پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

 

واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی پس از 12 سال ممنوعیت، بار دیگر آزاد اعلام شده ‌است، اما این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع اقتصادی و سیاسی کشور به سر می‌بریم.

 

آنچه مشخص است جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا و فشار مضاعف بر منابع ارزی کشور فضای تصمیم‌گیری برای سیاست‌های وارداتی را بیش از هر زمان دیگری مبهم کرده است.

در چنین بستری، اعلام مجوز واردات خودروهای لوکس، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی قرار داده که آیا این مجوز به معنای اجرایی شدن واردات است یا صرفاً یک اقدام نمادین برای مدیریت روانی بازار خودرو به‌شمار می‌رود؟

البته واردات این دسته از خودروها پیش‌تر نیز سابقه‌ای پرحاشیه داشته است. در سال ۱۳۹۲، دولت وقت با هدف جلوگیری از خروج ارز و کنترل واردات کالاهای لوکس، ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت طی ۱۲ سال گذشته ادامه یافت و عملاً هیچ وارداتی در این رده انجام نشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه تغییری در مختصات اقتصادی کشور نسبت به سال ۹۲ رخ داده که دولت را به آزادسازی واردات این نوع خودروها متقاعد کرده، آن هم در شرایطی که احتیاط دولت در استفاده از ذخایر ارزی، تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی کشور حالا عیان تر از گذشته شده است؛ به خصوص اینکه عنوان می شود که  ترجیح دولت بر این است که منابع ارزی کشور برای تأمین نیازهای اساسی و زیرساختی مانند آب و برق استفاده شود.

در این میان، تجربه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد. در آن سال نیز آیین‌نامه واردات خودرو با تبلیغات رسانه‌ای وسیعی منتشر و ظاهراً راه برای واردات باز شد، اما در عمل تنها تعداد بسیار محدودی خودرو به صورت قطره چکانی وارد کشور شد؛ آن‌هم بیشتر تحت فشار مجلس و به منظور ممانعت از استیضاح وزیر وقت صمت.

در واقع تصمیمات آیین‌نامه‌ای در حوزه خودرو بدون پشتوانه اجرایی، سابقه روشنی در ناکامی دارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود بسترهای عملیاتی یا به سبب ملاحظات سیاسی و ارزی، هرگز به مرحله اجرا نرسیده اند.

با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های دولت در بازار خودرو طی سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که الگوی «مسکن‌درمانی» همواره در دستور کار قرار داشته است. به بیان دیگر، دولت‌ها به جای ارائه راهکارهای بلندمدت برای تنظیم بازار خودرو، با اقدامات کوتاه‌مدت، نمادین و بعضاً تبلیغاتی سعی در مدیریت انتظارات عمومی داشته‌اند.

 

اکنون نیز تصمیم آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، در همین چارچوب قابل تحلیل است. اعلام چنین سیاستی در میانه یک بحران اقتصادی و بدون اعلام جزئیات فنی یا تعیین‌تکلیف مسیرهای ارزی و گمرکی، بیشتر به تزریق مسکن به بازار خودرو شباهت دارد تا یک برنامه واقعی وارداتی؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک دستگاه خودروی وارداتی در رده اقتصادی نیز وارد کشور نشده است.

