پورشه ۱۴.۵ میلیاردی، گران‌ترین معامله آنلاین خودرو در پلتفرم سوییچ

گزارش عملکرد پلتفرم سوییچ که در زمینه معاملات و خدمات آنلاین خودرو فعالیت می‌کند، منتشر شد

گزارش عملکرد پلتفرم سوییچ

بازار خودرو ایران در سال ۱۴۰۳ سالی پرفراز و نشیب را پشت سر گذاشت؛ از رکود نسبی در خرید و فروش تا نوسانات نرخ ارز و ورود برندهای خاص، همه بر تصمیم‌گیری خریداران و فروشندگان تأثیرگذار بودند. در این میان، پلتفرم «سوییچ» با ثبت داده‌های قابل‌توجه از بیش از ۲ همت معامله، روایتی بی‌واسطه از سلیقه، رفتار و ترجیحات مصرف‌کنندگان ایرانی ارائه می‌دهد.

سال ۱۴۰۳ را می‌توان یکی از سال‌های پیچیده و متضاد بازار خودرو در ایران دانست. در حالی که در بسیاری از ماه‌ها قیمت‌ها در یک بازه محدود ۵ درصدی نوسان داشتند، برخی از خودروهای خاص، لوکس یا حتی داخلی پرتقاضا، شاهد افت یا جهش‌های مقطعی قابل‌توجه بودند. سوییچ، به‌عنوان یکی از بازیگران فعال در پلتفرم‌های خرید و فروش خودرو، نه‌تنها از منظر حجم معامله قابل‌توجه ظاهر شد، بلکه داده‌هایی شفاف از رفتار بازار ارائه داد که برای تحلیلگران، مصرف‌کنندگان و فعالان صنعت خودرو ارزشمند است.

نگاهی به بازار خودرو در سال ۱۴۰۳

براساس گزارش عملکرد سوییچ، قیمت خودروهای ایرانی در سال گذشته در بازه‌ای تقریباً ثابت باقی ماندند؛ با نوسانی در محدوده ۵ درصد. البته خودروهای پرفروش در میانه سال کاهش قیمتی تا حدود ۲۰ درصد را تجربه کردند، اما با افزایش نرخ دلار، دوباره به سطوح ابتدایی بازگشتند.

این نوسانات در خودروهای مونتاژی بیشتر دیده شد؛ مدل‌هایی از برندهای چینی و مونتاژ داخل که در برخی مواقع تا ۲۰ درصد اختلاف قیمت را بین سقف و کف تجربه کردند. اما شگفت‌انگیزترین بخش بازار، مربوط به خودروهای وارداتی بود؛ افت قیمتی تا ۵۰ درصد نسبت به ابتدای سال، نمایانگر رکودی کم‌سابقه در این دسته بود.

آمار معاملات سوییچ؛ عددی فراتر از انتظار

ارزش کل معاملات انجام‌شده در سوییچ طی سال ۱۴۰۳، به ۲ هزار میلیارد تومان رسید؛ رقمی که نشان می‌دهد سهم این پلتفرم در خرید و فروش خودرو در ایران فراتر از یک پلتفرم اینترنتی ساده است. از این میان، ۴۲ درصد معاملات مربوط به خودروهای ایرانی و ۵۸ درصد مربوط به مونتاژی‌ها و وارداتی‌ها بوده است. نکته جالب اینکه در میان خودروهای ایرانی، ایران‌خودرو با ۷۰ درصد، سهم غالب بازار را به خود اختصاص داده است.

در میان مونتاژی‌ها نیز کرمان‌موتور (۲۸ درصد)، مدیران‌خودرو (۲۳ درصد) و بهمن موتور (۱۳ درصد) پیشتاز بوده‌اند. وارداتی‌های بازار نیز تحت سلطه برندهای کره‌ای (۵۲ درصد) و ژاپنی (۳۰ درصد) بوده‌اند.

