بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

بلاتکلیفی در مسیر قیمت‌گذاری خودرو

 

با گذشت حدود سه ماه از خصوصی‌‌سازی ایران‌‌خودرو و آغاز فرآیند واگذاری سهام مدیریتی سایپا، وضعیت قیمت‌‌گذاری خودرو همچنان بلاتکلیف است.

آذرماه ۱۴۰۳، آخرین قیمت‌‌گذاری خودرو اعمال شد و از آن زمان تاکنون هیچ‌‌گونه بازنگری یا تصمیم‌گیری جدیدی در این حوزه صورت نگرفته است. در شرایطی که نرخ تورم تولید خودرو رشد فزاینده‌‌ای داشته و ارز نیمایی نیز از معادلات حذف شده واضح است که ادامه قیمت‌‌گذاری دستوری، باعث سردرگمی و تضعیف بخش خصوصی می‌شود.

پیش از این، بسیاری از کارشناسان امید داشتند با خصوصی‌‌سازی دو خودروساز بزرگ کشور، مسیر اصلاح ساختارها، بهبود کیفیت و رقابت‌‌پذیری در صنعت خودرو هموار شود. اما آنچه در ظاهر رخ داده، تنها انتقال سهام مدیریتی بدون واگذاری اختیارات واقعی است. اگرچه دولت به ظاهر از مالکیت مستقیم این شرکت‌ها کنار رفته، اما ابزارهای نظارتی و کنترل قیمتی همچنان در اختیار سیاستگذار خودرو و همچنین شورای رقابت باقی مانده است. در نتیجه اینکه خودروساز خصوصی ‌‌شده، اما همچنان مقید به تصمیمات قیمت‌‌گذاری توسط نهادهایی خارج از خودروسازی است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خصوصی‌‌سازی واقعی زمانی معنا دارد که شرکت در چارچوب نظام بازار و بر اساس منطق سود و زیان اداره شود. وقتی قیمت خودرو توسط نهادی بیرون از کارخانه تعیین می‌شود، مالک خصوصی چه برنامه‌‌ای می‌تواند برای توسعه یا سرمایه‌‌گذاری بریزد؟

از آذرماه سال گذشته، حذف ارز نیمایی و تغییر در نظام ارزی کشور، هزینه واردات قطعات و مواد اولیه در صنعت خودرو را به‌شدت افزایش داده است. از سوی دیگر، دستمزد نیروی انسانی، قیمت انرژی و سایر نهاده‌های تولید نیز همراه با آغاز سال جدید با افزایش قابل توجهی مواجه بوده است. با این حال، قیمت خودرو در کارخانه همچنان بر اساس فرمول شورای رقابت ثابت مانده و خبری از تجدیدنظر در قیمت‌‌ها نیست.

گزارش‌های منتشرشده از صورت‌‌های مالی خودروسازان در زمستان ۱۴۰۳ نیز نشان می‌دهد که حاشیه سود بسیاری از محصولات کاهش یافته یا حتی منفی شده است. بر این اساس ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، به‌‌ویژه پس از واگذاری بلوک مدیریتی ایران‌‌خودرو و زمزمه واگذاری سایپا، نیازمند شفافیت و ثبات در حوزه خودرو است. اما در شرایط فعلی، خریداران خصوصی نه از امکان قیمت‌‌گذاری آزاد برخوردارند و نه از چشم‌‌انداز مشخصی نسبت به سیاست‌های آینده دولت در این حوزه.

یکی از تحلیلگران بازار سرمایه در این زمینه به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که بزرگ‌ترین مانع ورود سرمایه‌‌گذاران جدید به صنعت خودرو، نبود اعتماد به ثبات سیاست‌های اقتصادی است. وقتی دولت حاضر نیست تعیین قیمت را به بازار بسپارد، بخش خصوصی نیز انگیزه‌‌ای برای افزایش تولید یا ارتقای کیفیت نخواهد داشت.

 

نتیجه این وضعیت، ادامه همان ساختار معیوب قبلی با عنوان جدید خصوصی‌‌سازی است.

در طول ماه‌های گذشته، شورای رقابت و وزارت صمت هر یک به نوعی از بازنگری قیمت‌‌ها طفره رفته‌‌اند. شورای رقابت می‌گوید برای اصلاح قیمت‌‌ها باید داده‌های تولید و هزینه‌ها از سوی خودروسازان ارسال شود، و وزارت صمت نیز اعلام کرده اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری در دستور کار است، اما برنامه زمانی یا راهبرد عملیاتی برای آن ارائه نکرده است.

این بلاتکلیفی نه‌‌تنها صنعت خودرو، بلکه بازار و مصرف‌‌کننده را نیز دچار سردرگمی کرده است.

