بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

 

با گذشت حدود سه ماه از خصوصی‌‌سازی ایران‌‌خودرو و آغاز فرآیند واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وضعیت قیمت‌‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است.

آذرماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت‌‌گذاری خودرو اعمال شد و از آن زمان تاکنون هیچ‌‌گونه بازنگری یا تصمیم‌گیری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است. در شرایطی که نرخ تورم تولید خودرو رشد فزاینده‌‌ای داشته و ارز نیمایی نیز از معادلات حذف شده واضح است که ادامه قیمت‌‌گذاری دستوری، باعث سردرگمی و تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

پیش از این، بسیاری از کارشناسان امید داشتند با خصوصی‌‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور، مسیر اصلاح ساختارها، بهبود کیفیت و رقابت‌‌پذیری در صنعت خودرو هموار شود. اما آنچه در ظاهر رخ داده، تنها انتقال سهام مدیریتی بدون واگذاری اختیارات واقعی است. اگرچه دولت به ظاهر از مالکیت مستقیم این شرکت‌ها کنار رفته، اما ابزارهای نظارتی و کنترل قیمتی همچنان در اختیار سیاستگذار خودرو و همچنین شورای رقابت باقی مانده است. در نتیجه اینکه خودروساز خصوصی ‌‌شده، اما همچنان مقید به تصمیمات قیمت‌‌گذاری توسط نهادهایی خارج از خودروسازی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خصوصی‌‌سازی واقعی زمانی معنا دارد که شرکت در چارچوب نظام بازار و بر اساس منطق سود و زیان اداره شود. وقتی قیمت خودرو توسط نهادی بیرون از کارخانه تعیین می‌شود، مالک خصوصی چه برنامه‌‌ای می‌تواند برای توسعه یا سرمایه‌‌گذاری بریزد؟

از آذرماه سال گذشته، حذف ارز نیمایی و تغییر در نظام ارزی کشور، هزینه واردات قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو را به‌شدت افزایش داده است. از سوی دیگر، دستمزد نیروی انسانی، قیمت انرژی و سایر نهاده‌های تولید نیز همراه با آغاز سال جدید با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. با این حال، قیمت خودرو در کارخانه همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت ثابت مانده و خبری از تجدیدنظر در قیمت‌‌ها نیست.

گزارش‌های منتشرشده از صورت‌‌های مالی خودروسازان در زمستان ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که حاشیه سود بسیاری از محصولات کاهش یافته یا حتی منفی شده است. بر این اساس ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، به‌‌ویژه پس از واگذاری بلوک مدیریتی ایران‌‌خودرو و زمزمه واگذاری سایپا، نیازمند شفافیت و ثبات در حوزه خودرو است. اما در شرایط فعلی، خریداران خصوصی نه از امکان قیمت‌‌گذاری آزاد برخوردارند و نه از چشم‌‌انداز مشخصی نسبت به سیاست‌های آینده دولت در این حوزه.

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بزرگ‌ترین مانع ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، نبود اعتماد به ثبات سیاست‌های اقتصادی است. وقتی دولت حاضر نیست تعیین قیمت را به بازار بسپارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌‌ای برای افزایش تولید یا ارتقای کیفیت نخواهد داشت.

 

نتیجه این وضعیت، ادامه همان ساختار معیوب قبلی با عنوان جدید خصوصی‌‌سازی است.

در طول ماه‌های گذشته، شورای رقابت و وزارت صمت هر یک به نوعی از بازنگری قیمت‌‌ها طفره رفته‌‌اند. شورای رقابت می‌گوید برای اصلاح قیمت‌‌ها باید داده‌های تولید و هزینه‌ها از سوی خودروسازان ارسال شود، و وزارت صمت نیز اعلام کرده اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری در دستور کار است، اما برنامه زمانی یا راهبرد عملیاتی برای آن ارائه نکرده است.

