با توجه به اخبار حضور و همکاری دوباره خودروسازان خارجی بویژه رنو و پژو که این هفتهها بارها در دنیای وب شنیده میشود بر آن شدیم که به بررسی محصولات جدید شرکتهای پژو و رنو بپردازیم؛ محصولاتی که با قوت گرفتن صحت همکاری مجدد خودروسازان داخلی و خارجی احتمالاً در آینده وارد کشور و یا حتی در خط تولید خودروسازان قرار بگیرند. در این پست به بررسی یکی از خودروهای خانواده هاچبکهای پژو برداختهایم. کمپانی پژو با معرفی مدل 308، صدر جدول بهترینهای کلاس خودرهای هاچبک جمع و جور را نشانه رفت. هاچبک جدید پژو به نسبت مدلهای پیشین بزرگتر و کارآمدتر شده است و به وضوح ذوق و سلیقه خاص فرانسویها در کیفیت ساخت و طراحی کابین آن دیده میشود. نسل قبلی 308 توانایی رقابت با بهترینهای این کلاس مانند فولکسواگن گلف را نداشت اما به نظر میرسد که نسل جدید ارائه کننده یک بسته کامل باشد. این مدل از یک شاسی سبک وزن بهره مند است که در مقایسه با نسل قبلی 140 کیلوگرم سبکتر میباشد؛ این کاهش وزن کاملاً تاثیر مثبتی در بهبود کیفیت سواری 308 داشته است.
به چشم خوردن انواع و اقسام فناوریهای صنعت خودروسازی در کابین و فضای مناسب 435 لیتری صندوق این مدل را به یکی از بهترین گزینههای خرید بسیاری از علاقمندان به هاچبکهای جمع و جور تبدیل کرده است. شرکت فرانسوی این مدل را در چهار تیپ پایه (Access)، نیمه فول (Active)، فول (Allure) و لوکس (Feline) راهی بازار خواهد کرد. خریداران این مدل میتوانند تیپهای مختلف را با یکی از دو موتور دیزل BlueHDi و یا یکی از سه موتور سه سیلندر بنزینی مجهز به توربو شارژر سفارش دهند. خودروساز فرانسوی چندی پیش از مدل استیشن 308 رونمایی کرد. بنا بر اعلام رسمی پژو در سال 2014، مدل 308 GTi نیز برای رقابت با گلف GTi روانه بازار خواهد شد.
کاملاً مشخص است که طراحان پژو برای ساخت این مدل نیم نگاهی به هاچبک 208 پژو نیز داشتهاند. البته این نیم نگاه تنها این مدل را به خودرویی کشیدهتر از 208 تبدیل نکرده است، طراحی عقب مدل جدید جذابیت بیشتری دارد و به طور کلی در طراحی بدنه جزئیات زیادی به چشم میخورد. گفتنی است که با سفارش دو تیپ Allure و Feline چراغهای جلوی LED نیز به امکانات این دو تیپ اضافه میشود.
کابین 308 نیز همانند طرح معمول به کار رفته در نسل جدید خودروهای تولیدی پژو میباشد. داشبورد این هاچبک یک شکل هندسی شش ضلعی را تداعی میکند و از آنجایی که اکثر سیستمها از طریق صفحه نمایش لمسی تعبیه شده در کابین کنترل میشود، در سرتاسر داشبورد دکمههای زیادی به چشم نمیخورد. اما این مسئله احتمالاً به مزاج برخی از خریداران خوش نخواهد آمد چراکه برای انجام یک عمل ساده چون تغییر دمای کابین، میبایست از طریق صفحه نمایش لمسی به منوهای تو در توی سیستم کامپیوتری-ارتباطی پژو مراجعه کنند!