خاص‌ترین و گران‌ترین خودروها

در میان خاص‌ترین و گران‌ترین خودروهای معامله‌شده در این پلتفرم، نام‌هایی چون پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ با قیمت ۱۴.۵ میلیارد تومان به چشم می‌خورد. پس از آن، لندکروزر GXR مدل ۲۰۱۱ با ۱۱ میلیارد تومان و BMW X4 با ۱۰.۹ میلیارد تومان قرار دارند.

خودروهایی مانند مازراتی گرن کبریو، BMW i8، لوتوس الیزه، مرسدس بنز پاگودا و لینکلن کانتینال نیز در فهرست خاص‌ترین مدل‌هایی هستند که از طریق سوییچ خرید و فروش شده‌اند؛ گواهی بر این‌که بازار خودروهای لاکچری و کلاسیک، هرچند محدود، اما همچنان در ایران مشتریان خاص خود را دارد.

گزارش عملکرد پلتفرم سوییچ

رفتار خریداران و فروشندگان

سوییچ در گزارش خود به تفکیک جنسیتی رفتار کاربران نیز اشاره کرده است. در سال ۱۴۰۳، ۷۲ درصد از معاملات توسط آقایان و ۲۸ درصد توسط بانوان انجام شده است. نکته قابل‌توجه آنجاست که در میان بانوان، ۵۶ درصد فروشنده و ۴۴ درصد خریدار بوده‌اند، در حالی که این نسبت در میان آقایان تقریباً برابر بوده است.

در بحث نقدی یا اقساطی بودن خریدها، ۹۶ درصد معاملات نقدی و تنها ۴ درصد به صورت اقساطی انجام شده‌اند؛ آماری که نشان می‌دهد افراد همچنان ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو از روش نقدی استفاده کنند. به نظر می‌رسد با شرایطی که پلتفرم سوییچ برای خرید اقساطی خودرو در نظر گرفته است در سال‌های آینده بتوان این انتظار را داشت که سهم خرید اقساطی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

سوییچ برای پاسخ به این نیاز، دو مدل خرید اقساطی را به کاربران خود ارائه داده است. در مدل اول، امکان خرید اقساطی یک‌ساله با چک صیادی و بدون نیاز به مدارک اضافی فراهم شده است؛ مدلی ساده و سریع برای افرادی که تمایل دارند فرآیند خرید خودرو را بدون بروکراسی انجام دهند.

در مدل دوم اما کاربران می‌توانند خودرو موردنظر خود را در بازه یک تا سه ساله به‌صورت بانکی خریداری کنند. امکان خرید اقساطی خودرو برای نیروهای سازمان‌ها نیز از دیگر روش‌هایی است که سوییچ با ارائه آن تلاش کرده امکان خرید خودرو برای افراد را تسهیل کند. به این ترتیب، سوییچ تلاش کرده تا هم راهکارهای سریع و آسان، و هم گزینه‌های ساختاریافته بانکی و سازمانی را برای طیف‌های مختلف مشتریان فراهم کند.

طبق داده‌های این گزارش، ۷۰ درصد از مشتریان سوییچ ساکن مناطق ۱، ۲ و ۳ تهران بوده‌اند. این تمرکز جغرافیایی با سایر داده‌های گزارش نیز همخوانی دارد: علاقه به خودروهای خاص، سهم بالای خودروهای وارداتی و حضور برندهای گران‌قیمت.

هیوندای با ۲۴ درصد بازدید، پربازدیدترین برند در سایت سوییچ در سال ۱۴۰۳ بوده و پربازدیدترین آگهی فروش نیز ۱۵۰۲ بازدیدکننده داشته است.

تجربه دیجیتال و توسعه خدمات

میثم شفیق، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل سوییچ در این‌باره می‌گوید: «سال ۱۴۰۳ برای سوییچ، سالی پربار و تحول‌آفرین بود. با توسعه زیرساخت‌ها و طراحی سایت جدید، تجربه کاربران را به سطح تازه‌ای رساندیم. همچنین خدماتی مانند «سوییچ یار» و «سوییچ همراه» طراحی شدند تا نگه‌داری و خرید و فروش خودرو ساده‌تر و امن‌تر از همیشه باشد.»