این بلاتکلیفی نه‌‌تنها صنعت خودرو، بلکه بازار و مصرف‌‌کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این شرایط متضرر می‌شود، صنعت خودروی کشور است. صنعتی که قرار بود با خصوصی‌‌سازی، مسیر تحول را در پیش بگیرد، اکنون درگیر با تضاد بین مالکیت خصوصی و کنترل دولتی شده است. بدون اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری، تفویض اختیارات واقعی به مدیریت بخش خصوصی و تعیین سیاست‌های شفاف و باثبات، خصوصی‌‌سازی چیزی جز انتقال مسوولیت بدون اختیار نخواهد بود؛ و این نسخه‌‌ای ناکارآمد برای درمان بیماری مزمن صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خودرو , خصوصی‌سازی خودروسازان , شورای رقابت و قیمت خودرو , تأثیر حذف ارز نیمایی , تأثیر تورم بر صنعت خودرو , چالش‌های خودروسازان خصوصی , ساختار قیمت‌گذاری خودرو , سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی۲اردیبهشت : سلام میگن کلان سانرو از شاهین جی و اتومات حذف شده
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : بله من ۱۷ برج تبدیل زدم ۳۱هم فاکتور شد
امین : تکمیل وجه اردیبهشت بودیم پیش فروش شاهین جی جمعه تبدیل زدیم ب جی ال امروز فاکتور شد
امین : اره داداش امروز فاکتور شد دیروز زنگ زدم نمایندگی شهرمون امروز فاکتور شد نمیدونم زنگ زدن ب نمایندگی تاثیری داشت یا ن
امیر j7. : سلام من جی ۷ در تاریخ ۳۱ فروردین ثبت نام پیش فروش و تحویل ۲۰ آبان ۱۴۰۴ و اینکه ۱_فاکتور مابقی پول تاریخ کی میشه و چیقدر با در نظر گرفتن کم کردن سود باید بریزیم ۲_تحویلی خودرو نزدیک ترین موعد تحویل جی سون چ زمانی بود و معمولا چیقدر تاخیر داره تحویل ماشین ؟؟؟
شاهین گی : پول نققققد دادیم ماشین نمیدن بهمون به کی باید گفت؟هرجای دنیا بشنون جک میسازن از روش بی مدیریتی که فقط از مسئولین ایرانی بر میاد الان وام بانکی میگرفتیم که قسطشو نمیدادیم خشتکمونو پاره میکردن برید مغازه پول یه جنسو بدین ولی فروشنده جنسو نده بهتون عجییییب نیست؟!!!!!!!!!
شاهین گی : تنها امیدمون قوه قضائیه بود که اونم میگه چون پرونده مالیه برای ثبت شکایت باید ۲۱میلیون پرداخت کنی به عنوان حق بازرسی به کجا شکایتمونو ببریم الهی خدا انتقاممونو ازتون بگیره
شاهین پلاس بهمن : سلام دوستان..حلال کنید..باورکنیدروانی شدم ازدست سایپا...شوخی کردم..اردیبهشتم ولی فاکتورنشدم
تارا ابان : این چه کاری چرا جو گیر میشی هنوز شهریور و مهر مونده تو امار میدی فلان تاریخ چی شده انگار فاکتور شدی همه اطلاع دارن این سایت هم بیشتر واسه دلتنگی میان پس ارام بشین نگاه کن انشالله سر وقت امار میدی ترسیدم فکر کردم ایران خودرو در یک اقدام غافلگیرانه ابان رو فاکتور کرده مسبب استرسم تو هستی حلالت نمیکنم
جی : سلام دوستان اگر یادتون باشه حدود هفت یا هشت پیامک های مختلف از اول 403برای همه مون اومد که سهند .ساینا.کوئیک و......پیشنهاد کردن که اکثرا قبول نکردن وسایل مجبور شد فراخوان شاهین جی ال بده اگرهمگی متحدبشیم وتبدیل نزنیم بازهم موفق میشیم ومجبور میشن جی تحویل بدن الان تونمایشگاه های تهران تادلتون بخواد شاهین جی صفر به تاریخ روز موجود هست پس اینها ازکجا اومده همین شاهین جی ها حق من وشماست که وقتی تبدیل میزنیم به جی ال توبازار آزاد فروش میره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا : دوستان اگر دعوتنامه رو پرداخت نکنیم، دوباره کی دعوتنامه واسمون میاد؟ دوستانی که پرداخت کردید تا کی وقت داره؟هرچقدر میخوام وارد سایت بشم خطا میده.
اسی آبان ک : سلام دعوت نامه کوییک اس تحویل آبان صادر شد برای من 225 میلیون ، آپشن هم میتونی انتخاب کنی تا هفدهم هم مهلت پرداخت هست
من : همین یکم پیش اومد چه سریع و پولداری شما به این سرعت جورش کردی
محمد : فرمان برقی هین طور هستش
تبدیلیا : عزیزان. واریز شهریور تبدیل به تک کسی فاکتورشده
میلاد : سلام.الان دعوت نامه ساینا اس تک بنزینی تحویل آبان اومده پرداخت کردم.230 تومن.جهت اطلاع
6دنده تیتانیوم آلومینیم 31مرداد : حدود 2 ماه
کلهر : دوستان لطفا بعضی ها الکی از رو نمیدونم ندونم کاری،یا نفوذی شرکت سایپا هستن،میگن ماشین ها میخوان گران بشن،خیلی غلط کردن،داداش من وکیله، گفت خداوکیل از تاریخ تحویل یک روز بگذره، نمیتونن یک تمن اضافه بگیرن،باید جریمه هم بدن،وسلام ،این نامه تمام
میلاد : تا به تعهداش عمل نکرده . نباید دولت . قوه قضاییه به این دو خودرو ساز اجازه ثبت نام حدید بدن و نباید اجازه بدن که در بازار ازاد خودروی خودشونا بفروشن .
میثم : سامانه پیگیری وضعیت خودرو از دیروز بالا نمیاد