بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

 

با گذشت حدود سه ماه از خصوصی‌‌سازی ایران‌‌خودرو و آغاز فرآیند واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وضعیت قیمت‌‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است.

آذرماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت‌‌گذاری خودرو اعمال شد و از آن زمان تاکنون هیچ‌‌گونه بازنگری یا تصمیم‌گیری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است. در شرایطی که نرخ تورم تولید خودرو رشد فزاینده‌‌ای داشته و ارز نیمایی نیز از معادلات حذف شده واضح است که ادامه قیمت‌‌گذاری دستوری، باعث سردرگمی و تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

پیش از این، بسیاری از کارشناسان امید داشتند با خصوصی‌‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور، مسیر اصلاح ساختارها، بهبود کیفیت و رقابت‌‌پذیری در صنعت خودرو هموار شود. اما آنچه در ظاهر رخ داده، تنها انتقال سهام مدیریتی بدون واگذاری اختیارات واقعی است. اگرچه دولت به ظاهر از مالکیت مستقیم این شرکت‌ها کنار رفته، اما ابزارهای نظارتی و کنترل قیمتی همچنان در اختیار سیاستگذار خودرو و همچنین شورای رقابت باقی مانده است. در نتیجه اینکه خودروساز خصوصی ‌‌شده، اما همچنان مقید به تصمیمات قیمت‌‌گذاری توسط نهادهایی خارج از خودروسازی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خصوصی‌‌سازی واقعی زمانی معنا دارد که شرکت در چارچوب نظام بازار و بر اساس منطق سود و زیان اداره شود. وقتی قیمت خودرو توسط نهادی بیرون از کارخانه تعیین می‌شود، مالک خصوصی چه برنامه‌‌ای می‌تواند برای توسعه یا سرمایه‌‌گذاری بریزد؟

از آذرماه سال گذشته، حذف ارز نیمایی و تغییر در نظام ارزی کشور، هزینه واردات قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو را به‌شدت افزایش داده است. از سوی دیگر، دستمزد نیروی انسانی، قیمت انرژی و سایر نهاده‌های تولید نیز همراه با آغاز سال جدید با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. با این حال، قیمت خودرو در کارخانه همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت ثابت مانده و خبری از تجدیدنظر در قیمت‌‌ها نیست.

گزارش‌های منتشرشده از صورت‌‌های مالی خودروسازان در زمستان ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که حاشیه سود بسیاری از محصولات کاهش یافته یا حتی منفی شده است. بر این اساس ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، به‌‌ویژه پس از واگذاری بلوک مدیریتی ایران‌‌خودرو و زمزمه واگذاری سایپا، نیازمند شفافیت و ثبات در حوزه خودرو است. اما در شرایط فعلی، خریداران خصوصی نه از امکان قیمت‌‌گذاری آزاد برخوردارند و نه از چشم‌‌انداز مشخصی نسبت به سیاست‌های آینده دولت در این حوزه.

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بزرگ‌ترین مانع ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، نبود اعتماد به ثبات سیاست‌های اقتصادی است. وقتی دولت حاضر نیست تعیین قیمت را به بازار بسپارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌‌ای برای افزایش تولید یا ارتقای کیفیت نخواهد داشت.

 

نتیجه این وضعیت، ادامه همان ساختار معیوب قبلی با عنوان جدید خصوصی‌‌سازی است.

در طول ماه‌های گذشته، شورای رقابت و وزارت صمت هر یک به نوعی از بازنگری قیمت‌‌ها طفره رفته‌‌اند. شورای رقابت می‌گوید برای اصلاح قیمت‌‌ها باید داده‌های تولید و هزینه‌ها از سوی خودروسازان ارسال شود، و وزارت صمت نیز اعلام کرده اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری در دستور کار است، اما برنامه زمانی یا راهبرد عملیاتی برای آن ارائه نکرده است.

