جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

 

در حالی خودروسازان بزرگ کشور درخواست افزایش قیمت را رسما به سازمان حمایت ارسال کرده اند که دیروز با انتشار نامه هایی در کدال اعلام کردند در این زمینه منتظر نظر وزارت صمت هستند.

 

دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، با ارسال مکاتبات رسمی به مراجع ذی‌ربط، خواستار بازنگری در قیمت محصولات خود شده‌اند. در نامه ایران‌خودرو به سازمان بورس آمده است: «با وجود ارسال نرخ‌نامه فروش محصولات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون نرخ‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.» سایپا نیز در نامه‌ای مشابه اعلام کرده که «مستندات و پیشنهادات لازم برای اصلاح و به‌روزرسانی نرخ فروش محصولات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده و پیگیری‌های مربوطه به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران‌خودرو طی روزهای اخیر منتشر شده است. این شرکت در نامه‌ای رسمی به وزارت صمت تأکید کرده بود که با قیمت‌های فعلی، ادامه عرضه ممکن نیست و فروش خودرو با نرخ‌های فعلی به زیان انباشته دامن می‌زند. این تحولات واکنش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در پی داشت.

حامد عاملی، معاون وزیر صمت، با اشاره به وضعیت موجود اعلام کرد: «وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و شخص وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

نقش وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو

این وضعیت در حالیست که بر اساس مصوبه شورای رقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو تعیین شده است. طبق این دستورالعمل، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد.

در این روند، سازمان حمایت نرخ‌های پیشنهادی را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز موظف است قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ کند، بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

 

آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

به گزارش مهر، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تغییری نداشته است. این در شرایطی است که به گفته خودروسازان، هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز و هزینه‌های انرژی افزایش یافته و سیاست تثبیت قیمت‌ها باعث زیان مستقیم در هر دستگاه تولیدی شده است.

با این حال، بازار خودرو با رکود جدی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی کاهش یافته و شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد در بسیاری از مدل‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به تبعات افزایش قیمت هشدار می‌دهند.

در این بین برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در شرایط رکود، منجر به کاهش بیشتر تقاضا و تشدید رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که این افزایش می‌تواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و فضای روانی بازار را ناپایدارتر کند.

در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان با اشاره به وضعیت مالی شکننده خودروسازان، از درخواست افزایش قیمت حمایت کرده‌اند. به باور این دسته، ادامه قیمت‌گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌ها، نه تنها منجر به زیان انباشته می‌شود، بلکه کاهش کیفیت، افت سرمایه‌گذاری و تضعیف تولید ملی را به دنبال دارد. آن‌ها خواستار الگویی انعطاف‌پذیر در قیمت‌گذاری خودرو هستند که واقعیت‌های اقتصادی را لحاظ کند.

به گزارش مهر، دولت اکنون در برابر یک انتخاب سخت قرار گرفته است. از یک‌سو، حمایت از تولید و اشتغال در صنعت خودرو نیازمند بازنگری در سازوکار قیمت‌گذاری است و از سوی دیگر، حفظ قدرت خرید مردم و کنترل تورم نیز از اولویت‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که افزایش بی‌برنامه قیمت خودرو می‌تواند آثار تورمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران خودرو , سایپا , افزایش قیمت خودرو , وزارت صمت , سازمان حمایت , شورای رقابت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , حقوق سهامداران , تصمیم گیری , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 T : سلام خدمت دوستان بنده دیروز تحویل گرفتم انشالله هرچه زودتر تحویل بگیرید.
سهند تحویل سه ماهه : سلام دوستان عزیز.یه سوالی داشتم من مهر ماه کامل تکمیل وجه کردم طرح سه ماهه گفتن بیست دی میدن.بنظرتون امسال ماشین رو میدن یا می ره بعد عید لطفت راهنمایی ام کنید
J7 ثبت نام خرداد : سلام امروز نمایندگی ستوده گفت دعوتنامه ها اخر هفته با افزایش قیمت میاد
موسوی : با تشکر از دوستان و زحماتشان یه جیزی بگم امیدوار بشین من امروز شاهین جی فاکتور شدم باورکردنی نیست
علی ،۲۲ : دنیامون سوزوندین آخرتتون بسوزه ، همین الان معادل پول یسال پیش رو بده خودرو تو سرت بخوره بی هم.ه چی.ز
J4 مرداد : از من فردا برای تحویل تماس گرفتن؛ به آخر هفته هم نکشید!🫣
یاسر شاهین پلاس : سلام دوستان من واریزی ۱۳ اردیبهشت هستم امروز پیامک تحویل حضوری برام اومد. تایید زدم
T9 : سلام خبری از T9 های تیر ماه کسی داره فاکتور شدن؟؟؟
در پاسخ به شاهین : برادر دعوتنامه خرداد که فرمودی جی رو گفتن یا جی ال...؟ چون بنده موعد خرداد هستم و چند بار جی ال اومده تکمیل وجه نکردم... ممنون میشم پاسخ بدی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : من تکمیل وجه 27 مرداد هستم هنوز فاکتور نشدم چرا بعضی ها اینجا دروغ مینویسن
رحمتی : طرح عادی البته من سخا رو قبلا گرفته بودم و زمانی که اس ام اس دعوتنامه اومد همون لحظه پرداخت کردم برای کوییک اس در ضمن از نمایندگی تون سوال کنید
علی اصغر : سلام وعرض ادب خدمت همه عزیزان از فاکتور شدن خبری نیست ؟
31شهریور : سلام علی اقا فاکتور شدین
دوگانه شهریور Jj : ما یکی از آشناهامون از سایپا خرید کرده بود طرح عادی و سال بعد طرح مادران شرکت کرد و ثبت نام کرد و ماشین را گرفت برعکس شما
حبیب : دوستان سورن دوگانه سفید طرح فوق العاده مادران تحویل 23 دی کسی فاکتور شده لطفا جواب بدین ممنون
کوییک آر اس : هنوز مشخص نیست
دنا6 تحویلی بهمن ماه : مگه یک روزه هم فاکتور و هم پلاک امکان داره؟!!!!! پلاک کردن توی یه روز فکر نکنم
دوگانه 28بهمن : خبر موثق رو از کجا گرفتی ؟توکل بر خدا زودتر بدن ماشینارو
30 آبان مشکی : من امروز دیدم وضعیت رو زده قاکتور شده اما جزئیات مراحل رو در پیشخوان نشون نمیده دیگه.