تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

تعرفه خودروهای وارداتی چقدر است؟

 

پس از گذشت بیش از دو ماه از تصویب تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو در بودجه ۱۴۰۴، وزارت صنعت هنوز آیین‌نامه اصلاحی را ابلاغ نکرده و در برابر سوالات فعالان بازار سکوت کرده است، موضوعی که به بلاتکلیفی کامل بازار واردات خودرو منجر شده است.

 

به گزارش تسنیم، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز سال 1404، بازار خودروهای وارداتی ایران در بلاتکلیفی کامل فرو رفته است. نه تنها ترخیص خودروها از گمرک انجام نمی‌شود، بلکه هنوز تعرفه‌های قطعی واردات نیز اعلام نشده‌اند. در حالی که واردات خودرو در سال گذشته به عنوان یکی از محورهای تنظیم بازار مطرح شده بود، اکنون نه‌تنها تحقق نیافته، بلکه با توقف کامل روبه‌روست.

در اسفند 1403، مجلس شورای اسلامی در قالب قانون بودجه، نرخ حقوق ورودی کلیه خودروهای وارداتی را 100 درصد تعیین کرد. این تصمیم، که از منظر قانونی لازم‌الاجراست، بلافاصله با انتقادات گسترده‌ای از سوی کارشناسان روبه‌رو شد. چرا که این تعرفه سنگین در کنار سایر عوارض گمرکی، مالیات‌ها و هزینه‌های جانبی، قیمت تمام‌شده یک خودروی وارداتی را برای مصرف‌کننده به دو تا سه برابر قیمت جهانی می‌رساند.

البته دولت نرخ حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی را در اواخر فروردین ماه به محدوده 4 و 15 درصد کاهش داد  و اعلام کرد  تا زمان ابلاغ آیین‌نامه اجرایی بند «ر» تبصره یک قانون بودجه سال 1404، نرخ حقوق ورودی خودروهای وارداتی مانند سال 1403 می‌باشد و در زمان حاضر مأخذ حقوق ورودی آن 100 درصد نیست،

حتی دهنوی رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه تعرفه‌ها نباید ابزار تأمین درآمدهای بودجه‌ای باشد گفته است: مخالف تعرفه‌های بالای خودروهای وارداتی هستیم و اجرای تعرفه 100درصدی فعلاً ممکن نیست. از آن تاریخ که اول اردیبهشت ماه بود تا به امروز ، هیچ پاسخ روشنی از سوی ضیغمی یا سایر مسئولان سازمان توسعه تجارت منتشر نشده است. سکوت آنها در برابر موج سوالات و انتقادات واردکنندگان و رسانه‌ها، اکنون خود به یکی از دلایل تشدید بحران تبدیل شده است.

در زمان حاضر ثبت سفارش خودروها آغاز شده است اما هنوز خودروها به مرحله ترخیص نرسیده‌اند تا براساس آن مشخص شود تعرفه خودروهای وارداتی براساس کدام دستورالعمل انجام خواهد شد.

توقف واردات و نبود پاسخ شفاف از سوی متولیان امر، باعث افزایش شدید قیمت‌ها، کاهش عرضه، و بی‌ثباتی بازار خودرو شده است. فعالان اقتصادی نیز از ادامه این وضعیت ابراز نگرانی کرده‌اند؛ چرا که سرمایه‌گذاری آن‌ها در واردات خودرو فعلاً بدون بازگشت مانده و هزینه‌های انبارداری و خواب سرمایه در حال افزایش است.

 

 

*وعده خودروهای اقتصادی و برقی در هاله‌ای از ابهام

در حالی که دولت وعده واردات خودروهای اقتصادی و برقی را در سال 1404 داده بود، هنوز هیچ آیین‌نامه اجرایی برای آن تدوین نشده است. واردکنندگان، خریداران و حتی گمرکات، منتظر صدور بخشنامه‌های لازم هستند؛ اما سازمان توسعه تجارت که باید متولی تنظیم این فرآیند باشد، از هرگونه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی خودداری کرده است.

