بیشتر خواهد شد. نتیجه اینکه دولت مجبور به دخالت دوباره می‌شود. اگر نارضایتی عمومی زیاد شود، ممکن است دولت دوباره بخواهد وارد مدیریت شود و چرخه شکست‌‌‌خورده‌‌‌ دولتی-خصوصی تکرار شود.

منبع

 ایران جیب به نقل از دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , وان کار , خصوصی سازی ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , موفقیت ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
میسم : دوستانی که زنگ میزنید سایپا حرفاشونو اینجا بنویسید تا دورغشون معلوم بشه من صبحی زنگ زدم گفت تا 31/1 فاکتور شده گفت صبوری کنید مشکلی وجود نداره
حمزه شاهین جی14اذر : انشاالله 🕋🕋🤲🤲🤲🤦‍♂️🤦‍♂️
سنهد دی ماه : سلام دوستانی که سهند حواله ی دی ماه رو تحویل گرفتند، چند روز بعد فاکتور شدن ،تحویل گرفتید؟
عرشیا : سلام به همه دوستان من هم زنگ زدم به شماره 126 برنامه خبر 20:30 اپراتور گفت خیلی‌ها زنگ زدن من حتما انتقال میدم آقا کسانی که زنگ نزدن تماس بگیرن بعد باید ما یه گروه تشکیل بدیم بابت هماهنگی باید شماره بزاریم
سوم بهمن : تاریخ دریافت پرونده شما کی هست؟ من ۱۷ بهمن تکمیل وجه کردم و دریافت پرونده ۲۴ بهمن نوشته و همش آماده برای صدور فاکتور تغییر میکنه
قلی نیا : 11 اذرتکمیل وجه 12 آذر پذیرش شدم لعنت برمسئولین بی کفایت از بالا تا پایین الخصوص علی شیخ زاده خدالعنتتون کنه خیر نبینین کارما بزنه بچه هاتونو
علی ری را : فکر کنم شهر به شهر فرق میکنه. همه با هم فاکتور نمیشه
جک s3 به sr3 : دوستان مدارک ما هم رسیده انشالله زودتر بارگیری بشه .من تا چند روز آینده باید ب بیمارستان برم انشالله قبلش بیاد خیالم راحت بشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
6دنده دنا31 خرداد : برا منم تاریخ به روز شده .پول کم نکردن. همینو نوشته
3تیر تحویل : خب تو چرا ناراحت میشی بذار بپرسه جواب بگیره دیگه ، منم 3تیرم هنوز فاکتور نشدم
کوییک آر اس : خداروشکر که شما فاکتور شدی خوش خبر باشی
رانا 31 تیرماه پیش فروش : طبق تجربه قبلی از خرید ایران خودرو که داشتم میگم کارشناسانی که زنگ میزنید هیچ اطلاعی از فاکتور شدن و یا نشدن خودرو ندارند. 3 سال پیش رانا پانا منتظر فاکتور بودم زنگ میزدم میگفتند یکماه دیگه ، فردای همون روز فاکتور شد . خلاصه اینکه رو حرف اینا حساب نکنید. اینا فقط گوشی بر میدارند و یه چیزی از پیش خودشون در میارند و منطبق بر اطلاعات دقیق و درستی نیست. معمولا ایران خودرو یک ماه تاخیر داره مگه اینکه اتفاق عجیب و غریبی برای اون خودرو و خط تولیدش بیفته . فکر میکنم اگه تا 15 تیرماه فاکتور نشدیم تبدیل بخوره
رانا تبدیل به 207 فروش فوری طرح مادران : سلام دوستان امروز صبح فاکتور شدم،تحویل 18خرداد بودم طرح مادران فروش فوری،رانا تبدیل به 207،حالا به نظر شما کی پلاک میشه و چند روز زمان میبره تحویل بدن؟
ساندرو : تو تهران به مفتح مراجعه نکنید.سایر مجتمع های قضایی تهران عملکرد خوبی دارند .
دنا 6 دنده رینگ فولادی : سلام منم همین رو نوشته... 🤔🤔
احسان : تا زمانی که تاریخ دریافت پرونده تون آپدیت نشه، هیچ اتفاقی براتون نمیفته. از من بپرس که ماشینم آماده ی تحویل شده
ساینا اس دهه فجربهمن : واسه منم دهه فجر بوده اردبیهشت تکمیل وجه کردم هنوز ندادن فردا میشه 2 ماه
فوری 8 بهمن : تو هم ماشینم پدران سوخته اند. از ماشین داماد که بنام عروسه و از اسم های بد از آقایان و ..... بر تو اینجا همه زحمت بچه با پدره آنوقت میگن طرح مادران