پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

 

واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی پس از 12 سال ممنوعیت، بار دیگر آزاد اعلام شده ‌است، اما این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع اقتصادی و سیاسی کشور به سر می‌بریم.

 

آنچه مشخص است جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا و فشار مضاعف بر منابع ارزی کشور فضای تصمیم‌گیری برای سیاست‌های وارداتی را بیش از هر زمان دیگری مبهم کرده است.

در چنین بستری، اعلام مجوز واردات خودروهای لوکس، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی قرار داده که آیا این مجوز به معنای اجرایی شدن واردات است یا صرفاً یک اقدام نمادین برای مدیریت روانی بازار خودرو به‌شمار می‌رود؟

البته واردات این دسته از خودروها پیش‌تر نیز سابقه‌ای پرحاشیه داشته است. در سال ۱۳۹۲، دولت وقت با هدف جلوگیری از خروج ارز و کنترل واردات کالاهای لوکس، ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت طی ۱۲ سال گذشته ادامه یافت و عملاً هیچ وارداتی در این رده انجام نشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه تغییری در مختصات اقتصادی کشور نسبت به سال ۹۲ رخ داده که دولت را به آزادسازی واردات این نوع خودروها متقاعد کرده، آن هم در شرایطی که احتیاط دولت در استفاده از ذخایر ارزی، تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی کشور حالا عیان تر از گذشته شده است؛ به خصوص اینکه عنوان می شود که  ترجیح دولت بر این است که منابع ارزی کشور برای تأمین نیازهای اساسی و زیرساختی مانند آب و برق استفاده شود.

در این میان، تجربه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد. در آن سال نیز آیین‌نامه واردات خودرو با تبلیغات رسانه‌ای وسیعی منتشر و ظاهراً راه برای واردات باز شد، اما در عمل تنها تعداد بسیار محدودی خودرو به صورت قطره چکانی وارد کشور شد؛ آن‌هم بیشتر تحت فشار مجلس و به منظور ممانعت از استیضاح وزیر وقت صمت.

در واقع تصمیمات آیین‌نامه‌ای در حوزه خودرو بدون پشتوانه اجرایی، سابقه روشنی در ناکامی دارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود بسترهای عملیاتی یا به سبب ملاحظات سیاسی و ارزی، هرگز به مرحله اجرا نرسیده اند.

با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های دولت در بازار خودرو طی سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که الگوی «مسکن‌درمانی» همواره در دستور کار قرار داشته است. به بیان دیگر، دولت‌ها به جای ارائه راهکارهای بلندمدت برای تنظیم بازار خودرو، با اقدامات کوتاه‌مدت، نمادین و بعضاً تبلیغاتی سعی در مدیریت انتظارات عمومی داشته‌اند.

 

اکنون نیز تصمیم آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، در همین چارچوب قابل تحلیل است. اعلام چنین سیاستی در میانه یک بحران اقتصادی و بدون اعلام جزئیات فنی یا تعیین‌تکلیف مسیرهای ارزی و گمرکی، بیشتر به تزریق مسکن به بازار خودرو شباهت دارد تا یک برنامه واقعی وارداتی؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک دستگاه خودروی وارداتی در رده اقتصادی نیز وارد کشور نشده است.

