تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

 

پس از گذشت بیش از دو ماه از تصویب تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴، وزارت صنعت هنوز آیین‌نامه اصلاحی را ابلاغ نکرده و در برابر سوالات فعالان بازار سکوت کرده است، موضوعی که به بلاتکلیفی کامل بازار واردات خودرو منجر شده است.

 

به گزارش تسنیم، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال 1404، بازار خودروهای وارداتی ایران در بلاتکلیفی کامل فرو رفته است. نه تنها ترخیص خودروها از گمرک انجام نمی‌شود، بلکه هنوز تعرفه‌های قطعی واردات نیز اعلام نشده‌اند. در حالی که واردات خودرو در سال گذشته به عنوان یکی از محورهای تنظیم بازار مطرح شده بود، اکنون نه‌تنها تحقق نیافته، بلکه با توقف کامل روبه‌روست.

در اسفند 1403، مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه، نرخ حقوق ورودی کلیه خودروهای وارداتی را 100 درصد تعیین کرد. این تصمیم، که از منظر قانونی لازم‌الاجراست، بلافاصله با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان روبه‌رو شد. چرا که این تعرفه سنگین در کنار سایر عوارض گمرکی، مالیات‌ها و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده یک خودروی وارداتی را برای مصرف‌کننده به دو تا سه برابر قیمت جهانی می‌رساند.

البته دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را در اواخر فروردین ماه به محدوده 4 و 15 درصد کاهش داد  و اعلام کرد  تا زمان ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال 1403 می‌باشد و در زمان حاضر مأخذ حقوق ورودی آن 100 درصد نیست،

حتی دهنوی رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تعرفه‌ها نباید ابزار تأمین درآمدهای بودجه‌ای باشد گفته است: مخالف تعرفه‌های بالای خودروهای وارداتی هستیم و اجرای تعرفه 100درصدی فعلاً ممکن نیست. از آن تاریخ که اول اردیبهشت ماه بود تا به امروز ، هیچ پاسخ روشنی از سوی ضیغمی یا سایر مسئولان سازمان توسعه تجارت منتشر نشده است. سکوت آنها در برابر موج سوالات و انتقادات واردکنندگان و رسانه‌ها، اکنون خود به یکی از دلایل تشدید بحران تبدیل شده است.

در زمان حاضر ثبت سفارش خودروها آغاز شده است اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیده‌اند تا براساس آن مشخص شود تعرفه خودروهای وارداتی براساس کدام دستورالعمل انجام خواهد شد.

توقف واردات و نبود پاسخ شفاف از سوی متولیان امر، باعث افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش عرضه، و بی‌ثباتی بازار خودرو شده است. فعالان اقتصادی نیز از ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند؛ چرا که سرمایه‌گذاری آن‌ها در واردات خودرو فعلاً بدون بازگشت مانده و هزینه‌های انبارداری و خواب سرمایه در حال افزایش است.

 

 

*وعده خودروهای اقتصادی و برقی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی و برقی را در سال 1404 داده بود، هنوز هیچ آیین‌نامه اجرایی برای آن تدوین نشده است. واردکنندگان، خریداران و حتی گمرکات، منتظر صدور بخشنامه‌های لازم هستند؛ اما سازمان توسعه تجارت که باید متولی تنظیم این فرآیند باشد، از هرگونه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی خودداری کرده است.

