جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

 

در حالی خودروسازان بزرگ کشور درخواست افزایش قیمت را رسما به سازمان حمایت ارسال کرده اند که دیروز با انتشار نامه هایی در کدال اعلام کردند در این زمینه منتظر نظر وزارت صمت هستند.

 

دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، با ارسال مکاتبات رسمی به مراجع ذی‌ربط، خواستار بازنگری در قیمت محصولات خود شده‌اند. در نامه ایران‌خودرو به سازمان بورس آمده است: «با وجود ارسال نرخ‌نامه فروش محصولات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون نرخ‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.» سایپا نیز در نامه‌ای مشابه اعلام کرده که «مستندات و پیشنهادات لازم برای اصلاح و به‌روزرسانی نرخ فروش محصولات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده و پیگیری‌های مربوطه به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران‌خودرو طی روزهای اخیر منتشر شده است. این شرکت در نامه‌ای رسمی به وزارت صمت تأکید کرده بود که با قیمت‌های فعلی، ادامه عرضه ممکن نیست و فروش خودرو با نرخ‌های فعلی به زیان انباشته دامن می‌زند. این تحولات واکنش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در پی داشت.

حامد عاملی، معاون وزیر صمت، با اشاره به وضعیت موجود اعلام کرد: «وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و شخص وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

نقش وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو

این وضعیت در حالیست که بر اساس مصوبه شورای رقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو تعیین شده است. طبق این دستورالعمل، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد.

در این روند، سازمان حمایت نرخ‌های پیشنهادی را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز موظف است قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ کند، بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

 

آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

به گزارش مهر، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تغییری نداشته است. این در شرایطی است که به گفته خودروسازان، هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز و هزینه‌های انرژی افزایش یافته و سیاست تثبیت قیمت‌ها باعث زیان مستقیم در هر دستگاه تولیدی شده است.

با این حال، بازار خودرو با رکود جدی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی کاهش یافته و شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد در بسیاری از مدل‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به تبعات افزایش قیمت هشدار می‌دهند.

در این بین برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در شرایط رکود، منجر به کاهش بیشتر تقاضا و تشدید رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که این افزایش می‌تواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و فضای روانی بازار را ناپایدارتر کند.

در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان با اشاره به وضعیت مالی شکننده خودروسازان، از درخواست افزایش قیمت حمایت کرده‌اند. به باور این دسته، ادامه قیمت‌گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌ها، نه تنها منجر به زیان انباشته می‌شود، بلکه کاهش کیفیت، افت سرمایه‌گذاری و تضعیف تولید ملی را به دنبال دارد. آن‌ها خواستار الگویی انعطاف‌پذیر در قیمت‌گذاری خودرو هستند که واقعیت‌های اقتصادی را لحاظ کند.

به گزارش مهر، دولت اکنون در برابر یک انتخاب سخت قرار گرفته است. از یک‌سو، حمایت از تولید و اشتغال در صنعت خودرو نیازمند بازنگری در سازوکار قیمت‌گذاری است و از سوی دیگر، حفظ قدرت خرید مردم و کنترل تورم نیز از اولویت‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که افزایش بی‌برنامه قیمت خودرو می‌تواند آثار تورمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران خودرو , سایپا , افزایش قیمت خودرو , وزارت صمت , سازمان حمایت , شورای رقابت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , حقوق سهامداران , تصمیم گیری , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
V1p تیتانیوم : جالبه توی سایت ایران خودرو موقع ثبت نام نوشته نقره ای تیتانیوم. توی برگ سبز که به دستم رسیده نوشته نقره ای روغنی و توی بیمه نامه نوشته نقره ای متالیک 😂😂😂
شیرازی : مثلا تحویل اردیبهشت تا الان 320 بایدبده حالا تحویل هر ماه هستی هر ماه تقریبا 10 تومن بابت سود از 370 کم کن.
محسن : انشالله فردا برسه دستت، وقتی رسید بیا از رنگش بگو، منم تیتانیوم زدم ولی دقیق نمیدونم چه رنگیه😂
محسن : سلام ممنونم زدم تو پست، فقط زده ۲۲ مهر بارکد پستی تولید شده، حتی تحویل پست نشده :/ کارت سوخت هم ۷ ۸ روز قبل زدم، همون مرحله ی اول گیر کرده :/
شاهین اذر : داداش ما اگه بیخال نبودیم الا وضع کشورمون این نبود از ماست که بر ماست ملت بیخیال
شاهین GL آبان : خیلی‌ بیخیالین هم افزایش قیمت خوردیم هم ماشین تحویل ندادن هم برا بعضی ها هنوز واریز وجه دوم نیومده واقعاً نمی خواین زحمت ی تجمع به خودتون بدین؟
شاهین g : من تحویل مرداد هستم چرا پیامک نبوده برام ک افزایش قیمت نمیخوره
جی ال : کسانی که تبدیلی sbr بودن تا ۲۸ خرداد فاکتور شدن جی ال های دیگ تا ۲۰خرداد فاکتور شدن و تغییری نداشتن
V1p تیتانیوم : سلام دوستان ماشین من تارا دستی تیتانیوم فروش فوری تحویل 4 شهریور تاریخ 16 مهر فاکتور و پلاک شد 17 مهر صدور اسناد و آماده جهت تحویل شد متاسفانه رفت برای بازدید فنی. تاریخ 30 مهر بیمه و در حال حمل به نمایندگی فعال شد. جریمه تاخیر هم 31 میلیون توی سامانه ثبت شده ولی احتمالا حدود 3 میلیون بابت sbr کسر میشه به نظرتون فردا میرسه؟؟ با تریلی باربری ارسال شده ولی پیامک حمل با باربری برای من چیزی نیومده
امیر‌‌شاهین‌البرز🌹 : تبدیلی جی به جی ال26خردادبا ش پ🌹🌹120693 همچنان در انتظار فاکتور. پرداخت اولم19آذر1403هستش.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : پیش فروش ساینا دوگانه اذر پارسال وتکمیل وجه مرداد تاکی تحویل میشه به نظر شما؟؟
تبدیل به تک : خسته نباشی برادر .ما خر شدیم شما دیگه چرا اخه
علی : من یه ماشین دیگه هست گفتم اینجا بپرسم. 30 مهر تیک در حال حمل به نمایندگی فعال شد خواستم ببینم دوستان که اطلاعات بالا دارن فردا تحویل میشه؟؟
دنا 6 دنده تحویل مهر : سلام شما چندم فاکتور شدید من 25م از 28 می هم تا حالا نمایندگی نرسیده
دوگانه 27 اسفند : منم منتظرم هنوز که خبری نیست
فردوس : پلاک شدنی برگه سبز هم صادر میشه
دهقانی : سلام کسی هست دناپلاس تحویل تیرماه رونگرفته باشه
پلیس راهور : نیسان اکستند مشکل پلاک نداره
فردوس : منظورم گیربکس نیسان دو مدل گیربکس دارن یه مدل میگن گیربکس آبی یه مدل سبز گیربکس آبی نه زوزه داره نه صدای اضافه ولی گیربکس سبز نسبت به آبی ضعیف تر و زوزه هم داره موتور که همه یورو 5 هستن به استلامیگن موتور سبز
کوییک اس : خودتون یا یکی از دوستانتون برید نمایندگی یه چرخی بزنید شماره پلاک که داری یه نگاهی بکنید بد نیست چون اتفاق می افته بعضی نمایندگی ها هم اذیت میکنند البته چراغ تحویل روشن میشه یعنی به باربری تحویل شده تا جایی که اطلاع دارم . بعضی شهرها ظرفیت شون دیر تکمیل میشه .این هم هست