پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

پشت‌پرده آزادسازی خودروهای غیرمجاز در میانه جنگ

 

واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی پس از 12 سال ممنوعیت، بار دیگر آزاد اعلام شده ‌است، اما این تصمیم در حالی اتخاذ شده که در یکی از بحرانی‌ترین مقاطع اقتصادی و سیاسی کشور به سر می‌بریم.

 

آنچه مشخص است جنگ تحمیلی ۱۲روزه رژیم صهیونیستی علیه کشورمان، تشدید تحریم‌های بین‌المللی، احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی اروپا و فشار مضاعف بر منابع ارزی کشور فضای تصمیم‌گیری برای سیاست‌های وارداتی را بیش از هر زمان دیگری مبهم کرده است.

در چنین بستری، اعلام مجوز واردات خودروهای لوکس، این سوال را پیش‌روی افکار عمومی قرار داده که آیا این مجوز به معنای اجرایی شدن واردات است یا صرفاً یک اقدام نمادین برای مدیریت روانی بازار خودرو به‌شمار می‌رود؟

البته واردات این دسته از خودروها پیش‌تر نیز سابقه‌ای پرحاشیه داشته است. در سال ۱۳۹۲، دولت وقت با هدف جلوگیری از خروج ارز و کنترل واردات کالاهای لوکس، ورود خودروهای با حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد. این ممنوعیت طی ۱۲ سال گذشته ادامه یافت و عملاً هیچ وارداتی در این رده انجام نشد.

حال این پرسش مطرح می‌شود که چه تغییری در مختصات اقتصادی کشور نسبت به سال ۹۲ رخ داده که دولت را به آزادسازی واردات این نوع خودروها متقاعد کرده، آن هم در شرایطی که احتیاط دولت در استفاده از ذخایر ارزی، تشدید محدودیت‌های بین‌المللی و تجارت خارجی کشور حالا عیان تر از گذشته شده است؛ به خصوص اینکه عنوان می شود که  ترجیح دولت بر این است که منابع ارزی کشور برای تأمین نیازهای اساسی و زیرساختی مانند آب و برق استفاده شود.

در این میان، تجربه سال ۱۴۰۲ می‌تواند تصویر روشنی از وضعیت کنونی ارائه دهد. در آن سال نیز آیین‌نامه واردات خودرو با تبلیغات رسانه‌ای وسیعی منتشر و ظاهراً راه برای واردات باز شد، اما در عمل تنها تعداد بسیار محدودی خودرو به صورت قطره چکانی وارد کشور شد؛ آن‌هم بیشتر تحت فشار مجلس و به منظور ممانعت از استیضاح وزیر وقت صمت.

در واقع تصمیمات آیین‌نامه‌ای در حوزه خودرو بدون پشتوانه اجرایی، سابقه روشنی در ناکامی دارند و بسیاری از آن‌ها به دلیل نبود بسترهای عملیاتی یا به سبب ملاحظات سیاسی و ارزی، هرگز به مرحله اجرا نرسیده اند.

با نگاهی به سیاست‌گذاری‌های دولت در بازار خودرو طی سال‌های اخیر، می‌توان دریافت که الگوی «مسکن‌درمانی» همواره در دستور کار قرار داشته است. به بیان دیگر، دولت‌ها به جای ارائه راهکارهای بلندمدت برای تنظیم بازار خودرو، با اقدامات کوتاه‌مدت، نمادین و بعضاً تبلیغاتی سعی در مدیریت انتظارات عمومی داشته‌اند.

 

اکنون نیز تصمیم آزادسازی واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی، در همین چارچوب قابل تحلیل است. اعلام چنین سیاستی در میانه یک بحران اقتصادی و بدون اعلام جزئیات فنی یا تعیین‌تکلیف مسیرهای ارزی و گمرکی، بیشتر به تزریق مسکن به بازار خودرو شباهت دارد تا یک برنامه واقعی وارداتی؛ این در حالی است که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون حتی یک دستگاه خودروی وارداتی در رده اقتصادی نیز وارد کشور نشده است.

در چنین شرایطی، امید به واردات خودروهای گران‌قیمت با منشأ ارزی بالا، به نظر خوش‌بینانه می‌رسد.با توجه به مجموعه شرایط موجود، از جمله محدودیت‌های ناشی از تحریم، نبود روابط بانکی پایدار بین‌المللی، موانع گمرکی و لزوم حفظ ذخایر ارزی ،می توان پیش‌بینی کرد که آیین‌نامه واردات ۱۴۰۴ همچون نمونه‌های مشابه گذشته، صرفاً در حد یک ابلاغیه باقی بماند و به مرحله اجرا نرسد.