در نهایت، آنچه بیش از همه از این شرایط متضرر می‌شود، صنعت خودروی کشور است. صنعتی که قرار بود با خصوصی‌‌سازی، مسیر تحول را در پیش بگیرد، اکنون درگیر با تضاد بین مالکیت خصوصی و کنترل دولتی شده است. بدون اصلاح نظام قیمت‌‌گذاری، تفویض اختیارات واقعی به مدیریت بخش خصوصی و تعیین سیاست‌های شفاف و باثبات، خصوصی‌‌سازی چیزی جز انتقال مسوولیت بدون اختیار نخواهد بود؛ و این نسخه‌‌ای ناکارآمد برای درمان بیماری مزمن صنعت خودرو خواهد بود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بلاتکلیفی قیمت‌گذاری خودرو , خصوصی‌سازی خودروسازان , شورای رقابت و قیمت خودرو , تأثیر حذف ارز نیمایی , تأثیر تورم بر صنعت خودرو , چالش‌های خودروسازان خصوصی , ساختار قیمت‌گذاری خودرو , سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
Jalil fathi 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین6 اردیبهشت : شما مگه مهرماه نیستی چطور فاکتور شدی اگه راست میگی یه اسپری بفرس از وضعیت
شاهین پلاس مهر : 🔴شاهین پلاس واریزی دوم ۶ اردیبهشت فاکتور گردید ✅رنگ‌سفید
باز همون ناشناس : نام خودرو :شاهين GL با ترمز ESC و SBR رنگ :سفيد پلاک :0 وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
احسان شاهین دستی : مبارک باشه ساعت چندپلاک شدی من۲۳مهرفاکتورشدم ولی هنوزپلاک نشدم
همون ناشناس هستم : وضعیت : آماده تخصيص توضیحات شماره گذاری : تاریخ ارسال مدارک : تاريخ ارسال به بانك : 0 وضعیت پرونده مشتری : عدم نقص پرونده
ناشناس : چرا ما 9 مهرماه 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد شاهین اتوماتیک تبدیل به شاهین جی ال کردیم 12 مهر 404 تکمیل وجه چرا تا الان فاکتور نشده
حسین X5 : سلام برای ثبت نام هاي خرداد که تحویل آدر ماه هستش طبق اعلام شرکت آخر آبان ماه یا اوایل آدر دعوت نامه میاد ، به نظرتون افزایش قیمت دوباره می دن
امیرعباس : سلام دوستان کسی از شهویر ماه هست که بهش پیامک تکمیل وجه اومده باشه؟خواهشا اگر کسی هست بگه ما هم امیدوار بشیم !مثل بنده های رها شده میمونیم نه پیامک تکمیل وجه میاد ونه پیامک پیشنهادی تبدیل !برای مهر وابان واذر ودی حداقل یه پیامک تبدیل اومده ما شهریوری ها انگار کلا از یادشون رفتین ،پارسال آذر ماه 297 تومن واریز کردیم خواهشا اگر کسی خبر داره اینجا اطلاع رسانی کنه ،به امید روزی که هممون به حقمون برسیم
امید شاهین : بنده ۲۵ خردادم ،۲۲ روزه فاکتور شدم هنوز خبری از پلاک نیست ،تا ۲۵ خرداد فاکتور شده
نازنین1 : دوست عزیز باید واریز سایت یاپا گروپ بشی اونجا کد پذیرش و شماره درخواست و کد ملی میزنی اونجا چراغ تحویل یا چراغ فاکتور روشن شده باشه یعنی فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل دی : سلام تبدیل که میگن برای من چیزی نمی آید باید چه کار کنم می شود من را راهنمایی کنیید
تقی : مسلم خان فاکتور شدی؟؟؟
سورن مورن : ظاهرا آذر پیش فروش ندارد فقط فروش فوری و فوق العاده دارد.اگر کسی پیش فروش تحویل 30 آدر هست اطلاع دهد
چشم نزن : بر چشم بد هزاران لعنت
علی دوگانه : داش من رفتم یه کارت ملی فقط ازم گرفت اسکن کرد و گفت اوناها ماشینت برو ببرش چیز زیادی نمیخاد
مهرداد 207 پانا آبان : اتفاقی نمیفته چون تبدیل اختیاری هستش ، ا
کوییک آر اس مرداد 1404 : 17مرداد تکمیل وجه آر اس و همچنان در حالت آماده تخصیص به خود سایت سایپا هم فروش هم سایپا کورپ و سامانه بازرسی شکایت کردم ولی هیچ جوابی نگرفتم و میگن منتظر باشید تا ظهور کنه
207 سقف فلزی تحول 30 دی : با سلام دوستان کسی خبر داره مال چه ماهی اخیرا تحویل شده لطفا کسانی که تحویل دارن ی پیام برارن بقیه هم مطلع کنن با سپاس
مهرداد 207 پانا آبان : سلام دوستان ، لطفا دقت کنید تبدیل که الان برا تحویل آبان فعال شده اینجوریاس که ماشین 207 رینگ فولادی موتور تیوفایو پلاس تبدیل میشه به 207 رینگ دار تیوفایو ، از لحاظ قیمتی به سود مشتری هستش چون قیمت تیوفایو پلاس قالپاق 1/080 هستش ولی قیمت تیوفایو رینگ دار 1/100 یعنی با پرداخت 4 میلیون ، ارزش ماشینتون 20 میلیون اضافه میشه ، در ضمن تحویلش فوری ، من دیروز انجام دادم امروز فاکتور شدم ، امیدواارم همگی موفق باشید
وحید : من آذرماه هستم نه فاکتور چی