جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

جدال خودروسازان با وزارت صمت بر سر قیمت خودرو

 

در حالی خودروسازان بزرگ کشور درخواست افزایش قیمت را رسما به سازمان حمایت ارسال کرده اند که دیروز با انتشار نامه هایی در کدال اعلام کردند در این زمینه منتظر نظر وزارت صمت هستند.

 

دو خودروساز بزرگ کشور، ایران‌خودرو و سایپا، با ارسال مکاتبات رسمی به مراجع ذی‌ربط، خواستار بازنگری در قیمت محصولات خود شده‌اند. در نامه ایران‌خودرو به سازمان بورس آمده است: «با وجود ارسال نرخ‌نامه فروش محصولات توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکنون نرخ‌ها از سوی وزارتخانه ابلاغ نشده است.» سایپا نیز در نامه‌ای مشابه اعلام کرده که «مستندات و پیشنهادات لازم برای اصلاح و به‌روزرسانی نرخ فروش محصولات خود را به مراجع ذی‌صلاح ارسال کرده و پیگیری‌های مربوطه به‌صورت مستمر در حال انجام است.»

در همین رابطه، گزارش‌هایی مبنی بر توقف عرضه محصولات ایران‌خودرو طی روزهای اخیر منتشر شده است. این شرکت در نامه‌ای رسمی به وزارت صمت تأکید کرده بود که با قیمت‌های فعلی، ادامه عرضه ممکن نیست و فروش خودرو با نرخ‌های فعلی به زیان انباشته دامن می‌زند. این تحولات واکنش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت را نیز در پی داشت.

حامد عاملی، معاون وزیر صمت، با اشاره به وضعیت موجود اعلام کرد: «وزارت صمت با قیمت‌گذاری دستوری مخالف است و شخص وزیر نیز بارها بر لزوم اصلاح این سیاست تأکید کرده است. ما پیگیر تحقق این اصلاحات در خردادماه هستیم.»

نقش وزارت صمت در قیمت‌گذاری خودرو

این وضعیت در حالیست که بر اساس مصوبه شورای رقابت در بهمن ۱۴۰۲، با اصلاح دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری، وزارت صمت به‌عنوان تنظیم‌گر فنی بازار خودرو تعیین شده است. طبق این دستورالعمل، قیمت‌گذاری خودرو باید بر اساس ضوابط مصوب هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها صورت گیرد.

در این روند، سازمان حمایت نرخ‌های پیشنهادی را محاسبه و به وزارت صمت اعلام می‌کند و وزارتخانه نیز موظف است قیمت‌ها را به خودروسازان ابلاغ کند، بنابراین تا زمان ابلاغ رسمی، خودروساز مجاز به تغییر قیمت نیست.

 

آیا قیمت خودرو افزایش می‌یابد؟

به گزارش مهر، درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان در حالی مطرح می‌شود که از آذرماه ۱۴۰۲ تاکنون، قیمت کارخانه‌ای خودروهای داخلی تغییری نداشته است. این در شرایطی است که به گفته خودروسازان، هزینه مواد اولیه، دستمزد نیروی انسانی، نرخ ارز و هزینه‌های انرژی افزایش یافته و سیاست تثبیت قیمت‌ها باعث زیان مستقیم در هر دستگاه تولیدی شده است.

با این حال، بازار خودرو با رکود جدی مواجه است. آمارها نشان می‌دهد تقاضای مصرفی کاهش یافته و شکاف بین قیمت کارخانه‌ای و بازار آزاد در بسیاری از مدل‌ها به حداقل رسیده است. به همین دلیل، کارشناسان نسبت به تبعات افزایش قیمت هشدار می‌دهند.

در این بین برخی تحلیلگران اقتصادی معتقدند که افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در شرایط رکود، منجر به کاهش بیشتر تقاضا و تشدید رکود خواهد شد. آن‌ها همچنین هشدار می‌دهند که این افزایش می‌تواند انتظارات تورمی را تحریک کرده و فضای روانی بازار را ناپایدارتر کند.

در مقابل، گروهی دیگر از کارشناسان با اشاره به وضعیت مالی شکننده خودروسازان، از درخواست افزایش قیمت حمایت کرده‌اند. به باور این دسته، ادامه قیمت‌گذاری دستوری در شرایط افزایش هزینه‌ها، نه تنها منجر به زیان انباشته می‌شود، بلکه کاهش کیفیت، افت سرمایه‌گذاری و تضعیف تولید ملی را به دنبال دارد. آن‌ها خواستار الگویی انعطاف‌پذیر در قیمت‌گذاری خودرو هستند که واقعیت‌های اقتصادی را لحاظ کند.

