هرچه شما اصرار داشته باشید که خودروی شما نهایت استانداردهای ایمنی را همراه با آخرین تکنولوژی ایمنی روز دنیا دارد، خطر همواره در کمین است. به همین دلیل همواره توصیه شده است که از وسایل نقلیه عمومی جهت تردد در آب و هوای نامساعد استفاده شود. چه بسا در چنین آب و هوایی استفاده از اتوبوس، گرم تر، ایمن تر، آسان تر، و حتی سریع تر از خودروهای شخصی باشد. در این مقاله، سعی داریم نگاهی هرچند کوتاه به نکات بسیار مهم مربوط به رانندگی در شرایط آب و هوایی نامساعد به ویژه آب و هوای برف ی، بارانی، و مه آلود بپردازیم.
پیش از این که هوا برف ی شود، بهتر است تایرهای مخصوص آب و هوای زمستانی را جایگزین تایرهای فعلی ماشین تان کنید. حتماً زنجیر چرخ را در صندوق عقب ماشین خود به همراه داشته باشید. همان طورکه می دانید، زنجیر چرخ، تأثیر قابل ملاحظه ای در افزایش میزان اصطکاک لاستیک با سطح جاده برف ی دارد. استفاده از زنجیر چرخ در مسیرهای ناهموار کوهستانی کاملاً اجباری است و نداشتن آن، خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی محسوب می شود؛ زیرا عدم استفاده از آن ممکن است خطراتی را برای سایر رانندگان به وجود بیاورد. جالب است بدانید که در برخی کشورهای دیگر، این قانون کاملاً برعکس است و بستن زنجیر چرخ، خلاف قوانین راهنمایی و رانندگی محسوب می شود؛ زیرا در این کشورها، طبق مقررات راهنمایی و رانندگی، بستن زنجیر چرخ در هوای برف ی و زمستانی سبب بروز آسیب های جدی به سطح جاده ها می شود.
قبل از شروع به رانندگی حتماً حواستان باشد که برف ها را تماماً ازسطح ماشین تان پاک کرده باشید. هم چنین به یاد داشته باشید که هرگز با شیشه های یخ زده یا بخارکرده رانندگی را شروع نکنید. بهتر است پیش از هر کاری اجازه بدهید ماشینتان گرم شده و بخار و یخ زدگی شیشه ها از بین برود. گذشته از این ها، حتماً به یاد داشته باشید که مواد خوراک (اعم از خرمای خشک و بیسکوئیت)، شمع یا الکل جامد، پتو، بیل، کیسه کوچکی از شن، و مواردی از این قبیل را به همراه داشته باشید. مثلاً گاهی پیش می آید که به دلیل شرایط بد هوای برف ی، مسیر برای ساعت ها مسدود می ماند، ازاین رو داشتن پتو کمک می کند تا شما در طول این مدت سردتان نشود. بیل وسیله بسیار با ارزشی است مخصوصاً زمانی که در برف گیر کرده باشید و به کمک آن می توانید مسیر را تا حدودی برای خودتان باز کنید و یا مشکلات احتمالی را که به کندن یا شکافتن جایی مربوط است، برطرف کنید. گاهی اوقات، برف های یخ زده سطح جاده به شدت اصطکاک لاستیک های ماشین را با سطح جاده کم می کنند، ازاین رو با پاشیدن شن در مسیر جلوی خودتان می توانید با خیال راحت به مسیرتان در جاده یخ زده ادامه دهید. کاربرد شمع یا الکل جامد علاوه بر ایجاد روشنایی، می تواند منبع حرارتی کوچکی برای مواقع اضطراری به شمار آید.
تا به این جا مواردی که گفته شد، بیش تر جنبه پیشگیری داشتند. اما نکاتی نیز هستند که در حین رانندگی در مسیرهای پوشیده از برف باید آن ها را رعایت کرد. سعی کنید با سرعت مطمئنه حتی کم تر از سرعت رانندگی در هوای خشک و آفتابی برانید. بیش ترین دقت، صبوری، و آرامش را در حین پیچیدن سر پیچ ها داشته باشید. علاوه بر اجتناب از گاز دادن های بی مورد، از حرکت پیچ در پیچ و ترمزهای ناگهانی نیز به شدت بپرهیزید. با حداقل سرعت در مسیرهای پردست انداز عبور کنید. در مسیرهای یخ زده، به هیچ وجه از لبه جاده ها رانندگی نکنید. زمانی که با سرعت، به مسیر لغزنده ای رسیدید، به طور ناگهانی به دنده سنگین تغییر وضعیت ندهید.