یکی از نکات منفی طراحی داشبورد هاچبک 308، قرار گرفتن صفحه کیلومتر کمی بالاتر از فرمان است (درست مشابه پژو 208)، این طرح برای بسیاری مشکل ساز نیست اما از آنجایی که فرمان قابل تنظیم نیست، برخی افراد کوتاه قامت برای نگاه کردن به اطلاعات روی صفحه کیلومتر با مشکل مواجه خواهند شد. با این وجود طرح کابین به روز پژو 308 از مدلهایی چون اپل آسترا و یا فورد فوکوس جلوه بهتری دارد.
|
|
پژو 308 بر روی یک پلتفرم کاملاً جدید سوار شده است؛ این پلتفرم برای ارائه راحتی هر چه بیشتر سرنشینان و بهتر شدن کیفیت هندلینگ خودرو ساخته شده است. علارغم این که این هاچبک فرانسوی عملکرد خوبی در پیچها از خود نشان میدهد باید به این نکته نیز اشاره کرد که خودرو در پیچها در مقایسه با رقبایی چون سئات لئون پایداری کمتری دارد. از طرفی پژو 308 در کل خودرویی است که راحتی سواری آن از بسیاری از رقبا بهتر است. مجهز شدن تیپ Feline به رینگهای 18 اینچی آلومینیومی کمی باعث خشک شدن سواری میشود و در سرعتهای بالا نیز سر و صدای کابین را بیشتر میکند! موتور 1.6 لیتری e-HDI ارائه شده برای 308 چندان هیجان زیادی از خود نشان نمیدهد اما ارائه کننده سواری نرمی برای راننده و سرنشینان است. از طرفی پیشرانه دیزلی با مصرف سوخت 3.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر مقرون به صرفهترین انتخاب از میان موتورهای ارائه شده است. همانطور که پیشتر اشاره شد پیشنهاد ویژه پژو به طرفداران سوپر هاچبکها نیز مدل 308 GTI است که به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو شارژر با قدرت 270 اسببخار مجهز خواهد بود.
حقیقت این است که محصولات پژو از مدلهای قدیمی گرفته تا مدلهای جدید چندان همراه وفاداری با مالکان خود نبودهاند چراکه گاهاً با بروز مشکلات الکترونیکی به یک باره مشکل آفرین میشوند. برای مثال مالکان پژو 208 بارها نقص در عملکرد صفحه نمایش لمسی را به نمایندگیها گزارش کردهاند و اصلاً بعید نیست که این دست مشکلها برای 308 نیز بوجود آید. نکته مثبت خرید این مدل وارانتی سه ساله در نظر گرفته شده از سوی کمپانی پژو است.
طراحی بزرگ دربهای عقب این هاچبک دسترسی به ردیف عقب را بسیار راحت کرده است. گفتنی است که مدلهای دارای سقف پانوراما باعث کم شدن فضای بالای سر سرنشینان عقب میشوند؛ این کم شدن فضا تا حدی است که حتی سر افرادی با قامت متوسط هم با این سقف برخورد خواهد کرد. شیشه باریک عقب و ستون ضخیم عقب خودرو نیز باعث کاهش دید عقب راننده شدهاند. قربانیهای پژو در ردیف عقب موجب شده است تا فضای صندق پژو با احتساب 35 لیتر فضای ذخیره بار زیر دو صندلی عقب به حجم بار بسیار مناسب 470 لیتر برسد؛ این فضای صندوق به میزان 90 لیتر از فولکس واگن گلف بیشتر است.
داشتن بدنهای سبک وزن و آیرودینامیک، پژو 308 را به یکی از کممصرفهای این کلاس تبدیل کرده است. در تمامی مدلها مسیریاب ماهوارهای، سنسورهای پارک و رادیوی دیجیتالی به صورت استاندارد وجود دارد. متاسفانه کمپانی پژو امکانات سفارشی کمی چون رنگ متالیک و یا سقف پانوراما را برای این هاچبک تازه نفس در نظر گرفته است. اگر میخواهید خودری شما صندلیهای چرمی دارای گرمکن و ماساژور داشته باشد باید تیپهای گرانتر Allure یا Feline را خریداری کنید. لازم به ذکر است که افرادی که شانس رانندگی با این مدل را داشتهاند بارها عملکرد ضعیف این صندلیهای ماساژور را گزارش کردهاند.