به گزارش مهر، دولت اکنون در برابر یک انتخاب سخت قرار گرفته است. از یک‌سو، حمایت از تولید و اشتغال در صنعت خودرو نیازمند بازنگری در سازوکار قیمت‌گذاری است و از سوی دیگر، حفظ قدرت خرید مردم و کنترل تورم نیز از اولویت‌های کلان اقتصادی به‌شمار می‌رود. تجربه‌های پیشین نشان داده‌اند که افزایش بی‌برنامه قیمت خودرو می‌تواند آثار تورمی گسترده‌ای به همراه داشته باشد.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران خودرو , سایپا , افزایش قیمت خودرو , وزارت صمت , سازمان حمایت , شورای رقابت , بازار خودرو , شفافیت قیمت , حقوق سهامداران , تصمیم گیری , اقتصاد خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
آناهید : سلام، لطفا هرکی امروز فاکتور شد با مشخصات پرداخت وجه اعلام کنه ممنون
تارا وی ۱ تحویل آذر : دوستان من سال ۴۰۲ دنا پلاس تحویل گرفتم.اون موقع ۳۵۰ پول گرفتن از ما درصورتی که شورای رقابت میگفت حول و حوش ۳۱۵ تومن قیمتشه.چند مرتبه از طریق همین گروه جمع شدیم جلو شورای رقابت و ایرانخودرو و حتی یه تعدادی وکیل گرفتن و شکایت کردن ولی هیچ فایده ای نداشت.میخوام اینو بگم خدمتتون که اینا مار خوردن افعی شدن.پولی که رفت تو حسابشون دیگه برگشتی نداره.
Hx5 : آپشن دیگه ای داشتی؟
علی : سلام. دوستان اگه احیانا امروز فاکتور شد خبر بده لطفا ممنون
Z : من هم 30 آبان هستم. یعنی این کاهش قیمت شامل ما هم میشه؟؟
فرشادX5 : سلام،فکر کنم اشتباه کردیم ثبت نام کردیم،با این شرایط منطقه اگه جنگ بشه دیگه به راحتی تموم نمیشه و اگر زیر ساختها و کارخانه ها زده بشه پولمون رفته،به نظرمیاد باید فشار بیاریم به کرمان موتور زودتر ماشین ها رو تحویل بده
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستانی که دارن فاکتور میشن ومیخان ماشینشونو تحویل بگیرن حواستون باشه احتمال زیاد باید پول برگردونن موقع دریافت خودرو چیزی رو امضا نکنید وحتما متن رو بخونید بعدتحویل بازم سایتو چک کنید سرتون کلاه نره
آرش : تکمیل وجه کنندگان اسفندی چندین هزار نفر هستن و تولید سی وی تی 8 الی 10 عدد در روز در بهترین شرایط 300 دستگاه در ماه حالا شما بفرمایید جطور میخواد همه را تا پایان مهر تحویل بده. تکمیل تحویل ثبت نامی های مهرماه 1402 حداقل تا انتهای سال بطول میکشد.لطفا آمار اشتباه ندین.
بهمن : یعنی هنوز 6،7اردیبهشت فاکتور نشن؟ چکار میکنن این لاشیا
تارا ابانماه : به نظرم چون ایران خودرو تحویل مهر ماه ندارن ابانیا رو سر وقت تحویل بدن الان خبر دارید پژو ۲۰۷ تحویل ابان در حال فاکتور شدن هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فائزه : سلام کسی طرح فرسوده بوده که تحویل خرداد یا تیر باشه؟
میثم : منم 5اسفندم پذیرشت چنده چندم تکمیل وجه کردی
مهدی : دوستان کارت ماشین چند روزه به دستمون میرسه
سعید توسی : ما 23 تیرها تلصم شدیم
207طرح مادران تحویل 31 مرداد : معمولا 70 تا 80 روز قبل از تاریخ میاد
6دنده تیتانیوم تحویل 31مرداد : ما خودمون هم همینو تعجب کردیم رینگ آلومینیم ها قبلا نهایتا با 10 روز تاخیر فاکتور میشدند ولی الان شهریور داره به پایان میرسه هنوز خبری نیست.
207طرح مادران تحویل 31 مرداد : نه اون سرجاش هست زنگ زدم گفت بعد از تحویل واریز میشه من که از 17ام واریز کردم هنوز خبری نیست
سعید توسی : توجه کنید کسایی ک شایعه پراکنی میکنن به اشد مجارات)کلاس قران خصوصی) محکوم میشن لذا بنده 12/13 ثب تنام کردم 23تیر تکمیل وجه تحویل هفته اخر مرداد کوییک ار اس در حال تخصیصم پس خواهشا شایعه درست نکن من تدبه کردم
سید ابی : با افزایش قیمت پیش رو بهتره از بازار بخرین ، واقعا حاظرین برای 30تا50 میلیون شیش تا هشت ماه انتظار بکشبن واقعا شماها یک چیزتون هست بخدا
سید ابی : بعد از افزایش قیمت مهر ، ارسال میشه دعوت نامه های آبان و آذر اینکه میگن ایران خودرو جریمه شده و افزایش قیمت نداره الکیه، جریمه بهاطر افزایش قیمت بالای 20 درصد بود. ، وگرنه تا 20 درصد روال قانونی و هرساله ایران خودرو هست در ماه مهر 20 درصد افزایش قیمت بر کلیه ماشین ها انجام میشه بنظرم ارزش نداره که بخواییم پول بازار بدیمو منتظر بمونیم قیمت های با اتفاقات سیاسی انجام شده نزولی میشن ایران خودرو چون پیش فروش زیاد داره ، یعنی اندازه یک سال بعدش پیش فروش کرده و با افزایش قیمت کسانی که پیش فروش کردن وادار به واریز میشن ،پس اینی که میگن قیمتو ببره بالا کی میخره ،برای یک سال بعدش فروخته ، و شماهایی که پیش فروش هستین پول واریز میکنین بعد افزایش قیمت ، واقعا که خودتون رو اذیت میکنین برای 30 تا40 میلیون فرق قیمتش با بازار هست ، خب از بازار بگیرین اینجوری خودرو ساز ضربه میخوره و مطمعا باشیدقیمتشو میاره پایین پیش فروش سیاست ایرانخودرو فقط برای افزایش قیمتشه ، که 90 درصد واریز میکنن چون سه ماه منتظر موندن و فک میکنن ضرر میکنن و این خودش باعث بیچارگی بقیس قیمت بازار کارخونه داره برابر