 سیاست‌گذاری بدون پشتوانه اجرایی، تعرفه‌گذاری بدون ارزیابی آثار اقتصادی، و سکوت مسئولان در برابر بحران، تصویری است که امروز از وضعیت واردات خودرو در کشور ترسیم شده است.کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که دولت به‌سرعت و با اولویت، نسبت به تعیین و ابلاغ نرخ تعرفه واقعی و کاربردی اقدام کند. همچنین لازم است که آیین‌نامه‌های مربوط به واردات خودروهای اقتصادی، هیبریدی و برقی، سریع‌تر تدوین شود. بدون شفاف‌سازی در این حوزه، نه‌تنها بازار داخلی دچار التهاب بیشتر خواهد شد، بلکه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی نیز دلسرد خواهند شد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات خودرو , بلاتکلیفی بازار خودروهای وارداتی , تصویب تعرفه واردات در بودجه ۱۴۰۴ , توقف ترخیص خودروها از گمرک , انتقادات کارشناسان به تعرفه سنگین , کاهش تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی , سکوت مسئولان در برابر بحران واردات , تأثیر تعرفه بر قیمت خودروهای وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین G : قراره شاهین پلاس دنده ای بدن بیرون این 850 قیمت اونه موتور 16 سوپاپ
شاهین : حتی یکی دو تا از آشناها هم حواله رو میخواهند و از بس که سایپا بد عهدی کرده حوصله دردسر رو ندارم که بعد از ۲۵ ماه دو باره با کسای دیگر کلنجار برم و به این خاطر دلخوری پیش بیاد
حسن : به ماهایی که قرارداد داریم نصف پول ماشینا دادیم هم افزایش قیمت میخوره؟ بی صاحب تر از سایپا ندیدم کمتر از یک سال دو بار افزایش قیمت داشته لعنت بهتون
شاهین : سلام لطفا کسی میدونه راهنمایی کنه من۳دی۲۹۱میلیون واریز کردم و زمان تحویل زده هفته آخر مرداد ماه الانم با این اوضاع که شرکت سایپا درست کرده کلا خسته ونا امید شدم و میخواستم انصراف بزنم آیا میشه؟ واگر میشه بعد از چند وقت پول رو عودت میدن؟وچند درصد سود میدن؟
شاهینg : بچه یه خبر الان دیدم تو سایت قیمت شاهین از۵۹۷تومن شده ۸۵۰ تومن درسته؟
شاهین : قیمت رفت بالا دیگه دعوتنامه میاد شروع به تحویل حالا برو دنبال پول برای تکمیل وجه ۸۵۰ملیون ناقابل قیمت شبانه شاهین
شاهین : سلام چطوری ایرانی با قیمت جدید شاهین850ملیونی
سهند s آبان ماه : به هیچ کدوم ربطی نداره به تاریخی که تکمیل وجه کردی ربط داره و هم چنین اگه طرح خودروی فرسوده یا طرح مادران باشی زودتر فاکتور میشی
A5 شهریورماه سفید : سلام وقت بخیر دیروز تماس گرفتم هنوز A5 سفید ثبت نام شهریور شاسی نشده و مشخص هم نیست چه زمانی قراره شاسی بشود‌ این A5 ثبت نام شهریوری که دارد شاسی می شود ، رنگ مشکی هست که قبلا برای ثبت نامی های مردادماه تولید شده و مازاد آن برای شهریور دارد شاسی می شود
هادی : پول نداره سایپا . برا همین از سود مشارکتو جریمه تاخیر زدن.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خرزوخان سایپا : خیر شامل نمیشه، مگه کامل واریز نکردید؟ قرارداد بشته شده کامل تمومه مگه دوستان اینجا جیز دیگه بگن باور نکنید
عرفان : نمیدونم چجوریه من 25 اسفند تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور شدن نیست
ربانی : من 22اسفند تکمیل وجه کردم 3خرداد فاکتور شده ولی هنوز تحویل ندادن
ایران : داداش اه و نفرین همین عقایدی بود ک باعث شد اینا اینجوری جیب مردمو خالی کنن
حسین : رانا پلاس سفید تحویل 90 روزه موعد تحویل 11 خرداد امروز فاکتور شد.
کوییک GXL Ahwaz : شرکت ملعون سایپا از امروز استارت افزایش قیمت کارخانه رو زد و ساینا اس 50 تومن گرونتر شد. کوییک هم احتمالا در همین حدود گرونتر بشه
ابوالفضل : اره قبل عید تو اسفند یه بخشنامه بدون قرعه کشی بود همون
فوری : ساینا 465 کارخانه شد
قاسم ترک : سلام قیمت دوگانه هنوز افزایش نشده، 457م فعل حال
X33ام تی : سلام داداش تا یه هفته مدارک ماشین دسته ماشینتم بیست روزبعدموعدتحویلت احیانن بدن