در چنین شرایطی، امید به واردات خودروهای گران‌قیمت با منشأ ارزی بالا، به نظر خوش‌بینانه می‌رسد.با توجه به مجموعه شرایط موجود، از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم، نبود روابط بانکی پایدار بین‌المللی، موانع گمرکی و لزوم حفظ ذخایر ارزی ،می توان پیش‌بینی کرد که آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ همچون نمونه‌های مشابه گذشته، صرفاً در حد یک ابلاغیه باقی بماند و به مرحله اجرا نرسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , آزادسازی واردات , واردات خودرو , واردات , حجم موتور واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی تیتانیوم تحویل ۳ دی : از دیروز هر چی تو کاستومر میرم ک وضعیت خودرو رو ببینم برای شماره پیامک کد اعتبارسنجی نمیاد .کسی میدونه مشکل مال چی هست
مجید : معلوم نیست کی شروع بشه مجدد؟
مینو : یعنی تیک بخوره تازه حمل میشه یانه تحویل نمایندگی میشه
مریم : ببند. فقط ببند. دلیل نمیشه یکی که عقل نداره بیاد بقیه هم نصیحت کنه. ما از تو حلقوم سایپا میکشیم بیرون
بهمن 21 : داداش تاریخ چی نگذشته باشه مگه سخا اینا تاریخشون میگذره😶👌منطورت چیه
واریز ۶ اردیبهشت : دوستمای که پرسیدید من ۱۸ آبان فاکتور و ۲۱ ام پلاک شدم و ۴ اذر بعد تقریبا ۷ ماه به دیتم رسید .شاهین پلاس . جریمه تاخیر رو ندادن هنوز اطلاعی ازین بابا ندارد کی میدن؟
شاهین جی ال : تازه به غیر از اینا ک گفتین این همه هزینه الافی و در بدری بدون وسیله پول کرایه و حقارت ک کشیدیم حرف و حدیث دیگران رو هم بهش اضافه کنین .
رها : در جواب ناشناس اولا شما خودت میگی وام ندادن به تولید کننده های خودرو پس پولی در بسات ندارن ک بخوایم انصراف بدیم برگردونن به مشتری هاشون. دوما من خودم به شخصه یک سال پیش ماشین زیر پامو فروختم نصفشو ثبت نام کردم مابقی یک پراید گرفتم و تیر ماه همون پراید و صد ملیون طلا دیگه فروختم تکمیل وجه کردم اگر برفرض محال بخوام انصراف بدم همون ماشین پارسالم ک بخوام بخرم باید ی ۱۵۰ ملیون روش بزارم .تازه صد ملیون پول طلا ی هم ک فروختم به کنار پس این ۶۰۰ و خورده ای که تکمیل وجه کردم با سودش هم ک بخوان برگردونن میشه کلی ضرر سوما اگر هم به هر دلیلی نشده ک به تعهداتشون عمل کنن نمیتونن شاهین تولید کنه و بخواد انصراف بدیم باید پول قیمت روز شاهین به ما پس بده تا انصراف بدیم و کنار بکشیم یعنی حداقل یک ملیارد ک الان توبازار معامله میشه .این طوری به حق مشتری ظلم نمیشه و عدالت برقرار میشه . اگر بخوان همون پول برگردونن باید تورم و ضرر هم حساب کنن نه اینکه با یک مقدار ناچیز سود مشارکت و تاخیر تمام کنن.
شاهین پلاس 14اردیبهشت : شانس نداریم به ما که رسید کلا فاکتور کنسل شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اله کرم احسن فر : سلام با توجه به تجربه شما چه تا یخی موعد دعوتنامه بود و چه زمانی پیامک تبدیل براتون اومد من هفته چهارم آذر هستم کی به نطر تون پیامک میاد برای تبدیل
تبدیلی از دوگانه به تک : من 26 شهریور تکمیل وجه کردم
اله کرم احسن فر : سلام ببخشید یه سوال من منتظرم پیامک تبدیل بیاد موعد هفته چهارم آذر ماه هست یعنی هفته دیگه ان شالله به نطر شما و تجربه خودتون کی پیامک تبدیل میاد ممنون اگر جواب بدید
موسی : سلام شما تاریخ تکمیل وجه شما چه تاریخی بوده من 22 شهریور تکمیل وجه و تبدیل به تک زدم اما هنوز فاکتور نشده
ساینا دوگانه : دوگانه هستی سیدجان؟
تبدیلی از دوگانه به تک : سلام دوستان کسی از آخرین وضعیت تبدیل دوگانه به تک سوز داره که آخرین فاکتور شامل چه تاریخ واریزی هست؟؟؟ لطفا جواب بدین
مهدی : من سر یک ماه رسید دستم
امین : نه والا فاکتور نشدم تحویل آذر ماه هستم
جواب : نه دقیقا مثل شما بودم هفته گذشته تحویل گرفتم
جواب : هر روز و هر ماه فاکتور نیست هر ماه یه مدل ماشین