این بلاتکلیفی نه‌‌تنها صنعت خودرو، بلکه بازار و مصرف‌‌کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این شرایط متضرر می‌شود، صنعت خودروی کشور است. صنعتی که قرار بود با خصوصی‌‌سازی، مسیر تحول را در پیش بگیرد، اکنون درگیر با تضاد بین مالکیت خصوصی و کنترل دولتی شده است. بدون اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری، تفویض اختیارات واقعی به مدیریت بخش خصوصی و تعیین سیاست‌های شفاف و باثبات، خصوصی‌‌سازی چیزی جز انتقال مسوولیت بدون اختیار نخواهد بود؛ و این نسخه‌‌ای ناکارآمد برای درمان بیماری مزمن صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خودرو , خصوصی‌سازی خودروسازان , شورای رقابت و قیمت خودرو , تأثیر حذف ارز نیمایی , تأثیر تورم بر صنعت خودرو , چالش‌های خودروسازان خصوصی , ساختار قیمت‌گذاری خودرو , سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
Jalil fathi 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : کسی خبر نداره چرا این سایپا شاهین رو پلاک نمیکنه ..20 مهر تبدیل کردم به دنده ای هنوز پلاک نشده باید همه جمع بشیم بریم در این کارخونه رو گل بگیریم
x5 سفید فروردین : سلام. ثبت نام فروردین دو مرحله ای هستم. تکمیل وجه 18 شهریور انجام شد. هنوز مرحله تکمیل وجه زرده (شاسی و فاکتور نشده)!!!! کسی هست فاکتور شده باشه؟ تحویل گرفته باشه؟ راهی برای تسریع کارها یا شکایت وجود داره؟
x5 سفید فروردین : سلام. شرایطی مشابه شما دارم. اما هنوز حتی تکمیل وجه هم زرده ( شاسی و فاکتور نشده)!!!؟؟؟
احمد x5 تیر 1404 اقساطی : ایشالا که یه فرجی بشه واسمون
محمد : سلام دوستان من پارسال دیماه حدود۳۰۰واریزکردم برای شاهینglگفتن تحویلهفته چهارم امساله.اگردعوتنامه بیاد کسی میدونه چقدردیگه بایدواریزکنم؟اصلاامسال میدنش؟
محمد جواد : ثبت نام اقساطی رنگ خاکستری واریز پیش پرداخت ۱۳ مرداد تکمیل مدارک و تحویل چک ۱۴ مرداد ارسال مدارک به شرکت ۱۵ مرداد اما همچنان منتظر تکمیل وجه
شاهین جی : با سلام دوستان عزیز کسی هست سود تاخیر یا اختلاف قیمت سانروف گرفته باشه .حدودا چقده ؟ممنون میشم کسی پاسخ بده
نازنین1 : نمیدونم چرا سایپا یک ماهی میشه پلاک نمیکنه میگه مشکل از راهور هست .اما دروغه چون ایران خودرو هرروز پلاک میکنه .این سایپا همه جور مردمو اسیر کرده
سجاد : سلام دوستان شاهین جی تحویل آذر امسال بودم که مبلغ پرداختی اولیه ام ۲۹۱ میلیون بود ،بعد از ناامیدی از عدم تحویل شاهین به موقع به اجبار پیام تبدیل به کوییک ۶ آبان اومد برام تکمیل وجه کردم و روز بعد هم فاکتور شدم اما هنوز پلاک نشدم ۱۰ روز گذشته ‌کسی هست که شرایط منو داشته باشه اینجا؟
احلام : سلام دوستان ببخشید من میخوام نظر همه شما بزرگواران در مورد شاهین جی بدونم. به نظر شما شرکت سایپا آخرش با ما حواله داران شاهین جی که اسفند ماه کامل تکمیل وجه کردیم چکار میکنه. میخوام ببینم ایا امیدی هست شاهین جی بهمون بده یا نه. ممنون میشم همگی نظر شخصیشون بگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسن : انشاالله من پذیرش 4 شهریور
طباطبائی : خدا رو شکر فاکتور کردن 4 شهریورماهی ها امروز شروع شده است ایشالا بی وقفه ادامه داشته باشه تا برسه به 30 شهریورماه
کوییک اس الهام : من 27مرداد تکمیل کردم
تک سوز با باربند شیراز : واسه منم زده آماده تخصیص پذیرش6/31،منم صبرم تموم شده بلیت گرفتم عصر حرکت کنم ،فردا بیچارشون می کنم ،هر کی اومد دم دستم یه زخم عمیقش می زنم
حاج اکبری : سلام به همگی ، دوستانی که فاکتور شدن و پلاک شدن اگه چراغ تحویل براشون روشن شده اطلاع بده ممنون از شما،
شیراز تک سوز : 6/24 واسه منم زده آماده تخصیص ،نه فاکتور شده نه پلاک
بی پلاک تک سوز : 22/6نیسان تک سوز منم پلاک نکردن زده آماده تخصیص،حتی فاکتور هم نشده
کوییک اس شهریور : تو راست میگی
تک سوز،زامیاد : 15/6
میلاد هیتم : من از پنچم پلاک شدم هنوز تحویل ندادن منتظر پیمانکار حمل خودرو هستم برای همه ی بخش ها باید انتظار کشید