 سیاست‌گذاری بدون پشتوانه اجرایی، تعرفه‌گذاری بدون ارزیابی آثار اقتصادی، و سکوت مسئولان در برابر بحران، تصویری است که امروز از وضعیت واردات خودرو در کشور ترسیم شده است.کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دولت به‌سرعت و با اولویت، نسبت به تعیین و ابلاغ نرخ تعرفه واقعی و کاربردی اقدام کند. همچنین لازم است که آیین‌نامه‌های مربوط به واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و برقی، سریع‌تر تدوین شود. بدون شفاف‌سازی در این حوزه، نه‌تنها بازار داخلی دچار التهاب بیشتر خواهد شد، بلکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز دلسرد خواهند شد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو , بلاتکلیفی بازار خودروهای وارداتی , تصویب تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ , توقف ترخیص خودروها از گمرک , انتقادات کارشناسان به تعرفه سنگین , کاهش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی , سکوت مسئولان در برابر بحران واردات , تأثیر تعرفه بر قیمت خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Azim : سلام من واریز ۱۴ آذر هستم دیگه واقعا نمیدونم چیکار کنم دارو ندارمو از دست دادم دیگه هیچ امیدی نیست چیکار کنم راهنماییم کنید
شاهین جی ال : سلام شما فاکتور شدین؟ تکمیل وجه چه تاریخی بودین
سعیدجی ال هفته ۴ مهر : نه بابا بخدا مهر هستم
شاهین جی : تو وضعیت خودرو بری مشخصه
محمد j7 اردیبهشت : دقیقا درست می فرمایید
شاهین جی هفته چهارم شهریور : سلتم..متاسفانه بخاطر بی لیاقتی مدیران سایپا هنوز برا مرداد و شهریور هم هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده عین خیالشونم نیست بی شرفا
امیر،اردیبهشت : دوستان اردیبهشت کسی فاکتور شد امروز خبری بدین دلگرم بشیم لااقل ماشینی در کار هست
ایگل : 👍👍👍 کاملا درسته
میلاد : داداش کجایی؟ سود مشارکت رو با پدیده ای به اسم سهم تورم، صفر میکنن :D و بعدش همون تورمم تو تکمیل وجه حساب میکنن ازت میگیرن. اسلام ناب محمدی و عدل علی با هم داره اجرا میشه تو سایپا. قرارداد داری که گفته سود میده ؟اصلا مهم نیست کی میخواد پیگیری کنه؟
فریبا : سلام وقت بخیر ، من ماشین gl تحویل هفته چهارم مهر ماه دارم اما متاسفانه تا الان برام هیچ پیامکی نیومده ، کسی هست با شرایط من براش پیامک تکمیل وجه اومده باشه ؟ باید به کجا زنگ بزنیم پی گیری کنیم ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تولید کننده قطعات خودرو : موافقم صدرصد ارامش قبل از طوفان از طرفی کارخونه ها 100الی 200میلیون حتما افزایش قیمت خواهند داد هر کی فروخت ضرر صدها میلیونی خواهد کرد الان بهترین و بهترین زمان خرید خودروست ارزو ذلار و طلا هم که معلومه هی افزایش می یابد
دی ماه 1403 : بله پیش فروش هست.جالبه افزایش قیمت خودرو هم شامل حال ماشد اصن حالمون گرفته شد.
حسین کوییک اس : دوست عزیزاول اینکه شمارت یه رقم ناقصه دوم کلی از تکمیل وجه های تیرموندن هنوز فاکتور نشدن سوم من خودم تکمیل وجه شهریورم حداقل بستم دوماه دیگه دوستان خواهش میکنم از همتون صادقانه بگین تا تایم دست همه بیاد همه گرفتارن همه ذهن هاضعیف شده یکم بهم دیگه احترام بزاریم من کاسبم تواین بازار همه چکام برگشت خورده صبرکردم این ماشین بیاد بفروشم آزادشم کمی اما خداشاهده قلبی میخوام اول برای شماهاروزودتر تحویل بدن
محسن : کسی از شیراز ماشین ثبت نام کرده ک تحویل نگرفته باشه ؟
رضا : کد پذیرش چند
حسین : مهرداد دادا میگم چرا واسه من فاکتور هنوز نارنجیه سبز نمیشه پلاکم نمیشه چرا
در به در نیسان : سلام دوستان من 6/4گارانتی م فعال شده ولی خبری نیست از پلاک
ایمان : این شماره دروغگو هست منم زنگ زدم با تمسخر گفت تا ده روز دیگه
sکوییک 29 تیر : از ما که فاکتور نشده.چطور میگین فاکتور شده
نیسان بی پلاک : سلام ما که اظهارنامه فرستادم شنبه هم دادخواست میدم شما هی بچرخید واعصاب خودتان خورد کنید