آن چه بسیار حائز اهمیت است، نحوه ترمز کردن اصولی در مسیرهای یخی و برف ی است. بدین صورت که ترمز را خیلی نرم بگیرید و ترمز باید به گونه ای گرفته شود که چرخ های ماشین قفل نشوند. وگرنه ماشینتان تعادل خود را از دست خواهد داد و زمان بیش تری طول می کشد تا خودرو بایستد. به علاوه امکان دارد فرمان خودرو از کنترل خارج شود. بااین حال، اگر احیاناً نتوانستید خودرو را در مسیر برف ی و یخی کنترل کنید، به هیچ وجه روحیه خود را از دست ندهید و بلافاصله با رها کردن پدال گاز، فرمان را در جهتی ثابت نگه دارید که ماشین درحال سرخوردن است. با این کار، چرخ های جلوی خودرو، فرصت بیش تری را پیدا می کنند تا به زمین بچسبند. به خاطر داشته باشید که در این حالت هرگز از ترمز استفاده نکنید. استفاده از ترمز، شما را بیش از هر چیز به خطر می اندازد. البته برخی خودروها به فن آوری های نوین مجهز شده اند که از بروز چنین خطراتی در آب و هوای نامساعد جلوگیری می کنند. از جمله این فن آوری ها می توان به سیستم کنترل کشش و سیستم کنترل پایداری اشاره نمود.
همین قدر بدانید که رانندگی در هوای مه آلود، فرقی با رانندگی با چشم های بسته ندارد. طبق آخرین گزارشات، هوای مه آلود، یکی از خطرناک ترین عوامل خطرساز در حین رانندگی است. در واقع در هوای مه آلود، میدان دید راننده به شدت کاهش می یابد. گفته شده است که میدان دید راننده تا 10 متر کاهش می یابد. بنابراین توصیه می شود در هوای مه آلود، خودرو را با احتیاط به کنار جاده هدایت کنید و تا از بین رفتن کامل مه متوقف بمانید.
نکته قابل توجه این است که به محض مواجه شدن با هوای مه آلود، بهتر است دقت بیش تری به آینه های ماشین داشته باشید و اطرافتان را خوب مواظبت کنید. سپس سرعت را کم کنید تا میدان دید شما بیش از حد کم نشود. پیشنهاد شده است که سرعت حداکثر 50 کیلومتردرساعت خوب است. در این سرعت شما می توانید مناسب ترین تصمیم را در چنین آب و هوایی بگیرید. سعی کنید آهسته پدال ترمز را فشار دهید تا سایر رانندگان را که در پشت سر شما در حال رانندگی هستند، از چگونگی کاهش سرعت شما مطلع شوند. روشن کردن نور پایین چراغ های جلو یا چراغ های مه شکن کمک بسیار زیادی به افزایش میدان دید شما می کند. همواره حواس تان به تمیز بودن شیشه جلو و شیشه های جانبی باشد و بهتر است شیشه گرمکن ها را روشن نگه دارید تا به افزایش میدان دید شما کمک کند. گفتنی است، خودروی در حال حرکت در جلوی شما، کمک بزرگی می تواند به شما بکند تا در هوای مه آلود مسیر خود را به خوبی کنترل کنید. به هیچ وجه از تلفن همراه حین رانندگی به ویژه در هوای مه آلود استفاده نکنید، زیرا رانندگی در چنین آب و هوایی نیاز به تمرکز کامل دارد.
باوجود رمانتیک بودن رانندگی در خیابان های بارانی، باید دقت داشت که یکی از خطرناک ترین شرایط آب و هوایی برای رانندگی، آب و هوای بارانی است، به ویژه وقتی که با بارش برف نیز همراه شده باشد. برای جلوگیری از خطرات احتمالی حین رانندگی در آب و هوای بارانی، توصیه شده است که پیش از شروع به رانندگی، حتماً رادیاتور و سطح آب آن بازدید شود. سطح آب باتری نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هم چنین به یاد داشته باشید که کنترل روغن ترمز، ضد یخ، تسمه پروانه، و لوله های انتقال سوخت فراموش نشود.
گاهی اوقات باران به قدری شدید در حال بارش است که برف پاک کن نیز نمی تواند دید راننده را باز کند، ازاین رو پیشنهاد شده است که از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک آفتابی، از انعکاس نور جلوگیری می کند، باعث می شود تا دید راننده بهتر شود. یادآوری می شود که حتی در طول روز که باران در حال بارش است، چراغ های جلو را روشن کنید؛ با این کار به رانندگانی که از مقابل شما در حال حرکت هستند، کمک می کنید تا از پشت شیشه های بخارگرفته، شما را ببینند و در کنترل خودروی خودشان دقیق تر عمل کنند.
گاهی اوقات مجبور می شوید تا جهت جلوگیری از برخورد به یک مانعی که ناگهانی مقابل شما ظاهر شده است، ترمز ناگهانی بگیرید، اما به خاطر داشته باشید که پدال ترمز را به طور ناگهانی فشار ندهید. بهتر است جهت جلوگیری از سرخوردن ماشین تان، ابتدا چندبار به طور پشت سرهم پدال ترمز را فشار دهید و سپس آرام پدال را محکم روی ترمز نگهدارید تا متوقف شوید. البته این مسئله درمورد خودروهای مجهز به سیستم ترمز ضدقفل صادق نیست، زیرا مکانیسم آن ها به گونه ای است که این کار را به طور اتوماتیک انجام می دهند. جهت کسب اطلاعات بیش تر و مطالعه مقالات مرتبط با این فن آوری،به بخش مقالات فنی در سایت 1Car مراجعه فرمائید.