در چنین شرایطی، امید به واردات خودروهای گران‌قیمت با منشأ ارزی بالا، به نظر خوش‌بینانه می‌رسد.با توجه به مجموعه شرایط موجود، از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم، نبود روابط بانکی پایدار بین‌المللی، موانع گمرکی و لزوم حفظ ذخایر ارزی ،می توان پیش‌بینی کرد که آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ همچون نمونه‌های مشابه گذشته، صرفاً در حد یک ابلاغیه باقی بماند و به مرحله اجرا نرسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , آزادسازی واردات , واردات خودرو , واردات , حجم موتور واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین پلاس۱ : بیش ازیکسال انتظار وبلاتکلیفی در سایپا خودرو شاهین پلاس فاکتور نمیشود ! بیش از یکسال پیش خودروی شاهین پلاس اتومات خودرادرسایپا ثبت نام کردم وهزینه ی ان را کامل پرداخت نمودم اما متاسفانه با گذشت این مدت طولانی نه تنها خودروی من فاکتور نشده بلکه هیچ وضعیت مشخصی برای تحویل ان اعلام نشده است با مراجعه به امور مشتریان سایپا پاسخ دریافت کردم که اوضاع خوب نیست این پاسخ نه تنها کمکی برای حل مشکل نمیکند بلکه نگرانی ها را افزایش میدهد ایا این رویه پاسخگویی به مشتریانی است که تمام تعهدات مالی خود را به موقع انجام داده اند؟انتظار داریم سایپا در اسرع وقت نسبت به فاکتور کردن خودرو های مشتریان و شفاف سازی وضعیت تحویل اقدام نماید. این متن و هر جا میتونید نشر بدید بلکه به خودشون بیان
شاهین پلاس۱ : اگر فاکتور داشتن ۴ نفر میومدن میگفتن فاکتور شدیم چرا کسی نمیاد بگه فاکتوری در کار نیست خدا کنه اوضاعش خوب شه
شاهین پلاس۱ : نمیزنن اقا روزی ۲۰ تا نمیزنن روزی ۵ تا میزنن
مرتضی : سلامت باشید انشالله برای شمام فردا تماس بگیرن
شاهین اتومات پیش فروش مهر۱۴۰۲ : ۱۷۱
حسین : مدل ماشینت چيه تارا وی۴ اتومات.
اردیبهشت : سلام جدیدا اردیبهشت شاهین g کسی هست تبدیل زده باشه سریع فاکتور شده باشه مثل آذری ها؟
V4 ابانماه : #قابل توجه اونایی که فکر میکنن پول اضافه دادند اعلام قیمت جدید محصولات ایران خودرو به شورای رقابت خدا میدونه جریان چیه دعا کنید به این مقدار راضی باشن #با نزدیک شدن به مهلت سه شنبه، ایران خودرو اعلام کرد که قیمت های جدید محصولات خود را به سازمان حمایت ارسال خواهد کرد؛ اقدامی که می‌تواند به سال ها سردرگمی در قیمت گذاری خودرو پایان دهد و معادلات بازار را وارد مرحله ای تازه کند. آیا این ضرب الاجل، آغاز دور جدیدی از شفاف سازی در بازار خودرو خواهد بود
وحید : رنگ مشکی
V4 ابانماه : احتمالا تو قراردادهای قبل و بعد مهر ماه تحویل ندارن و اینکه اگر کسی مطلع است اطلاع رسانی کنه # مهر ماه هست اعلام حضور بشه تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سلام : 12155292
اکبر : امروز مال من فاکتور شد پیش فروش تحویلی 31 مرداد بوده پیامک تبدیل امروز امد
حسن : کجا باید بری که ببینی تایید شده آدرس کدپستی منزل؟؟؟
مریم اهواز فوق العاده آبان : دروغه هنوز آبان کسی فاکتور. نشده
حسن : سلام بچه ها خوبین واسه تاییدیه کدپستی منزل که مامور پست میاد دم خونه تایید کنه باید اون کاور مشخصات طرف سبز رنگ بشه که یعنی تایید شده است.در غیر اینصورت پلاک نمیشه ماشین درسته یا نه؟؟
سعید : سلام ببخشید برا منم تبدیل به رینگ اومده باید کجا برم لطفا راهنمایی کنید بلد نیستم.ممنونم
6دنده رینگ تحویل31مردادد : منم مثل شما واقعا کلافه شدیم
محمدرضا 31 مرداد : سلام دوستان،طرح پیش فروش واریزی بهمن و تیر ماه و تحویل 31 مرداد کسی فاکتور شده ؟؟؟
پانا قالپاق تیر : چرا تیر فاکتور نمیشه خسته شدیم از انتظار
سورن پلاس : سلام دوستان کسی سایت کرمانشاه تحویل گرفته سیمی یا برقی بودنش رو بگه ، ممنونم