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , وان کار , آزادسازی واردات , واردات خودرو , واردات , حجم موتور واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g : دوستانی که سخا ۱۲ اذر هست کسی فاکتور شده؟ من تماس گرفتم گفتن سخا ۱۲ اذر داره فاکتور میشه انقدر دروغ گفتن بهمون راستم بگن کسی باور نمیکنه لطفا شاهین g سخا ۱۲ اذر کسی فاکتور شد بگه
خرداد : شاهین‌gبودی‌ یاgl??
سهند دی ماه : برای سهند دی ماه باید تا 7اردبیشهت ماه فاکتور بشن ولی متاسفانه تا 31فروردین ماه فاکتور شدن
مهدی : سلام شاهین جی یا جی ال؟
داریوش : لطفا اونایی که امروز فاکتورمیشن اطلاع رسانی کنن
شاهین پلاس اتوماتیک : وقتی می ره رو حالت خلاص خودکار ، پا از رو ترمز برداشته بشه باید ماشین متوقف باشه تا زمانی که پا بره رو کلاچ یا نه ؟ چون من این مورد رو تست کردم حتی بعد از 10 ثانیه هم پا رو از رو ترمز برداری بازم ماشین شروع به حرکت می کنه در حالی که سیستم خلاص خودکار باید بعد از 3 تا 5 ثانیه در توقف کامل وقتی فعال شد و فنی پارو از ترمز برداری باید ماشین بدون حرکت باشه، اینو پرسیدم اگر این مورد درسته پس سیستم گیربکس و ترمز من ایراد داره ببرم نمایندگی
داریوش : با ش موافقم بیرون بهتره
شاهین چیه آشغاله : شاهین آشغاله. من تحویل بگیرم موتورشو در میارم میندازن دور. یه موتور زانتیا 2000 خشک میندازم روش. بعدشم اتاقشو عوض نیکنم اتاق ماکسیما میندازم روش. بعد کم کم صندلیا رو عوض میکنم تویوتایی میندازم... بعد آتیشش میزنم. مرگ بر سایپا اگه تا یه هفته دیگه شاهینو تحویل نده. والا که بخدا دیجه دا
سایپا نادرست و دزد : شماره پذیرش 12051618 تکمیل وجه 3 اردیبهشت
سایپا نادرست و دزد : ما که ماه قبل 30 نفر جمع شدیم تو تهران خودم از یزد اومدم رفتیم دم شرکت سایپا سرطان با بنر و داد غال و‌فیلم گرفیتم خلاصه جواب داد و اسم و شماره پذیرش بردن بعد ده روز 28 نفرمون فاکتور شدن خلاصه تو خونه نشستن و انتظار فایده نداره اینا فقط باید اب و ریزی کنی دم شرکت که یه تکونی بخورن چون دزد واقعی هستن شاهین دارن تولید دارن ولی صادر میشه ده درصد به مردم خودمون ماشین تحویل میدن خدا نگهدار همگی 🌹🌹
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : منم مردادم زدم اردیبهشت
29 خرداد : برا منم همینطوره 2 مرداد حمل شده..کاش زودتر برسه دستمون
207 : تا وقتی که بیمه وگارانتی بشه برو تو قسمت اسناد خودرو
اطلس جی اسفند1403 : تغییر رنگ باید موقع تکمیل وجه عوض میکردی الان دیگه گذشت
کوییک اس : سلام کوییک اس تا چه تاریخی فاکتور شده دوستان اعلام کنن
6دنده 31 خرداد رینگ فولادی سفید : من با این شماره تماس گرفتم096440
کوییگ آر اس : الان با شرکت سایپا تماس کرفتم میکه پیش فروش ها تا 2/18فاکتور شدن ولی فروش فوق العاده ها تا 2/25 این چه شرکتی هس که 6 ماهه پول کرفته ماشین نمیتونه بده میاره فروش فوق العاده میزاره
آنیا : دوستان چن روزه پلاک تیک خورده اما آماده جهت تحویل تیک نمیخوره برای شما چقدر طول کشید این گزینه تیک بخوره؟
زخمی : دوست گرامی ما هم میدونیم که روزشمار هستش اما کیه که با ما روز شمار حساب کنن. اینا اگ انسان بودن که در وحله نخست تاخیر نداشتن و در گام بعدی روزشمار حساب میکردن. هم زخم شما،زخمی...
ساینا پیش فروش 9اسفند : سلام پیشفروش 9 اسفند سخا12 اسفند همین الان فاکتور شدم قسمت همگی انشاالله راحت بشیم از دست سایپا