یکی از اقدامات برجسته سوییچ در این سال، راه‌اندازی دوباره همکاری با دیجی‌کالا بود. سوییچ، حالا تنها تأمین‌کننده بخش فروش خودرو در این پلتفرم بزرگ است.

از دیگر قابلیت‌های معرفی‌شده در سوییچ می‌توان به نمایش تصاویر ۳۶۰ درجه از خودرو در آتلیه اختصاصی، استعلام سوابق خودرو و کارشناسی فنی و بدنه در محل اشاره کرد؛ خدماتی که تجربه‌ای مدرن از خرید و فروش خودرو را برای کاربر ایرانی فراهم می‌کند. به این شکل که افراد با مراجعه به پلتفرم سوییچ امکان بررسی کامل بدنه و همچنین فضای داخل خودروهای مورد نظر خود را دارند. این امکان برای اولین بار توسط پلتفرم سوییچ در ایران امکان‌پذیر شده است.

گزارش عملکرد پلتفرم سوییچ

نگاه به آینده

براساس گفته‌های شفیق، تمرکز سوییچ در سال آینده نیز بر توسعه خدمات دیجیتال و تخصصی خواهد بود. به‌ویژه در حوزه فروش سازمانی و فراهم‌سازی تسهیلات اعتباری برای کارکنان شرکت‌ها، سوییچ در حال طراحی ساختارهای نوینی است.

همچنین انتظار می‌رود با افزوده شدن قابلیت‌هایی مانند نمایش قیمت روز خودروی صفر و تحلیل قیمت خودروهای کارکرده، تحلیل‌پذیری بازار برای مصرف‌کنندگان به شکل محسوسی ارتقاء یابد و افراد بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری مراحل خرید خودروی مورد نظر خود را پشت سر بگذارند.

این روزها که تجربه دیجیتال و داده‌محوری، دو اصل اساسی تجارت و مصرف محسوب می‌شوند، عملکرد سوییچ در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که صنعت خودرو در ایران نیز به سمت شفافیت، سرعت و هوشمندی حرکت می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه‌ی کامل این گزارش به لینک آن در سایت سوییچ به آدرس https://www.switch.ir/mag/switch-annual-report-1403 مراجعه کنند.

 

