جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

 

در حالی خودروسازان بزرگ کشور درخواست افزایش قیمت را رسما به سازمان حمایت ارسال کرده اند که دیروز با انتشار نامه هایی در کدال اعلام کردند در این زمینه منتظر نظر وزارت صمت هستند.

 

دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، با ارسال مکاتبات رسمی به مراجع ذی‌ربط، خواستار بازنگری در قیمت محصولات خود شده‌اند. در نامه ایران‌خودرو به سازمان بورس آمده است: «با وجود ارسال نرخ‌نامه فروش محصولات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون نرخ‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.» سایپا نیز در نامه‌ای مشابه اعلام کرده که «مستندات و پیشنهادات لازم برای اصلاح و به‌روزرسانی نرخ فروش محصولات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده و پیگیری‌های مربوطه به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران‌خودرو طی روزهای اخیر منتشر شده است. این شرکت در نامه‌ای رسمی به وزارت صمت تأکید کرده بود که با قیمت‌های فعلی، ادامه عرضه ممکن نیست و فروش خودرو با نرخ‌های فعلی به زیان انباشته دامن می‌زند. این تحولات واکنش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در پی داشت.

حامد عاملی، معاون وزیر صمت، با اشاره به وضعیت موجود اعلام کرد: «وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و شخص وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

نقش وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو

این وضعیت در حالیست که بر اساس مصوبه شورای رقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو تعیین شده است. طبق این دستورالعمل، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد.

در این روند، سازمان حمایت نرخ‌های پیشنهادی را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز موظف است قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ کند، بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

 

آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

به گزارش مهر، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تغییری نداشته است. این در شرایطی است که به گفته خودروسازان، هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز و هزینه‌های انرژی افزایش یافته و سیاست تثبیت قیمت‌ها باعث زیان مستقیم در هر دستگاه تولیدی شده است.

با این حال، بازار خودرو با رکود جدی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی کاهش یافته و شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد در بسیاری از مدل‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به تبعات افزایش قیمت هشدار می‌دهند.

در این بین برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در شرایط رکود، منجر به کاهش بیشتر تقاضا و تشدید رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که این افزایش می‌تواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و فضای روانی بازار را ناپایدارتر کند.

در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان با اشاره به وضعیت مالی شکننده خودروسازان، از درخواست افزایش قیمت حمایت کرده‌اند. به باور این دسته، ادامه قیمت‌گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌ها، نه تنها منجر به زیان انباشته می‌شود، بلکه کاهش کیفیت، افت سرمایه‌گذاری و تضعیف تولید ملی را به دنبال دارد. آن‌ها خواستار الگویی انعطاف‌پذیر در قیمت‌گذاری خودرو هستند که واقعیت‌های اقتصادی را لحاظ کند.

به گزارش مهر، دولت اکنون در برابر یک انتخاب سخت قرار گرفته است. از یک‌سو، حمایت از تولید و اشتغال در صنعت خودرو نیازمند بازنگری در سازوکار قیمت‌گذاری است و از سوی دیگر، حفظ قدرت خرید مردم و کنترل تورم نیز از اولویت‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که افزایش بی‌برنامه قیمت خودرو می‌تواند آثار تورمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران خودرو , سایپا , افزایش قیمت خودرو , وزارت صمت , سازمان حمایت , شورای رقابت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , حقوق سهامداران , تصمیم گیری , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
لعنت 3 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رها : سلام احتمالا با سود واستون حساب شده
شاهین ۲ اردیبهشت : حالا هم که فاکتور شدیم یک هفته گذشته ولی پلاک نشده خدایا ما چه گناهی کردیم که گرفتار سایپا شدیم 😢
مهدی تارا دستی فرسوده اذر : بعد از واریز وجه، باید منتظر پیامک باشی، ولی شما داخل سایت فرسوده برو nnkk, برو داخل پروفایل همون قسمتی که ماشین اسقاط رو ثبت کردی، اگه تاریخش به روز شده بود یعنی نوشته بود جایگزینی 404 ،میتونی همون لحظه مرکز اساقط مد نظرتو انتخاب کنی، و روز بعد بری واسه اون مرکز اسقاط و تحویل خودرو اگه سایت فرسوده رو هر روز چک کنی اونجا مشخصه اون گزینه اطلاعات فرسوده تبدیل میشه به جایگیزنی 404 و تاریخش به روز میشه
شاهین Gl : ببینید اون پولی که شما ریختی رو به نرخ روز حساب کردن ،۲۷ میلیون هم مشارکت بهتون دادن ،حالا ۳۱۴ دیگه باید پرداخت کنید . کلا از رویه حسابداری سایپا نمیشه سر درآورد.
شاهین Gl : مطمئنید گفته ۱۴ روز دیگه تحویل .۱۴ روز مهلت دارید تکمیل وجه کنید نه تحویل .۳۰ روز بعد از تکمیل وجه قاعدتا میزنه تحویل که اونم نمیده
نازنین : زده ۲۲ آبان تحویل میده .حتما داره که نزده ۳۰ روزه کاری .۲۲ میده حتما به نظرم تبدیل بزنید
نازنین : ۲۹۱ دی ۴ واریز کردم . جی بود هفته ۴ مرداد ، الان جی ال امد ۳۲۰ واریز کردم ،نوشته ۱۲ روز دیگ تحویل
شهریور : سلام برا مردادیا واقعا دعوتنامه رفته چقدر باید پرداخت کنن؟؟؟
تارا دستی : با سلام دوستان من در فروش فوری ۳۰ روز اسم در اومد تو قرعه کشی بعد الحساب ۷۰ تومن پول اسقاط رو کم کرد مابقی رو کامل زدم الان نمایندگی میگه باید ماشین اسقاط رو تحویل بدی بعد بیای گفتم که نه پیام اومده نه چیزی کسی اطلاع داره باید چجوری خودرو فرسوده تحویل بدیم ممنون میشم راهنمایی کنید؟
مريم : هنوز واريز نكردم، ولي زده قيمت پايه ٦٥٥ تومن كه ٣١٤ رو ريختي و ٣١٤ ديگه بايد بريزي، درحاليكه من ٢٩٣ ريختم، اگه كسي ميدونه راهنمايي كنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس سینا : کوییک اس تکمیل سی تیر کسی فاکتور نشده؟
نگین : عزیزم من برج7پلاک شدم ولی تحویلم ندادن هنوز
سلام : بچه های ازنا لرستان کی اینجا ست
سلام : اقا حمید بچه ازنا هستی شمارت رو بده
کوییک اس : دوستان دو نفر کوییک اس تکمیل 29 تیر فاکتور شدند عکس گذاشتندتکمیل 29 تیر تحویل شهریور بازم مونده سی تیر کسی فاکتور نشده
عباسعلی : سلام از من دوگانه هستش ولس هنوز پلاک نشدم پذیرش27/5بودم
تبدیلی : سلام دوستان از تبدیلی ها مهر ماه که شهریور تکمیل وجه کرده کسی فاکتور شده؟
اطلس : کی بود میگفت تبدیل نزدید اطلس جی ال 750 میبردن میگفت تبدیل نزدید اول آبان شروع میکنن اطلس جی ها رو تولید میکنن و تحویل میدن یه هفته ای ،عجب داستانی درآورده سرمون سایپا خداشاهده دیونه شدیم.
کوییک : من ناوارد بودم و راهنما و کمک نداشتم. نوشتن ماشین صد در صد اشتباهه. یک قرداد یک طرفه ک6 همه چی به نفع خودروسازه بی اخلاقه
ساینا دوگانه 4مهر : شما چند میگیری