برچسب : خودرو , وان کار , گزارش عملکرد , پلتفرم سوئیچ






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آناهید : سلام، لطفا هرکی امروز فاکتور شد با مشخصات پرداخت وجه اعلام کنه ممنون
تارا وی ۱ تحویل آذر : دوستان من سال ۴۰۲ دنا پلاس تحویل گرفتم.اون موقع ۳۵۰ پول گرفتن از ما درصورتی که شورای رقابت میگفت حول و حوش ۳۱۵ تومن قیمتشه.چند مرتبه از طریق همین گروه جمع شدیم جلو شورای رقابت و ایرانخودرو و حتی یه تعدادی وکیل گرفتن و شکایت کردن ولی هیچ فایده ای نداشت.میخوام اینو بگم خدمتتون که اینا مار خوردن افعی شدن.پولی که رفت تو حسابشون دیگه برگشتی نداره.
Hx5 : آپشن دیگه ای داشتی؟
علی : سلام. دوستان اگه احیانا امروز فاکتور شد خبر بده لطفا ممنون
Z : من هم 30 آبان هستم. یعنی این کاهش قیمت شامل ما هم میشه؟؟
فرشادX5 : سلام،فکر کنم اشتباه کردیم ثبت نام کردیم،با این شرایط منطقه اگه جنگ بشه دیگه به راحتی تموم نمیشه و اگر زیر ساختها و کارخانه ها زده بشه پولمون رفته،به نظرمیاد باید فشار بیاریم به کرمان موتور زودتر ماشین ها رو تحویل بده
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستانی که دارن فاکتور میشن ومیخان ماشینشونو تحویل بگیرن حواستون باشه احتمال زیاد باید پول برگردونن موقع دریافت خودرو چیزی رو امضا نکنید وحتما متن رو بخونید بعدتحویل بازم سایتو چک کنید سرتون کلاه نره
آرش : تکمیل وجه کنندگان اسفندی چندین هزار نفر هستن و تولید سی وی تی 8 الی 10 عدد در روز در بهترین شرایط 300 دستگاه در ماه حالا شما بفرمایید جطور میخواد همه را تا پایان مهر تحویل بده. تکمیل تحویل ثبت نامی های مهرماه 1402 حداقل تا انتهای سال بطول میکشد.لطفا آمار اشتباه ندین.
بهمن : یعنی هنوز 6،7اردیبهشت فاکتور نشن؟ چکار میکنن این لاشیا
تارا ابانماه : به نظرم چون ایران خودرو تحویل مهر ماه ندارن ابانیا رو سر وقت تحویل بدن الان خبر دارید پژو ۲۰۷ تحویل ابان در حال فاکتور شدن هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فائزه : سلام کسی طرح فرسوده بوده که تحویل خرداد یا تیر باشه؟
میثم : منم 5اسفندم پذیرشت چنده چندم تکمیل وجه کردی
مهدی : دوستان کارت ماشین چند روزه به دستمون میرسه
سعید توسی : ما 23 تیرها تلصم شدیم
207طرح مادران تحویل 31 مرداد : معمولا 70 تا 80 روز قبل از تاریخ میاد
6دنده تیتانیوم تحویل 31مرداد : ما خودمون هم همینو تعجب کردیم رینگ آلومینیم ها قبلا نهایتا با 10 روز تاخیر فاکتور میشدند ولی الان شهریور داره به پایان میرسه هنوز خبری نیست.
207طرح مادران تحویل 31 مرداد : نه اون سرجاش هست زنگ زدم گفت بعد از تحویل واریز میشه من که از 17ام واریز کردم هنوز خبری نیست
سعید توسی : توجه کنید کسایی ک شایعه پراکنی میکنن به اشد مجارات)کلاس قران خصوصی) محکوم میشن لذا بنده 12/13 ثب تنام کردم 23تیر تکمیل وجه تحویل هفته اخر مرداد کوییک ار اس در حال تخصیصم پس خواهشا شایعه درست نکن من تدبه کردم
سید ابی : با افزایش قیمت پیش رو بهتره از بازار بخرین ، واقعا حاظرین برای 30تا50 میلیون شیش تا هشت ماه انتظار بکشبن واقعا شماها یک چیزتون هست بخدا
سید ابی : بعد از افزایش قیمت مهر ، ارسال میشه دعوت نامه های آبان و آذر اینکه میگن ایران خودرو جریمه شده و افزایش قیمت نداره الکیه، جریمه بهاطر افزایش قیمت بالای 20 درصد بود. ، وگرنه تا 20 درصد روال قانونی و هرساله ایران خودرو هست در ماه مهر 20 درصد افزایش قیمت بر کلیه ماشین ها انجام میشه بنظرم ارزش نداره که بخواییم پول بازار بدیمو منتظر بمونیم قیمت های با اتفاقات سیاسی انجام شده نزولی میشن ایران خودرو چون پیش فروش زیاد داره ، یعنی اندازه یک سال بعدش پیش فروش کرده و با افزایش قیمت کسانی که پیش فروش کردن وادار به واریز میشن ،پس اینی که میگن قیمتو ببره بالا کی میخره ،برای یک سال بعدش فروخته ، و شماهایی که پیش فروش هستین پول واریز میکنین بعد افزایش قیمت ، واقعا که خودتون رو اذیت میکنین برای 30 تا40 میلیون فرق قیمتش با بازار هست ، خب از بازار بگیرین اینجوری خودرو ساز ضربه میخوره و مطمعا باشیدقیمتشو میاره پایین پیش فروش سیاست ایرانخودرو فقط برای افزایش قیمتشه ، که 90 درصد واریز میکنن چون سه ماه منتظر موندن و فک میکنن ضرر میکنن و این خودش باعث بیچارگی بقیس قیمت بازار کارخونه داره برابر